Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 246 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Oh wat balen zeg!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:49 



 
Profiel   

Ik zou de luzerne sws weglaten.
Even alleen hooi weken om ervoor te zorgen dat ze weer beter komt qua manenkam

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:00 



 
Profiel   

Heb net via via bij een melkveehouder in het dorp een plak hooi (grote plak) op kunnen halen. Dit hooi is getest en zat op 82 gram suiker per kg ds met een ds van 86. Dus ga dat nu eerst even proberen. Deed het hooi al weken maar goed Amy (jaarling) mag juist wel weer wat extra. Dus even puzzelen hoe ik dit ga doen maar denk dat ik een deel van de stal en paddock maar ga afzetten zodat Amy wel gewoon kan eten en kaat maar even helemaal apart.

Aanvullende vraag, zijn er ook mensen die ervaring hebben met luzerne hooi? Luzerne zit veel lager in suiker dan gewoon hooi. En juist wel wat eiwit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:10 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Heb net via via bij een melkveehouder in het dorp een plak hooi (grote plak) op kunnen halen. Dit hooi is getest en zat op 82 gram suiker per kg ds met een ds van 86. Dus ga dat nu eerst even proberen. Deed het hooi al weken maar goed Amy (jaarling) mag juist wel weer wat extra. Dus even puzzelen hoe ik dit ga doen maar denk dat ik een deel van de stal en paddock maar ga afzetten zodat Amy wel gewoon kan eten en kaat maar even helemaal apart.

Aanvullende vraag, zijn er ook mensen die ervaring hebben met luzerne hooi? Luzerne zit veel lager in suiker dan gewoon hooi. En juist wel wat eiwit.



Luzerne kan niet elk paard hebben qua stofwisseling.
Ik zou sws voor nu alleen op hooi en water zetten tot ze de harde manen kam kwijt is.

En eventueel nachts ze appart van elkaar zodat je de jaarling nachts het "betere" hooi kunt geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:52 



 
Profiel   

Ok dank je! Ga morgen naar t smdc om even foto’s te laten maken. Wil het nu wel even zeker weten. Kan dan gelijk even bloed laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:53 



 
Profiel   

Naast armer hooi kun je ook stro gaan aanbieden. Hier werkt dat goed om ze af te laten vallen in combinatie met afgewogen porties hooi. Pony van 450 kg kreeg maar 1% droge stof aan hooi ongeveer 5 kg op een dag. Maar daar naast ook nog eens ruim 5kg stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:20 



 
Profiel   

Ik vind het risico met zoveel stro ook weer beetje eng voor koliek.
Wat denk je van een ruwvoer vervanger? Daarvan weet je zeker hoeveel suiker er in zit. Die van mij krijgt ook 2 voerbeurten een ruwvoer vervanger ipv hooi omdat ik daar geen waardes van heb. Voor de zekerheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:33 



 
Profiel   

Was ik ook bang voor maar gelukkig geen problemen mee gehad. Wel opgebouwd en altijd portie hooi en portie stro samen gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:43 



 
Profiel   

Kon ook gerste stro ophalen bij de melkveehouder bij wie ik mest weg breng. Maar goed eerst morgen maar ff zien..

Had dr van de week lekker gemasseerd en toen stond ze lekker te chillen met dr vette lijf. Beste zou zijn als ik dr gewoon aan het werk kon gaan zetten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:48 



 
Profiel   

jazzejam schreef
Was ik ook bang voor maar gelukkig geen problemen mee gehad. Wel opgebouwd en altijd portie hooi en portie stro samen gegeven.


Fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:12 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Aanvullende vraag, zijn er ook mensen die ervaring hebben met luzerne hooi? Luzerne zit veel lager in suiker dan gewoon hooi. En juist wel wat eiwit.


Met alleen lucerne aanbieden ga je heel scheef met je calcium/fosfor verhouding. Dat zou je dan weer recht moeten trekken met bietenpulp of iets dergelijks. wordt het niet makkelijker van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:19 



 
Profiel   

Hey allemaal, ik ben nieuw op bokt.

Helaas sinds pasen dit jaar voor het eerst in aanraking gekomen met acuut hoefbevangenheid bij mijn arabier van 15 jaar. Wat een drama! Vreselijk! Sinds pasen al op de pijnstilling met ascal, x-foto's, hoefsmeden, dierenartsen pffff. Slapeloze nachten en veel stress, als je je paard zo ziet lijden.
De weken van lijden en afzien ben ik nu door. Het diepste dal nu gehad, het kan vanaf nu alleen maar weer beter gaan. Wat ben ik blij dat ik hem niet heb laten inslapen en dat ik doorgezet heb!

Deze week nu is het hoefbeen doorgebroken en is de druk er gelukkig af! Veel doorlig plekken nu, en dat komende dagen met het goede weer van 25 graden op komst is dat wel spannend.

ik lees en leer graag met jullie mee via bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 20:51 



 
Profiel   

jazzejam schreef
Naast armer hooi kun je ook stro gaan aanbieden. Hier werkt dat goed om ze af te laten vallen in combinatie met afgewogen porties hooi. Pony van 450 kg kreeg maar 1% droge stof aan hooi ongeveer 5 kg op een dag. Maar daar naast ook nog eens ruim 5kg stro.


Ja of takken en bladeren. Ideaal en nu volop te krijgen. Heeft mijn pony destijds super geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 22:19 



 
Profiel   

Khalid123, wat een verhaal weer. Het klinkt zo bekend, helaas (al is het hoefbeen hier niet door de zool gegaan). Fijn dat je het gevoel hebt dat het ergste achter de rug is. Hopelijk alleen nog maar een stijgende lijn nu.

Hier gaat het voorlopig redelijk goed en de weggesneden hoefwand is bijna uitgegroeid, haar hoeven zien er eindelijk weer redelijk normaal uit.

Wie weet of er ergens een heel duidelijke (ik moet hem kunnen begrijpen :+ ) uitleg staat over wat er allemaal en hoe impact heeft op het fructaangehalte in gras? Paard heeft een aantal dagen heel kort op gras gestaan (lang gras, met veel kamille en herderstasje tussen, met graasmasker) maar enkel op die dagen dat de laminitis app op groen stond. Maw het is alweer enkele dagen geleden ondertussen. Ik veronderstel dat de app nu weer op oranje staat omwille van de warmte en droogte?

Wat een geluk eigenlijk dat ik dat op mijn nieuwe stal allemaal zelf kan beslissen en doen, niet evident op een pensionstal (er staat wel tegenover dat ik eigenlijk best veel zelf doe en geen dag kan overslaan terwijl ik eigenlijk in volpension sta, maarja, het is gelukkig ook dicht bij huis). Ik zet haar tegenwoordig regelmatig even op de piste terwijl ik de weide open zet voor de paddockgenoot, want die kan wel goed tegen gras en de stalhouder heeft graag dat het weitje dat aan onze paddock grenst toch ook wordt afgegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 14:30 



 
Profiel   

Ik vind dat zelf ook nog lastig te begrijpen (en onthouden) dus ik ben ook blij met de app. Die hier overigens roder dan rood uitslaat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 21:00 



 
Profiel   

Ik ben geen expert en geef geen garanties. Dit is wat ik begrijp:


Fructaan is natuurlijk erg afhankelijk van het weer maar ook je eigen gras.
Gras heeft nu last van de warmte en droogte, daardoor groeit het niet zo makkelijk waardoor Fructaan zich kan ophopen.
Als het nu gaat regenen schiet het de grond uit, waardoor het Fructaan gebruikt wordt.
Een weide met lang gras, wat al tegen uitbloeien aan zit kan nu waarschijnlijk niet zo veel kwaad.
De weides waar net gemaaid is dan weer wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 05:54 



 
Profiel   

Voeren hier mensen de vitaminebrok Rehe-vital van Atcom?
Schijnt voor (gevoelig voor)hoefbevangen paarden te zijn?
Ik heb niet veel verstand van alle ingrediënten en hij lijkt aardig overeen te komen met de waardes in JPGEF maar misschien hier ervaringen?

https://www.kifrahorse.nl/Atcom-Rehe-Vital-25-KG

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 18:30 



 
Profiel   

IngridM schreef
Voeren hier mensen de vitaminebrok Rehe-vital van Atcom?
Schijnt voor (gevoelig voor)hoefbevangen paarden te zijn?
Ik heb niet veel verstand van alle ingrediënten en hij lijkt aardig overeen te komen met de waardes in JPGEF maar misschien hier ervaringen?

https://www.kifrahorse.nl/Atcom-Rehe-Vital-25-KG


242 euro voor 25 kg voer? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 19:30 



 
Profiel   

Blue_flower schreef
IngridM schreef
Voeren hier mensen de vitaminebrok Rehe-vital van Atcom?
Schijnt voor (gevoelig voor)hoefbevangen paarden te zijn?
Ik heb niet veel verstand van alle ingrediënten en hij lijkt aardig overeen te komen met de waardes in JPGEF maar misschien hier ervaringen?

https://www.kifrahorse.nl/Atcom-Rehe-Vital-25-KG


242 euro voor 25 kg voer? :')



Oh mijn hemel. Das duur

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 20:03 



 
Profiel   

Ik kom even binnen vallen.
Jongste paard twee x hoefbevangen geweest waarvan een keer licht.
Ik voer nu dus eigen hooi met analyse.
Dit gaat top.
Ivm verhuizing naar de andere kant van het land, een partij van vorig jaar laten analyseren.
Is dit geschikt of is de energie te hoog?die is bij het hooi nu een blokje lager/ laagste.

[ img ]

Anders hebben we mooi een partij van 250 a 300 baaltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 20:17 



 
Profiel   

Blue_flower schreef
IngridM schreef
Voeren hier mensen de vitaminebrok Rehe-vital van Atcom?
Schijnt voor (gevoelig voor)hoefbevangen paarden te zijn?
Ik heb niet veel verstand van alle ingrediënten en hij lijkt aardig overeen te komen met de waardes in JPGEF maar misschien hier ervaringen?

https://www.kifrahorse.nl/Atcom-Rehe-Vital-25-KG


242 euro voor 25 kg voer? :')



Haha ja het is duur maar mijn pony zou daar 625 dagen mee doen en dan reken ik nog ruim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 20:23 



 
Profiel   

horsii schreef
Ik kom even binnen vallen.
Jongste paard twee x hoefbevangen geweest waarvan een keer licht.
Ik voer nu dus eigen hooi met analyse.
Dit gaat top.
Ivm verhuizing naar de andere kant van het land, een partij van vorig jaar laten analyseren.
Is dit geschikt of is de energie te hoog?die is bij het hooi nu een blokje lager/ laagste.

[ [url=m/VZah35.png]Afbeelding[/url] ]

Anders hebben we mooi een partij van 250 a 300 baaltjes.


Ik zou willen dat ik hooi met deze waardes had. Ik zou dit wel aandurven :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 23:56 



 
Profiel   

Nou ik ook!! Gelijk doen!

Ben onderweg! Hooi is heel arm aan eiwit (laagste blokje van het metertje zeg maar) wat zou je dat mee aan kunnen vullen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 06:19 



 
Profiel   

@ingridm.
Maar is het ook zolang houdbaar?
Ik denk dat dit echt geen handige oplossing is

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 07:02 



 
Profiel   

Dacht ik al, maar toch fijn om dat hier van jullie ook nog te horen. Heb akkoord gegeven.
Bedankt dames.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 07:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 246 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen