Dunne zool en onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:01

Het verbaast me eigenlijk dat hij om de 4 weken bekapt wordt? Ik heb hier ook een ottbtje staan maar die hoeven groeien langzamer dat ze slijten zeg maar. Sowieso altijd een voorstande om er ijzers onder te zetten. Maar dat heb je nu ook al toch of zie ik het verkeerd? Je kan je vraag ook even door schuiven naar https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=2037287 Hét Engelse Volbloeden topic.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:03

Agossie.... arm paard, zo fijn dat jij je paard wilt helpen. Maar wat verdrietig dat Australië nog zo achterloopt qua paardvriendelijkheid en kennis. Er is nog veel te doen, wat dat betreft, in deze wereld.

Hier iemand met een paard met insuline resistentie én de bekende dunne zolen. Mijn paard staat al jaren op een fijne paddock met verharde track en aangepast voermanagement, omdat gras hem ziek maakt (bevangen, vetbulten, opgeblazen, harde manenkam tot zelfs koliek). Ik had jarenlang (natuurlijk) bekappers, die per se om de 6 à 8 weken wilden bekappen, maar door de verharde track bleek dat gewoon te vaak voor hem met als gevolg dat hij te kort stond.

Sinds anderhalf jaar heb ik een hoefsmid, die kijkt naar mijn paard en zijn voeten en ziet dat minder bekappen voor hem veel beter en fijner is (en ook begrijpt waarom ik geen ijzers wil). Ze komt nu ongeveer eens in de 3 maanden. Voor buiten (rijden/wandelen) heb ik altijd fijne hoefschoenen en als hij op de paddock last heeft, bv bij een bevangenheid (die helaas om de zoveel jaar voorkomt), heb ik een ander soort hoefschoenen met zachte zooltjes. Wellicht een optie voor jou voor de eerste tijd? Ik heb natuurlijk geen idee hoe het met hoefschoenen zit in jouw land. Hier in NL is al zoveel veranderd mbt de ontwikkeling van fijne hoefschoenen.

Ik wilde bewust geen ijzers (neem aan dat je het verhaal kent over ijzers en de doorbloeding e.d.).

Hij heeft verder prima hoeven, keihard, op de dunne zool na, wat bij hem komt door de insuline resistentie, maar het is vermoedelijk ook gewoon genetisch bepaald. Bij veel paarden(rassen) komt dat voor en is het verhaal dat de voeten zich aanpassen aan de ondergrond, helaas niet waar. Mijn smid ziet bij bepaalde rassen ook dit soort problemen vaker.

Kun je geen ondergrond met zand maken voor hem, in plaats van rotsachtig? Is dat mogelijk? Mijn paard heeft bv erg veel moeite met grint, klinkertjes en paden met boomwortels. Goede hoefschoenen zijn dan zo fijn.

Ik hoop dat je je paard kunt helpen hierin. Je zorgt al zo goed voor hem.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 07-12-22 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:04

Renbaan dierenartsen zijn bijna altijd het beste geinformeerd als het specifiek om beenwerk gaat, dus daar zit je vast wel goed.

Kwa ijzer zou ik persoonlijk graag eerst willen proberen met een normaal ijzer+zooltje en niet direct voor een rond ijzer of egbarr ijzer gaan.
Zeggen echter meerdere hoefsmeden hetzelfde dan zullen ze wel een punt hebben.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 10:08

Ik probeer zo nog even wat fotos te uploaded van de RX. Het zijn er 18 dus ik probeer ze even in een soort collage te zetten. Wellicht kunnen jullie daar ook wat mee.

Tot zo ver iedereen bedankt voor het meedenken!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:10

Hey, mss dat formahoof oplossing kan bieden? Ik heb het toegepast bij een paard met slechte voeten. De assen en stand van de hoef(voet) kwamen hierdoor helemaal goed. Het is wel een investering (maar bon dat zijn dierenartsbezoeken ook)
Zeker de moeite waard

Anders zou je kunnen gaan voor een ijzer met zooltje idd.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 10:24

Hier bij de fotos van alle vier de hoeven. Op de eerste kun je dus ook die breukjes goed zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:43

Red_ottb schreef:
Ibbel schreef:
https://www.mustad.com.au/product-group ... ad/product

Is zoiets ipv gewone leren zooltjes geen veel beter idee? Hiermee creëer je veel meer demping, ook over de wand.

(Jullie worden daar in Australië wel uitgeknepen trouwens, diezelfde zooltjes kosten in Duitsland 7 euro...)


Deze zien er inderdaad wel leuk uit. Jammer dat ze alleen in small verkrijfbaar zijn. Dat gaat met die “dinner plate” hoeven van die van mij niet werken denk ik ☠️. Ik ga even kijken op ze ergens anders verkrijfbaar zijn en even met de smid overleggen.


Ik zie idd dat ze bij deze website in de 'uitverkoophoek' staan. Elders op die site staan wel andere vergelijkbare pads trouwens. Maar als je zoekt op Luwex zijn ze vast ergens anders ook wel te krijgen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:29

Red_ottb schreef:
capopjekop schreef:
Mijn shet had ook dunne zolen door hoefbevangenheid. Zij heeft veel baat gehad bij soft ride hoefschoenen. Dat zou je ook kunnen proberen als je ijzers niet zo ziet zitten


Heb je die altijd om of alleen tijdens het “werk”?


Dit is geen schoen voor het werk. Maar juist om comfort te bieden in de stal, tijdens vervoer of in de wei. Mijn shet heeft deze schoenen tijdens haar bevangenheid ook periodes 23/7 om gehad. Ik deed ze wel even af om de hoeven te luchten. Maar meer omdat dat me fijner leek

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:42

Sizzle schreef:
Renbaan dierenartsen zijn bijna altijd het beste geinformeerd als het specifiek om beenwerk gaat, dus daar zit je vast wel goed.

Kwa ijzer zou ik persoonlijk graag eerst willen proberen met een normaal ijzer+zooltje en niet direct voor een rond ijzer of egbarr ijzer gaan.
Zeggen echter meerdere hoefsmeden hetzelfde dan zullen ze wel een punt hebben.


Als ik het me goed herinner had de smid eggbar aangeraden om zijn hielen ook steun te geven. Klinkt dat bekend?

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:43

Euridicey schreef:
Het verbaast me eigenlijk dat hij om de 4 weken bekapt wordt? Ik heb hier ook een ottbtje staan maar die hoeven groeien langzamer dat ze slijten zeg maar. Sowieso altijd een voorstande om er ijzers onder te zetten. Maar dat heb je nu ook al toch of zie ik het verkeerd? Je kan je vraag ook even door schuiven naar https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=2037287 Hét Engelse Volbloeden topic.


Hij stond voorheen op 5 weken maar de hoeven groeien teveel naar de zijnkant ipv naar voren als je snapt wat ik bedoel. Vandaar dat de DA in overleg met de HF 4 weken had aanbevolen.

Dit is mijn eerste topic dus ik weet niet zo goed hoe ik kan cross-posten?

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:44

bulck schreef:
Hey, mss dat formahoof oplossing kan bieden? Ik heb het toegepast bij een paard met slechte voeten. De assen en stand van de hoef(voet) kwamen hierdoor helemaal goed. Het is wel een investering (maar bon dat zijn dierenartsbezoeken ook)
Zeker de moeite waard

Anders zou je kunnen gaan voor een ijzer met zooltje idd.


Bedankt voor de tip, daar ga Ik ook even naar kijken!

Laatste DA bezoek was $1700

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:53

Twiggy2008 schreef:
Agossie.... arm paard, zo fijn dat jij je paard wilt helpen. Maar wat verdrietig dat Australië nog zo achterloopt qua paardvriendelijkheid en kennis. Er is nog veel te doen, wat dat betreft, in deze wereld.

Hier iemand met een paard met insuline resistentie én de bekende dunne zolen. Mijn paard staat al jaren op een fijne paddock met verharde track en aangepast voermanagement, omdat gras hem ziek maakt (bevangen, vetbulten, opgeblazen, harde manenkam tot zelfs koliek). Ik had jarenlang (natuurlijk) bekappers, die per se om de 6 à 8 weken wilden bekappen, maar door de verharde track bleek dat gewoon te vaak voor hem met als gevolg dat hij te kort stond.

Sinds anderhalf jaar heb ik een hoefsmid, die kijkt naar mijn paard en zijn voeten en ziet dat minder bekappen voor hem veel beter en fijner is (en ook begrijpt waarom ik geen ijzers wil). Ze komt nu ongeveer eens in de 3 maanden. Voor buiten (rijden/wandelen) heb ik altijd fijne hoefschoenen en als hij op de paddock last heeft, bv bij een bevangenheid (die helaas om de zoveel jaar voorkomt), heb ik een ander soort hoefschoenen met zachte zooltjes. Wellicht een optie voor jou voor de eerste tijd? Ik heb natuurlijk geen idee hoe het met hoefschoenen zit in jouw land. Hier in NL is al zoveel veranderd mbt de ontwikkeling van fijne hoefschoenen.

Ik wilde bewust geen ijzers (neem aan dat je het verhaal kent over ijzers en de doorbloeding e.d.).

Hij heeft verder prima hoeven, keihard, op de dunne zool na, wat bij hem komt door de insuline resistentie, maar het is vermoedelijk ook gewoon genetisch bepaald. Bij veel paarden(rassen) komt dat voor en is het verhaal dat de voeten zich aanpassen aan de ondergrond, helaas niet waar. Mijn smid ziet bij bepaalde rassen ook dit soort problemen vaker.

Kun je geen ondergrond met zand maken voor hem, in plaats van rotsachtig? Is dat mogelijk? Mijn paard heeft bv erg veel moeite met grint, klinkertjes en paden met boomwortels. Goede hoefschoenen zijn dan zo fijn.

Ik hoop dat je je paard kunt helpen hierin. Je zorgt al zo goed voor hem.


Zand kan ik absoluut naar kijken en wellicht rubberen matten waar hij staat te eten?

Hoefschoenen voor het rijden is ook een optie. De trails hier zijn ook vol met grote rotsen en Stenen, daar loopt hij ook gevoelig op. De DA had geadviseerd voorlopig alleen in de bak te blijven. Voor het longeren/beweging geven that is. Hij wordt op het moment niet gereden.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:37

Foto's maken met de ijzers er onder is niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Was dat een bewuste keus van de DA?

Kan je ook eens foto's maken van zijn hoeven van alle kanten? (Voor, zij, onder).
Hij heeft inderdaad behoorlijke platvoeten, maar op de röntgenfoto's lijken de tenen ook wat aan de lange kant. Misschien dat een andere manier van bekappen je paard ook kan helpen.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:17

Red_ottb schreef:
Twiggy2008 schreef:
Agossie.... arm paard, zo fijn dat jij je paard wilt helpen. Maar wat verdrietig dat Australië nog zo achterloopt qua paardvriendelijkheid en kennis. Er is nog veel te doen, wat dat betreft, in deze wereld.

Hier iemand met een paard met insuline resistentie én de bekende dunne zolen. Mijn paard staat al jaren op een fijne paddock met verharde track en aangepast voermanagement, omdat gras hem ziek maakt (bevangen, vetbulten, opgeblazen, harde manenkam tot zelfs koliek). Ik had jarenlang (natuurlijk) bekappers, die per se om de 6 à 8 weken wilden bekappen, maar door de verharde track bleek dat gewoon te vaak voor hem met als gevolg dat hij te kort stond.

Sinds anderhalf jaar heb ik een hoefsmid, die kijkt naar mijn paard en zijn voeten en ziet dat minder bekappen voor hem veel beter en fijner is (en ook begrijpt waarom ik geen ijzers wil). Ze komt nu ongeveer eens in de 3 maanden. Voor buiten (rijden/wandelen) heb ik altijd fijne hoefschoenen en als hij op de paddock last heeft, bv bij een bevangenheid (die helaas om de zoveel jaar voorkomt), heb ik een ander soort hoefschoenen met zachte zooltjes. Wellicht een optie voor jou voor de eerste tijd? Ik heb natuurlijk geen idee hoe het met hoefschoenen zit in jouw land. Hier in NL is al zoveel veranderd mbt de ontwikkeling van fijne hoefschoenen.

Ik wilde bewust geen ijzers (neem aan dat je het verhaal kent over ijzers en de doorbloeding e.d.).

Hij heeft verder prima hoeven, keihard, op de dunne zool na, wat bij hem komt door de insuline resistentie, maar het is vermoedelijk ook gewoon genetisch bepaald. Bij veel paarden(rassen) komt dat voor en is het verhaal dat de voeten zich aanpassen aan de ondergrond, helaas niet waar. Mijn smid ziet bij bepaalde rassen ook dit soort problemen vaker.

Kun je geen ondergrond met zand maken voor hem, in plaats van rotsachtig? Is dat mogelijk? Mijn paard heeft bv erg veel moeite met grint, klinkertjes en paden met boomwortels. Goede hoefschoenen zijn dan zo fijn.

Ik hoop dat je je paard kunt helpen hierin. Je zorgt al zo goed voor hem.


Zand kan ik absoluut naar kijken en wellicht rubberen matten waar hij staat te eten?

Hoefschoenen voor het rijden is ook een optie. De trails hier zijn ook vol met grote rotsen en Stenen, daar loopt hij ook gevoelig op. De DA had geadviseerd voorlopig alleen in de bak te blijven. Voor het longeren/beweging geven that is. Hij wordt op het moment niet gereden.


Ja zeker :-), rubberen matten wil ik ook nog op onze voerplek, staan ook nog op mijn to do lijstje :-).

Ik heb zelf de Cavallo hoefschoenen met zacht inlegzooltje voor op de paddock/track, indien nodig, naast de Flex Boots voor als naar buiten gaan.
Heb de hoefschoenen aan laten meten door iemand, want die ik in eerste instantie in mijn hoofd had, zaten niet fijn bij mijn paard. Ook dat is heel persoonlijk dus, per paard.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:33

Ik ben zelf voorstander van goed bekappen, of dit nu door een smid of barefoot gebeurt.

En dan het liefst gewoon een hoefschoen, hooguit plak beslag.

Maar dat heeft persoonlijke voorkeur.
Ik vraag mij af hoe de hoef er uit ziet zonder ijzers.
Of deze ook flaren heeft, onderschoven hielen, etc.

Een hoef die niet in balans is, kan natuurlijk ook belasting liminitis opleveren.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:33

Je zit in Australië, Scootboots ook. Volgens mij hebben hun speciale zooltjes voor paarden met een dunne/gevoelige zool. Je kan de Scoots best een periode langdurig aan doen. Mijn paard is in april verhuisd naar een hit-actief, daar moesten haar hoeven erg aan wennen en ging ze gevoelig lopen. Ze heeft toen een paar maanden met haar Scoots aangestaan, werkt perfect. Achterhoeven zijn sins oktober weer bloot en de voorkant sinds eind november. Wel ondersteuning ik met een hoofhardner :)

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:12

Bowo schreef:
Foto's maken met de ijzers er onder is niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Was dat een bewuste keus van de DA?

Kan je ook eens foto's maken van zijn hoeven van alle kanten? (Voor, zij, onder).
Hij heeft inderdaad behoorlijke platvoeten, maar op de röntgenfoto's lijken de tenen ook wat aan de lange kant. Misschien dat een andere manier van bekappen je paard ook kan helpen.


Dat kan ook komen door de gekantelde hoefbenen en de bevangenheid, dan zou ik oppassen qua bekappen want iets verkeerd bekappen kan juist ook weer bevangenheid veroorzaken. Dus het kan wel maar wel echt bij iemand die weet wat hij/zij doet en ervaring heeft met HB/ en gekantelde hoefbenen.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:27

inderdaad Elisa. Want je kunt wel vaker bekappen, maar als dat de enige 'oplossing' is verandert er niks.
Ik denk ook dat je met 'de hoeven groeien naar de zijkant' flaren bedoelt.
Begin anders eens te lezen in dit topic:
[BEH] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:14

Het materiaal van de hoeven lijkt gewoon bar slecht, bros niet stevig enzovoorts. Meestal komt dat toch door ongeschikt voer en verkeerde belasting in de hoef zelf. Opzichzelf is 10mm zool niet eens zo gek namelijk

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:40

10 mm is een fijn gemiddelde qua normale hoefzool. Mijn paard heeft zo'n 4 mm, dat zijn echt dunne zolen....

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:07

Mijn OTTB had ook slechte voeten. Maar ik heb hem net van zijn ijzers gehaald omdat hij er zo barslecht op stond. Het leek mij makkelijker en sneller om de hoeven op het goede pad te krijgen zonder ijzers, want dan kan je inderdaad elke 4 weken bekappen. Dat had die van mij ook echt nodig. Een week te lang wachten betekende direct weer flaren. Bij platte voeten gaat het echt om millimeterwerk.

Ik zou in jouw plaats hoefschoenen aanschaffen. Enerzijds zou ik zeggen, ga voor flex boots, die passen goed bij afwijkende hoefvormen. Maar met de harde ondergrond die je hebt zijn Scoot boots misschien beter. Die zijn iets slijtvaster. De schoenen sowieso om tijdens het rijden en ik zou ze in vrijheid ook soms om doen om de hoef wat rust te geven. Alle andere stappen om de ondergrond in vrijheid te verzachten (zoals rubber matten) zullen op dit punt echt veel helpen denk ik.

Daarnaast zou ik een écht goede bekapper laten komen. Hoe lang werk je huidige bekapper al aan dit paard? Platvoeten zijn moeilijk maar er valt echt wel verbetering te halen.
En het is zeker ook de moeite om eens bloedwaarden te laten checken. Er zijn bepaalde mineralen die elkaar tegen werken als ze niet in balans zijn (iets met koper, zink en nog iets) en dat kan een effect hebben op de kwaliteit van de hoef.

Succes!

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 06:46

Bowo schreef:
Foto's maken met de ijzers er onder is niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Was dat een bewuste keus van de DA?

Kan je ook eens foto's maken van zijn hoeven van alle kanten? (Voor, zij, onder).
Hij heeft inderdaad behoorlijke platvoeten, maar op de röntgenfoto's lijken de tenen ook wat aan de lange kant. Misschien dat een andere manier van bekappen je paard ook kan helpen.


Ik heb fotos van zij en onderkant, maar Wilde niet alles posten Om jullie te overwhelmen. Kan ik zeker wel doen als je denkt dat het helpt?

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 06:50

Katyatje schreef:
Mijn OTTB had ook slechte voeten. Maar ik heb hem net van zijn ijzers gehaald omdat hij er zo barslecht op stond. Het leek mij makkelijker en sneller om de hoeven op het goede pad te krijgen zonder ijzers, want dan kan je inderdaad elke 4 weken bekappen. Dat had die van mij ook echt nodig. Een week te lang wachten betekende direct weer flaren. Bij platte voeten gaat het echt om millimeterwerk.

Ik zou in jouw plaats hoefschoenen aanschaffen. Enerzijds zou ik zeggen, ga voor flex boots, die passen goed bij afwijkende hoefvormen. Maar met de harde ondergrond die je hebt zijn Scoot boots misschien beter. Die zijn iets slijtvaster. De schoenen sowieso om tijdens het rijden en ik zou ze in vrijheid ook soms om doen om de hoef wat rust te geven. Alle andere stappen om de ondergrond in vrijheid te verzachten (zoals rubber matten) zullen op dit punt echt veel helpen denk ik.

Daarnaast zou ik een écht goede bekapper laten komen. Hoe lang werk je huidige bekapper al aan dit paard? Platvoeten zijn moeilijk maar er valt echt wel verbetering te halen.
En het is zeker ook de moeite om eens bloedwaarden te laten checken. Er zijn bepaalde mineralen die elkaar tegen werken als ze niet in balans zijn (iets met koper, zink en nog iets) en dat kan een effect hebben op de kwaliteit van de hoef.

Succes!


Ik ga me in de hoefschoenen verdiepen. Zijn hoeven zijn het afgelopen jaar erg zacht geweest door de zware regenval hier maar nu durf ik dat denk ik wel aan.

Mijn hoefsmid kent dit paard ongeveer 2 jaar maar de vorige eigenaar was een penny pincher en Wilde er vooral niet teveel aan besteden. Mijn smid zegt dat zijn hoeven zijn verbeterd sinds hij van mij is maar was alsnog geschrokken van de fotos (rx).

Hij heeft gezegd dat met pensioen gaan het beste is maar andere mensen hebben weer een andere mening.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 06:53

Ik ben trouwens momenteel op vakantie - zaterdag weer thuis en donderdag word hij op nieuw bekapt met zooltjes.

Ik zal dan ook even meer informatie geven over zijn voer. Als in, hoeveel hij precies krijgt van wat.

Wellicht laat ik ook bloed afnemen, dat kan natuurlijk nooit Kwaad.

Even kijken hoe de nieuwe ijzers bevallen en dan in de tussen tijd kijken naar Hoef schoenen.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 06:59

Sintara schreef:
Het materiaal van de hoeven lijkt gewoon bar slecht, bros niet stevig enzovoorts. Meestal komt dat toch door ongeschikt voer en verkeerde belasting in de hoef zelf. Opzichzelf is 10mm zool niet eens zo gek namelijk


Wat geeft jouw de impressie dat zijn hoeven bros zijn? Ze zijn dit jaar juist zacht geweest. Ik kon ze vaak bijna indrukken en heb met iodine ze sterker en harder gemaakt. Nu La Niña vertrokken is en de zon is wedergekeerd ben ik daarmee opgehouden.

Zijn andere Hoef heeft 8mm dikte. De DA zei dat dit erg dun is?