Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 254 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Ik heb de eerste dag twee zakjes savonds gegeven, daarna 5 dagen twee keer daags één zakje, toen afgebouwd naar twee keer daags 1/2 zakje. Daar kreeg hij na 4 dagen weer een kleine terugval, dus hebben we nog een paar dagen twee keer daags een heel zakje gegeven. Daarna weer afgebouwd naar 1/2 zakje twee keer daags. Dat moest ik toen twee weken blijven geven en daarna mocht ik stoppen als hij geen warme hoeven meer had.

Dit was nog wat wisselend vond ik dus toen heb ik in overleg nog een week 1/2 zakje twee keer daags gegeven en daarna zijn we gestopt. In totaal heeft de pony zo'n vijf weken buut gehad. Mijn pony woog 460 kg.

Interessant om te weten is dat in de bijsluiter van Butagran deze dosering ook zo is weergegeven en dat er na 5 dagen resultaat zichtbaar moet zijn anders moet de behandeling gestopt worden. Ik zou hierover vooral in contact blijven met je dierenarts, die is in mijn ogen de enige die voor jouw pony de juiste afweging kan maken over de hoeveelheid medicatie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 00:00 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Toch zoveel wisselende adviezen.. want ik moest dus al vrij snel afbouwen met de bute. Eerste dag 3/4 zakje, daarna 1/2 en dag later al 1/4.
Nu is ze maar 170kg.. maar mijn gevoel zegt dat ze het op 1/2 wat beter deed


Niet wachten maar een andere dierenarts laten komen. Deze heeft geen idee over hoefbevangenheid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 05:54 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat niet iedere dierenarts veel ervaring heeft met hb. Dus ik zou zeker goed de ervaringen en tips in de topics op bokt lezen. En dan je eigen afweging maken. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Maar hier zijn verschillende ervaringen te lezen over te snel afbouwen van de medicatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 06:03 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad niet geheel tevreden over mijn middels vorige dierenarts. Zij wou haar dus ook op gips hebben en daarnaast volledige boxrust, terwijl ik veel gelezen heb dat dat achterhaalt is.
Donderdag komt er een andere dierenarts, maar misschien dat ik haar toch al iets ophoog naar 1/3 ipv 1/4.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 07:04 



 
Profiel   

Mijn paard heeft wel gips gehad en dat was echt super. Soort siliconen zooltjes kreeg hij voor. Kon direct weer fatsoenlijk stappen ermee.

Na een paar weken zou de hoefsmid ze eraf halen maar in die week vielen ze er zelf al af. Zou dat juist wel aanraden.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 08:12 



 
Profiel   

Voor mijn pony deed dat gips niks. Zij had juist baat bij een breakover ijzer en later hoefschoenen.

Daarom roep ik ook altijd dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het belangrijkste is dat je 100 procent vertrouwen in je smid en dierenarts hebt en samen kijkt wat er het beste bij je paard past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 08:37 



 
Profiel   

Hoe gaat het hier met alle paardjes? Ik meld me hier helaas toch maar weer.

Mijn pony, 27 jaar en Cushing, heeft helaas toch weer een terugval. Na twee voorjaars waarin ze hb werd is het nu toch weer mis. Ik snap er helemaal niks meer van. Ze is het hele jaar niet meer op het gras geweest, krijgt een handje brok voor de medicatie en krijgt wel onbeperkt hooi omdat ze anders echt invalt. Ze is sowieso een slechte eter, maar tegenwoordig ook echt een slecht gebit dus ze moet wel onbeperkt hooi krijgen. Ik gaf haar deze winter een emmer met Fibrebeet, Speedibeet en Fibrenuggets met een mineralenbrok, omdat ze zo invalt. Ik ben nu dan toch maar per direct gestopt met bijvoeren, maar verder heb ik geen idee meer wat ik nog kan veranderen. Wellicht de medicatie voor de Cushing verhogen, maar die is al zo hoog.
Het is overigens nog niet zo erg, op het zand zie je het eigenlijk niet, maar op het harde loopt ze gewoon echt niet goed. Ik heb haar nu eerst alleen Ascal gegeven en bekijk het per dag of de pijnmedicatie omhoog moet. Heb nog Inflacam en Buut liggen, dus even kijken hoe het zich ontwikkelt. Haar rechter voorhoef was elke keer slecht, nu is dus haar linker voorhoef warm. Baal er zo van en weet het even niet meer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 09:29 



 
Profiel   

Gatsie Naath wat een rot bericht.

Hier gaat het goed, ze viel ook erg in (PPID/IR enz) maar met het nieuwe voer lijkt het beter te gaan en zet ze weer wat aan, zonder teveel suikers te krijgen. Ga zelfs proberen langzaamaan elke dag een uurtje gras op te gaan bouwen naar elke dag max 1.5 uur (eventueel met graasmasker).

Naath, hoe zit je met de hoefsmid, beslag, hoefschoenen enz? Kan je daar nog iets mee doen wat verlichting geeft?
Vriendin van mij heeft vooral door zooltjes en speciaal beslag veel winst behaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:25 



 
Profiel   

Wat voer jij nu MarliesV? Die van mij is zo kieskeurig en maakt het zo lastig.

Ze is toevallig vorige week nog bekapt, maar daarna liep ze gewoon eerst nog goed. Ze kan inderdaad ook nog hoefschoenen aan, maar in de paddock zie ik niks met lopen dus wil ik eerst niet doen. Ook omdat het veel modder is nu, maar modder is natuurlijk wel weer goed voor het koelen.

Ik zit vooral in de spagaat dat ik heel veel kan doen om het te verlichten, maar hoelang nog.. Ze eet slecht door een slecht gebit, is met bijvoeren wel op te lossen maar ja nu weer hb.. Ik kan de pijn verlichten met schoenen, maar hoelang gaat dit duren. Dat dus, die spagaat van hoelang moeten we doorgaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:04 



 
Profiel   

@Naath, snap je dilemma. Maar kan het niet bijv. gewoon een hoefzweer zijn, of toch te kort bekapt en dat je het nu pas merkt omdat ze anders niet op het harde komt bijvoorbeeld?

Ik vraag me af waarom natuurlijk bekappers bij HB bij lage hielen zweren, waar reguliere smeden/DA'en dan juist hoge hielen willen. Voor mijn paarden stap ik nu na een aantal jaar natuurlijk bekappen (nu ja, hij gebruikt die term niet, maar volgt wel grotendeels hun standpunten) over op regulier (hoefsmid die verbonden is aan de kliniek in Merelbeke) aangezien mijn merrie herstellend is van een zware peesblessure en die druk moet van die pezen voor er nog eentje het (bijna) begeeft. Ze was echter al 3x licht bevangen, heeft minieme kanteling, en nu maak ik me toch wat zorgen of de nieuwe manier van bekappen geen nadeel zal zijn voor die kanteling. Kan iemand mij de logica van hogere hielen bij HB misschien verklaren? Want die snap ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:43 



 
Profiel   

Geen idee hwn, ik ben geen hoefsmid en heb me daar nauwelijks in verdiept.

Naath, ik voer nu Marstall Senior Aktiv, dure muesli, maar die van mij had het echt nodig, die kon je van afstand de ribben tellen en die kreeg van zo'n lelijke punt kont, ondanks onbeperkt hooi inderdaad en vitamine korrel.
Ik geef maar een 0.5 Pergosafe per dag, de waarde van de PPID zijn hier mooi laag. Maar die van mij is ook insuline resistent, dus dat maakt het nog gevaarlijker met de suikers.

Je dilemma loopt denk ik elke eigenaar uiteindelijk tegenaan. Helaas is het niet zwart wit, je wilt alles proberen voordat je ze laat gaan. Maar ik ben wel van mening, je kan ze nooit te vroeg laten gaan.
Als het op is, dan laat je ze gaan, of op nu financieel, emotioneel, pijn of wat dan ook is, dat kan een ander niet voor je beslissen maar voel je zelf denk ik wel aan.

Zie je nog levenslust en 'geluk' bij je pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:21 



 
Profiel   

Hielen laag is hier op de klinieken (Utrecht en middenmeer) de standaard bij hb. Naar mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 10:30 



 
Profiel   

Ah, fijn, Ipsilonka, ik hoop dat die van mij er ook zo over zal denken. Nu, haar hielen zijn sowieso behoorlijk laag momenteel, hij kan er moeilijk een stuk onder plakken, dus voor nu zal het wel loslopen. Wel spannend zo, eerste keer bekappen met haar peesblessure, maar ze doet onwijs haar best, en ik heb de beloningen al klaarstaan. Ze werkt als een automaat: zolang je er een muntje in stopt, blijft het werken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 17:34 



 
Profiel   

Sommige dierenartsen willen de hielen (eerst) omhoog, zodat de druk van de pees afgehaald wordt die aan het hoefbeen vast zit en die trekt aan het hoefbeen. Zij adviseren vaak ook boxrust. Echter is dit volgens veel smeden/natuurlijk bekappers achterhaalt.
De bekappers willen de hielen laag, zodat je de druk van de teen haalt en het hoefbeen weer netjes parallel komt met de grond en de kanteling weer minder wordt. Beweging zorgt juist voor doorbloeding wat je nodig hebt om de ontsteking op te ruimen.

Ik ben ook tegen het advies van de dierenarts in gegaan. Waar ze 3 weken op medicatie stond er en geen verandering was, zijn we die hielen omlaag gaan zetten, hoefschoenen aan en vrije beweging. Paar dagen later konden we de medicatie afbouwen en nog 1,5 week later stond ze zonder medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 21:48 



 
Profiel   

Heb je je hooi al laten testen? Al het bijvoer kan laag in suiker en zetmeel zijn, maar als je hooi te rijk is dan zit daar je probleem..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 23:13 



 
Profiel   

Ik word helemaal gek van mijn pony, gisteravond op stal geweest en zag er toen bijna niks meer aan met lopen. Ze krijgt alleen nog Ascal, haar hoef was ook bijna niet meer warm. Ze liep lekker vlot en vrolijk mee toen we even op het harde stapte.

@Martine_LEvi: Nee, ik heb het hooi niet getest. Ze krijgt het hele jaar door hooi van hetzelfde land af en heb daar verder nooit problemen mee. Ze krijgt dit ook samen met de andere paarden, dus kan er ook niet veel aan veranderen.

Ik kijk het maar even aan. Probleem waar ik nu nog mee zit is het eten, wat ze op het moment wel echt slecht doet. Drie weken geleden nog bij de tandarts geweest, dus maar weer even overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:02 



 
Profiel   

Het gemiddelde hooi van vorig jaar is best suiker rijk, dat hoeft niet accuut een probleem te zijn, maar ik heb er meer gezien die de afgelopen maanden 'vast gelopen' zijn hier op. Alsof het zich opstapeld en uit eindelijk een keer problemen gaat geven.
Als ze dit samen met de andere paarden krijgt kan je nog met een graasmasker gaan werken als er geen andere optie is. Maar als het hooi goed is heeft dat weinig nut, en is misschien met een slecht gebit ook niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:30 



 
Profiel   

Hier ook, hooi van deze leverancier al vaker laten testen. Altijd goed. Afgelopen jaar niet laten testen, totdat pony bevangen raakte, en prompt zat het te hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:32 



 
Profiel   

Ik snap jullie wel, ik wil het wel testen. Maar als het niet goed is, wat dan... Dan moet ik ander hooi gaan regelen, hopen dat dat dan wel goed is en dan ook nog hopen dat ze het eet. Ze is al kieskeurig, slecht gebit, valt al heel erg in. Ik ben allang blij dat ze dit hooi nog gewoon redelijk eet. Tandarts gaf ook al aan dat als ze moeilijker gaat eten, ze beter op het gras kan zodat ze nog wel wat binnen krijgt. Maar ja, dan staat ze weer op het gras.. Het zijn gewoon heel veel dilemma's bij elkaar, ze lijkt weer beter dus ik kijk het nog even aan. Als ze wel weer slechter wordt, zal ik in elk geval overwegen om dan toch het hooi te testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:42 



 
Profiel   

Pb gestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:47 



 
Profiel   

Dennis schreef
Het gemiddelde hooi van vorig jaar is best suiker rijk, dat hoeft niet accuut een probleem te zijn, maar ik heb er meer gezien die de afgelopen maanden 'vast gelopen' zijn hier op. Alsof het zich opstapeld en uit eindelijk een keer problemen gaat geven.
Als ze dit samen met de andere paarden krijgt kan je nog met een graasmasker gaan werken als er geen andere optie is. Maar als het hooi goed is heeft dat weinig nut, en is misschien met een slecht gebit ook niet ideaal.


Zo was het bij mij ook inderdaad. Ik heb het eerst een tijdje geweekt maar ben nu over op ander (arm) hooi wat ik meng met het hooi van stal. Hier werkt het nu. Toen ze echt nog bevangen stond kreeg ze alleen arm hooi en was ze er snel weer bovenop.

Ik begrijp dat het lastig is, maar test het in ieder geval, dan wéét je iets. Het zijn de kosten niet en vanaf dan kun je verder kijken wat je wilt.

Je kan ook nog overwegen een ruwvoervervanger te geven, maar dan zou ik contact opnemen met een leverancier om advies te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:04 



 
Profiel   

Ik wil jullie mening graag even. Ik gebruik voor mijzelf met regelmaat baking soda voor mijn gezondheid en gewrichtsontstekingen enz. Nu vroeg ik me af, zou ik het ook niet aan mijn chronisch bevangen shet kunnen geven ivm afvalstoffen en ontstekingen te verminderen? Wat vinden jullie? Ik ervaar zelf hele goede dingen er van, normaal zit ik aan hele hoge dosis pijnstilling, nu niet meer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:01 



 
Profiel   

Baking soda is natriumbicarbonaat toch? Nog nooit gehoord dat het voor dergelijke toepassing nuttig is, maar ik hoor dat het wel goed is voor de maag. En het is een zout, dus suikers zullen er niet in zitten, dus in jouw geval zou ik het best durven proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:21 



 
Profiel   

Hier werken de dierenarts en hoefsmid op de kliniek nauw samen. Vanaf het begin zijn ze bezig om de hielen lager te maken en de hoefwand vrij van het ijzer/de grond te houden. De ijzers met zooltjes en siliconen gaven direct verlichting, bij de eerste keer al. En maken nu dat de pony ondanks zichtbare kneuzingen in de zool wel kan lopen. Als ik dat vergelijk met de gevoeligheid van de vorige keer hoefbevangenheid, ben ik heel blij met hoe het nu gaat. Toen was elk stukje steen een marteling en heeft het bijna een jaar geduurd voordat een stenen ondergrond met wat kiezels niet voor struikelen zorgde.

Eergisteren zijn we weer geweest voor bekappen, opnieuw beslaan en een controle.
Aan de longeerlijn op het zachte loopt hij goed, en dat is zeer goed nieuws en iets wat 3 maanden geleden zeker niet de verwachting was. Dit is dan met ijzers met zooltjes en siliconen, dat mag wat kosten, maar hij loopt en dat is het belangrijkste! We hebben ook controle foto's laten maken en daarop is te zien dat er genoeg ruimte tussen het hoefbeen en de zool is en de kanteling stabiel is, de hoefwand ligt echt los en heeft geen functie. Dat moet heel langzaam nu goed gaan groeien. Met goed bekappen wordt er naar gestreefd om het hoefbeen weer parallel aan de zool te krijgen als ik het goed begreep.

Verder heb ik hem voor de zekerheid laten testen op cushing/ppid en daar kwam een verhoogde ACTH waarde uit. Waarschijnlijk gaan we dus starten met medicatie, maar ik wacht nog op de mail terug van de dierenarts wat het beste plan van aanpak gaat zijn.

Qua management ga ik proberen om in het weideseizoen een heel klein stukje land af te zetten, de pony hooi te geven en een graasmasker om te doen. Even kijken hoe en wat, maar waarschijnlijk beginnen we met de mogelijkheid om te kroelen over het draad, om dat uit te breiden naar het draadje weg als het gras verder op is gegeten en de hoge fructaanpieken minder aanwezig zijn. Hier in de omgeving is het namelijk heel moeilijk om een plek te vinden waar ze wel samen staan, maar niet op het gras. En als ze dan wel op het zand staan krijgen ze vaak onbeperkt voordroog te eten. Dit ook weer in overleg met de dierenarts. We gaan duimen dat dit goed gaat, maar ik vind de zomer lang alleen op stal ook geen optie.

Iedereen die struggelt met zijn/haar paardje, veel succes en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:59 



 
Profiel   

Ja zo probeer ik het ook idd, mijn chronisch bevangen shetje is het beste vriendje van mijn bijna 30jarige arabiertje. Die gaat zomers op de wei aan de dijk hier, dan krijgt de shet er ook een hoekje in en die laat ik het kaal eten en daar krijgt hij soms een stukje gras er bij eens in de zoveel dagen en voornamelijk hooi...staan ze iig wel gewoon samen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 254 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen