Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Terugkerende rotstraal

 
Profiel   

Ik heb een Lusitano merrie waarmee ik al een aantal jaren kamp met rotstraal. Iedere keer is het even weg na behandeling met hypozin en daarna komt het terug.

Qua management heb ik het volgende:
- staat minimaal 12 uur per dag in een droge paddock
- andere helft van de tijd in loopstal op beton/matten en stro (wordt elke dag gemest)
- ze krijgt in het winterseizoen verpakt hooi, 1kg lucerne en 1kg normale brok
- nu sinds een week weidegang erbij. Wanneer ze op de wei staat krijgt ze een handje lucerne ipv 1kg. Wel nog steeds 1kg brok en verpakt hooi voor de nacht.
- heeft toegang tot zoutsteen
- hoeven krab ik regelmatig
- ze wordt niet gereden ivm SI probleem

Nu zie ik dat haar dochter (2 jaar) ook rotstraal heeft en die heb ik op hetzelfde management staan… (mijn shetlander heeft het niet trouwens en de andere paarden die ik hier heb gehad hadden er ook nooit last van). Wat zie ik over het hoofd? Is er misschien een supplement ofzo dat ik ze kan geven?

Wie heeft de gouden tip _/-\o_ ?


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:59 



 
Profiel   

Kun je eens een foto plaatsen, van de onderkant van de hoef? Ik zou eigenlijk denken aan een probleem door het bekappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:07 



 
Profiel   

Mijn pony heeft ooit een periode last gehad van rotstraal toen hij op vlas stond. Nochtans was dat ook een droge stal en stond hij daar enkel ‘s nachts. De hoefsmid adviseerde toen meteen weer over te schakelen op stropellets wat we voordien hadden en het probleem was opgelost!
Maar voor zo ver ik weet, geeft stro dat probleem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:11 



 
Profiel   

Idd, de basis om rotstraal weg te krijgen is lucht. Dus de straalgroeven en de hoef errond moet mooi open gezet worden door de smid. Dan is het vaak na behandelen in 1-2-3 weg.
Dus ook ik zou denken dat vooral daar een probleem zit…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:12 



 
Profiel   

Sintara schreef
Kun je eens een foto plaatsen, van de onderkant van de hoef? Ik zou eigenlijk denken aan een probleem door het bekappen

Ah, helemaal niet bij stil gestaan. Ik zal zo even wat foto's maken en hier plaatsen.


@Lukasje Ik heb altijd een dikke laag stro erin. Slechts de onderkant van het stro heeft wel eens natte plasvlekken. Deze worden dagelijks verwijderd. Ik kan mij echt helemaal niet voorstellen dat de bodembedekking een vochtigheidsgraad heeft die haar straal zo aantast... -O-

@tengeltje
Wat bedoel je precies met straalgroeven en hoef eronder open gezet worden? Ik heb daar nog nooit van gehoord :o? Of is dat gewoon het bijsnijden van de straal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:16 



 
Profiel   

Zou inderdaad een bekap probleem zijn.
Je kunt eventueel diatomeeënaarde gebruiken. Staat erom bekend om uit te drogen.
Succes en hoop dat je paarden er snel vanaf zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:17 



 
Profiel   

Hele rare vraag misschien, maar wat voor kwaliteit water drinkt ze? Als er te veel ijzer in zit, kan dat het probleem zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:25 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd naar fotos van de voeten.
Soms willen hoge hielen ook wel bijdragen aan dat de rotstraal makkelijk terug komt.

Zoals eerder gezegd kan vlas ook een trigger zijn, gewoon stro is het beste voor voeten, uiteraard wel netjes bij gehouden. Maar dat is hier als ik het zo lees ook het probleem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:30 



 
Profiel   

Ja hoe hoger de hielen, hoe dieper de straalgroeven liggen. Al hoeft dat niet erg te zijn, maar dan moeten ze bijvoorbeeld misschien wel wat ruimer schoongesneden bij het bekappen. Als daar de rotstraal zit. Als het de middengroeve van de straal is kan het zijn dat de steunsels te lang zijn en het bij de hoefballen wat knijpt.
Maar ik heb geen idee nog hoor, dit is pure theorie in het wilde weg want er is geen foto :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:35 



 
Profiel   

Agossie schreef
Hele rare vraag misschien, maar wat voor kwaliteit water drinkt ze? Als er te veel ijzer in zit, kan dat het probleem zijn.

Kraanwater met af en toe aanvulling van regenwater dat in de bak valt met regen...

Onze water hoofdleiding takt af op twee plaatsen waarvan 1 rechtstreeks naar de kraan waaruit de waterbakken gevuld worden.

De waterbakken maken we regelmatig schoon...

Ijzer gehalte zit op 0,02 mg/l
Hardheid van het water is bij ons gemiddeld 11.9 dH.
Ph-waarde zit zo rond de 7,8Ph

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:37 



 
Profiel   

Oh wat balen! Kijk inderdaad maar eens naar de kwaliteit van de bekapping. Als de bekapping niet optimaal is dan werkt de pompwerking van de hoef minder waardoor er allerlei ellende kan ontstaan. Het kan ook een weerstand dingetje zijn. Ik had dat soort dingen nooit bij mijn merrie maar ze is behoorlijk ziek geweest en heeft toen vier dagen op de kliniek gestaan. De eerste winter had ze rainrot en de tweede, dus afgelopen winter had ze rotstraal terwijl ze dat in de 5 jaar ervoor dus nooit gehad heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:02 



 
Profiel   

Voor de zekerheid heb ik even zijkant + voorkant ook op de foto gezet en al haar hoeven. Op het moment is het niet zo erg trouwens. Ben ook al weer een week aan het smeren… Gedeelte van haar stralen is ook goed hard. Maar de geur is nog steeds onmiskenbaar.

Ze is anderhalve week geleden bekapt…

Ben benieuwd…

Zijkant:
[ img ]
[ img ]
Vooraanzicht:

[ img ]

Vanaf ‘ruiterzicht’ gezien.
Rechts voor
[ img ]
Rechts achter
[ img ]
Links voor
[ img ]
Links achter
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:09 



 
Profiel   

Poeh, wat staat ze lang!! :oo Daar zou ik even goed naar laten kijken, want als dit anderhalve week geleden bekapt is, moet je misschien even overleggen met je bekapper.

Wat rotstraal betreft vind ik dat er op de foto's niet heel slecht uitzien, maar kan wel beter.

Het lijkt me niet dat het water een probleem is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:18 



 
Profiel   

@agossie:
Net even in de agenda gekeken. Maar morgen precies 14 dagen geleden bekapt :=


pluisje88 schreef
Oh wat balen! Kijk inderdaad maar eens naar de kwaliteit van de bekapping. Als de bekapping niet optimaal is dan werkt de pompwerking van de hoef minder waardoor er allerlei ellende kan ontstaan. Het kan ook een weerstand dingetje zijn. Ik had dat soort dingen nooit bij mijn merrie maar ze is behoorlijk ziek geweest en heeft toen vier dagen op de kliniek gestaan. De eerste winter had ze rainrot en de tweede, dus afgelopen winter had ze rotstraal terwijl ze dat in de 5 jaar ervoor dus nooit gehad heeft.

Ja, het is wel een zorgenkindje… maar in de 4,5 jaar dat ik haar nu heb is ze nog nooit zo ‘goed’ geweest als nu…

Na een half jaar allerlei problemen onder het zadel is ze doorgelicht op de kliniek, 1,5 jaar revalidatie en nu twee veulens later, waarvan nu dit jaar leeg.

Ze is aangereden geweest door een vrachtwagen waardoor haar SI schade heeft. Doordat ze na haar ongeluk gewoon nog 2 jaar als rijpaard is ingezet heeft ze wat verkalking aan haar rugwervels. Ze heeft een zeldzame afwijking spondylose (haakjes aan de onderkant van de ruggenwervel) en een ruisje in haar hart… dus ja om nu te spreken van een kerngezond paard… nee dat is ze niet -O-


Laatst bijgewerkt door Stephanie op 28-05-23 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:22 



 
Profiel   

Daar was ik al bang voor ja. De tipische bekapfout die gemaakt wordt bij Spanjaarden en protugezen. De Hielen zijn veel te hoog. Maar als je dan de hoef in balans wilt hebben dan moet de eerste keer best radicaal zijn in de teen. De meeste bekappers durven dat niet waardoor ze de hielen veel te hoog laten zodat de hoef in balans is. Maar te lang staan zoals dit heeft negatieve gevolgen. Voor de pompwerking in de hoef die rotstraal tot gevolg kan hebben. Hieraan kun je smeren tot je een ons weegt (wat je echt goed doet op de foto’s te zien) maar het wordt nooit opgelost als hij zo op z’n voeten blijft staan.

Edit : reactie op je laatste post: oef…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:24 



 
Profiel   

In dit geval denk ik echt dat het komt door de steunsels, deze komen voorbij de hoefwand zelfs en gaan op in de toch al hoge hielen. De steunsels drukken de hoefballen stevig naar elkaar toe, waardoor je nu ook zulke smalle stralen hebt.
Het is hoog tijd dat iemand die voetjes wat opschoont aan de onderkant:)
en daarna kan er ook een flink stuk van de rest af..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:26 



 
Profiel   

Dat zijn idd voetjes zoals ik al een beetje bang voor was.
Lange tenen, hoge hielen, lange steunsels en overgroeide zool.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 16:51 



 
Profiel   

Oef, ik vond eerst de reacties van 'wat staat ze lang!' wat overdreven. Maar toen las ik dat de meest recente beurt 14 dagen geleden is. Zo verwacht ik dat een paard staat als ie toe is aan de volgende bekapbeurt.
Stralen zien we niet raar uit, alleen de draagwand erg lang (voor 14 dagen geleden bekapt). Gewoon lekker kort laten maken, stralen goed schoon. Diepe straalgroeve netjes uitsnijden. Kijken of het droogt ander jodium oid erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:20 



 
Profiel   

Als ze straks beter bekapt is: ik heb goede ervaringen met cavalor dry feet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:45 



 
Profiel   

Als onze paarden rotstraal hebben, of ter preventie gebruiken wij de volgende middelen.
Ctc spray
Betadine - droogt ook uit
Betadine met formaldehyde. ( dit is wel een gemeen goedje, maar werkt heel goed. Die vanons zat tegen straalkanker aan en dit goedje kregen we van onze hoefsmid. Niet zonder handschoenen gebruiken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:00 



 
Profiel   

Sabbientje schreef
Als onze paarden rotstraal hebben, of ter preventie gebruiken wij de volgende middelen.
Ctc spray
Betadine - droogt ook uit
Betadine met formaldehyde. ( dit is wel een gemeen goedje, maar werkt heel goed. Die vanons zat tegen straalkanker aan en dit goedje kregen we van onze hoefsmid. Niet zonder handschoenen gebruiken)


Formaline wat ze voor de koeien gebruiken werkt fantastisch. Niet heel goed voor de gezondheid maar wel heel effectief. Je kunt je afvragen wat meer kwaad kan. 1x heftig spul of weken bacterie aanvallen. Ik kies meestal voor het eerste moet ik eerlijk zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:03 



 
Profiel   

Mocht je zelf wat 'beter beslagen' ;) ten ijs willen komen, dan is het wellicht erg leuk deze cursus te volgen, redelijk bij je in de buurt (zelfde provincie in elk geval).
Vijlen leren is niet moeilijk en kan je helpen je paard betere hoeven te laten krijgen.
https://denkenoverpaarden.nl/cursussen/?event_id1=3445

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:06 



 
Profiel   

Kijk eens naar de producten van Unique horn! Te koop bij oa agradi. Mega goede ervaring met deze producten, vooral de hpe druppels bij rotstraal etc helpt super goed! Tevens zou ik kijken naar een goede bekapper!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:55 



 
Profiel   

Bedankt voor alle goede tips. Ik zal het eens met mijn hoefsmid bespreken om te kijken hoe we dit kunnen verbeteren. Dit is echt totaal een uitkomst waar ik nog totaal niet bij stil had gestaan.

Ik begrijp de reacties wel van degenen die zeggen dat de stralen wel meevallen. En dat is ook wel zo... Maarja, ik besteed er natuurlijk ook de nodige aandacht aan. Het liefst heb je gewoon dat de voeten tiptop zijn.

@pallatin bedankt voor de aanbeveling. Hoe vaak behandel je de voeten met die spray? Zie in de uitleg staan dat bij een gezonde straal 2x per week voldoende moet zijn. Wel vrij prijzig spul zeg...

Heb ook al in twijfel gezeten om dit eens te proberen als hoefvet: https://www.agradi.nl/duo-protection-ho ... 1000ml.htm . Bij mijn hond echt duidelijk goed resultaat gezien, dus ik dacht misschien helpt het ook wel voor een betere hoefbalans. Maar na het lezen van de reacties zou dat dan echt in combi met andere bekapping moeten zijn.


@Sabientje Bedankt voor het meedenken Sabbientje. Die producten heb ik er (nog) niet voor gebruikt. Ik ga ze wel even opschrijven en zal het zeker onthouden voor als ze het weer een keer heel heftig heeft. Vind van dat heftige spul toch wel een dingetje voor zoals het er nu uitziet...

@Lindsey bedankt voor de tip. Winschoten is hier inderdaad om de hoek. Wellicht leuk om een keer zoiets te volgen. Voor nu alleen niet handig, tegen de tijd dat die cursus is ben ik hoogzwanger :+ . Zal dus eerst echt even met mijn hoefsmid in overleg gaan en erop vertrouwen dat ze weet of kan uitzoeken hoe we deze situatie het beste kunnen aanpakken.

@Alysha deze dus? Ik ga het eens bekijken. https://www.agradi.nl/unique-horn-hpe-50ml.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:59 



 
Profiel   

De cursus in Winschoten is echt een aanrader. Heb hem ook gedaan. Super veel geleerd en Peter is echt een vakman.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat jouw smid dit gaat fixen. Ik geloof in de goede intenties maar dit zit wel erg ver van een correcte bekapping af. Andere optie is koop een goede vijl, een tang en twee messen en ga zelf aan de slag terwijl je je laat begeleiden op afstand.. zit Peter dicht genoeg in de buurt? Anders zou je hem ook kunnen laten komen voor bekappen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen