Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mank na warm beslag

 
Profiel   

Onze pony heeft veel last van brokkelhoeven en scheuren, daarom stelde de hoefsmid voor om ze op ijzers te zetten.
Ze is maandag warm beslagen, na het beslag ze even laten lopen en ze liep zuiver.
Dinsdag niks te zien bij het buiten zetten, maar toen ik ze ging longeren liep ze mank. Hoefsmid is terug geweest, zonder ijzer mankte ze nog harder dus ijzer er terug onder gezet.
Gisteren was het manken al wat minder, maar vandaag loopt ze nog steeds niet zuiver. Als ze links loopt zie ik eigenlijk niks meer, maar rechts heeft ze nog last (ze mankt rechts voor).
De hoefsmid denkt aan een gevoelige zool, hij heeft het ijzer dinsdag wat bijgeslepen om minder druk te geven. Ofwel dat ze last heeft van het branden van het ijzer.
Iemand dit ook al meegemaakt of ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 20:17 



 
Profiel   

Ik zou liever op zoek gaan naar de oorzaak van de brokkelhoeven en scheuren. Dat ontstaat niet zomaar. Het kan zijn dat er vaker onderhoud nodig is, of dat er een schimmel in de hoeven zit, of dat de voeding een rol speelt.

Wellicht dat foto's en wat meer info kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 21:36 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Ik zou liever op zoek gaan naar de oorzaak van de brokkelhoeven en scheuren. Dat ontstaat niet zomaar. Het kan zijn dat er vaker onderhoud nodig is, of dat er een schimmel in de hoeven zit, of dat de voeding een rol speelt.

Wellicht dat foto's en wat meer info kunnen helpen.


Volgens de hoefsmid heeft ze uitzonderlijk droge hoeven. We hebben al vanalles geprobeerd, dagelijks de hoeven nat maken, nat maken en daarna olie, supplementen voeren, andere hoefsmid, maar helaas blijft het probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 21:39 



 
Profiel   

Sorry, scheuren komen niet door droge hoeven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 21:41 



 
Profiel   

Ik vind ijzers onder hoeven die snel scheuren of brokkelen eigenlijk water naar de zee brengen...

De hoefwand is dus zwak, de gaten die erin komen door de hoef nagels maken de hoefwand alleen zwakker.
Ik heb dit zelf meegemaakt, ijzer lag er na 2 weken af en een stuk van 3cm hoefwand is mee afgescheurd. op het afgescheurd stuk kon je zelfs de lamellen zien van de witte lijn.

Droge hoeven, gewoon hoefwand kort houden, mooi afronden en dit regelmatig bijvijlen. Dat zou het brokkelen al moeten tegengaan.
Te droog kan een oorzaak hebben maar op die oorzaak te vinden... , ik heb hier ook een paard staan met droge hoeven, maar de oorzaak weten we niet, bloedonderzoek al gehad, biotine gevoerd, smeersels op de hoef geprobeerd, niets dat helpt. Zelfs de hele winter in nattigheid staan bleef hij nog droge hoeven hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 22:15 



 
Profiel   

Heb je foto's? Van de voorkant, zijkant en onderkant?
Hoefkwaliteit is net als met nagels; de ene (Tinkers o.a.) hebben wanden van een cm, en andere (o.a. Engelse volbloeds staan er om bekend) hebben soms niet al te dikke wanden. Meestal is regelmatig onderhoud key. Elke 4 a 5 weken vijlen, controleren op schimmel in de wand en zonodig behandelen, voeding onder de loep nemen; goede vitaminebrok, graanvrij en veel vrije beweging. Houtvezel in de stal kan schimmel bevorderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 22:58 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Heb je foto's? Van de voorkant, zijkant en onderkant?
Hoefkwaliteit is net als met nagels; de ene (Tinkers o.a.) hebben wanden van een cm, en andere (o.a. Engelse volbloeds staan er om bekend) hebben soms niet al te dikke wanden. Meestal is regelmatig onderhoud key. Elke 4 a 5 weken vijlen, controleren op schimmel in de wand en zonodig behandelen, voeding onder de loep nemen; goede vitaminebrok, graanvrij en veel vrije beweging. Houtvezel in de stal kan schimmel bevorderen.


Hoi, ik heb momenteel geen foto’s van de hoeven. De hoefsmid is vandaag terug langsgeweest en heeft het kunnen oplossen, ze loopt terug zuiver.

Dankjewel voor de tips. Ze wordt elke 5-6 weken bekapt. Van voeding, ze krijgt geen krachtvoer, wel luzerne, aangevuld met lijnzaadolie, pavo vital, magnesium en gelatine poeder voor haar hoeven.
Ze staat overdag buiten en ‘s nachts op stal. Als strooisel staat ze idd wel op houtkrullen, omdat ze astma heeft en stofallergie, dus dat kunnen we helaas niet aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 23:05 



 
Profiel   

Waarschijnlijk zit een nagel net tegen het leven aan? Mank lopen na beslaan mag echt niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:15 



 
Profiel   

EVL schreef
Hoi, ik heb momenteel geen foto’s van de hoeven. De hoefsmid is vandaag terug langsgeweest en heeft het kunnen oplossen, ze loopt terug zuiver.

Dankjewel voor de tips. Ze wordt elke 5-6 weken bekapt. Van voeding, ze krijgt geen krachtvoer, wel luzerne, aangevuld met lijnzaadolie, pavo vital, magnesium en gelatine poeder voor haar hoeven.
Ze staat overdag buiten en ‘s nachts op stal. Als strooisel staat ze idd wel op houtkrullen, omdat ze astma heeft en stofallergie, dus dat kunnen we helaas niet aanpassen.


Dan heeft het toch aan vernagelen gelegen, dat is wel op te lossen.
Daar kan het bijna niet aan liggen. Overigens is het voor de hoeven goed als de ondergrond afwisselend hard en zacht is. Alleen maar zand, stro etc stimuleert de hoefgroei niet altijd voldoende. Pavo vital is een prima vitaminebrok. Je zou als stalbedekking Hemparade kunnen proberen, of geperste strokorrels. Om extra vitamine b te geven zou je een emmer Horsemix kunnen proberen in plaats van lijnzaadolie. Elke dag een maatbekertje. Het bestaat uit gemalen bierbostel, lijnzaad (b-vitaminecomplex) en een prebiotica. Erg goed spul.
Of de bekapping correct gedaan wordt valt niet te beoordelen, maar beslaan om deze reden is zelden de duurzame oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:43 



 
Profiel   

Dankjewel voor de tips! De hoefsmid is terug geweest en het probleem is opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 09:57 



 
Profiel   

en het probleem was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:03 



 
Profiel   

Ze heeft altijd al gevoelige zolen gehad. De hoefsmid dacht dat ze gewoon even moest wennen aan terug ijzers. Hij heeft voor de zekerheid nog aan de ijzers geslepen zodat ze minder druk op de zool geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:06 



 
Profiel   

Aan de ijzers slijpen voor minder druk?

Dat is vreemd...

Paard mag nooit kreupelen na beslag...nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:26 



 
Profiel   

Ze loopt terug zuiver dus het zal wel oké zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:28 



 
Profiel   

Ik zou toch eens het management eens goed onder de loep nemen. Brokkels, scheuren, gevoelig is een aanwijzing dat het niet in orde is, er moet een oorzaak te vinden zijn. Overigens zijn hoefschoenen ook een prima alternatief bij gevoeligheid. Bij zwakke hoeven is het nagelen nog meer beschadiging en kans op schimmel. Mijn paard heeft sterke hoeven, maar heeft een hekel aan steentjespaden, dus heeft hij hoefschoenen en dan is het nul probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:35 



 
Profiel   

EVL schreef
Ze heeft altijd al gevoelige zolen gehad. De hoefsmid dacht dat ze gewoon even moest wennen aan terug ijzers. Hij heeft voor de zekerheid nog aan de ijzers geslepen zodat ze minder druk op de zool geven.

Aan de teen ws?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:31 



 
Profiel   

Ik mis even de logica van nagels slaan in schijnbaar broze hoeven??

Ik zou ook eerder kijken naar de oorzaak met een goede bekapper

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:41 



 
Profiel   

Waarom zou je warm beslaan als de hoeven al droog zijn? Wordt toch alleen maar erger dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:50 



 
Profiel   

Mist schreef
EVL schreef
Ze heeft altijd al gevoelige zolen gehad. De hoefsmid dacht dat ze gewoon even moest wennen aan terug ijzers. Hij heeft voor de zekerheid nog aan de ijzers geslepen zodat ze minder druk op de zool geven.

Aan de teen ws?


Ja, inderdaad aan de teen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:06 



 
Profiel   

De hele uitleg kan ik er niet van geven. Ik vertrouw mijn hoefsmid, hij is de kenner, niet ik…

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:07 



 
Profiel   

Mijn merrie staat voor het eerst ook voor op een ijzertje.
En hier had de smid het ook iets over iets weg slijpen voor minder druk op de zool omdat het de eerste keer was.

Uitleg is gegeven, maar ook ik weet het niet meer precies.
Mijn merrie heeft geen moment kreupel gelopen, daardoor? Geen idee.

Mijn merrie heeft ook brokkel hoeven. Natuurlijk bekapper heeft lange tijd schimmel over het hoofd gezien, zelfs nadat ik diverse keren heb gezegd is dat geen schimmel dan...
Daardoor heeft zand ook kans gekregen kanaaltjes te maken en dan helemaal boven in dat kanaaltje krijgt schimmel dan weer kans. En is compleet weg snijden niet te doen. Want zit steeds tegen het leven aan.
Wat dan wel pijnlijk is.
En alle denkbare middeltjes heb ik al gesmeerd.
Dus nu voor het eerst een ijzer in de hoop dat het zand geen kans krijgt binnen te dringen.
Ik ben benieuwd... Hopelijk de oplossing.
Maar ze loopt iig fijn en het verhaal voor wat weg te slijpen is ook hier gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:52 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Mijn merrie staat voor het eerst ook voor op een ijzertje.
En hier had de smid het ook iets over iets weg slijpen voor minder druk op de zool omdat het de eerste keer was.

Uitleg is gegeven, maar ook ik weet het niet meer precies.
Mijn merrie heeft geen moment kreupel gelopen, daardoor? Geen idee.

Mijn merrie heeft ook brokkel hoeven. Natuurlijk bekapper heeft lange tijd schimmel over het hoofd gezien, zelfs nadat ik diverse keren heb gezegd is dat geen schimmel dan...
Daardoor heeft zand ook kans gekregen kanaaltjes te maken en dan helemaal boven in dat kanaaltje krijgt schimmel dan weer kans. En is compleet weg snijden niet te doen. Want zit steeds tegen het leven aan.
Wat dan wel pijnlijk is.
En alle denkbare middeltjes heb ik al gesmeerd.
Dus nu voor het eerst een ijzer in de hoop dat het zand geen kans krijgt binnen te dringen.
Ik ben benieuwd... Hopelijk de oplossing.
Maar ze loopt iig fijn en het verhaal voor wat weg te slijpen is ook hier gemaakt.


Blij te horen dat jouw merrie fijn loopt! Hopelijk is jullie probleem met het zand hierdoor opgelost.

Bij onze pony waren de scheuren een reden voor de ijzers, maar ook omdat ze nogal brede hoeven heeft. Nu
Met het ijzertje heeft ze een mooier compacter voetje zei hij, waardoor ze minder problemen zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:06 



 
Profiel   

EVL schreef
Lindsey_99 schreef
Ik zou liever op zoek gaan naar de oorzaak van de brokkelhoeven en scheuren. Dat ontstaat niet zomaar. Het kan zijn dat er vaker onderhoud nodig is, of dat er een schimmel in de hoeven zit, of dat de voeding een rol speelt.

Wellicht dat foto's en wat meer info kunnen helpen.


Volgens de hoefsmid heeft ze uitzonderlijk droge hoeven. We hebben al vanalles geprobeerd, dagelijks de hoeven nat maken, nat maken en daarna olie, supplementen voeren, andere hoefsmid, maar helaas blijft het probleem

Brokkelhoeven is een probleem met de doorbloeding van de hoef. Je kunt dan natmaken en olien wat je wilt maar als de doorbloeding niet goed gaat blijft het brokkelen.
Het kan zijn dat de smid het ijzer er te lang te heet op heeft gehad dat de hoorncellen de hitte naar boven hebben gebracht naar de zenuwen en dat paard daarop reageert. Zou wel binnenkort over moeten zijn. En hopelijk vind ze ijzers nu niet eng na deze ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:33 



 
Profiel   

Ze loopt intussen weer netjes zuiver. De hoefsmid heeft de ijzers er af gehaald en weer op gezet, maar ze gaf er gelukkig niks om

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:35 



 
Profiel   

Tip; als de schimmel wat dieper in de hoef zit dan is weken in een hoefzak of lage emmer, als het paard netjes wil blijven staan beter. Turbohoofsolutions heeft diverse anti-schimmelmiddelen die prima werken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen