Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overhoef?

 
Profiel   

Hallo bokker,

Ik heb even een vraagje en pieker mij inmiddels suf. Even nagedacht of ik dit topic wel wil openen maar besloten om het toch te doen.

ik maak mij zorgen om de voorvoeten van mijn paard.

Zo ziet haar voorvoet er uit.

[ img ]
Het gaat mij nu vooral om die 2 bulten boven haar rechterhoef. Hier maak ik mij zorgen om. De smid heb ik enkele maanden terug al eens gevraagd wat dit is omdat het mij altijd was opgevallen dat andere paarden dit niet hebben. Hij gaf toen aan dat het of artrose kon zijn of dat ze gewoon zo breed gebouwd was. De dierenarts heeft er verder ook nooit iets over gezegd.


Enkele feitjes/ dingen die mij momenteel opvallen:

- 6 jarig grof gebouwd dressuurpaard van 1,80
- Als 3 jarige door mij aangekocht bij een goede kennis en enkele maanden daarvoor toen hij hem heeft gekocht is ze volledig röntgen goedgekeurd op de benen.
- Als bijna 4 jarige door mij zadelmak gemaakt en rustig met regelmatige pauzes verder doorgereden.
- loopt nu in training op L1 nivo. Op wedstrijd rijden we B.
- heeft een oud bekkenfractuur maar heeft hier geen last van. Door DA vrij kort na aankoop vastgesteld omdat ik vond dat ze wat vocht in haar achterkogels bleef vasthouden. Na verder onderzoek kwam naar voren dat ze als 2 jarige een bekkenbreuk heeft gehad die netjes vanzelf goed aan elkaar is gegroeid. DA heeft haar volledig goedgekeurd en geadviseerd om te blijven rijden gezien spieropbouw juist goed voor haar is. Vocht in haar achterkogels kon ik hetzelfde zien als mijn eigen enkel die gebroken is geweest maar die ook nooit meer helemaal dun is geworden.
- Da een tijd terug nog rijfilmpjes laten zien ivm haar bekken toen hij voor iemand anders op stal was en hij gaf aan dat ik zo door moest gaan.
- Sinds 3 weken zie ik haar af en toe met haar rechtervoorbeen gestrekt naar voren staan en haar linkerachterbeen tegelijk op rust. In de wei zie ik dit nooit en voorheen toen ze in een gewone 4x4 box stond savonds zag ik dit ook niet. Tijdens het poetsen doet ze dit ook niet. Echt alleen op het verharde gedeelte van haar uitloopstal waar ze savonds en snachts sinds 1 maand staat.
- Aan de longe linksom lijkt ze soms wat onregelmatig te lopen aan de voorkant maar het lijkt of het niet uit de benen komt maar dat dit veroorzaakt wordt doordat ze scheef is/vast zit in haar rug als gevolg van maagzweren. Scheef is ze 100% zeker doordat we verkeerd les hebben gehad en haar alleen maar schever hebben gereden. Linksom uit zich dat rijtechnisch meer dan rechtsom. Ostheopaat/fysio komt als alles goed is deze maand langs en we zijn hard bezig met rechtrichten met een nieuwe instructrice. Vanaf hoelang dit al speelt durf ik niet te zeggen gezien ik van september tot en met januari niet heb kunnen longeren gezien we in de bak niet mochten longeren. Daarna heeft ze een trap van een ander paard gekregen waardoor ze even stil heeft gestaan.
-Voorheen altijd met bijzet (pessoa) gelongeerd. Sinds maart longeren we zonder hulpteugels. Sinds dat moment is het mij ook pas beginnen opvallen.
- Rechtsom aan de longe loopt ze volledig goed.
- Onder het zadel loopt ze zowel linksom als rechtsom goed, struikelt nooit en heeft een looplust voor 10. Ik heb meerdere instructeurs/ juryleden tijdens het rijden wel eens gevraagd of ze haar goed vonden lopen en allemaal vertelde ze dag ze volledig goed liep.
- Paard ligt zelden tot nooit. Af en toe na het rollen op de wei dat ze even een aantal plukken gras liggend eet maar staat daarna vrij snel weer op.
- In haar uitloopstal zie ik haar nooit liggen.

Misschien een warrig verhaal maar zo is mijn hoofd momenteel ook. Mocht de ostheopaat/fysio niks kunnen vinden dat haar enkel onregelmatige passen aan de longe verklaren en of er een verband is met haar voet dan zal er zeker een da gebeld worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 23:06 



 
Profiel   

als je het zeker wil weten dan moet je de voet op de foto laten zetten.
denk dat je anders blijft gissen en raden naar wat er precies kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 05:45 



 
Profiel   

Als je heel goed voelt hebben veel paarden dit wel, maar niet zichtbaar zoals bij jou.
Inderdaad een foto maken van een onderbeen is niet duur en geeft wel veel duidelijkheid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 06:10 



 
Profiel   

Het enige dat ik echt verontrustend vind aan jouw verhaal is het ontlasten van het voorbeen op het harde. Dit zou ik uitgezocht willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:11 



 
Profiel   

Meestal doen ze dubbellips ijzers alleen bij achterhoeven of echt problemen. Wat is de reden van deze ijzers bij jouw paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:22 



 
Profiel   

Ja het kan..ik zou het bij twijfel ook laten uitzoeken. Een rontgenfoto is inderdaad zo gemaakt...kan ook dat ze 1 voorbeen wat meer is gaan overbelasten door het scheef lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:24 



 
Profiel   

Anna79 schreef
Het enige dat ik echt verontrustend vind aan jouw verhaal is het ontlasten van het voorbeen op het harde. Dit zou ik uitgezocht willen hebben.

Dat was voor mij inderdaad de reden dat ik begon te denken dat ze ergens last van heeft. Dacht eerst dat het echt kwam vanuit haar hoef gezien de smid een weekje later was als normaal en ze ineens een hele dunne scheur van boven tot beneden in haar hoef had. Volgens de smid was het een oppervlakkige scheur en zou ze hier geen last van mogen hebben.


@Sintara: ik geloof dat dat was vanwege haar flares.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:34 



 
Profiel   

Van wat ik heb begrepen is dit soort beslag bij voorhoeven echt funest voor de hoeven.. Weinig doorbloeding, slecht voor de hoefwanden en verzenen, etc etc. Ik zou eens voor een second opinion gaan bij een andere hoefsmid als ik jou was :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:17 



 
Profiel   

Niet regelmatig op de volte en een voorbeen ontlasten op rust is een goede reden voor een kreupelheidsonderzoek bij een kliniek en foto’s van de voorbenen voor uitsluitsel over de bulten boven de hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:29 



 
Profiel   

Dankje voor je reactie. Zal ik zeker meenemen. Het plan is sowieso om haar van de ijzers af te gaan halen. Achteren is ze 2 jaar terug in overleg met de DA en de hoefsmid op speciaal beslag gezet in verband met haar bekken en de bizar slechte stand van haar achterbenen destijds. In iets meer dan 2 jaar tijd staat ze nu beter op haar benen en is het zo ver dat de ijzers er onder uit kunnen en dat het met goed en regelmatig bekappen goed gehouden kan worden. Echter adviseert de smid om de ijzers er pas na de zomer onder uit te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:30 



 
Profiel   

Eerst weten wat er aan de hand is voor je iets aan het beslag aanpast of over gaat op blote voeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:33 



 
Profiel   

Sintara schreef
Meestal doen ze dubbellips ijzers alleen bij achterhoeven of echt problemen. Wat is de reden van deze ijzers bij jouw paard?


Dat hoeft niet hoor. Smeden doen dat ook om het ijzer wat terug te kunnen leggen voor een goede voetas en betere afrol van de voet. Vooral bij paarden die veel toon maken; dan kan de toon wat oversteken en blijft de voet goed afrollen. De lippen haalt mijn smid er meestal af.
Zo'n paard als dat van TS zou ik niet zo snel van de ijzers halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:51 



 
Profiel   

Ik vind de foto overigens slecht te beoordelen. Beter zou zijn een foto op een vlakke ondergrond en eentje van de zijkant van de voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:55 



 
Profiel   

Sintara schreef
Van wat ik heb begrepen is dit soort beslag bij voorhoeven echt funest voor de hoeven.. Weinig doorbloeding, slecht voor de hoefwanden en verzenen, etc etc. Ik zou eens voor een second opinion gaan bij een andere hoefsmid als ik jou was :)


Dat heb ik ook altijd gehoord. Totdat ik 3 weken terug bij equitom stond en de orthopeed aldaar bij een foutief in model staande hoef 2 lippen voor adviseerde om de hoef stand te verbeteren.
Is blijkbaar dus niet altijd slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:00 



 
Profiel   

Als een paard dat van nature veel toon ontwikkeld niet goed bijgehouden wordt met bekappen kan er een long heel/long toe syndroom ontstaan. Het paard gaat ernaar lopen en zo komen er veel negatieve gevolgen bij.
Als dit paard idd flares / platte voeten had lijkt de smid wel te weten wat ie doet.
Ik heb daar een heel duidelijk artikel over gekregen van mijn smid. Als iemand daar belangstelling voor heeft kan ik dat sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:03 



 
Profiel   

Met een paard met dit verhaal (scheef en onregelmatig) zou ik wel naar een goede kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:07 



 
Profiel   

Ik zal vanavond eens even goede fotos maken op een vlakke ondergrond en eens gaan zoeken naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Het vreemde vind ik alleen dat dit haar rechtervoet is en dat ze het alleen linksom aan de longe laat zien. Ik zou eigenlijk verwachten dat ze het juist rechtsom zou laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:14 



 
Profiel   

LV19952 schreef
Ik zal vanavond eens even goede fotos maken op een vlakke ondergrond en eens gaan zoeken naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Het vreemde vind ik alleen dat dit haar rechtervoet is en dat ze het alleen linksom aan de longe laat zien. Ik zou eigenlijk verwachten dat ze het juist rechtsom zou laten zien.


Daarom is het voor ons "leken" altijd lastig om te beoordelen waar de kreupelheid vandaan komt. Maar dat je paard niet lekker loopt dat is voor jou al duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:18 



 
Profiel   

Ja dat klopt inderdaad. Ik heb al vaker van mensen gehoord dat ik mijn paard ziek kan kijken maar vaak zat mijn gevoel wel goed.

Ik heb de ostheopaat/fysio nog eens een berichtje gestuurd. Ga vanavond even goede fotos maken van haar hoeven en een duidelijk filmpje aan de longe maken van hoe ze loopt. Ik blijf het namelijk vreemd vinden dat ze dit onder het zadel niet laat zien. Ik ben namelijk erg alert op kreupelheden in verband met haar bekken en vraag mijn instructrice ook regelmatig of zij iets ziet en ik film mijzelf regelmatig om te zien hoe ze loopt maar als je maar lang genoeg naar een filmpje kijkt kun je ieder paard kreupel kijken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:54 



 
Profiel   

Heel vervelend dat soort onzekerheden, daar weet ik met die van mij alles van :')
Je kunt het beste inderdaad even een dierenarts laten kijken naar die bulten, dan heb je in ieder geval meteen rust (of bevestiging).

Ik heb zelf nog nooit zoiets gezien trouwens, is het ook warm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:58 



 
Profiel   

Jaa zeg dat. Heb al flink wat gedokterd met haar. Nee het is niet warm! En ze heeft het ook al vanaf dat ik haar heb alleen heb ik nu het idee dat het iets breder lijkt te zijn geworden. Ik heb alleen bij mijn eigen dierenarts vaak het gevoel dat ik zelf eerst al vanalles uitgesloten moet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:13 



 
Profiel   

LV19952 schreef
Ik zal vanavond eens even goede fotos maken op een vlakke ondergrond en eens gaan zoeken naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Het vreemde vind ik alleen dat dit haar rechtervoet is en dat ze het alleen linksom aan de longe laat zien. Ik zou eigenlijk verwachten dat ze het juist rechtsom zou laten zien.


Is rechts ook haar korte kant? Want dan klinkt het imo niet zo onlogisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:59 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Dat heb ik ook altijd gehoord. Totdat ik 3 weken terug bij equitom stond en de orthopeed aldaar bij een foutief in model staande hoef 2 lippen voor adviseerde om de hoef stand te verbeteren.
Is blijkbaar dus niet altijd slecht.

Ik zeg ook niet dat het altijd de slechtste optie is he :), bij specifieke problemen.. Alleen dat ik eens een second opinion zou vragen omdat het niet bepaald standaard is en op zichzelf ook problemen in de hand werkt.
Of de voordelen opwegen tegen de nadelen durf ik als leek echt niet te zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:05 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
LV19952 schreef
Ik zal vanavond eens even goede fotos maken op een vlakke ondergrond en eens gaan zoeken naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Het vreemde vind ik alleen dat dit haar rechtervoet is en dat ze het alleen linksom aan de longe laat zien. Ik zou eigenlijk verwachten dat ze het juist rechtsom zou laten zien.


Is rechts ook haar korte kant? Want dan klinkt het imo niet zo onlogisch.

Rechtsom heeft ze wat meer moeite met echt correct buigen maar loopt ze voor mijn gevoel wel makkelijker en is het contact op de buitenteugel ook stabiel. Ook het afwenden naar de AC lijn is rechtsom altijd makkelijker gegaan ondanks dat ze rechts slechter inbuigt.

Linksom voelde het voor mij altijd alsof ze op 2 wielen de bocht door ging en alsof er een slag in het rad zat als ik vanaf de linkerkant de AC lijn wilde op rijden. Zadelmaker bevestigde toen ook dat ze scheef was maar dat werd toen door lesgeefster op mijn eigen zit gegooid. Zelfs al een keer een clinic op een Joker gehad hiervoor en daar bleek ik inderdaad scheef te zitten. Maar wie zet nu wie scheef? Als je een scheef paard gewend bent ga je daar naar zitten en voelt het voor jou recht.

In maart ben ik overgestapt op een nieuwe instructrice en zijn we helemaal terug naar de basis gegaan en zijn we gaan werken aan impuls, rechtgerichtheid en lengtebuiging. Daar bleek ook dat ze rechts moeilijker buigt terwijl het voor mij wel makkelijker aanvoelt. Linksom buigt ze van uit haar zelf teveel in en pakt ze geen contact meer op de buitenteugel. Ze nodigt mij heel erg uit om die buitenteugel los te laten en de binnenteugel aan te pakken om een volte rond te komen. Ook op de lange zijdes blijft ze vaak heel lichtjes met wat linkerstelling lopen en moet ik haar voor mijn gevoel zelfs een beetje naar rechts stellen om haar echt recht te krijgen. We pakken nu stukjes contrastelling mee om haar gewicht goed over haar 2 voorbenen te verdelen. Zij gooit al haar gewicht namelijk naar buiten(?) als ik het goed begrepen heb van mijn instructrice terwijl ze toch naar links netjes buigt. Sinds we hier aan het werken zijn loopt ze linksom soepeler op de voltes en kom ik vloeiend een wending door maar het gaat nog lang niet vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:17 



 
Profiel   

@Sintara: Het is heel vaak zelfs de beste optie. En ook een hele logische.
In een ideale situatie is de ondersteuningslengte van de voet even groot als de afwikkellengte (een 50/50 verhouding). Bij paarden die een lange teen ontwikkelen wordt de afwikkellengte te lang t.o.v. de ondersteuningslengte. In die situatie zie je ook dat de palmaire/plantaire hoek van het hoefbeen negatief wordt (de voetas breekt). Dit is een enorme belasting voor de pezen, want m.n. de diepe buigpees moet harder trekken om de voet te laten afrollen.
Door het ijzer terug te leggen tot ongeveer ter hoogte de punt van het hoefbeen (niet de punt van de hoef) verkort je de afwikkellengte en kan het paard makkelijker de voet afrollen. Dit zou eigenlijk het standaard beslag moeten zijn voor paarden die een lange toon ontwikkelen.

Als je paard geen ijzers heeft moet er vaker worden bekapt om de teen kort genoeg te houden zodat het paard niet steeds platter gaat staan.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-06-23 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen