Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overhoef?

 
Profiel   

Het kan te maken hebben met de natuurlijke scheefheid van het paard. De meeste paarden hebben een links een langere kant qua spieren dan rechts en buigen linksom wat makkelijker in dan rechts. Maar het kan natuurlijk ook nog te maken hebben met de oude bekkenbreuk waar het paard "naar is gaan lopen" en zich heeft vastgezet. In hoeverre dat nog meespeelt in het fysiek van je paard is moeilijk te zeggen. Maar omdat je zegt dat afwenden naar de AC lijn linksom voelt alsof ze een slag in t wiel heeft lijkt het mij plausibel dat ze moeite heeft met het linkerachterbeen onder de massa plaatsen. Als de bekkenbreuk aan de linkerkant heeft gezeten lijkt me dat een logische gevolg. Ik denk dat er alle reden is om haar nog een keer goed te laten bekijken door een dierenarts op een grotere kliniek waar alles bij de hand is. En kies dan een andere dierenarts dan de dierenarts die haar heeft gekeurd.
Het is ook best nog ingewikkeld om een paard dat zo een ernstige blessure heeft gehad goed te revalideren. Dat is eigenlijk waar je mee bezig bent.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:47 



 
Profiel   

Wat je zegt over het linkerachterbeen onder brengen klopt belemaal. Hier had ze voorheen altijd wat moeite mee maar sinds we een nieuwe instructrice hebben is dat probleem eigenlijk verholpen en kan ze haar linkerachterbeen een stuk beter onder brengen. Ze is sindsdien ook veel ruimer gaan lopen. Het is nog niet perfect maar er zit flinke verbetering in.

De ontwikkeling van haar achterhand is ook altijd achter gebleven qua bespiering maar sinds kort zie ik wat kleine veranderingen. Het vervelende is dat ik 1,5 jaar verkeerd les heb gehad waarbij niet op de achterhand werd gefocust en niet gezien is dat ze scheef is. Helaas kom je daar als leek pas later achter

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:04 



 
Profiel   

@babootje, juist omdat bij duppellip de teen niet ondersteund wordt moet het ijzer steeds meer teruggelegd en wordt het lichaam steeds meer gestimuleerd om meer en meer teen te ontwikkelen. De verzenen krijgen veel te verduren dus die zakken. Uiteindelijk komen er hierom ook vaak wiggen onder.. Maar goed ik wou niet een discussie starten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:33 



 
Profiel   

Sintara schreef
@babootje, juist omdat bij duppellip de teen niet ondersteund wordt moet het ijzer steeds meer teruggelegd en wordt het lichaam steeds meer gestimuleerd om meer en meer teen te ontwikkelen. De verzenen krijgen veel te verduren dus die zakken. Uiteindelijk komen er hierom ook vaak wiggen onder.. Maar goed ik wou niet een discussie starten :P


Dat is onzin. De teen groeit niet minder hard omdat er een enkellips ijzer onder zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:53 



 
Profiel   

Ik kom de vraag verder niet in je openingspost tegen, maar gezien de titel neem ik aan dat je bang bent dat het overhoef is?

Ik weet niet of er ook mildere vormen zijn, maar ik associeer overhoef wel met hele ernstige pijn en ernstige kreupelheid. Bij Overhoef zit de atrose wel op een heel gevoelig deel van de voet waardoor je zou verwachten dat het elke pas pijn doet. Het paard dat ik had met overhoef was in ieder geval echt katskreupel, zelfs door de buut heen en die had het echt pas net (was een half jaar daarvoor nog met alleen maar 1-tjes door de aankoopkeuring gekomen). Die moest helaas ook ingeslapen worden.

Wat betreft de ijzers. Als je de ijzers verder terug wilt leggen om makkelijker over de toon te rollen, dan is het bij voorkeur zonder lippen. Als er toch 2 lippen nodig zijn, dan in ieder geval niet zoals hier op de foto. Dit lijkt mij een standaard achterijzer en de dubbele lippen staan daarmee te ver naar achteren/buiten. Dat verhindert het hoefmechanisme. Toen mijn merrie tijdens haar peesblessure break overs kreeg, was de in aan de revalidatie stal verbonden hoefsmid daar heel duidelijk in. Bij voorkeur zonder lippen, maar die was ze binnen een week kwijt. Als dan toch lippen, dan moet dat een speciaal ijzer zijn waarbij de lippen veel verder naar voren staan tov het standaard achterijzer. Overigens zijn sowieso de meningen wel erg verdeeld over break over beslag. Mijn DA was er bv helemaal geen fan van omdat breakover minder goed de draagkracht verdeeld en daardoor juist weer extra instabiliteit en belasting oplevert. Juist met peesblessures als paarden veel op het harde moeten stappen is die verminderde steun ook weer negatief. Op het zachte hebben ze er minder last van.
Ik ben dus nadat de breakovers er met een week afgevlogen waren in overleg met de DA en smid weer overgestapt op een standaard voorijzer waarbij de opzet iets meer schuin afgevijld werd (alleen aan de voorkant, zodat er geen zijdelingse instabiliteit ontstond).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:13 



 
Profiel   

@ Oji: sorry het was nog al laat gisteravond toen ik dit schreef, maar ja ik ben inderdaad beetje bang voor overhoef gezien hoe haar been er uit ziet in combinatie met af en toe iets ontlasten als ze op 1 bepaalde plek op haar verharde uitloop staat en het licht onregelmatig lopen linksom aan de longe. Maar ik kan mij de vinger er niet op leggen waar ze niet goed loopt. Ik zou verwachten dat als het vanuit haar rechtervoet komt dat ze dan rechtsom juist slechter zou omdat dan automatisch meer gewicht op het binnenbeen komt maar ze loopt juist linksom slechter. Als haar rechtervoet aan de buitenkant is.

Jeetje zeg wel heftig van jouw paard zeg. Zo een half jaar na glansrijk door de keuring te zijn gekomen…. Is het echt stomme pech geweest of heet ze een ongelukje gehad?

Wat betreft de ijzers heb ik daar zelf echt te wei ig verstand van. zal het eens met de smid bespreken als hij weer komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:26 



 
Profiel   

Ongelukje gehad. Was een groot paard en is met rollen in de box met de voet hard op de voerbak geklapt wat tot de overhoef heeft geleid. Heel triest. Is inmiddels wel al meer dan 20 jaar geleden hoor. Maar door die klap net op een ongelukkige plek is het bot daar dus gaan woekeren wat tot de overhoef had geleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:44 



 
Profiel   

Misschien is het met een foto wat makkelijker te begrijpen (uitleg van mijn smid)

Het kruisje in de cirkel is het draaipunt van het hoefmechanisme
De groene lijntjes markeren de Palmair/Plantar Angle (PA) Dat is de onderzijde langs de vleugels van het hoefbeen gemeten lijn in relatie tot de horizontaal. In deze foto is deze dus negatief.
De gele lijn is de zooldikte.
De rode lijn is de radiologische grondvlakte. Het rode kruisje relateert met het blauwe kruisje en bepaalt het (mechanische) midden.
De lengte voor het rode kruisje (rechts) is de afwikkellengte. De lengte achter het rode kruisje (links) is de ondersteuningslengte.
De witte lijn is het fysieke grondvlak van de voet (dat wat je aan de buitenkant ziet). Hoe langer de teen hoe groter de afwikkellengte t.o.v. de ondersteuningslengte (de ideale situatie is 50/50) en hoe moeilijker je paard de voet zal kunnen afwikkelen. Door die (eigenlijk verkeerde) belasting (te weinig ondersteuningslengte tov de afwikkellengte) kantelt het hoefbeen wat naar achteren en zie je dat de hoef platter wordt.
Door het aanbrengen van een opzet in een ijzer of op enige andere manier het afwikkelpunt van het ijzer en daarmee de voet terug te brengen wordt de afwikkellengte verkort ten gunste van de ondersteuningslengte. Met een ijzer zijn de methoden om het afwikkelpunt terug te brengen bijna onbeperkt, maar ook als een voet alleen bekapt wordt kan door het afronden van de toon de afwikkeling vereenvoudigd worden en daarmee de moeite die het paard moet doen om de diepe buigpees de voet af te laten wikkelen, sterk worden verminderd en wordt ook de stand van het hoefbeen genormaliseerd.

De mate waarin de hoef is vervormd bepaalt het beslag uiteraard maar dit is zo'n beetje - om het eenvoudig te uit te leggen - hoe het werkt.

Een goede luisteraar kan het ook horen als platvoet en zn vriendjes langskomen of een paard dat goed afwikkelt.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:46 



 
Profiel   

Mijn smid haalt overigens de zijlippen eraf, maar de ijzers blijven prima zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:51 



 
Profiel   

LV19952 schreef
Elisa2 schreef

Is rechts ook haar korte kant? Want dan klinkt het imo niet zo onlogisch.


Rechtsom heeft ze wat meer moeite met echt correct buigen maar loopt ze voor mijn gevoel wel makkelijker en is het contact op de buitenteugel ook stabiel. Ook het afwenden naar de AC lijn is rechtsom altijd makkelijker gegaan ondanks dat ze rechts slechter inbuigt.

Linksom voelde het voor mij altijd alsof ze op 2 wielen de bocht door ging en alsof er een slag in het rad zat als ik vanaf de linkerkant de AC lijn wilde op rijden. Zadelmaker bevestigde toen ook dat ze scheef was maar dat werd toen door lesgeefster op mijn eigen zit gegooid. Zelfs al een keer een clinic op een Joker gehad hiervoor en daar bleek ik inderdaad scheef te zitten. Maar wie zet nu wie scheef? Als je een scheef paard gewend bent ga je daar naar zitten en voelt het voor jou recht.

In maart ben ik overgestapt op een nieuwe instructrice en zijn we helemaal terug naar de basis gegaan en zijn we gaan werken aan impuls, rechtgerichtheid en lengtebuiging. Daar bleek ook dat ze rechts moeilijker buigt terwijl het voor mij wel makkelijker aanvoelt. Linksom buigt ze van uit haar zelf teveel in en pakt ze geen contact meer op de buitenteugel. Ze nodigt mij heel erg uit om die buitenteugel los te laten en de binnenteugel aan te pakken om een volte rond te komen. Ook op de lange zijdes blijft ze vaak heel lichtjes met wat linkerstelling lopen en moet ik haar voor mijn gevoel zelfs een beetje naar rechts stellen om haar echt recht te krijgen. We pakken nu stukjes contrastelling mee om haar gewicht goed over haar 2 voorbenen te verdelen. Zij gooit al haar gewicht namelijk naar buiten(?) als ik het goed begrepen heb van mijn instructrice terwijl ze toch naar links netjes buigt. Sinds we hier aan het werken zijn loopt ze linksom soepeler op de voltes en kom ik vloeiend een wending door maar het gaat nog lang niet vanzelf.


Heel lang verhaal :D maar links dan inderdaad de bolle kant hoe jij het omschrijft en rechts de holle kant.

Hele scheve paarden kunnen dan in de bochten ook niet helemaal lekker lopen doordat de spieren op de korte kant verkort zijn. (als deze aan de buitenkant zitten)

En op die korte kant "vallen" ze meer op dat voorbeen, dus het kan inderdaad zijn dat die meer belast is geraakt.

Als je instructrice er niks aan ziet, en ze loopt nu gewoon goed en jullie zijn bezig met rechtrichten dan zou ik het nog even aankijken denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:38 



 
Profiel   

@Babootje: helder! Met het plaatje erbij is het meteen een stuk duidelijker.

@Elisa2: dat inderdaad! Ik haal het holle en bolle altijd door elkaar :o Zojuist bericht gekregen dat de osteopaat/fysio de 20ste langs komt.

Ik zal haar straks nog eens kort aan de longe laten lopen en stukjes filmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:07 



 
Profiel   

Zojuist haar eventjes gelongeerd. Voor het longeren eens haar voorbenen opgepakt en een beetje naar voren gestretcht maar hier zat in het rechterbeen echt 0 beweging. Ze bleef hem vrij krom houden.

Longeren rechtsom liep ze in principe prima. Linksom
Liep ze in het begin slecht. Na dat ik even een galopje gevraagd had begon ze wat ruimer te lopen en na enkele rondjes werd het onregelmatige een flink stuk minder en was het uiteindelijk zelfs bijna verdwenen. Helaas heb ik alleen maar het eerste deel kunnen filmen waar ze echt niet goed liep gezien er later mensen in de bak kwamen rijden die niet op film willen.

Onderstaande videos zijn van de eerste minuten. Hier was ze dus nog niet warm/ losgewerkt

Rechtsom: https://youtu.be/0F0Q7qLWDKY
Linksom: https://youtu.be/CyMXJ584m5o

Zo staat ze regelmatig op rust:
[ img ]

Fotos hoeven:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Meest recente rijfilmpje. Hierna hebben we er een maand uit gelegen wegens maagzweren en vakantie.
https://youtu.be/4v8bkqEukwE

Edit: rijfilmpje toegevoegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:14 



 
Profiel   

Als je niet meteen naar een kliniek wil voor kreupelheidsonderzoek, laat dan in elk geval balansfoto's maken van de voeten. Zodat je smid op basis daar van kan beslaan. Ik word op dit moment niet blij van je beslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:04 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Als je niet meteen naar een kliniek wil voor kreupelheidsonderzoek, laat dan in elk geval balansfoto's maken van de voeten. Zodat je smid op basis daar van kan beslaan. Ik word op dit moment niet blij van je beslag.

Balansfotos? Help mij even. Qua hoeven kun je mij bijna alles wijs maken. Wat is op dit moment niet goed?

Kreupelheidsonderzoek zal ik zeker gaan doen. Ik wacht alleen momenteel even de osteopaat/fysio af gezien ik zeker weet dat ze ergens vast zit. Mocht het daarna nog zo zijn zal ik zeker een kliniek bellen voor kreupelheidsonderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:07 



 
Profiel   

Allereerst, hartstikke leuk paard. Fijne tact en schwung heeft ze in het lopen.

Ik heb even je filmpjes bekeken, aan de longe rechtsom ziet er goed uit. Linksom wordt ik echter niet blij van. Ze loopt niet goed, zie ook een duidelijke knik in het hoofd. De foto waarop ze het voorbeen ontlast, dat heb ik eigenlijk alleen maar gezien bij paarden die last hadden van hun voorbenen.

Bij het rijfilmpje lijkt ze wel redelijk te lopen. Echter vrij stijf in de bochten.

Ik ben geen hoef expert maar vind haar ook niet heel lekker op de hoeven staan.

Al met al zou ik hier eens een kreupelheid onderzoek bij doen op de kliniek met foto.s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:29 



 
Profiel   

Van het filmpje linksom wordt ik zelf inderdaad ook niet zo blij. Op het rijfilmpje was ze inderdaad nog stijf in de bochten. Op wedstrijd komt het nog niet allemaal zo goed uit de verf en kan ze zich wat afsluiten. In training gaat dit inmiddels iets beter en loopt ze ook met wat meer activiteit van achteren.

Kreupelheidsonderzoek gaat op mijn lijstje. Heb inmiddels via een kennis een kliniek gevonden die schijnbaar heel fijn is op het gebied van kreupelheden.

Zal morgen ook meteen even contact opnemen met de smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:38 



 
Profiel   

Ik heb de filmpjes nog niet gezien, maar het valt me wel op dat haar kogel linksvoor ook wat dikker lijkt.
En ik heb altijd al een hypothese gehad dat zo staan, dus met 1 voorbeen naar voren idd niet goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:49 



 
Profiel   

Er is veel commentaar op het beslag, maar dan wel 2 belangrijke vragen om in gedachte te houden.
Hoe lang staat ze al op deze ijzers? En wanneer is de volgende afspraak?

Aan het eind van de periode staan paarden met plattere voeten vaak minder goed op de ijzers.
Voor de rest laat ik in het midden of dit beslag goed of slecht is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:00 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik heb de filmpjes nog niet gezien, maar het valt me wel op dat haar kogel linksvoor ook wat dikker lijkt.
En ik heb altijd al een hypothese gehad dat zo staan, dus met 1 voorbeen naar voren idd niet goed is.

Klopt, de linker is ook iets verdikt maar lang niet zo heftig als rechts.

@Diertjec: ze staat nog niet zo lang op dit beslag… 27 mei is de smid geweest.

Als iemand mij even in begrijpelijke taal wil vertellen wat er niet goed is aan het beslag in plaats van alleen te roepen dat iets niet goed is dan kan ik er ook wat mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:02 



 
Profiel   

Euhhh ik bedoel ook rechts :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:03 



 
Profiel   

Earth schreef
Euhhh ik bedoel ook rechts :P

Kogels zijn verder helemaal droog. Zit geen zwelling in. Ik snap wel wat je bedoelt maar zij is heel grof gebouwd. Standaard beenbeschermers passen haar ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:07 



 
Profiel   

Naast dat ze voor dus ontlast vind ik haar aan de longeer lijn acher ook maar sloffen. Alsof het daar ook niet zo vanzelf gaat. Naast het knikje met het hoofd.
Beide reden om idd verder te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:12 



 
Profiel   

Sloffen heeft ze altijd wel wat gedaan. Kost haar allemaal ook wat meer moeite van achteren en door verkeerd les te hebben gehad is nooit haar achterhand echt getraind. Deze is dan ook heel arm bespierd. Sinds kort begin je te zien dat ze die wat begint te ontwikkelen en kan ze tijdens de les van achteren ook echt goed actief lopen.

Nog een nachtje er over geslapen en besloten om morgen eerst mijn eigen dierenarts te bellen om te zien wat hij er van vindt. Hij staat ook vrij goed bekend als het om kreupelheden gaat en kent de geschiedenis van haar. Mocht hij het niet direct kunnen vinden kan hij mij altijd nog doorsturen naar een grotere kliniek. Dat is voor mij nu even makkelijker gezien ik zelf geen trailer heb om haar direct op te laden.

Waarom ik morgen pas bel? De DA wil meestal dezelfde dag langskomen als ik bel. Vandaag heb ik diverse werkafspraken die ik niet kan verplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 05:39 



 
Profiel   

Prima toch? Lijkt me een goed plan..hij kent haar ook het beste.

Achterhand zag ik ook, maar dat viel bij mij meer onder "normale' scheefheid categorie. Vooral linksom zie je dat linksachter buiten de massa wordt geplaatst en dat er met rechtsachter een kortere pas gemaakt wordt.

Ik wil wel een poging doen om uit te leggen wat ik zie bij haar hoeven. Ze lijkt een beetje platvoeten te hebben, die nu imo iets teveel gecorrigeerd worden door het ijzer. Hoeven lijken ook erg uit te waaieren. En hoewel ik begrijp dat het gecorrigeerd moet worden, vraag ik mij af of dit met deze ijzers de juiste manier is.

Rechtsvoor heeft ze inderdaad ook een duidelijke verdikking die ze linksvoor niet heeft tussen de hoef en kogel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:14 



 
Profiel   

ja zoals ik in het begin van het topic zei zou ik toch eerst de voet op de foto zetten hoor.
ik weet van een paard die ook zo met het been op rust stond, ook zo liep, ook de bulten had wat op overhoef leek en die had een of ander botje in de hoef kapot en er zat allemaal artrose omheen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen