Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony met stijf achterbeen

 
Profiel   

Hallo.

Ik weet niet of hier iemand ervaring heeft gehad met hetzelfde probleem?
Ik heb een tijd geleden een nieuwe pony gekocht en ik kwam erachter dat hij rechtsachter soms stijf loopt, vind het ook echt niet fijn om zn hoef daar uit te krabben.
Dierenarts erbij laten komen en zegt dat hij anders bekapt moet worden. Dus hoefsmid erbij. Maar het neemt niet af.. vorige eigenaar zegt dat het jongigheid is en dat het veel tijd nodig heeft. Maar ik vind het zo sneu dat ik hem zie lopen met een stijf achterbeen..
Ik heb de dierenarts weer een bericht gestuurd of het misschien meer onderzocht moet worden dmv röntgenfoto o.i.d.
Wie heeft hier ervaring mee?
Het gaat om een jonge pony van 2 jaar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:20 



 
Profiel   

Knie op slot?
Achteruit laten lopen dan springt het vaak weer los.
En sterk maken in de achterhand, dat helpt vaak. Bij mijn pony hielp wandelingetjes maken, werd hij ook mooi wereldwijs van. Klopt dat het vaak voorkomt bij jonge pony's, vaak komt het wel goed.
De dierenarts zal bedoelen dat hij 'binnendoor' bekapt moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:23 



 
Profiel   

Esther schreef
Knie op slot?
Achteruit laten lopen dan springt het vaak weer los.
En sterk maken in de achterhand, dat helpt vaak. Bij mijn pony hielp wandelingetjes maken, werd hij ook mooi wereldwijs van. Klopt dat het vaak voorkomt bij jonge pony's, vaak komt het wel goed.
De dierenarts zal bedoelen dat hij 'binnendoor' bekapt moet worden.

Klopt wat je zegt! Hij is inderdaad op deze manier bekapt. Hij staat 24/7 op het land dus beweging krijgt hij wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:25 



 
Profiel   

Wist je dit bij aankoop niet?

Maar met stijf bedoel je knie op slot omdat je het over anders bekappen hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:26 



 
Profiel   

Ja ik dacht ook gelijk aan de knie en kniebanden. Patella luxatie.https://www.dochorse.nl/help/aandoening ... xatie.html

Dan helpt binnendoor bekappen inderdaad vaak goed, net als een beetje heuvel training en als hij wat ouder is longe training.

Het is altijd verstandig om de DA te laten kijken het te laten beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:31 



 
Profiel   

https://masjafick.nl/paard-knie-op-slot ... a-fixatie/

Hier staat ook meer informatie.
Al is trainen bij een 2 jarige niet echt van toepassing.

Maar zou er zeker meer informatie over willen van de dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja ik dacht ook gelijk aan de knie en kniebanden. Patella luxatie.https://www.dochorse.nl/help/aandoening ... xatie.html

Luxatie is dat de knie losschiet. Bij een fixatie slaat de knie op slot, zoals ook beschreven staat in de link.

Wat voor ras is je pony, TS? Ik dacht dat het bij shetlanders wat vaker voorkomt.

Merk je ook verschil als het warmer weer is? Ik heb een pony gehad waarbij met warmer weer eerder de knie op slot had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:35 



 
Profiel   

Het is inderdaad dat de knie op slot raakt en dat kan best lang duren voordat het weer goed zit..dus het ziet er ook eng en naar uit.. -O-

Dit is niet gezegd voor de aankoop. Het is A pony. Hij is in april 2 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:37 



 
Profiel   

Ja, het is schrikken als je pony ineens niet meer kan bewegen.

Voor mijn merrie had ik een manier gevonden die er binnen een paar minuten voor zorgde dat ze weer normaal kon bewegen. Vooral met warmer weer gebruikte ik dat preventief, om zo veel mogelijk te voorkomen dat ze last kreeg van die knie. Bij haar ging de knie dus vooral met warmer weer op slot als ik er niks tegen deed.

Ik heb even naar je berichten gekeken, TS. Gaat het om Balou? Dat is een appaloosa zie ik, dus dan kan het geen volledige shet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:40 



 
Profiel   

Koper schreef
Elisa2 schreef
Ja ik dacht ook gelijk aan de knie en kniebanden. Patella luxatie.https://www.dochorse.nl/help/aandoening ... xatie.html

Luxatie is dat de knie losschiet. Bij een fixatie slaat de knie op slot, zoals ook beschreven staat in de link.

Wat voor ras is je pony, TS? Ik dacht dat het bij shetlanders wat vaker voorkomt.

Merk je ook verschil als het warmer weer is? Ik heb een pony gehad waarbij met warmer weer eerder de knie op slot had.


Je hebt gelijk, het is warm. :+

Schreef per ongeluk luxatie omdat ik in mijn hoofd zat te bedenken wat het verschil ook als weer was. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:50 



 
Profiel   

Mijn pony heeft hier ook last van maar met regelmatig oefeningen voor de achterhand gaat het echt beter. Je kan de oefening van Kathy Sierra bekijken. Langzaam bergen op en af( stap of langzame stap) en balkjes lopen voor waarts en later achterwaarts en zijwaarts. Op een helling strek oefeningen doen. Rustig aan opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:53 



 
Profiel   

Maar is het dan ook zo dat ze daarom het ook niet fijn vinden om de hoef uit te krabben? Want hij vind dat echt niet leuk..

Heuvels op en af is lastig want dat is hier niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:55 



 
Profiel   

Wanneer je je pony de hoef laat optillen om die uit te krabben moet hij ook scharnieren in de knie. Dus dat kan heel goed de reden zijn dat hij niet graag een voetje geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 13:09 



 
Profiel   

Ja dat kan er goed mee te maken hebben. Het buigen gaat niet goed omdat de knieschijf niet lekker zit. Gevolg is pijn en geen balans.

Net als bij je zelf, stel dat je knieschijf verplaatst, kun je zelf ook je knie niet meer buigen en heb je pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 13:12 



 
Profiel   

Wpaard schreef
Maar is het dan ook zo dat ze daarom het ook niet fijn vinden om de hoef uit te krabben? Want hij vind dat echt niet leuk..

Heuvels op en af is lastig want dat is hier niet..


Mijn pony vind juist voorhoeven lastiger optillen. Dan moet hij meer op achter vertrouwen. Achterhoeven geeft hij zonder probleem. Maar door trainen heeft hij er nu bijna geen last van. Wellicht dat het met het warme weer dan weer op zal spelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 13:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen