Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met blessure aanhechting diepe buigpees

 
Profiel   

Hallo,

Eind januari heeft mijn paard een nageltred opgelopen. Hierbij is het iets (niemand weet wat het geweest is) via de straalgroef naar de aanhechting van de diepe buigpees gestoken (achterbeen). Door de nageltred is de aanhechting van de diepe buigpees geraakt. Doordat de medicatie niet goed genoeg werkte is een ontsteking ontstaan in het hoefgewricht en deze is operatief gespoeld. Mijn paard staat nu op absolute boxrust en mag elke dag een klein stukje wandelen (een paar meter) om te zien hoe kreupel hij is. Aan het eind van deze week mogen we na een maand boxrust 2x daags 10 minuten gaan stappen. De DA heeft mij verteld dat het een maandenlang proces zal worden. Dit heb ik er ook voor over en wil er alles aan doen zodat mijn paard weer 100% goed zal worden.

Op google en bokt heb ik gezocht naar mensen die dit ook hebben meegemaakt. Ik zou dus graag ervaringen van mensen willen horen, over het herstelproces, hoe lang het geduurd heeft en of de sport nog weer mogelijk is (aangezien ik het paard daar voor gekocht heb), of er beperkingen blijven bestaan enz.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-09 19:36 



 
Profiel   

Van mijn ervaring met een nageltred wordt je niet blij ;(
Er is mij toen wel verteld dat het goed mogelijk was dat ze niet meer rijdbaar was,maar aangezien de ontsteking niet weg wilde en haar letterlijk liet slijten heb ik een verdrietig besluit moeten nemen.

De dierenarts kan je vast wel vertellen hoe de kansen bij jou paard liggen, want het ligt er net aan hoe diep enz.
Heel veel sterkte met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-09 22:14 



 
Profiel   

Geen nageltred blessure, maar wel probleem met aanh. diepe buiger.
Paard is na 1 1/2 jaar hersteld van deze blessure (ook weer de sport in geweest), prognose was zeer negatief.
(van zal niet herstellen tot kan nooit meer in de sport) Dit paard heeft toen dus ontzettend mazzel gehad.
Helaas paard nu op andere vlakken ernstig geblesseerd (1/2 jaar na herstel van d.bp. blessure)
en kansloos behalve als grasmaaier. (is nu dus grasmaaier)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-09 22:18 



 
Profiel   

Verplaatst MD --> BEH.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-09 15:48 



 
Profiel   

Sjolvir schreef
Geen nageltred blessure, maar wel probleem met aanh. diepe buiger.
Paard is na 1 1/2 jaar hersteld van deze blessure (ook weer de sport in geweest), prognose was zeer negatief.
(van zal niet herstellen tot kan nooit meer in de sport) Dit paard heeft toen dus ontzettend mazzel gehad.
Helaas paard nu op andere vlakken ernstig geblesseerd (1/2 jaar na herstel van d.bp. blessure)
en kansloos behalve als grasmaaier. (is nu dus grasmaaier)


Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Mijn pony rijdt nu onofficieel een L proefje en daar ben ik heel blij mee. Gezien het feit de VA toen zei dat we maar moesten zien of ze het haalde en als ze het haalde, dat we dan blij mochten zijn als we haar als grasmaaier mochten houden.
Maar ik denk dat het met veel training niet meer dan L2 wordt bij haar.
Kan mij persoonlijk niets schelen, maar goed das ieder zn ding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-09 15:53 



 
Profiel   

Jakkes wat een verhaal
een onkundige smid heeft onze merrie ook verkeerd vernageld ..alleen kwamen wij erachter toen zes weken later en nieuwe smid het ijzer eraf haalde ..en er een nagel zat die er niet terug vooraan uitkwam ..de nagel was dus zes weken in de hoef blijven steken ..door onkunde ..want als je 3 nagels erin klopt mag je wel nagaan of er ook 3 uitkomen ..bovendien moet de merrie door het voorval omhoog gegaan zijn en heeft ze zichzelf aangetikt ( of een tik van de hamer van de smid) waardoor ze een pees geraakt heeft ..
ondanks een hele revalidatie en stamcelterapie is de merrie niet meer geschikt voor de sport ..een geluk bij een ongeluk dat ze super gefokt was :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 11:34 



 
Profiel   

Ik ben heel blij met jullie reacties. Aan de hand hiervan zal ik even een update geven over mijn paard.

Het stappen is een groot probleem, mijn paard is zo energiek en voelt zich goed dat hij alleen maar kan bokken en sinds gister ook echt begon te steigeren. Zelfs met een ketting over zijn neus en een hengstenbit in is hij bijna niet te houden.
Sinds mijn beginpost is hij wel verbeterd. Op 20 maart zijn we weer voor controle geweest bij de kliniek en daar zijn ze zeer verrast met zijn herstel. In stap is hij inmiddels rad te noemen, hooguit in de bocht wil hij heel soms nog een misstap maken. Eveneens in de draf is hij al stukken minder kreupel. Van zijn pees (niet de aanhechting) is een echo gemaakt omdat hij op rust een dikke bult achterop zijn kogel krijgt. Dit komt door de operatie, de peesschede is geirriteerd en daardoor overvuld. Dit komt wel weer goed en en de pees is gelukkig nergens bechadigd. Verder zijn er nog weer foto's gemaakt en ook daar is nog geen verandering van botstructuren waargenomen.

Op stal is hij echt super braaf en zou je niet zeggen dat hij al dik 2 maand boxrust heeft. Hij geniet van alle aandacht en persoonlijk heb ik het idee dat dat alleen voor hem al een goed geneesmiddel is. Het vertrouwen wordt goed op de proef gesteld maar het is inmiddels zo: als mijn paard lekker ligt te slapen kan ik gerust bij hem komen zitten en legt hij zijn hoofd bij me op schoot.

Ik ben dan ook blij dat de meesten van jullie toch weer konden rijden met je paard. Ik heb Artistique voor de sport gekocht, maar al kan hij dat niet meer doen, ik hoop dat hij minimaal recreatief weer bereden kan worden na de revalidatie met natuurlijk nog de hoop op sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 13:15 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook een blessure gehad aan de aanhechting vd diepe buigpees (niet dezelfde oorzaak). Ik heb 2 jaar gewandeld, 1.5 jaar ernaast en daarna een 1/2 jaar erop. Daarna weer een half jaar opbouwen in draf en gelop (dus per week 2 rondjes meer draven, en na een tijd mochten we ook een rondje galopperen..pfff).

Ze is nu dus helemaal genezen en ik ben nu zo'n klein jaar weer aan het trainen en starten.

Lang geduurd, maar het is het echt waard geweest!
Ik ga met Prakkie as. weekend (05-04-2009) Lichte tour starten!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 13:28 



 
Profiel   

Prakkie jij geeft mij goede hoop!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 13:30 



 
Profiel   

Ik heb wel begrepen vd dierenarts dat het op een moeilijke plek zit (je kan er moeilijk bij). Prakkie is behandeld met shockwave-therapie en het herstel duurt wel vrij lang, maar het is dan ook goed. Prakkie heeft 2 x shockwave gehad.

Ik ben ook bij meerdere da's geweest voordat ze wisten wat het was, kreeg zelfs te horen dat het atros was en dat ze afgeschreven was. Gelukkig heb ik me daar niet bij neergelegd.

Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte! Ik duim voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 13:35 



 
Profiel   

Stappen aan de hand ging bij mijn paard ook erg slecht, het was met gevaar voor eigen leven.
Ze was ook pas 1.5, Ontploffingsgevaar was groot.
Ik heb op de paddock en later in de wei een heel klein vierkantje uitgezet, zodat ze net kon stappen, maar zeker niet kon rennen. Ze had ook niet de ruimte om een bok te maken. Dit steeds groter gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 14:21 



 
Profiel   

er is een hk topic over peesblessures, zie mijn onderschrift. daar ben je van harte welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 16:46 



 
Profiel   

Ik begrijp niet dat boxrust nog zo vaak wordt voorgeschreven. Een paard beweegt dan niet, dus ook weinig doorbloeding en voor een genezingsproces heb je dat júist nodig.

Het zou veel beter zijn voor de genezing en voor de psyche van het paard, om op een klein stukje land of in een paddock te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 20:41 



 
Profiel   

Mijn paard heeft destijds 10dgn echte stalrust gehad.
Ze is niet gewend om op stal te staan en ik wilde ook dat ze zo snel mogelijk weer naar buiten ging.
Maar ik durf niets te zeggen over hoe noodzakelijk absolute rust is in deze blessure, omdat mijn paard toch een iets andere had.
Mijn VA is helemaal niet van het binnen staan en een groot voorstander van z.s.m. weer naar buiten, ik geloof hem op zijn woord dat die 10 dagen toch echt nodig zijn geweest.

Arabesk, je kunt zonder een va te zijn, niet gelijk zeggen of boxrust zo lang onnodig was. Voor de psyche van het paard is het altijd beter om buiten te staan natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-09 21:00 



 
Profiel   

Ik snap dat je zegt dat de doorbloeding goed moet zijn voor goede genezing (shockwave therapie is in principe het vebeteren vd doorbloeding voor betere genezing). Maar ik kan me wel indenken dat in sommige gevallen je toch echt boxrust moet hebben, om verdere beschadiging te voorkomen. Om over de duur vd boxrust wat te zeggen, moet je -denk ik - meer weten van de invloef van boxrust op een pees/aanhechting etc, dan pas kan je zeggen wat het beste (of minst slechte) is.

Prakkie mocht na de behandeling ook een paar dagen niet wandelen (boxrust dus). Dat was om een optimale behandeling te krijgen. Daarna was het 3x daags 10 minuten stappen en 2 weken later 3x 20 minuten. Op het laatst zat ik op 2x daags een uur stappen. In de zomer wel lekker hoor, maar in de winter soms best een ramp(je). Er loopt een stuiterend paard naast je op het harde, je moet uitkijken (vooral als het gevroren heeft) dat ze niet uitglijdt en dat ze zich niet verder blesseert, en door de kou zijn ze vaak nog frisser... :):)

Ach ja, als ik terug kijk, dan heeft prakkie zich nog heel netjes gedragen hoor. Ik kon gerwoon met halster en touw naar buiten om te wandelen, en dat voor 2 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-09 05:12 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Ik begrijp niet dat boxrust nog zo vaak wordt voorgeschreven. Een paard beweegt dan niet, dus ook weinig doorbloeding en voor een genezingsproces heb je dat júist nodig.

Het zou veel beter zijn voor de genezing en voor de psyche van het paard, om op een klein stukje land of in een paddock te staan.


Ik ben zelf ook niet van de boxrust, maar als je paard op 3 benen loopt en daar bij elke stap haast op zijn snuit ligt dan neem ik aan dat jij ook wel snapt dat je moeilijk kunt gaan wandelen.
Bovendien is het voorschrift bij Dierenkliniek Wolvega dat een paard na zo'n operatie (evenals chip verwijderingsoperatie) een maand stil moet staan omdat door de operatie verschillende weefsels geirriteerd zijn en met belasting je dit alleen maar erger maakt. De doorbloeding is dan wel minder maar de overbelasting neem je zoveel mogelijk weg.

Hier staat tegenover dat wanneer het paard weer mag stappen dat dit goed en rustig aan opgebouwd wordt zodat ook hier de overbelast weggenomen wordt en alles rustig weer op gang kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 09:15 



 
Profiel   

prakkie schreef
Ik snap dat je zegt dat de doorbloeding goed moet zijn voor goede genezing (shockwave therapie is in principe het vebeteren vd doorbloeding voor betere genezing). Maar ik kan me wel indenken dat in sommige gevallen je toch echt boxrust moet hebben, om verdere beschadiging te voorkomen. Om over de duur vd boxrust wat te zeggen, moet je -denk ik - meer weten van de invloef van boxrust op een pees/aanhechting etc, dan pas kan je zeggen wat het beste (of minst slechte) is.

Prakkie mocht na de behandeling ook een paar dagen niet wandelen (boxrust dus). Dat was om een optimale behandeling te krijgen. Daarna was het 3x daags 10 minuten stappen en 2 weken later 3x 20 minuten. Op het laatst zat ik op 2x daags een uur stappen. In de zomer wel lekker hoor, maar in de winter soms best een ramp(je). Er loopt een stuiterend paard naast je op het harde, je moet uitkijken (vooral als het gevroren heeft) dat ze niet uitglijdt en dat ze zich niet verder blesseert, en door de kou zijn ze vaak nog frisser... :):)

Ach ja, als ik terug kijk, dan heeft prakkie zich nog heel netjes gedragen hoor. Ik kon gerwoon met halster en touw naar buiten om te wandelen, en dat voor 2 jaar.


Heerlijk zo'n paard dat zo mooi rustig blijft. Helaas is die van mij zo gigantisch druk. Die heeft uit zichzelf een hoog energiegehalte, toen hij nog niet 'ziek' was moest hij ook altijd even uitrazen en dat mag nu niet. Ik kan hem haast niet houden. Wat betreft het weer gaan we de goede kant op, alleen heb ik het probleem dat ik op de openbare weg moet wandelen. Verkeersmak is hij officeel niet, maar gelukkig vind hij alleen fietsers eng, auto's kan hem niets schelen.
Heb dit probleem ook aan de DA voorgelegd dat hij zo onwijs druk en eigenlijk niet te houden is ondanks een ketting en hengstenbit in, maar hij mag gewoon nog niet los omdat de kans dan groot is dat hij in zijn gekte zo raar doet en we helemaal opnieuw moeten beginnen of zichzelf ergens anders blesseerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 09:22 



 
Profiel   

Def schreef
Stappen aan de hand ging bij mijn paard ook erg slecht, het was met gevaar voor eigen leven.
Ze was ook pas 1.5, Ontploffingsgevaar was groot.
Ik heb op de paddock en later in de wei een heel klein vierkantje uitgezet, zodat ze net kon stappen, maar zeker niet kon rennen. Ze had ook niet de ruimte om een bok te maken. Dit steeds groter gemaakt.


Dit vind ik wel een goede tip voor het stappen alleen moet ik op het harde lopen, omdat het hoefmechanisme dan beter werkt en de pezen meer aan het werk worden gezet door de trillingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 09:35 



 
Profiel   

Mijn ervaring met pezen is dat zo weinig mogelijk eraan prutsen het beste werkt. Niet met smeerseltjes, afspuiten, coldpacks gaan rotzooien, want dat werkt alleen maar tegen.
Ik heb de mijne destijds een week in de stal gehad, omdat hij absoluut niet op het been kon staan, laat staan stappen zetten. Daarna heb ik hem 6 maanden in het land gehad, en alleen af en toe geborsteld. Na die 6 maanden ben ik héél langzaam weer op gaan bouwen. En nu kan hij alles weer :)

Voor een paard wat er echt niet doorheen wil komen, werkt shockwave idd heel goed. Dit maakt als het ware de pees weer stuk, waardoor deze opnieuw in een herstelproces komt. Ook krijg je door de klappen erop een betere doorbloeding. Daarnaast werkt het als een soort 'pijn met pijn bestrijden' waardoor het zenuwstelsel als het ware weer op prikkels gaat reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 09:47 



 
Profiel   

artistique. wat je ook kan doen is je paard kalmerende middelen geven. sommige uit het topic van me onderschrift hebben dat maanden moeten geven omdat hun paarden als F16's de box uitkwamen. in het tweede topic van ons (link staat in openingspost van 4 topic) staat een lijst met kalmerende middelen. misschien dat je dat in overleg met je da kan gaan geven. want dit is voor jullie beide zo niet leuk meer.
ik had met lessy de mazzel dat hij lekker rustig was met stappen. maar hij stond dan ook op een klein stukje buiten, dus geen complete boxrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 10:26 



 
Profiel   

Aan kalmerende middelen heb ik ook al gedacht, maar vaak zijn die voor wedstrijd/vervoersstress en daar kun je dit niet mee vergelijken. Maar ik zal eens kijken in het lijstje. Had het er ook al met de DA over gehad, maar zij willen hem eigenlijk niet constant verdoofd hebben. Volgende week zal ik toch eens bellen (lig nu ziek in bed) over andere mogelijkheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 10:41 



 
Profiel   

de meeste hebben tranquigel gebruikt of muisjes. een uur van te voren toedienen en dan kan je veilig lopen. paard is dan vooral tijdens het lopen en een tijdje daarna verdoofd, daarna werkt het weer uit. maar je bent van harte welkom in ons topic. daar zitten een aantal mensen die ervaring hebben met het verdoven. zelf heb ik dat dus niet hoeven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 10:46 



 
Profiel   

oppassen ook wel met verdovers hoor, want paard kan daardoor ook minder pijn voelen en bewegingen maken die ie uit zichzelf niet zou maken. Dat kunnen bewegingen zijn waar ze op dat moment nog niet aan toe zijn.

artistique, wij hebben een stenen paddock, dus dat was voordelig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-09 11:59 



 
Profiel   

Dit paard is er zonder beperkingen uitgekomen en inmiddels rij ik Z dressuur met hem! Een dergelijk voorval kan dus wel terdege goed aflopen. Blij dat de toenmalige eigenaresse moeite gedaan heeft om hem te laten herstellen![/b]
Artistique schreef
Hallo,

Eind januari heeft mijn paard een nageltred opgelopen. Hierbij is het iets (niemand weet wat het geweest is) via de straalgroef naar de aanhechting van de diepe buigpees gestoken (achterbeen). Door de nageltred is de aanhechting van de diepe buigpees geraakt. Doordat de medicatie niet goed genoeg werkte is een ontsteking ontstaan in het hoefgewricht en deze is operatief gespoeld. Mijn paard staat nu op absolute boxrust en mag elke dag een klein stukje wandelen (een paar meter) om te zien hoe kreupel hij is. Aan het eind van deze week mogen we na een maand boxrust 2x daags 10 minuten gaan stappen. De DA heeft mij verteld dat het een maandenlang proces zal worden. Dit heb ik er ook voor over en wil er alles aan doen zodat mijn paard weer 100% goed zal worden.

Op google en bokt heb ik gezocht naar mensen die dit ook hebben meegemaakt. Ik zou dus graag ervaringen van mensen willen horen, over het herstelproces, hoe lang het geduurd heeft en of de sport nog weer mogelijk is (aangezien ik het paard daar voor gekocht heb), of er beperkingen blijven bestaan enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 14:39 



 
Profiel   

Kom je nou 14 jaar later een update geven onder een andere naam? >;)

Ik dacht helemaal blij: Hee Prakkie is weer terug. Maar toen zag ik 2009…. Helaas.

Maar fijn dat je paard helemaal hersteld is. Die is inmiddels ook bijna bejaard denk ik? :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 15:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen