Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 506 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509 ... 512  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

 
Profiel   

Ow ja die laatste hoef is wel toe aan een bekapbeurt. De hoefwand helemaal is niet lang, maar vooral op de foto rechts is de/het steunsel te ver. En bij de hoefwand zit aan die kant ook iets niet goed.

Je ziet aan de slijtage ook dat hij afrolt over de andere kant van de hoef
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 20:23 



 
Profiel   

Mag ik hier misschien wat vragen?

Mijn pony staat momenteel op ijzers, wegens beleren voor de wagen en in 1 keer van 0 keer per week op de weg naar 4 a 5 keer per week (voor een periode van 4 weken)

Daardoor tijdelijk op ijzers gezet. Inmiddels rij ik 1 keer per week 5 a 10 km voor de wagen over het asfalt dus stappen en grote stukken draven. Ze is wel snel na bekappen wat gevoelig en achter slijt niet helemaal lekker af, maar vaak wat scheef aan de voorkant.

Zou dit eventueel ijzerloos kunnen. Ik ga het ook uiteraard bespreken met de hoefsmid. Maar vind jullie ervaringen ook fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:32 



 
Profiel   

Zou prima moeten kunnen. Gevoelig zijn na bekappen en scheef afslijten zou geen probleem moeten zijn voor een goede bekapper. Mocht uiteindelijk blijken dat de hoeven te snel slijten kan je altijd nog hoefschoenen op het asfalt gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:49 



 
Profiel   

Dat ze wat gevoelig is kan ook komen omdat ze nu ineens veel meer loopt en als de ijzers schuin afslijten zou je er eens een fysio bij moeten halen, want dan kan er iets in de hoefstand moeten veranderen of zelfs dat ze hoger op een probleem in de heupen/SI heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:25 



 
Profiel   

Heb stukje eruit geknipt anders werd het wel heel erg lang.

Dais_ schreef
Marigo schreef


Benieuwd naar jullie mening :)



Het valt me op dat op nagenoeg alle foto's te zien is dat er in de zool gevijld is. Ook is de wand helemaal weggevijld op de laatste paar foto's. Welke bekapper heb je? Ik zou een andere zoeken als ik eerlijk ben. Een dier dat al gevoelig loopt en dan dit werk leveren is vragen om problemen.


Ik ga hier helemaal akkoord met Dais.
De teen is echt kort, de rand van de zool thv de teen staat gewoon plat op de grond, en de hoefwand aan de teen is nog korter dan die platte rand. De kneuzingen die daarna te zien zijn komen omdat de lederhuid gewoon geplet wordt tussen hoefbeen en de platte zool aan de teen die op de grond komt. Daarom gaat die ook niet goed lopen.

Dit is naar mijn mening ook niet bekapt naar ideaalplaatje maar gewoon te kort. Kan natuurlijk ook door slijtage.

Qua rotstraal en andere dingen: als paard idd verhuist is kan dat een rol spelen, of de bekapper of jij laat meer straal zitten (thv de middelste groeve) waardoor het laagje prut een laagje prut blijft en het zo verder woekert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:25 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties nog! Ik heb de kliniek gebeld en gevraagd wie zij aanbevelen. Vrijdag komt er een orthopedisch hoefsmid/bekapper. Hij heeft ook zo’n Black analyse-apparaat waarmee hij het neerzetten in beweging gaat meten. Op basis daarvan bekappen. Ik hoop dat dit uitkomst gaat bieden en we op weg kunnen naar herstel en een gezonde hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:52 



 
Profiel   

Voor het eerst in bijna 14 jaar zie ik verstraling bij mijn paard. Wellicht ook omdat ik recent ben overgestapt naar natuurlijk bekappen en ik de hoeven tussen de beurten door ook bij hou, dan vallen dingen je gewoon veel meer op. Alle stralen hebben zwakke/zachte plekken en ik behandelde dit als rotstraal. Vandaag zag ik dus 1 van de stralen helemaal loskomen, overlegd met de hoefsmid en morgen ga ik die er af snijden. Maar ik zoek nog meer info over verstralen. Hier in dit topic kan ik wat vinden, maar niet veel.

Mijn paard is recent HB geweest en meerdere keren koliek, ze heeft hiervoor op de kliniek gestaan en in overleg met de DA een passendere huisvesting gezocht. Ze krijgt ander voer (Bonpard Colon) en een balancer. Daarnaast Vlozaad, alles gericht op het beter maken van de darmen. Dat andere huisvesting en voeding invloed heeft op de hoeven, snap ik maar het verstralen is wel iets nieuws voor me, zeker icm het hele weke brokkelige (witte) spul wat eronder zit. Het brokkelt er al af als ik er met het borsteltje van de hoevenkrabber overheen ga. Is dat normaal en wordt dat met een paar dagen gewoon weer de harde maar flexibele structuur van een straal? En is het nu anders dan voorheen vanwege bijvoorbeeld haar ziekten? Ik ben erg geneigd haar een handje te helpen bij dit proces, maar misschien is het laten gebeuren wel de beste oplossing.

Disclaimer: ik ben continu in overleg met de DA en hoefsmid. Ik zoek antwoorden op mijn vragen van mensen die dit ook hebben gehad (ervaringsdeskundigen) en ben benieuwd hoe zij dit hebben ervaren en opgelost zodat ik met mijn hoefsmid en DA out of the box kan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 00:45 



 
Profiel   

Anna_Dani schreef
...maar het verstralen is wel iets nieuws voor me, zeker icm het hele weke brokkelige (witte) spul wat eronder zit. Het brokkelt er al af als ik er met het borsteltje van de hoevenkrabber overheen ga..
Heb je het dan echt over de stralen?? Want die zijn nooit wit en brokkelen al helemaal niet. Dat klinkt eerder als de zool.

Stralen zijn altijd halfzacht en rubberachtig. Afhankelijk van de ondergrond slijten ze af of -zeker met nat weer- worden het van die losse flapjes die er vanzelf afvallen. Bij te nat worden kan het bredere middenstuk van de straal wel een probleem gaan geven.

Dat er verandering in de hoeven gaat optreden door HB, verandering van stal én voer mag duidelijk zijn. Afhankelijk van de mate van HB kan het wel een jaar duren voor de ringen die op de hoefwand zichtbaar worden geheel zijn uitgegroeid én dat geldt dus ook voor wat er zich IN de hoef afspeelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 09:25 



 
Profiel   

[ img ]
Hii ik heb laatst (30 december) mijn vierkant beslagen paard van ijzers afgehaald. Alleen nu vind ik het er niet best uitzien. Mijn ene hoefsmid zegt dat er niks aan de hand is en de andere hoefsmid heeft het over straalrot..
Drama weer...
Andere hoef:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 10:36 



 
Profiel   

De straal ziet er wat rommelig uit op het breedste punt en heeft ook een rare kleur?? Heb je er iets opgesmeerd (die rood-bruine juskleur)? Want je kunt nu niet goed inschatten hoe het er echt uit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 10:40 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
De straal ziet er wat rommelig uit op het breedste punt en heeft ook een rare kleur?? Heb je er iets opgesmeerd (die rood-bruine juskleur)? Want je kunt nu niet goed inschatten hoe het er echt uit ziet.


Ik denk dat het paard op stal staat.
Dan is de verkleuring door urine.
En dan is de straal ook door urine aangetast.

Ansich als het paard veel op stal staat is het dus een kwestie van beter de urine plekken eruit halen.

Dan zal het snel beter gaan.
Ansich schrik ik nog niet van de hoeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 10:43 



 
Profiel   

@hagelslag @dubbelfun

Het paard staat alleen s'nachts op stal en helaas is de stal wél goed schoon als ze er in staat. Overdag staat zij in een paddock die nu niet blubberig of nat is, misschien wat vochtiger.

Ik heb er niks op gesmeerd enkel even moddervrij gemaakt door er wat water overheen te laten stromen.
Heb de foto gemaakt na een wandeling buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 10:45 



 
Profiel   

Update: vandaag enkel op zand wat gedaan en nu zag alles er weer normaal uit. Denk dat ze gewoon gevoelig is voor het harde nu ze van ijzers af is. Even aankijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 13:53 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Anna_Dani schreef
...maar het verstralen is wel iets nieuws voor me, zeker icm het hele weke brokkelige (witte) spul wat eronder zit. Het brokkelt er al af als ik er met het borsteltje van de hoevenkrabber overheen ga..
Heb je het dan echt over de stralen?? Want die zijn nooit wit en brokkelen al helemaal niet. Dat klinkt eerder als de zool.

Stralen zijn altijd halfzacht en rubberachtig. Afhankelijk van de ondergrond slijten ze af of -zeker met nat weer- worden het van die losse flapjes die er vanzelf afvallen. Bij te nat worden kan het bredere middenstuk van de straal wel een probleem gaan geven.

Dat er verandering in de hoeven gaat optreden door HB, verandering van stal én voer mag duidelijk zijn. Afhankelijk van de mate van HB kan het wel een jaar duren voor de ringen die op de hoefwand zichtbaar worden geheel zijn uitgegroeid én dat geldt dus ook voor wat er zich IN de hoef afspeelt.


Dankjewel voor je reactie. Ja ik heb het echt over de stralen. Inmiddels zijn de stralen in de voorhoeven er voor de helft af en het zachte eronder lijkt wat compacter te worden. Vandaag heb ik er niks aan gedaan, alleen uitgekrabd zodat de straal verder kan ontwikkelen. Ik had foto’s geüpload maar ze staan er niet bij. Maar ik ben iets gerustgesteld nu en hou het goed in de gaten. Ze loopt verder wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 23:17 



 
Profiel   

Ik zie dat er al even niks geplaatst is.. maar toch wil ik jullie mening eens horen om te kijken of mijn gevoel juist zit.

Ijzer afgetrapt en in lip gaan staan. 3 weken geleden beslagen met aluminium ijzer ivm zwakke wand en dan minder gewicht er aan. Slechte stuk is bijna op het einde nu. Nieuwe ribbel bovenaan is door de koliek.


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik twijfel enorm om ijzers er af te halen en andere smid (via site Heleen Davies) te vragen. In mijn ogen, teen nog steeds te lang en steunsels ogen niet normaal. Maar goed ik heb me al te lang niet in hoeven verdiept.

Edit: gevoelig op de zool door dunne zolen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 07:19 



 
Profiel   

Hoelang is het geleden dat dit paard bekapt is?
Oprecht en open vraag.

Ik zie inderdaad ook een de lange teen. Maar ook flaren.
Steunsels vind ik ook te veel. Maar daarin ben ik een enorme zeur, omdat mijn merrie gevoelig gaat lopen met te veel steunsels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 08:06 



 
Profiel   

maralyn schreef
Hoelang is het geleden dat dit paard bekapt is?
Oprecht en open vraag.

Ik zie inderdaad ook een de lange teen. Maar ook flaren.
Steunsels vind ik ook te veel. Maar daarin ben ik een enorme zeur, omdat mijn merrie gevoelig gaat lopen met te veel steunsels.


3 weken… en ze gaat elke 6 weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 08:06 



 
Profiel   

Of, de voeten hebben een enorme snelle groei gehad (gezien de beginnende flaren, steunsels kunnen binnen twee weken alweer zichtbaar worden.) Of ze is niet zo netjes bekapt.

Ik denk dat het echt niet verkeerd is (kak te vroeg op verzenden geklikt. Sorry)
Om er even een andere oog op te laten vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 08:09 



 
Profiel   

Ok nou ik hoor altijd dat ze enorm traag groeien… ik kwam via de site van Heleen Davies karin van dun tegen. Iemand hier ervaring mee? Ik zit in regio Boxmeer

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 08:11 



 
Profiel   

Ik vind zelf de zool ook erg rommelig ogen. Zeker voor 3 weken na het bekappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 08:21 



 
Profiel   

Ik zou deze merrie zeker niet meer op ijzers zetten en de voeten eens goed laten bekappen (flink stuk teen er af) en daarna op hoefschoenen om de zool en uitgroeiende HB te ontlasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 09:18 



 
Profiel   

Hb?

En dank je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 09:26 



 
Profiel   

Oh ik vergiste me, ik las HB maar het is koliek. Sorry!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 09:36 



 
Profiel   

Ik denk niet dat je haar meteen kort moet zetten, de hoeven groeien nu niet tot nauwelijks omdat er geen reden toe is en voordat dat weer op gang komt ben je een paar maanden verder.
Natuurlijk moet ze wel bekapt worden maar ik denk zoveel mogelijk hoefwand behouden, teen goed afronden en verhardingen vermijden. En dan goed opletten met brokkels enzo bijhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 09:47 



 
Profiel   

Dank jullie! Ben ondertussen aan het rond bellen maar niemand heeft plek… mocht 1 van jullie iemand weten in regio Boxmeer dan hoor ik het graag!

Hoor Jaap tuininga ook veel, kennen jullie die?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 09:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 506 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509 ... 512  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen