Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 505 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508 ... 512  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

 
Profiel   

Hoop dat ik deze vraag hier mag stellen anders open ik ander topic

Sinds deze week een nieuw paard bij mij staan. Deze is al een ruime tijd niet zuiver met draven en galloperen, oud eigenaren hebben onderzoeken laten doen door dierenarts zoals rontgen en scans (dit is meer dan een jaar geleden) hier is niks uitgekomen

Gister hem in mijn handen gehad en even de hoeven uitgekrabt, direct viel op dat veel aan het verpulveren was en zowel links als rechts er meer dan 1.5 cm diepe groeven (waar hoevenkrabber bij kan, dunner is duidelijk dieper) in zitten.

Woensdag komt de hoefsmid, maar ben vast bezig met wat research.

Is dit WLD ? En kan dit de oorzaken zijn van de langdurige kreupelheid
?
Van de week ga ik meer fotos maken van de hoeven, van de zijkant zien ze er mooi uit, maar bij de zool vind ik ze wat vreemd.

[ img ]
De groeven zitten zowel links als rechts. Alleen aan de hoef van been waar de onzuiverheden te zien zijn.
Wat denken jullie ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:29 



 
Profiel   

Ik denk dat er een lange tijd niet goed bekapt is.
Het verpulveren gebeurd wel vaker als de zool zich vernieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:35 



 
Profiel   

Ik zie iets wat op een overgroeide straal lijkt, dat verzacht/verkruimeld de zool ook. Maar er zit ook flink ruimte tussen de wand. Dat zou ik zeker eens door een smid laten onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:44 



 
Profiel   

Het is geen overbodige luxe dat hij een beurtje krijgt. Overgroeide steunsels kunnen erg pijnlijk zijn.
Ben benieuwd naar meer foto’s rechte van voren en van opzij. (Plat op de grond genomen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 16:18 



 
Profiel   

Het lijkt alsof deze echt een dubbele zool heeft, steunsels die volledig over de zool zijn gegroeid. Dit kan zorgen voor oa kneuzingen en zou me niks verbazen als hij hierdoor gevoelig loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 16:29 



 
Profiel   

Rainer schreef
Het lijkt alsof deze echt een dubbele zool heeft, steunsels die volledig over de zool zijn gegroeid. Dit kan zorgen voor oa kneuzingen en zou me niks verbazen als hij hierdoor gevoelig loopt.


Dit is ook mijn eerste gedachte.
Moeilijk te zien omdat niet de hele hoef in beeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:23 



 
Profiel   

Ik kan er zelf dinsdag pas weer zijn, maar ga even vragen of morgen iemand fotos kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 18:11 



 
Profiel   

Marigo schreef
Tijdje al geen posts in dit topic!
Ben wel benieuwd naar jullie mening over de ontwikkeling van de hoeven. Helaas ontbreken soms heldere foto’s, maar hopelijk geeft het een beetje inzicht.
Paard: haflinger, ruin, 13 jaar
Huisvesting: pensionstal met 8 uur weidegang en voordroog. Sinds 2 weken paddock paradise met onverpakt hooi.
Voer: hooi, balancer, luzerne en wat kruiden.
Achtergrond: sinds 9 maanden mijn paard. Altijd traditioneel bepakt. Sinds mei/juni overstap natuurlijk.
Zorg: heb ik er wel goed aan gedaan over te stappen. Sinds juni al aan het rommelen met de hoeven. Schimmeltjes, rotstraal en kneuzingen. Verbrede witte lijn…problemen die hij niet had met traditioneel bekappen.

April 2021: 8 weken sinds zijn laatste bekapping. Ter illustratie hoe de hoef en stand was.

[ [url=m/ovwjYi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sOIawb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Juli 2021: verbrede witte lijn.
Zorg gehad om hoefbevangenheid. Zowel DA als bekapper gaven aan dat stofwisseling wel meespeelt, maar geen sprake is van bevangenheid. Ook bloedonderzoek gedaan. Kwam niets uit.

[ [url=m/5iuwII.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oktober 2021: flinke kneuzingen sinds de bekappingen. Helaas van augustus geen foto’s m.
Foto toont 1 hoef halverwege en na bekapping. Paard liep heel gevoelig.

[ [url=m/LVUqDk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/51GgSF.jpg]Afbeelding[/url] ]

November 2021: vandaag bekapt. Voor en na foto’s. Minder kneuzingen lijkt het? Behalve 1 flinke nieuwe. En lijkt er toch op dat door de onrustige zool wel wat kleur is te zien van kneuzingen?

Voor:

[ [url=m/ROyeXo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tX8dla.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NEVRMP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yKVW91.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ipRtiq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gxwSt8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xjFpZk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na de bekapping vandaag:

[ [url=m/P7ekZU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uUGTXs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n0oOIO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/69YqUu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FLPvBC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/J3QZZS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UqbOeo.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/ZYsZ4a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/a7kCih.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op mijn verzoek gevraagd het minimale te doen. Juist omdat ik zelf het vermoeden heb dat mijn haf heel slecht gaat op veranderingen. Tandartsbehandelingen waar te veel vanuit het perfecte plaatje wordt gedacht, evenals bekappen gaat vaak mis. Alles wat op papier beter zou moeten zijn voor het paard. Reageert hij doorgaans niet goed op. Frustrerend en een puzzel….Wat ik zelf als leek zie: vanuit de theorie was hoef op foto 1 natuurlijk drama. Maar wel oersterk en gezonder. Dierenarts zei tijdens de keuring al: goede hoeven. Dit paard heeft 1 steilere hoef. Nooit te plat bekappen dit paard, plus geen aanpassingen op zijn stand willen doen.
Wat een verslag zo!
Benieuwd naar jullie mening :)


[ [url=m/Yjt2ep.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kOapbE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/U5nWjN.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het valt me op dat op nagenoeg alle foto's te zien is dat er in de zool gevijld is. Ook is de wand helemaal weggevijld op de laatste paar foto's. Welke bekapper heb je? Ik zou een andere zoeken als ik eerlijk ben. Een dier dat al gevoelig loopt en dan dit werk leveren is vragen om problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 22:37 



 
Profiel   

Vraagje

Wat vinden jullie van deze hoeven? Hoefsmid komt de 23e dan zit die op 7 weken.

Stal genoot heeft vandaag wat straal vrij gemaakt en steunsels bijgewerkt. (Geen foto van)

Vorige keer vond m’n smid hem vrij kort kwa hoeven kon niet veel van afhalen.

Hij heeft beetje rotstraal hier gebruik ik nu spul voor. Hij loopt goed, niet kreupel of iets.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 23:29 



 
Profiel   

Met name de steunsels zijn erg overgroeit. Verder lijkt hij wat steil te staan, maar dat is wat lastig te beoordelen vanuit deze hoeken. Verder denk ik dat ze er wel netjes uit zien voor ong. 6 weken na de laatste beurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 00:06 



 
Profiel   

Rainer schreef
Met name de steunsels zijn erg overgroeit. Verder lijkt hij wat steil te staan, maar dat is wat lastig te beoordelen vanuit deze hoeken. Verder denk ik dat ze er wel netjes uit zien voor ong. 6 weken na de laatste beurt.


Klopt hij staat war stijl iemand idee wat je er aan kan doen? Steunsels zijn wat bijgewerkt vandaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 00:21 



 
Profiel   

Pfoe ik vind die laatste voeten er niet best uit zien. Erg steil, doet me zelfs denken aan een bokhoef op een foto

Heeft die altijd al deze stand gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 00:28 



 
Profiel   

Dit paard kan een heel eind zakken. De straal is ver overgroeid.
Ik zou bedenken of je hoefsmid de juiste is voor dit paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 10:22 



 
Profiel   

mee eens, hoge hakken lijken het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 12:27 



 
Profiel   

Ik heb foto’s ook door gestuurd naar mijn smid en ook hij vind dat hij stijl staat en hoge hakken.

Hij komt de 23e. De teen lijkt kort (foto’s kunnen vertekend zijn vooral diegene waar hij buiten staar) dus moet hij dan even kijken hoe en wat.

Gaan ook hoof amor proberen om slijtage in de teen te verminderen. Ik ga 4 dec verhuizen dus hopelijk helpt de paddock paradise ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 12:44 



 
Profiel   

Het verlagen van de hakken moet wel heel miniem per keer gebeuren (elke 5 weken een beetje) anders kun je peesproblemen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 12:51 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Het verlagen van de hakken moet wel heel miniem per keer gebeuren (elke 5 weken een beetje) anders kun je peesproblemen krijgen.


Ik heb heel veel paarden bekapt in de afgelopen jaren en ik ben soms best wel fan van juist wat meer drastische aanpak. Mede omdat paarden al vaak heel lang verkeerd lopen.
Ik zie juist dat het echt een verlichting is voor veel paarden omdat ze eindelijk van die lange hakken af zijn en ook vaak lange tenen (lijkt iets wat meestal samen op gaat)

En als je echt stand verandering wil met een langzamere aanpak dan is elke 5 weken echt nog te lang, dan zit alles er al weer aan wat je er daarvoor af gehaald hebt.
Dan zou ik eerder kiezen voor elke 14 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 15:44 



 
Profiel   

Maar zijn het niet vaak die lange tenen die peesproblemen geven en direkt verlichting als die ingekort worden ? Terwijl 'lager zetten' direkt een standsverandering is die stress op de pezen geeft ?

Als je zelf vijlt kun je het idd om de 14 dagen iets vijlen, maar er zullen maar weinig mensen zijn die om de 14 dagen de smid laten komen. Dan is zelfs eens per 5 weken al 'kort' (meestal toch 8 weken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 16:06 



 
Profiel   

Ik ben het er mee eens dat eens in 5 weken eigenlijk al te lang is voor corrigeren. Ik zou deze denk ik ook niet in 1x doen, maar er een paar maanden te tijd voor nemen. Eens in de 2/3 weken is optimaal denk ik. Steunsels kunnen er wel in 1x vanaf.

[edit] Als tip voor de mensen die graag foto's maken!
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 16:13 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Maar zijn het niet vaak die lange tenen die peesproblemen geven en direkt verlichting als die ingekort worden ? Terwijl 'lager zetten' direkt een standsverandering is die stress op de pezen geeft ?

Als je zelf vijlt kun je het idd om de 14 dagen iets vijlen, maar er zullen maar weinig mensen zijn die om de 14 dagen de smid laten komen. Dan is zelfs eens per 5 weken al 'kort' (meestal toch 8 weken).


Na mijn idee moet je dan geen paard nemen als je niet zorgt voor de juiste verzorging.

Ik zie regelmatig dat er toch grote correcties in één keer gedaan worden. En dat dat altijd goed gaat.
Ben zelf dol op grove correcties en daarna natuurlijk goed bij houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:08 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
DubbelFun schreef
Maar zijn het niet vaak die lange tenen die peesproblemen geven en direkt verlichting als die ingekort worden ? Terwijl 'lager zetten' direkt een standsverandering is die stress op de pezen geeft ?

Als je zelf vijlt kun je het idd om de 14 dagen iets vijlen, maar er zullen maar weinig mensen zijn die om de 14 dagen de smid laten komen. Dan is zelfs eens per 5 weken al 'kort' (meestal toch 8 weken).


Na mijn idee moet je dan geen paard nemen als je niet zorgt voor de juiste verzorging.

Ik zie regelmatig dat er toch grote correcties in één keer gedaan worden. En dat dat altijd goed gaat.
Ben zelf dol op grove correcties en daarna natuurlijk goed bij houden.


Wij hebben vorige jaar de hoefsmid alle 3 weken laten komen _/-\o_

Maarja, hoefbevangen en alle 3 weken een randje eraf werkte het beste

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:33 



 
Profiel   

Kijk dat noem ik nou kijken naar wat je paard nodig heeft! Respect!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:50 



 
Profiel   

Zo gelukt om nog wat fotos te maken, morgen komt de hoefsmid gelukkig.

[ img ]
voorbenen




[ img ]
Onderkant van voorbeen.


[ img ]
Achterbenen


[ img ]
Onderkant van onzuivere achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 16:18 



 
Profiel   

Denk echt dat die overgroeide steunsels wel eens een mogelijk oorzaak kunnen zijn, met dat stuk hoefwand wat los raakt? Misschien WLD?

Wil je eens foto's maken na het bekappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:17 



 
Profiel   

Ik denk ook dat eea na bekappen een stuk duidelijker wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 505 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508 ... 512  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen