Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:07

WesternWay schreef:
Dubbeldun: ik dacht een jaar maar volgens mij toch iets langer. Niet mega lang iig. Ze is op ijzers gegaan doordat ze gevoelig liep op het harde toen..
Dezelfde ijzers??

De hoef openleggen om de druk van een zweer er af te halen is misschien geen fraai gezicht, maar het geeft wel direkt verlichting voor het paard. De truc daarna is om het open te houden tot alle troep er uit is én tegelijk te zorgen dat er geen nieuwe rommel in komt.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:29

Oh sorry nee niet dezelfde ijzers :') ik geloof 7 weken.

Ja idd alleen is er niks uitgekomen en het was gelijk dicht. Dus helaas ook geen verlichting. Daarna ingepakt en toen wel iets open gegaan gelukkig.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:41

Wat fijn WesternWay, ik word zo blij van de blote voetjes zoals die van jouw paard.
Weg met dat ellendige metaal :)
En wat tof ook dat je naar Heleen Davies gaat

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:10

Dankjewel clasical ik ben er ook blij mee. En overtuigd dat het de goede kant opgaat. Zal over n tijdje nog eens een update plaatsen. de rest ook bedankt voor de tips/beoordelingen :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:40

hoe het er nu voor staat, we zijn er nog niet maar het gaat steeds een stukje beter. De teen heeft hij meer gecorrigeerd nu.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:52

Dat is al een flinke verbetering. Mooie vorm en een gelijkmatige witte lijn. De punt van de straal zou van mij nog iets meer naar voren mogen. Dit kan er op duiden dat de tenen nog iets te lang zijn.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:48

Klopt inderdaad dubbeldun wat je zegt. Het plan is ze langzaamaan nog wat in te korten, ze stond best ondergeschoven en ze is nu na deze trim wat gevoelig zonder hoefschoenen. Het is best n verandering voor haar in haar manier van bewegen. Maar t gaat de goede kant op! Bedankt voor je reactie :)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:57

Met hoefschoenen kun je een hoop gevoeligheid wegnemen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:19

Yes ben blij dat k ze toen aangeschaft heb. Alleen maarplezier van gehad tot nu toe!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:51

DubbelDun schreef:
Met hoefschoenen kun je een hoop gevoeligheid wegnemen.


Inderdaad :j. Een paard moet altijd comfortabel gehouden worden.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:02

Ze staat dus nu daarom ook op equine fusions ;)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:30

Dat ziet er al een pak beter uit!! :D *\o/*

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:33

Gaaf om de verbetering te zien!

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:10

Ik doe even een schopje in dit topic, ben op zoek naar raad en vooral vanuit het natuurlijk bekappen gezien.

Ik heb hier altijd al met veel interesse meegelezen en sinds september heb ik mijn eerste eigen paard. Deze heb ik tot 7 weken terug traditioneel laten bekappen (geen ijzers). Nu ben ik via via bij een oude bekende terecht gekomen die natuurlijk bekapt en heb mijn paard nu 2 keer door hem laten doen. Rustige aanpak en geeft veel advies daar hou ik wel van.
Na de eerste keer bekappen liep hij een week later stokkreupel, een paar dagen later bleek de oorzaak een hoefzweer. Geen probleem dus en lag niet aan het bekappen of dergelijke. Nu is hij na 6 weken ertussen een 2e keer geweest. En nu loopt hij dus echt op eieren en linksvoor zelfs echt kreupel -O-. Weidegenoot is niet zo voor het natuurlijk bekappen net zoals de weide eigenaar en ze zeggen allebei hetzelfde, te kort bekapt en daarom heeft hij zo veel last. Dus bij deze wou ik ook eens de mening van blokkers weten die wel meer ervaring hebben bij natuurlijk bekappen, want ik weet het zelf echt niet meer... Morgen komt ook de DA aangezien hij echt last heeft, hij loopt wel rond maar heeft heel erg veel ongemak helaas.
Heb enkel fotos van linksvoor gemaakt, maar dan hebben jullie een idee

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:34

Wat zegt degene die bekapt ervan?
Op het eerste zicht zien ze er wel mooi gedaan uit, maar te kort of niet te kort zal wat paardafhankelijk zijn. Je kan vragen of er een randje extra gelaten wordt om te kijken of dat helpt. Wat ook kan is dat de straal(punt) teveel uitsteekt en die geplet wordt en pijn doet.

Een zweer een week na bekappen kan imo wel ontstaan 'door het bekappen'. Daarom geen fout hoor, maar er zal toch wat gewijzigd zijn met hoe die op zijn voeten staat. Als je ooit bent gaan skiien, schaatsen, of een lange wandeling bent gaan maken met (nieuwe) wandelschoenen krijgt je ook druk te verduren op plaatsen dat je voeten niet gewoon aan waren. Maw, continue frictie op een plek die er niet aan gewend is zorgt voor blaren/bleinen. Als er etter enz mee gemoeid was dan zitten er wel bacteriën in en is het mogelijk niet gerelateerd aan het anders bekappen. Ook een reden om bekapintervallen zo kort mogelijk te houden :)

Er kan ook nog altijd iets anders spelen, bv toch gevoelige voeten door teveel gras/overgewicht en dat dit nu speelt als ze meer op gras staan bv, maar ken de rest van de situatie niet natuurlijk. Verlies ook alle andere veranderingen niet uit het oog :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:37

Toen ik voor het eerst het paard natuurlijk bekapte van mijn, nu, vrouw was de dag erna ook kreupel. Gewoon teveel uitstekende straal in zijn geval. Dus ik zou kijken wat het probleem
Is. Eventueel kan hoefschoenen enige verlossing geven?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:44

Zonder de situatie er voor te kennen kun je er zo vanaf een foto (zonder diepte) weinig van zeggen.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat sinds mijn paard weer door een reguliere smid gedaan wordt -met enige NB-invloed van mezelf- de voeten duidelijk gegroeid zijn en ze na het bekappen nooit meer kreupel/gevoelig gelopen heeft.
Ze is van maatje 1,5 van EasyBoots Glove naar maat 2 gegaan en zelfs die gaan af en toe al moeilijk aan en ik heb voor die weken dus een maat 2,5 aangeschaft.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:47

Bedankt alvast voor de antwoorden. De hoefzweer toen was ook echt met etter, dus zou dan niet van het bekappen zijn geweest?

Ik heb de bekapper gebeld en hij was ook direct even komen kijken aangezien hij dicht bij mij woont. Hij zag niet direct iets geks aan de hoeven.

Morgen komt zowiezo de DA want hij loopt er nu maar wat zielig bij en met die hitte ocharme. Dan kan ik ook aan hem eens advies vragen en eventueel een second opinion van een andere hoefsmid/bekapper, want weet er zelf te weinig vanaf om ene geod oordeel te kunnen geven hieraan.

Ze zeggen ook niet voor niks 'never change a winning team' en hiervoor ging het traditioneel bekappen prima, maar wou graag dit een kans geven omdat dit meer aansluit bij mijn visie. Ik vraag me ook af hoe lang je zoiets de tij geeft?

Bedankt alvast voor de reacties

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:50

Natuurlijk bekappen doe je niet in één keer, maar moet geleidelijk gebeuren. Als je paard eens per 8 weken gedaan wordt loop je als NB'er altijd achter de feiten aan. Beter is het om elke 3 a 4 weken íets te doen. Daarom doen veel mensen ook zelf wat vijl- en bijsnijdwerk.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:04

Kan nog steeds, maar dan is de blaar geïnfecteerd geraakt. Of bloeduitstorting/kneuzing die geïnfecteerd is geraakt. Je gaat het nooit echt zeker weten maar het is meer ter info :P
Wat voor paard is het? (En die van jou DubbelDun, die last heeft van NB? )

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:09

GaelleS schreef:
Kan nog steeds, maar dan is de blaar geïnfecteerd geraakt. Of bloeduitstorting/kneuzing die geïnfecteerd is geraakt. Je gaat het nooit echt zeker weten maar het is meer ter info :P
Wat voor paard is het? (En die van jou DubbelDun, die last heeft van NB? )


Een welsh cob kruising, zo ziet erm eruit met de mest plekken :')

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:13

Die van mij heeft dunne zolen vanwege jaren achterstallig onderhoud en gezien de leeftijd zal dat nu ook niet meer veranderen. Ik heb er dus voor gekozen om haar wat meer 'op grote voet' te laten leven ipv 'mooi kort' en elke keer zo gevoelig.

De smid haalt nu weg wat hij verantwoord vindt en doet kleine dingen aanpassen als ik dat vraag.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:14

Hij geeft een goede impressie van een Painteloosa weg :D

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:20

Topic is niet meer zo actief zie ik, maar ik zou graag eens wat visies willen horen over de hoeven van mijn paard. De foto's zijn net na het bekappen gemaakt.


Afbeelding
Linksvoor


Afbeelding
Rechtsvoor


Afbeelding
Linksvoor


Afbeelding
Rechtsvoor


Afbeelding
Vooraanzicht


Afbeelding
Linksachter


Afbeelding
Rechtsachter


Afbeelding
Rechtsachter


Afbeelding
Linksachter

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:06

Vindt op je foto;s de stralen wat donkere plekken hebben, dat kan verder uitgroeien en zou ik insmeren met bv hoef onderhoud van welkoop (groene spul)
Wel handschoenen aan doen, spul moet je zelf niet bitje van binnenkrijgen: diarree :j
Je mag achter de overgang hoefwand<> witte lijn ook hierin meenemen, die gaat ook te donker.
Zelf snij ik deze rand rondom wekelijks even wat aan, zodat ik goed kan zien wat de hoef doet eronder.
info: http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/anatomy.html

En ik zet zelf meer de mustangrol erin aan onderzijde , vindt randen hoefrand hier best wel scherp kwa overgang.

Positief vindt ik dat deze hoef mooi draagt op zowel randen en zool: lekkere platvoeten :D
Kan niet zien hoe de stralen liggen kwa hoogte, maar vermoed dat ie zo vlak heeft gehouden met randen ongeveer.

Wie wil er wat nuttigs zeggen over de stand ? , daar leer ik graag nog meer over.