Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 503 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506 ... 512  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

 
Profiel   

Met een hoornzuil heb je meestal aan de buitenkant een scheur zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 10:20 



 
Profiel   

Ja, als het ook bovenin zit, dan heb je vaak een scheur of een deuk over de gehele lengte van de hoef. Kan ook alleen onderin de hoef zitten. Ligt aan de oorzaak. Hoornzuil hoeft dus niet altjjd zichtbaar te zijn aan de buitenkant...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 11:18 



 
Profiel   

hij liep 1 1/2 maand geleden toch ook al slecht? is er toen nog een dierenarts bij geweest? En die Pavo hooi uitslag, ik kan het niet lezen, maar wat is het percentage suiker?
Als deze 4 weken geleden bekapt is vind het er nu niet fraai uitzien

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 11:33 



 
Profiel   

@Kinke, nee dat is een andere pony.Die staat al op een zandpaddock vanaf dat de dierenarts kwam.Daar gaat het nu eindelijk iets beter mee,wel met hoefschoenen aan.En met de spanjaard is alles weer goed,loopt nu weer zonder hoefschoenen.
Het percentage suiker was normaal,niks teveel.Maar we hebbben gelukkig weer ons voordroog wat we altijd al hadden.

Onze hoefsmid zei dat om de 3 maanden genoeg was voor bekappen.Maar dat ga ik dan wel terug brengen naar 2 maanden.
Voor nu zelf goed bijvijlen, mooi rond.

Dankjewel voor jullie tips! ben ik blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:05 



 
Profiel   

Ik laat mijn paard om de 6 weken bekappen en dan nog is het soms een week te laat.
Er gaat niet veel af ofzo maar gewoon even vijl erlangs, opzetje er weer netjes in. Zal morgen eens foto's maken en dan is ze eind juni geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 22:33 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik zit met een dilemma.. Mijn paard heeft een chronische blessure aan beide tussenpezen aan haar achterbenen. Ze staat nu op beslag dat haar hoef iets naar achter laat hellen (dus met een uitgesmede toon) om haar tussenpezen te ontlasten. Ze staat nu ongeveer een jaar op dit beslag. Nu had ze al amper hielen en ze zijn nogal ondergeschoven. Bij blote voeten stond ze ook best scheef: de buitenrand van de hoefwand sleet harder dan de binnenrand.

Maar nu zie ik dat de buitenkant va de hoefwand gaat wijken en dat er een scheur ontstaat. Ook lijkt er een bullnose te ontstaan. En haar hielen zijn geplet..

Maar wat is nu wijsheid? Ik heb een hele fijne en kundige smid. Hij komt binnenkort weer langs. En wil volgende maand een controle echo laten maken hoe de pees er nu uitziet. Wat vinden jullie van deze voeten?

(Wees alsjeblieft wel vriendelijk. Ik wil oprecht het beste voor mijn paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 22:47 



 
Profiel   

Wat een vervelende blessures zijn dat he. Ik vraag me wel af, hoe kundig is hij als de hoef/stand van je paard achteruit gaat ipv vooruit..

Paarden met een blessure aan de tussennpees hebben toch juist baat bij een hoef die makkelijk afrolt? Het tegenovergestelde van ondergeschoven hielen en lange tenen..
Mijn paard heeft ook een gescheurde tussenpees gehad en mij werd juist aangeraden de teen zeer goed af te ronden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 22:53 



 
Profiel   

Hier hadden een merrie met peesschede ontsteking peesblessure en weet ik wat allemaal meer.
Maar die moest juist hoger op de hiel komen ipv lager

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 22:55 



 
Profiel   

Volgens mij is het idee dat een deel van de spanning op de tussenpees wordt overgenomen door de diepe en oppervlakkige buiger. Omdat de toon hoger komt te liggen dan de hielen. De functie van de tussenpees is vooral het ondersteunen van de kogel.

Op zich snap ik wel dat de hoefstand dan ook verandert: er komen hele andere krachten op te staan. Maar nu heeft ze helemaal geen hielen meer en die scheur baart me zorgen.

Ik vind het echt lastig te bedenken waar je nou goed aan doet. Als een dierenarts en smid dit adviseren, wie ben ik dan als eigenaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 22:57 



 
Profiel   

MissyNr1, ik zou je kunnen aanraden eens een cursus te volgen of in ieder geval een kijkje te nemen op de website van Heleen www.paardenhoeven.info
Als je je meer verdiept in de hoef en de anatomie en zijn functie, dan zul je zelf ontdekken dat dit echt geen functionele en gezonde hoeven zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 10:10 



 
Profiel   

Bedankt voor de link. Ik heb me redelijk verdiept in de anatomie en functie van de hoef. Ik snap dat een bullnose ontstaat door het achterover kantelen van het hoefbeen. En dat de hoefwand gaat flaren en scheuren door teveel druk. En dat er nu geplette hielen ontstaan. En dat dat pijnlijk is..

Mijn ding is wel dat als een dierenarts met veel meer kennis en ervaring en een orthopedisch smid dit aanraden, dan ben ik alsnog een leek, ondanks de achtergrond informatie die ik zelf heb.

Ze heeft een chronische blessure, een normale functie zal ze niet meer krijgen. Als dit beslag nodig is voor een acceptabele situatie zit ik dus met een dilemma

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 10:45 



 
Profiel   

Ik zou het niet durven vertellen.
Maar is het niet een idee om een second opinion te vragen?

Het heeft natuurlijk geen zin als je met de "oplossing" een nieuw probleem maakt, de ondergeschoven / gespleten hielen.

In welke regio zit je? Misschien weet ik iemand die met je mee kan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 00:12 



 
Profiel   

Ik zou het eens voorleggen aan klaas feuth. Gewoon helemaal anders. Zelf ben ik wel anders gaan denken. Als het met kunst en vlieg werk niet lukt terug naar de basis. Pas ik eigenlijk toe op alles met de paarden. Een lichaam is vaak uitstekend in staat om het zelf op te lossen maar daar moeten we het wel de kans voor geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 16:27 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Ik zou het eens voorleggen aan klaas feuth. Gewoon helemaal anders. Zelf ben ik wel anders gaan denken. Als het met kunst en vlieg werk niet lukt terug naar de basis. Pas ik eigenlijk toe op alles met de paarden. Een lichaam is vaak uitstekend in staat om het zelf op te lossen maar daar moeten we het wel de kans voor geven.


Hier ga ik voor de volle 100% in mee.

Ik herken je tweestrijd.
Maar uiteindelijk is bovenstaand de oplossing gebleken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:08 



 
Profiel   

Bednakt voor de reacties, ook via pb. Ik ga overleggen met osteopaat, smid en dierenarts. En als ik er voor mijn gevoel niet uitkom ga ik inderdaad voor een 2nd opinion. Hoewel mn gevoel steeds meer zegt dat ze van die ijzers af moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 21:20 



 
Profiel   

KellyR schreef
Ik zou het niet durven vertellen.
Maar is het niet een idee om een second opinion te vragen?

Het heeft natuurlijk geen zin als je met de "oplossing" een nieuw probleem maakt, de ondergeschoven / gespleten hielen.

In welke regio zit je? Misschien weet ik iemand die met je mee kan denken.


Fijn! In de buurt van Amsterdam

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 21:21 



 
Profiel   

Ninx schreef
Cowgirl schreef
Ik zou het eens voorleggen aan klaas feuth. Gewoon helemaal anders. Zelf ben ik wel anders gaan denken. Als het met kunst en vlieg werk niet lukt terug naar de basis. Pas ik eigenlijk toe op alles met de paarden. Een lichaam is vaak uitstekend in staat om het zelf op te lossen maar daar moeten we het wel de kans voor geven.


Hier ga ik voor de volle 100% in mee.

Ik herken je tweestrijd.
Maar uiteindelijk is bovenstaand de oplossing gebleken.



Bij mij ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 22:48 



 
Profiel   

Ik heb de hoeven van mijn haflinger bij gevijld,wat meer rond.
Hoop dat ik het redelijk goed gedaan heb?

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:34 



 
Profiel   

de foto's zijn niet echt duidelijk, maar volgens mij kan er voor meer afgerond worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:56 



 
Profiel   

Oke dan ga ik ze nog wat ronder maken. Thnx.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:59 



 
Profiel   

Ik vind ook dat er nog wel wat meer af mag.

Voorbeeldje

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 18:05 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Ik vind ook dat er nog wel wat meer af mag.

Voorbeeldje

[ Afbeelding ]


Wel extreem voorbeeld hoor

We weten immers niet hoe onderkant van deze hoeven eruit zien ?
En kan zo ook.niet zien of tenen te lang zijn of hielen te hoog of precies goed.
Staat dit paard meer op zijn hoefwand of draagt het deel ernaast ook mee ?
Ik ga er bij tradioneel smit/kapwerk altijd van uit dat hoefwand het meeste draagt.
In dat geval is getoonde afronding heel netjes en met elke week effe trimmen mooi bij te houden.
Hulpje voor een begin bij afronden

is om de witte lijn te volgen, dan kan er niet veel misgaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 20:01 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Ik vind ook dat er nog wel wat meer af mag.

Voorbeeldje

[ Afbeelding ]


Bedoel je de hoeven van mijn hafje?
Hij is nog niet bekapt, hoefsmid komt in september.Maar zijn hoeven waren wat puntig,hij struikelde soms,en daarom heb ik ze wat ronder gevijld.
De onderkant kom ik niet aan,geen ervaring,dus blijf daar vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 20:48 



 
Profiel   

Ik doelde idd op die hoeven. Van de onderkant hoeft ook niets af, maar de teen kan best nog wat ronder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 21:49 



 
Profiel   

Oke dankje, ga ik ze nog wat bijvijlen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 23:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 503 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506 ... 512  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen