Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 504 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507 ... 512  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

 
Profiel   

DubbelFun schreef
Ik vind ook dat er nog wel wat meer af mag.

Voorbeeldje

[ Afbeelding ]


Is dit een foto van een gedomesticeerd paard?


Zo mooi rond krijg ik ze ook niet hoor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 07:34 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
DubbelFun schreef
Ik vind ook dat er nog wel wat meer af mag.

Voorbeeldje

[ Afbeelding ]


Is dit een foto van een gedomesticeerd paard?


Zo mooi rond krijg ik ze ook niet hoor.


Dat is ook niet de bedoeling....

Dat is een foto die vaak gebruikt wordt, maar het betreft een paard uit een rotsachtige/ droge omgeving met dito constitutie.
Voor veel van onze paarden is ze zo rond vijlen helemaal niet wenselijk of prettig voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 07:47 



 
Profiel   

Je moet het ook niet in 1x willen doen :D . Het is een eindplaatje en bij sommige paarden zal het nooit lukken omdat die op te zachte grond gehouden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 09:13 



 
Profiel   

Dit is een gewoon gebruikspaard na één bekapbeurt (het lijkt wel of ie van de slidingijzers is afgehaald ware het niet dat het een voorhoef is :D )

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 09:19 



 
Profiel   

Afgelopen woensdag is mijn paard bekapt en dit laat ik iedere 6 weken doen.
Dit zijn de voorvoeten, wat zien jullie?



[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]



[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 10:44 



 
Profiel   

Een hoop zand zodat een goed beeld niet te vormen is :)
De laatste foto is qua diepte moeilijk in te schatten, maar het lijkt een platte zool te zijn (geen holle) en het zo mij niet verbazen als dat een zgn dubbele zool is oftewel overgroeid steunsel.
Verder lijkt één van de hoeken bij het uiteinde van de straal wat 'ingezakt' te zijn alsof daar een (oude\0 scheur zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 11:52 



 
Profiel   

op het eerste ook ziet het er niet verkeerd uit, heb je ook een foto van opzij vanwege de hielen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 11:53 



 
Profiel   

Dit is van de zijkant
Het is een arabier van 16 en ondanks veel verschillende bekappen door de jaren heen heeft hij eigenlijk altijd dezelfde voeten gehad, geen dubbele zool. Zal vanavond nog foto's maken zonder zand

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:14 



 
Profiel   

handiger om de foto vanaf de grond te maken. Heeft die hoef op de eerste foto nou een deuk onder de kroonrand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:35 



 
Profiel   

Dubbelfun geen scheuren maar daar groeien altijd van die flapjes die dan worden weg gesneden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:36 



 
Profiel   

Kinke schreef
handiger om de foto vanaf de grond te maken. Heeft die hoef op de eerste foto nou een deuk onder de kroonrand?


Geen deuk voor zover ik weet. En wbedoel je precies met vanaf de grond maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:37 



 
Profiel   

fototoestel/telefoon op de grond leggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:41 



 
Profiel   

Vanaf de grond genomen
2 voorvoeten en 1 achtervoet

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:59 



 
Profiel   

De steunsels zijn een beetje lang en op de eerste foto van je laatste post lijkt er een zwart lijntje te lopen in de hoefwand? Dat zag ik op de eerdere foto's niet dus mss gewoon modder.
Op een van de eerdere foto's wijst de punt van een van de stralen opzij, dat wijst erop dat hij op die voet niet helemaal evenredig druk zet.

Maar ik vind ze op zich best netjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:37 



 
Profiel   

Oké dank jullie voor de feedback ga ik bij mijn bekapper neerleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:51 



 
Profiel   

Tijdje al geen posts in dit topic!
Ben wel benieuwd naar jullie mening over de ontwikkeling van de hoeven. Helaas ontbreken soms heldere foto’s, maar hopelijk geeft het een beetje inzicht.
Paard: haflinger, ruin, 13 jaar
Huisvesting: pensionstal met 8 uur weidegang en voordroog. Sinds 2 weken paddock paradise met onverpakt hooi.
Voer: hooi, balancer, luzerne en wat kruiden.
Achtergrond: sinds 9 maanden mijn paard. Altijd traditioneel bepakt. Sinds mei/juni overstap natuurlijk.
Zorg: heb ik er wel goed aan gedaan over te stappen. Sinds juni al aan het rommelen met de hoeven. Schimmeltjes, rotstraal en kneuzingen. Verbrede witte lijn…problemen die hij niet had met traditioneel bekappen.

April 2021: 8 weken sinds zijn laatste bekapping. Ter illustratie hoe de hoef en stand was.

[ img ]

[ img ]

Juli 2021: verbrede witte lijn.
Zorg gehad om hoefbevangenheid. Zowel DA als bekapper gaven aan dat stofwisseling wel meespeelt, maar geen sprake is van bevangenheid. Ook bloedonderzoek gedaan. Kwam niets uit.

[ img ]

Oktober 2021: flinke kneuzingen sinds de bekappingen. Helaas van augustus geen foto’s m.
Foto toont 1 hoef halverwege en na bekapping. Paard liep heel gevoelig.

[ img ]

[ img ]

November 2021: vandaag bekapt. Voor en na foto’s. Minder kneuzingen lijkt het? Behalve 1 flinke nieuwe. En lijkt er toch op dat door de onrustige zool wel wat kleur is te zien van kneuzingen?

Voor:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Na de bekapping vandaag:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

[ img ]

Op mijn verzoek gevraagd het minimale te doen. Juist omdat ik zelf het vermoeden heb dat mijn haf heel slecht gaat op veranderingen. Tandartsbehandelingen waar te veel vanuit het perfecte plaatje wordt gedacht, evenals bekappen gaat vaak mis. Alles wat op papier beter zou moeten zijn voor het paard. Reageert hij doorgaans niet goed op. Frustrerend en een puzzel….Wat ik zelf als leek zie: vanuit de theorie was hoef op foto 1 natuurlijk drama. Maar wel oersterk en gezonder. Dierenarts zei tijdens de keuring al: goede hoeven. Dit paard heeft 1 steilere hoef. Nooit te plat bekappen dit paard, plus geen aanpassingen op zijn stand willen doen.
Wat een verslag zo!
Benieuwd naar jullie mening :)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:55 



 
Profiel   

Mijn mening, als t paard t goed doet op de bekapping van een traditionele smid en je nu steeds allerlei problemen hebt.

Waarom niet weer traditioneel bekappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:08 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Mijn mening, als t paard t goed doet op de bekapping van een traditionele smid en je nu steeds allerlei problemen hebt.

Waarom niet weer traditioneel bekappen?


Dat is idd precies de afweging die ik nu aan het maken ben. Zijn dit overgangsproblemen en is het kwestie van geduld en volhouden? Of is het beter terug te gaan naar traditioneel? Was wel benieuwd naar objectieve meningen over dit proces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:21 



 
Profiel   

Marigo schreef
hagelslag schreef
Mijn mening, als t paard t goed doet op de bekapping van een traditionele smid en je nu steeds allerlei problemen hebt.

Waarom niet weer traditioneel bekappen?


Dat is idd precies de afweging die ik nu aan het maken ben. Zijn dit overgangsproblemen en is het kwestie van geduld en volhouden? Of is het beter terug te gaan naar traditioneel? Was wel benieuwd naar objectieve meningen over dit proces.



Wij hebben ooit de domme fout gemaakt en natuurlijk bekappen uit geprobeerd.
Voor de ene merrie heeft het zo slecht uitgepakt dat ze een peesschede ontsteking heeft gekregen en een flinke peesblessure.

Dus misschien ben ik niet objectief, maar ik zeg ga terug naar de traditionele smid.

Want er hoort geen elende achterweg te komen als je van bekap methode veranderd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 05:33 



 
Profiel   

Ik ben een leek hoor maar ik ben benieuwd hoe natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen zoveel verschil kan maken.
Mijn pony is eerst traditioneel bekapt en nu natuurlijk en zie niet zo veel verschil eigenlijk in de hoeven zelf.

Ik vind wel de stand verbetert op de eerste foto heb je een soort cola blikje als hoef. Achterkant is ontzettend hoog. Maar dat kan ook iets zijn van die specifieke smid want mijn smid bekapte ook niet op die manier. Ik ben dus benieuwd of het uit maakt of je wisselt en wat dan precies het verschil maakt als de smid de stand hetzelfde houdt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 07:53 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik ben een leek hoor maar ik ben benieuwd hoe natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen zoveel verschil kan maken.

Dit is natuurlijk niet de enige aanpassing. In dezelfde tijd is er overgegaan op ander voer en een andere stal. Het kan best zijn dat de pony nu natter staat, daarbij veel verschillende ondergronden heeft en dat dat de problemen veroorzaakt. Denk ook aan stress van de verhuizing en een nieuwe kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 09:10 



 
Profiel   

Dit klopt natuurlijk. Hij is verhuisd naar mij en nog een keer verhuisd daarna. Toch had hij in z’n vorige leventje ook veel stress. Ook een keer verhuisd en ging regelmatig op wedstrijd, wat hij ook altijd erg spannend vond. Qua voer zou het beter moeten zijn. Van suikerrijk krachtvoer zonder aanvullingen, naar goed hooi met een goede balancer. Je zou denken dat de hoeven nu na 9 maanden daar beter op zouden moeten gaan. Qua bodem is het vergelijkbaar. Niet echt nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 09:17 



 
Profiel   

Voor mij juist andersom.
Absoluut geen traditionele smid er meer bij.

De mijne is zoveel beter geworden door natuurlijke bekappen!

Inderdaad, mensen vergeten wel eens dat de voeten het putje zijn van een paard.
Als er iets veranderd, zie je dat negen van de tien x aan de voeten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 09:27 



 
Profiel   

Nog even los van de afweging NB vs TB, nog opmerkingen over de hoef/hoefstand zelf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 09:50 



 
Profiel   

Annetje schreef
Amber_anne schreef
Ik ben een leek hoor maar ik ben benieuwd hoe natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen zoveel verschil kan maken.

Dit is natuurlijk niet de enige aanpassing. In dezelfde tijd is er overgegaan op ander voer en een andere stal. Het kan best zijn dat de pony nu natter staat, daarbij veel verschillende ondergronden heeft en dat dat de problemen veroorzaakt. Denk ook aan stress van de verhuizing en een nieuwe kudde.


Klopt natuurlijk. De reacties hierboven zijn dat ze weer terug moet naar een normale smid maar zou dat dus verschil maken? Discutabel als je alle andere factoren erbij neemt toch
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 11:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 504 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507 ... 512  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen