Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:07

_Nelleke_ schreef:
Maar dan gaat natmaken of vet houden ook niks doen. Vocht of vet gaan de scheur niet ineens op miraculeuze wijze bij elkaar brengen.

Geforceerde grotere kwartierboogjes op haar best platte zolen gaan ook geen scheurtjes op miraculeuze wijze bij elkaar brengen. Ze laten haar waarschijnlijk wel gevoelig lopen dus dat doen we liever niet (:

Vinden jullie de hoeven eruit zien alsof ze niet elastisch genoeg zijn?

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:22

Afbeelding
Binnen de rode cirkels zie je dat de hoef gedrukt wordt, daar zie je de bogen in de hoef en zie je enige flare.
Dus ja, ik denk dat de hoef elasticiteit mist, hij mist de mogelijkheid om te kunnen bewegen.

Kijk eens bij Anne Schuite van Hoofnerd, zij heeft op Facebook en Instagram mooie voorbeelden hiervan met voor- en nafoto’s.

Van kwartierboogjes gaat je paard niet zomaar gevoelig van lopen. De ruimte is minimaal zo dik als een bankpasje.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:35

Oh maar een paar mm kwartierboogjes heeft ze ook wel hoor. Kan je alleen niet zien zo op zand en uit deze hoek

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:15

Je ziet ook dat de witte lijn breder is op die plek, er is wel degelijk druk anders raakt je witte lijn niet zo breed.

Elastische hoeven heb ik nog nooit echt van gehoord. Vroeger kocht ik vet en olie en sprays bij het leven. Toen stapte ik over naar een andere smid(bekapper) en ik heb al jaren geen vet of olie meer nodig gehad. Geen scheurtje, niks. Het geheim? Goed afronden, de druk van de wand afhalen. Niks spannends, kost niks extra's, moet je niks voor doen. Alleen geduld hebben en alles groeit mooi uit en de wand sluit weer mooi aan zonder te scheuren. Het zit hem in de manier van bekappen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:45

De scheuren zijn erin gekomen toen ze op de verharding door een ander paard in de hoek was gezet en verrot is getrapt.
Voor dat incident had ze ze niet en ook nooit gehad. Zelfs niet toen ze net van de ijzers was gehaald

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:56

Sorry maar scheuren in een hoef komen niet door dat een ander paard die van jou verrot heeft getrapt. Het enige wat ik me kan inbeelden is dat je paard trauma heeft opgelopen in of net boven de kroonrand. Vaak zie je dat bij bijvoorbeeld een doorgebroken hoefzweer in de kroonrand. Dan groeit er een gat of scheurtje, afhankelijk van de grote van de uitbraak van de zweer, uit.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:41

Ze zijn in de hoeven komen omdat ze op de stenen als een gek heeft staan trappelen toen.. Er was zelfs een getuige bij.

Maar niemand heeft dus het idee dat hoefvet een hoef elastischer zou maken?

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:43

Nope :o

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:11

Thnx :P ik heb het er gister voor het eerst op gesmeerd, ze waren vandaag opvallend donkerder van kleur. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik er nog iets van zou zien. Volgens mij is het zo'n 'we geven de baas een klusje om haar een goed gevoel te geven' ding maar weet het dus niet zeker.

Ben benieuwd of ik er verder iets van ga merken

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:13

Vet maakt t niet elastischer, laat t alleen mooi glimmen en droogt de hoef verder uit omdat vet water afstoot. Wat je wel nog kan geven is biotine met een hoog gehalte methionine(als ik is goed schrijf hoor) erin. Naff heeft een biotine met dit erin.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:55

Mag ik jullie vragen wat jullie hier van vinden. Ik heb zelf het idee dat ze te lang zijn aan de voorkant ipv mooi rond. Ze heeft ook een scheurtje aan de zijkant, iets wat ze nog nooit heeft gehad

Ik heb eerder in dit topic ook eens foto's gepost als jullie die willen zien. Verder is de hoefsmid twee weken geleden geweest

Een foto van de onderkant lukte helaas niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:57

Amber-anne, Heeft jou paard iets onder de leden?

Ik zie vooral heel veel ringen in de hoef. Terwijl het onderste stukje mooi glad is. Ook vind ik de kroonrand apart.
Ik zou ook zeggen dat de toon iets ingekort mag worden.
DE scheur lijkt wel een plek waar enige tijd geleden een hoefzweer is uitgebroken.

Mijn kennis is niet zo heel breed dus ik ben benieuwd wat de rest zegt.
Wel jammer dat je geen onderkant foto's hebt.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:14

Dankje voor je antwoord cowgirl. Mijn pony heeft voor zover ik weet nergens last van. Ook geen hoefzweer gehad voor zover ik weet

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:00

Er mag rondom wel een stukje af, teen goed bijhouden want hij lijkt zo wat ondergeschoven te staan.
Je ziet dat de hoef zichzelf aan het trimmen is, er is al een kwartier boogje gebrokkeld :)

Cowgirl het randje bij de kroonrand bedoel je? Dat is zo te zien periopel

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:42

Summerdreams schreef:
Er mag rondom wel een stukje af, teen goed bijhouden want hij lijkt zo wat ondergeschoven te staan.
Je ziet dat de hoef zichzelf aan het trimmen is, er is al een kwartier boogje gebrokkeld :)

Cowgirl het randje bij de kroonrand bedoel je? Dat is zo te zien periopel


Periopel? Nooit van gehoord.


Wat misschien intressant is om te volgen is Horse PLus op Youtube.
Amerikaanse stichting die slachtpaarden red en waarnodig opknapt of als het niet anders kan laat inslapen.
Er komen vaak paarden binnen met hele slechte hoeven. Deze worden door een dierenarts vaak op de foto gezet en de uitslag laten ze ook vaak zien. We zien niet zo vaak x-ray's vorbij komen hier ;) en dit is best intressant (en ook vaak heel sneu ;( )
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 26-04-21 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:43

De kroonrand lijkt mij zo dik en de teen is idd te lang. Verder is er idd wel iets van een trauma RV te zien, maar van een foto niet te achterhalen hoe dat ontstaan is. Dat zou alleen de eigenaar kunnen weten.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:49

die tenen zijn inderdaad lang

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:55

Afbeelding

Kon even geen betere foto erbij vinden waar je het goed op ziet sommige paarden hebben echt een dikke rand. (waaronder 1 van onze paarden) Maar hier staat het uitgelegd iig.

Klinkt interessant om te volgen cowgirl, ik ga eens kijken!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:24

De pony is twee weken geleden naar de hoefsmid geweest en die komt pas weer over 5 weken. Ik ga een bericht sturen of dit sneller kan.

Is het mogelijk dat dit door het nieuwe gras komt? Ik vind het een rare vorm om te groeien, worden ze niet normaal overal te lang? Of komt deze vorm door het bekappen?

Wat voor trauma zou er aan de hoeven kunnen zijn? Pony heeft geen dag kreupel gelopen in de drie jaar dat ik haar heb. Ze doet verder ook niks, staat alleen op de wei.

Die dikke rand heeft ze eigenlijk altijd wel. Staat ook op de eerdere foto's die ik heb geplaatst

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:13

Deze foto's zijn uit een andere hoek genomen dan je eerdere foto's dat maakt het een beetje lastig. Je kunt beter foto's echt recht van de zij kanten en voorkant en onderkant nemen. Het lijkt wel alsof ze eerder wat beter op de voeten stond, alsof ze een beetje aan het onderschuiven gaat nu. Dan word de teen te lang en de hielen komen naar voren.
Een bekapbeurt kan geen kwaad in elk geval nee. Periopel (als dat het is, zo lijkt het) is een soort nagelriem en kan blijven zitten waar het zit.
Die ringen/ribbels op de hoeven kunnen komen door bv ziekte of medicijngebruik, maar ik heb het ook weleens gezien bij verandering van voer en ondergrond.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:55

Amber_anne schreef:
De pony is twee weken geleden naar de hoefsmid geweest en die komt pas weer over 5 weken. Ik ga een bericht sturen of dit sneller kan.

Is het mogelijk dat dit door het nieuwe gras komt? Ik vind het een rare vorm om te groeien, worden ze niet normaal overal te lang? Of komt deze vorm door het bekappen?

Wat voor trauma zou er aan de hoeven kunnen zijn? Pony heeft geen dag kreupel gelopen in de drie jaar dat ik haar heb. Ze doet verder ook niks, staat alleen op de wei.

Die dikke rand heeft ze eigenlijk altijd wel. Staat ook op de eerdere foto's die ik heb geplaatst


Zit op het moment veel fructaan in het gras, doordat de zon er wel is maar het te koud is om te groeien. Zo legde mijn hoefsmid het in iedergeval uit. Hier groeide de hoeven ook raar en uit vorm nadat ze op het land liepen, dus nu staan ze nog maar even op de paddock

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:40


DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:14

Als de scheur in het begin ontstaan is zou er een maand of 5 geleden iets gebeurd moeten zijn, dat zie je dan niet omdat het nog boven ín de hoef zit.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:38

Dankjewel voor de antwoorden, ik leer veel bij. We zijn ongeveer een jaar geleden verhuisd naar 24/7 gras. Ik denk dat dat de verklaring kan zijn van de ringen in de hoef? Pony is verder nooit ziek geweest of iets mee gebeurd.

JackieT dat zou hier dus zeker kunnen, dan ligt het iig niet aan de hoefsmid

Ninx ik snap niet helemaal wat de perifere belasting is en hoe dat van toepassing zou zijn op deze hoeven

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:32

Amber_anne schreef:
Dankjewel voor de antwoorden, ik leer veel bij. We zijn ongeveer een jaar geleden verhuisd naar 24/7 gras. Ik denk dat dat de verklaring kan zijn van de ringen in de hoef? Pony is verder nooit ziek geweest of iets mee gebeurd.

JackieT dat zou hier dus zeker kunnen, dan ligt het iig niet aan de hoefsmid

Ninx ik snap niet helemaal wat de perifere belasting is en hoe dat van toepassing zou zijn op deze hoeven


Had je het stuk gelezen?