Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:50

Even een vraag: ik heb een pony met tamelijk platte voeten, en voeten van een wat wisselende kwaliteit.
Nu is hij steeds wat gevoelig na het bekappen.
Steunsels worden door smid ingekort, de straal een beetje bijgesneden, en alle stukken dubbele zool worden eruit gehaald.....

Probleem is een beetje: als je te enthousiast bekapt is hij erg gevoelig, maar als je de wanden te lang laat ontstaat er ruimte tussen witte lijn en wand.

Mijn idee: alleen wekelijks bijvijlen, smid wel stand laten checken steeds, maar gewoon eens een poos van die onderkant afblijven.... kijken hoe dat gaat.
Die inspiratie kwam overigens van een site over HWSD:
Bij het bekappen van een HWSD-pony zijn een paar verschillen met een “normaal” paard. Allereerst moet je je realiseren dat de hoefwand niet goed in staat is om te dragen. Bij teveel druk kan deze gemakkelijk afbrokkelen of zelfs met grote happen afbreken.

Het is daarom belangrijk dat je bekapper ervoor zorgt dat de hoefwand NIET draagt en van de grond afblijft. Goed afronden van de hoefwand (mustang roll) vermindert de kans op scheuren.
De zool en de straal moeten de draagfunctie van de hoefwand overnemen. Daarom is het zaak deze zo veel mogelijk met rust te laten. In sommige gevallen vormt de zool op den duur een soort “vervangende hoefwand” – een ring langs de witte lijn die wat verhoornd en voor stabiliteit in de voet zorgt. Deze laat je uiteraard ook met rust.
De steunsels kunnen voor de HWSD-pony extra steun bieden; het is dus niet altijd verstandig deze te verwijderen. In hoeverre dit voor jouw pony geldt, is een kwestie van uitproberen.

Ik heb dan wel geen Connemara en heb nog niet kunnen vinden of andere rassen ook HWSD kunnen hebben, maar het beeld lijkt hier wel het meeste op.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:04

Ik heb hetzelfde 'probleem' met mijn paard. Als je de wand iets langer laat dan de zool is het logisch dat hij minder gevoelig loopt, het is immers een beetje hetzelfde idee als ijzers, er is minder druk op de gevoelige zoollederhuid. Echter als je paard op de wand loopt blijft er een verhoogde druk op de wand staan waardoor de lamellen niet goed vast kunnen gaan groeien. Je moet dus inderdaad ervoor zorgen dat de wand qua hoogte gelijk is aan de zool. Ja het paard kan dan wel in eerste instantie gevoeliger lopen, maar je kan dit dan imo beter oplossen hoefschoenen in plaats van dat je de probleem bewust in stand houdt omdat je de gevoeligheid wil voorkomen. Tenzij je paard natuurlijk stokkreupel loopt, maar ik denk dat het dan sowieso verstandig is om het met een professional aan te pakken. Ik vijl eerst de wand gelijk tot de zool en doe dan rondom een bescheiden mustang roll en op de teen wat meer. Doe dit nu tijdelijk ook eventjes elke week. Ik zie overigens niet perse de link tussen het scheuren/brokkelen en de brede witte lijn. Brokkelhoeven is imo altijd een te lange hoefwand, los van hoe de witte lijn er uit ziet. Maar ik kan er naast zitten, ben nooit uitgeleerd ;)

Maar goed. Dat is de theorie. In de praktijk blijkt het hier in het voorjaar op het gras een beetje vijlen met de kraan open zeg maar... Waarschijnlijk lichte vorm van (subklinisch) bevangenheid. Ik maak me er niet te druk om want weet dat het wel weer goed komt en van het gras houden is geen optie hier op stal. Dan maar even een paar weken schoenen aan als ik weet dat we over een bodem gaan rijden met steentjes/wortels. Ik weet niet hoe jouw management er uit ziet maar dat kan wellicht dus ook meespelen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:54

Rainer schreef:
Ik heb hetzelfde 'probleem' met mijn paard. Als je de wand iets langer laat dan de zool is het logisch dat hij minder gevoelig loopt, het is immers een beetje hetzelfde idee als ijzers, er is minder druk op de gevoelige zoollederhuid. Echter als je paard op de wand loopt blijft er een verhoogde druk op de wand staan waardoor de lamellen niet goed vast kunnen gaan groeien. Je moet dus inderdaad ervoor zorgen dat de wand qua hoogte gelijk is aan de zool. Ja het paard kan dan wel in eerste instantie gevoeliger lopen, maar je kan dit dan imo beter oplossen hoefschoenen in plaats van dat je de probleem bewust in stand houdt omdat je de gevoeligheid wil voorkomen. Tenzij je paard natuurlijk stokkreupel loopt, maar ik denk dat het dan sowieso verstandig is om het met een professional aan te pakken. Ik vijl eerst de wand gelijk tot de zool en doe dan rondom een bescheiden mustang roll en op de teen wat meer. Doe dit nu tijdelijk ook eventjes elke week. Ik zie overigens niet perse de link tussen het scheuren/brokkelen en de brede witte lijn. Brokkelhoeven is imo altijd een te lange hoefwand, los van hoe de witte lijn er uit ziet. Maar ik kan er naast zitten, ben nooit uitgeleerd ;)

Maar goed. Dat is de theorie. In de praktijk blijkt het hier in het voorjaar op het gras een beetje vijlen met de kraan open zeg maar... Waarschijnlijk lichte vorm van (subklinisch) bevangenheid. Ik maak me er niet te druk om want weet dat het wel weer goed komt en van het gras houden is geen optie hier op stal. Dan maar even een paar weken schoenen aan als ik weet dat we over een bodem gaan rijden met steentjes/wortels. Ik weet niet hoe jouw management er uit ziet maar dat kan wellicht dus ook meespelen.


Ik kan hem hier gelukkig wel 'schraal' houden, en doe dat ook netjes...... blijft wel flink buffelen om hem op gewicht te houden, maar lukt aardig.
Hij loopt 24/7 buiten op verschillende ondergronden, krijgt veel beweging, arm hooi, goed balancer, en inderdaad ook schoenen.
Ik wil sowieso wel die wand gelijk houden met de zool, maar vroeg me af hoe het zou zijn als ik aanpak zoals ze in dat artikel over HWSD voeten voorstellen: dus wand kort en rond houden, maar verder heel weinig of nauwelijks aan de onderkant komen.....

Vroeg me af of er mensen zijn die dat ook doen? Zoveel mogelijk hands off van die onderkant?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:21

Dat is fijn, een goed managment scheelt een hoop. Persoonlijk zou ik de steunsels niet laten overgroeien. Ik heb altijd geleerd dat steunsels niet zijn om te dragen en juist voor gevoeligheid kunnen zorgen. Dit is interessante blog daarover: https://www.hoofwear.com/blog/post/steunsels/ . Geen ervaring dus... Verder blijf ik van de zool af en snijd ik de straal minimaal bij om rotstraal te voorkomen (losse flapjes en middelste groeve goed open houden), maar ik denk zomaar dat jij dat nu ook zo doet. Ben inderdaad wel benieuwd of er hier mensen zijn die wel bewust de steunsels laten groeien.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:39

Ninx, hoe zijn zijn hielen? Als die laag gehouden worden, wellicht proberen om iets meer hiel te laten staan. Wel goed de kwartieren gelijk aan de zool houden.
Als je naar mijn berichten in dit topic kijkt, kan je wat berichten zien over hielen.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:34

Wat zouden jullie hier aan doen?

Vind deze hoef er best vreemd uit zien in vergelijking met de andere hoeven (waar ik stom genoeg geen foto van heb gemaakt).

Ze kwam op ijzers bij mij, die zijn er nu ongeveer 3 maanden af. Is in overleg met de hoefsmid gegaan. 3 weken terug is hij weer geweest.

Ze is ook erg gevoelig op steentjes, zou ik hier nog wat voor kunnen doen?

Afbeelding
Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:36

Rainer schreef:
Dat is fijn, een goed managment scheelt een hoop. Persoonlijk zou ik de steunsels niet laten overgroeien. Ik heb altijd geleerd dat steunsels niet zijn om te dragen en juist voor gevoeligheid kunnen zorgen. Dit is interessante blog daarover: https://www.hoofwear.com/blog/post/steunsels/ . Geen ervaring dus... Verder blijf ik van de zool af en snijd ik de straal minimaal bij om rotstraal te voorkomen (losse flapjes en middelste groeve goed open houden), maar ik denk zomaar dat jij dat nu ook zo doet. Ben inderdaad wel benieuwd of er hier mensen zijn die wel bewust de steunsels laten groeien.


Steunsels niet laten overgroeien hoor! Maar gewoon iets minder rigoureus weghalen..... dus richting de achterkant van de voet net wat laten staan om iets meer stevigheid, rigiditeit te creëren.

Okay, jij blijft ook van de zool af.... Beetje schoonhouden van de straal snap ik, is toch vaak los materiaal.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:39

Geryon schreef:
Ninx, hoe zijn zijn hielen? Als die laag gehouden worden, wellicht proberen om iets meer hiel te laten staan. Wel goed de kwartieren gelijk aan de zool houden.
Als je naar mijn berichten in dit topic kijkt, kan je wat berichten zien over hielen.


Ik ga even zoeken naar je berichten....

Ik ga gewoon eens een poosje testen hoe het voor hem is als ik van de zolen af blijf, de steunsels achterin een klein beetje laten staan, iets meer hiel en verder gewoon goed rond houden....
Ik zeg wel steeds 'ik', maar het enige dat ik doe is rondvijlen.... De smid komt elke 5 weken... ook wel eens vaker als dat nodig is.

Maar ik denk dat ik maar overleg het eens zo te proberen, ook al is het niet helemaal volgens het boekje.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:13

JackieT schreef:
Wat zouden jullie hier aan doen?

Vind deze hoef er best vreemd uit zien in vergelijking met de andere hoeven (waar ik stom genoeg geen foto van heb gemaakt).

Ze kwam op ijzers bij mij, die zijn er nu ongeveer 3 maanden af. Is in overleg met de hoefsmid gegaan. 3 weken terug is hij weer geweest.

Ze is ook erg gevoelig op steentjes, zou ik hier nog wat voor kunnen doen?

[ [url=m/0nFe78.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/art5nv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Beetje platte zool lijkt. Steekt daarnaast de straal uit tov hoefwand? Sommige paarden lopen net iets lekkerder met een paar mm meer hoefwand. Loopt ze enkel gevoelig pp steentjes? Of ook gewoon ol de verharde weg?

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:24

Maartje1990 schreef:
JackieT schreef:
Wat zouden jullie hier aan doen?

Vind deze hoef er best vreemd uit zien in vergelijking met de andere hoeven (waar ik stom genoeg geen foto van heb gemaakt).

Ze kwam op ijzers bij mij, die zijn er nu ongeveer 3 maanden af. Is in overleg met de hoefsmid gegaan. 3 weken terug is hij weer geweest.

Ze is ook erg gevoelig op steentjes, zou ik hier nog wat voor kunnen doen?

[ [url=m/0nFe78.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/art5nv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Beetje platte zool lijkt. Steekt daarnaast de straal uit tov hoefwand? Sommige paarden lopen net iets lekkerder met een paar mm meer hoefwand. Loopt ze enkel gevoelig pp steentjes? Of ook gewoon ol de verharde weg?


1ste paar minuten op de weg wel gevoelig daarna niet meer, ga het volgende keer even overleggen met de hoefsmid

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:25

Interessant topic dit, mijn paarden staan sinds december 24-7 buiten en ik merk dat dit hun hoeven ontzettend goed doet. Ze worden nog steeds bekapt door dezelfde smid. Ik ben benieuwd hoe jullie over deze hoeven denken. Paarden zijn beide nooit beslagen geweest.

Vier jarige rechtsvoor. Toen ik hem kreeg afgelopen oktober stond hij wat steil en had een dubbele zool (waarschijnlijk weinig of nooit bekapt geweest). Deze dubbele zool is in december uitgesneden. Liep toen iets gevoelig soms (natuurlijk), maar dat was snel weer over.
Afbeelding

15 jarige rechtsvoor. Heeft altijd goede hoeven gehad en blootsvoets inter I gelopen. Had op stal wel snel last van diepe stralen en rotstraal. Dat is ontzettend verbeterd sinds hij 24-7 buiten loopt.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:04

Hoeven zien er netjes uit hoor :)

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:30

Onderste foto durf ik niks over te zeggen vanaf deze foto ivm licht en de hoek van de foto. Bovenste foto ziet er uit als een nette hoef, ik denk dat er wel nog het een en ander vanaf kan maar ik merk hier ook dat de hoeven heel snel groeien op het moment dus is niks geks. Alleen de hiellengte zou ik even kritisch naar kijken, ook omdat ze dus wat steil waren/zijn. Ze lijken vanaf deze foto wat hoog, maar zeker zeggen durf ik niet vanaf 1 foto :)

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:32

Even een fotootje gemaakt vanavond van de zijkant (vier jarige) valt er nu iets meer over de hiel lengte te zeggen?
Afbeelding

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:34

Ja hielen mag zeker een behoorlijk stuk vanaf. Ik zou overleggen met een professionele bekapper hoe je dit het beste aan kan pakken. Het is een behoorlijk stuk namelijk dus denk dat het zomaar verstandiger kan zijn om het in meerdere keren te doen. Vanaf de zijkant denk ik dat de hoef sowieso rondom wat aan de lange kant is, vandaar waarschijnlijk ook het chipje. Daarnaast is de straal ook wat nauw (had eerst verkeerd gelezen en ging er vanuit dat hij van ijzers af kwam), maar dat komt door de hoge hielen. Als je de hielen terug brengt tot de blauwe lijn (ongeveer, blijft toch een beetje gokken op een foto), dus het rode stuk eraf, kan hij ook met zijn straal gaan dragen en die zich beter gaan ontwikkelen. En hij zal dan denk ik ook beter op zijn hielen gaan landen.

Afbeelding

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:00

Goedemiddag,

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn pony haar hoeven vinden. Ik heb haar nu ongeveer 1,5 maand. Ze was weleens gevoelig op bijvoorbeeld een grof steentje. Afgelopen dinsdag is zij bekapt. De hoefsmid vond LV en RA een kneuzing in haar straal. Verder gaf de smid aan dat er geen tekenen waren van hoefbevangenheid nu of uit het verleden.

Sinds woensdag liep ze erg slecht op het harde. Ik heb contact gehad met twee andere smeden. Beide gaven aan dat ze niet ineens zo slecht zou mogen lopen vanwege twee kneuzingen. Zij dachten mogelijk tekort gezet, maar naar aanleiding van een filmpje toch mogelijk hoefbevangen.

Vrijdag is de dierenarts geweest. Zij vond dat er zeker een verband kan zijn door het bekappen, maar gaf ook aan dat ze licht hoefbevangen staat. Zo behandelen we haar momenteel ook (zachte ondergrond, geen suikers, rust etc.). Ze krijgt nu Metacam en mogen dat vanaf morgen afbouwen als ze goed blijft lopen.

Ik heb niet heel erg veel ervaring met hoefbevangenheid, maar ik heb mijn twijfels of dit zo is. Ze belast op het zachte alle vier haar hoeven volledig, loopt en draaft normaal. Daarbij is ze niet te dik, beweegt 5/6 dagen in de week, letten op het gras etc. Alleen op het harde was ze erg slecht. Nu met de Metacam loopt ze op het harde eigenlijk ook weer zo goed als normaal.

Ik ben benieuwd of jullie mogelijk iets aan haar hoeven zien.

Linksvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Vooraanzicht en zijaanzicht voorhoeven
Afbeelding

Van de eerste vier foto's is elke laatste foto een foto van gisteren. De andere foto's zijn van donderdag.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:36

Je smid zou dit echt beter moeten kunnen. Je kunt zien dat de zijdes van de hoeven links/rechts niet even lang zijn.
Dat zie je ook aan de straal van de hoeven, deze zien er nu scheef uit, met aan een kant een bredere gleuf. De kant waar deze heen wijst en een diepere gleuf heeft is over het algemeen de langere kant.
Ook te zien aan de hielen, deze zijn ook niet aan beide zijdes van dezelfde hoef even lang.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:48

Sintara schreef:
Je smid zou dit echt beter moeten kunnen. Je kunt zien dat de zijdes van de hoeven links/rechts niet even lang zijn.
Dat zie je ook aan de straal van de hoeven, deze zien er nu scheef uit, met aan een kant een bredere gleuf. De kant waar deze heen wijst en een diepere gleuf heeft is over het algemeen de langere kant.
Ook te zien aan de hielen, deze zijn ook niet aan beide zijdes van dezelfde hoef even lang.


Bedankt voor je reactie! Deze smid is voor de eerste keer geweest. De hoefsmid die ik voor mijn vorige paard had, komt helaas niet op deze locatie. Ik ben er ook niet erg te spreken over. Ook niet over de uiteindelijke afhandeling, nadat ik had gemeld dat ze op het harde niet meer wilde lopen.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:58

Dat een paard met Metacam beter loopt is logisch, je haalt de pijn weg. Maar niet de oorzaak !!
Ik vind de hielen erg kort en als de ballen van de voet de grond raken kan dit idd gevoeligheid veroorzaken.
Overigens is HB vaak duidelijker als het paard op het zachte loopt (meer druk op de hoefzool), terwijl bij kreupelen op het harde zou ik eerder aan een peesprobleem denken.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:21

DubbelFun schreef:
Dat een paard met Metacam beter loopt is logisch, je haalt de pijn weg. Maar niet de oorzaak !!
Ik vind de hielen erg kort en als de ballen van de voet de grond raken kan dit idd gevoeligheid veroorzaken.
Overigens is HB vaak duidelijker als het paard op het zachte loopt (meer druk op de hoefzool), terwijl bij kreupelen op het harde zou ik eerder aan een peesprobleem denken.


Dat ze met Metacam beter loopt, snap ik. We mogen elke 3 dagen de pijnstillers afbouwen en elke dag goed controleren hoe ze loopt.

Peesprobleem verwacht ik niet zo 1,2,3. Het is namelijk echt na het bekappen gekomen. Benen zijn allemaal keurig slank en ze was op beide voorbenen slecht. Ook liep ze zonder pijnstillers op het zachte goed.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:50

Ik durf niet te zeggen waar de gevoeligheid van moet komen. Ik ben het wel met Sintara eens dat ik niet zo bij zou zijn met deze smid... De hoeven zijn inderdaad behoorlijk scheef.

Ik vraag me wel af DubbelFun, waarom jij de hielen laag vindt? Ik vind ze juist wat hoog. Hierdoor zijn de hoeven stijl en loopt de haarlijn wat te vlak. Ik zie in ieder geval absoluut geen paard dat op zijn ballen loopt? In ieder geval de voorhoeven, van de achterhoeven mist een zijaanzicht maar vind het van onder ook niet lijken alsof de hielen te kort zijn.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:11

Foto's kunnen erg vertekenen, maar op een paar foto's van L+R-achter vond ik de ballen van de voet dicht aan de rand van de zool komen. Als het paard dan op een steentje staat (zeker na bekappen) kan dat erg gevoelig zijn.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:35

Ik denk dat als je ze recht gaat maken het wel kort wordt, maarja zo scheef staan lijkt me vreselijk. Logisch toch dat dat pijn doet met lopen, vooral op het harde.

Dus ik zou toch kijken of een andere smid dat voor je kan oplossen

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:26

DubbelFun schreef:
Dat een paard met Metacam beter loopt is logisch, je haalt de pijn weg. Maar niet de oorzaak !!
Ik vind de hielen erg kort en als de ballen van de voet de grond raken kan dit idd gevoeligheid veroorzaken.
Overigens is HB vaak duidelijker als het paard op het zachte loopt (meer druk op de hoefzool), terwijl bij kreupelen op het harde zou ik eerder aan een peesprobleem denken.


Uhm, een peesprobleem zie je juist beter op het zachte, problemen als artrose zie je juist weer beter op het harde.

Waren de hoeven warm? Pulsatie te voelen in de kootholte?

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:55

Je hebt gelijk.. ik was in de war met het herstel... lopen op het harde.