Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 427
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:11

hagelslag schreef:
MarjanB schreef:
Lijkt of dat ze een overhoef of verbeend hoef kraakbeen heeft.



Of algemeen scheve hoef vanaf de kroonrand/kogel. Maar dat kan aan de foto liggen



Dat zag ik ook op de foto, maar in het echt is de kroonrand netjes recht. Ik zal even kijken of ik een andere foto heb.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:18

Ik ben benieuwd naar meningen over deze hoefjes. Of er op of aanmerkingen zijn :) Betreft een pony die nu een half jaar bij me is, en behoorlijk achterstallig onderhoud had. Nu met regelmatig bijvijlen en bekappen lijkt het in mijn ogen steeds beter. Helaas heb ik vooraf geen foto's gemaakt van hoe het was.. Hij had iig een scheefstand (nog steeds wel iets), en flares in de kwartieren. Hier foto's van 1 van z'n voetjes.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:14

Ziet er netjes uit. Mooie witte lijn, steunsels en hoefwand netjes. Het ziet er uit of er mogelijk sprake is van (lichte) rotstraal, maar dat is lastig vanaf een foto beoordelen. Kan je het beste bekijken door wat schoon te snijden en evt met een gaasje oid te flossen, kijken hoe ver je tussen de hoefballen komt. Als dat het geval is zou ik zelf de middelste straalgroeve wat verder open snijden. Lijkt ook iets stijl misschien? Maar foto is niet voldoende vanaf de zijkant genomen, en hoe stijl de hoef mag zijn is ook afhankelijk van de bouw van het paard, dus kan je niet zo zeggen met alleen wat foto's van een hoefje. Al met al denk ik dat je goed op weg bent. Zool oogt nog wat plat, maar dat heeft tijd nodig.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:48

Dankje voor je analyse, Rainer! Je ziet hetzelfde als ik, dus fijne bevestiging. Het stijl staan valt mee, al mag hij inderdaad nog wel iets zakken in de hiel. Hij stond alleen zo hoog op de hielen dat ik dit heel geleidelijk aanpak. Het is al een oudje, hij heeft duidelijk tijd nodig bij aanpassingen.

Ik zal hem nog eens verder inspecteren op evt rotstraal!

Sure_lee

Berichten: 10386
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:18

Hoi allemaal.
Bij mij op stal staat een paard op cytec beslag.
Ik vind het er vreselijk uit zien.
Nu lees ik eigenlijk alleen maar negatieve dingen hierover maar dat is wel allemaal oud.
Zijn daarover de inzichten inmiddels veranderd?

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Kan helaas geen foto's plaatsen want het is niet mijn paard natuurlijk.

MarjanB

Berichten: 16425
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:36

Oh ja daar heb ik ook wel eens wat van voorbij zien komen.. paard stond de hele dag z’n balans te houden. Die kon gewoon wipwappen… arm dier

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:46

Ik wist niet dat dat beslag nog gebruikt werd. Lang geleden dat ik dat heb gezien.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:59

Sure_lee schreef:
Hoi allemaal.
Bij mij op stal staat een paard op cytec beslag.
Ik vind het er vreselijk uit zien.
Nu lees ik eigenlijk alleen maar negatieve dingen hierover maar dat is wel allemaal oud.
Zijn daarover de inzichten inmiddels veranderd?

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Kan helaas geen foto's plaatsen want het is niet mijn paard natuurlijk.


Het oogt denk ik vooral bijzonder.....

Het is de vraag of het zo erg is.... m.a.w.: iedere zoveel jaar wordt er een beslag uitgevonden dat het 'helemaal' is.... zo had je cytec, equilibrium, breakover, en er zal vast nog veel meer komen.
Of dit dus beter of slechter is, is lastig te zeggen..... de meeste mensen zijn zeer uitgesproken over alle vormen van hoefbescherming (smeden negatief over hoefschoenen, natuurlijk bekappers over ijzers, etc...)... toch weten de meeste mensen er inhoudelijk te weinig van. Ik ook.

Dit ijzer heeft sowieso geen gangbare vorm... het ziet er apart uit. Maar the Proof is in the pudding.... m.a.w.: hoe het dier erop loopt is het belangrijkste. Ik zou zelf het liefste helemaal nooit ijzers gebruiken, maar goed.... sommige paarden gaan stuk op veel verhardingen... misschien speelt dat mee?

Op plekken waar mensen hun paarden samen hebben staan vindt men heel vaak iets van elkaar, maar waarom vraag je de eigenaar er zelf niet naar? Zeg je dat je het zo bijzonder vindt, en of hij/zij kan uitleggen hoe het werkt/ hoe het zit.... Dat komt de sfeer vaak ook ten goede :-)

Sure_lee

Berichten: 10386
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:12

Het oogt zeker bijzonder. Mijn vraag gaat er meer over dat ik tot nu toe alleen maar ervaringen lees over paarden die vervolgens slechter gaan lopen. Maar misschien zijn er de afgelopen jaren wel heel veel paarden die het er goed op doen. Daar was ik gewoon benieuwd naar. Want die ervaringen heb ik niet gevonden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:53

Sure_lee schreef:
Het oogt zeker bijzonder. Mijn vraag gaat er meer over dat ik tot nu toe alleen maar ervaringen lees over paarden die vervolgens slechter gaan lopen. Maar misschien zijn er de afgelopen jaren wel heel veel paarden die het er goed op doen. Daar was ik gewoon benieuwd naar. Want die ervaringen heb ik niet gevonden.


Volgens mij is dit beslag ook met name in andere delen van Europa gebruikt, in Nederland niet zoveel.
Over ieder type beslag worden altijd weer oorlogen uitgevochten, over iedere wijze van bekappen overigens ook...

Is het paard in kwestie er ook slechter van gaan lopen? Dat lijkt me het belangrijkste criterium.

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:20

Ben wel benieuwd wat jullie van deze hoeven vinden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En 1 achterhoef onderkant

Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8057
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:44

Is deze net bekapt?

Eigenlijk zijn alle foto's aan de onderzijde scheef. Ook vind ik de steunsels aan de lange kant maar sommige paarden doen het daar wel goed op. Het scheve vind ik zorgelijker.

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:18

Ja zijn net bekapt inderdaad, steunsels zijn eigenlijk nagenoeg gelijk met de zool dus denk dat de foto wat vertekent. Met scheef bedoel je denk ik dat de hoef niet symmetrisch is als je een lijn door het midden van de hoef zou trekken?

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:41

Ik denk dat de hoeven er netjes uit zien, voorzover je een 3d beeld kunt krijgen op een vlakke plaat :)
Persoonlijk haal ik nog even een vijl over de scherpe randjes.

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:52

Hoi allemaal! Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar, daarvoor was ze mijn bijrijdpaard. Sinds ik haar ken heeft ze een scheur in haar hoef en loopt ze gevoelig op het harde/steentjes en zeker na het bekappen. Inmiddels hebben we een natuurlijk bekapper maar helaas wil de scheur niet weg. Misschien hebben jullie nog tips!

(Ik heb voor volgend jaar een cursus bekappen geboekt zodat ik zelf wat beter leer hoe en wat, maar de eerste plek was pas in het voorjaar van 2023 helaas.)

Hieronder een foto van de zijkant en van de onderkant. Foto's zijn van ongeveer 2 weken geleden na het bekappen.


Afbeelding

Afbeelding

En ik heb ook nog wat zijaanzicht foto's van in juli/augustus om bij te kunnen houden hoe de scheur het deed met verder scheuren of uitgroeien.

Afbeelding

Tussen de bekapbeurten rond ik zelf de teen af en toe wat af zodat die niet te lang wordt en verder vijl ik flapjes en scheurtjes weg.

Ik hoop dat iemand met de gouden tip komt om die scheur uit te laten groeien.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:58

Oef, dat is een nare scheur. Ik heb zeker niet het antwoord, maar het eerste waar ik aan denk is wat doe je op dit te behandelen tegen schimmel? Ik denk dat je dit een langere periode echt vrij agressief moet behandelen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:03

Kan een hoornzuil zijn. Zou foto's laten maken om dat uit te sluiten.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:16

Zammie schreef:
Kan een hoornzuil zijn. Zou foto's laten maken om dat uit te sluiten.

Dit is ook een goede tip inderdaad.

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 20:50

Bedankt voor de reacties! Tijdens het keuren heeft er een dierenarts naar gekeken en die heeft niet aangestuurd op foto's oid. Die zei 'ijzertje er onder' :')

Ik heb een tijdje geweekt in een spulletje gekregen van de bekapper, gesmeerd met hoofdoctor en fieldpaste. Maakte allemaal geen verschil helaas.
Ik ga even googlen wat hierboven genoemd wordt nog.

Goed om te weten trouwens, ze loopt er niet kreupel op en dat heeft ze ook nooit gedaan. Ze loopt wel gevoelig na het bekappen op steentjes etc. Maar met alle voeten (vooral voor).

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:17

Ik zie iig een duidelijke holling in de hoefwand aan de voorkant en de teen is daar ook veel te lang. Hierdoor wordt de scheur in stand gehouden.
De scheur uitsnijden heeft dus totaal geen zin en verzwakt alleen de draagconstructie maar.
Ondanks dat de teen mooi rond gevijld wordt zul je nooit van de scheur afkomen zolang de teen te lang blijft.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:19

De hoef zal denk ik zolang de scheur uitgroeit nog iets korter moeten en blijven, dus heel veel bijhouden. En ik denk toch voor de zekerheid ook steeds voor schimmel behandelen

MarjanB

Berichten: 16425
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:34

Hier de vordering van mijn merrie.

Afbeelding
Deze voet heeft helaas wat vertraging, door fout op kliniek. Schimmel in gekomen en heel stuk wand weg. Dus deze konden we nu niet te ver inkorten.
Afbeelding

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:32

Begint aardig te verbeteren Marjan, minder ondergeschoven en teen korter

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:24

Bedankt voor alle tips, ook via pb veel tips ontvangen!

Dit is de scheur vandaag.

Afbeelding

En nogmaals die van 2 weken geleden:

Afbeelding

Dan zie je duidelijk dat de scheur weer verder gescheurd is helaas.
Ik ga morgen vijlen!

MarjanB

Berichten: 16425
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:37