Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 510 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 507, 508, 509, 510, 511, 512  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

 
Profiel   

Hij lijkt wel meteen een stuk platter gezet, ik weet dat opzich niet 100% zonder voor/ na fotos van opzij maar zo lijkt het er voor mij als leek op
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 23:32 



 
Profiel   

Ja klopt, dat zie je in de foto van opzij waarbij de voorste voet bekapt is en de achterste voet nog niet. Bij zo’n aanpassing ben ik mij ervan bewust dat je niet ineens blij moet gaan opstappen en een pittige buitenrit rijden. Ik volg na zo’n bekapping hetzelfde protocol als na de tandarts: lichaams therapie in vorm van Facia/lymfe/fysio. Stappen aan de hand. Hij loopt 24/7 dus kan ook voldoende zelf even uitvogelen wat zijn balans is. En rustig aan. De hoge hielen en hoge steunsels zorgden ook voor de nodige problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 23:39 



 
Profiel   

Ik krijg hier ook de kriebels van. Ik had de steunsels ingekort, niet helemaal weggehaald, want ik denk dat hij dan opeens erg gevoelig gaat worden. Op eieren lopen wil je ook niet.
Verder wil ik de hoef wat meer concaaf houden. Ik had de straal hier ook goed uitgesneden, die groef in het midden is een ideale broeiplek voor bacterieën en rotstraal of nog erger, hoefkanker wil je niet.

Voorkant eigenlijk hetzelfde. Steunsels inkorten, straal goed uitsnijden en aan de voorkant de teen afronden, zodat hij weer op de hielen gaat landen.
Ik zou hier zelf niet blij mee zijn.

En veranderingen klein houden, dan voorkom je ook dat ze op eieren gaan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 00:22 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ter lering en vermaak:

Nieuwe bekapper die de stand van de voet en het flaren dat de voet deed na de vorige bekapper, problematisch vond vanwege de te hoge en lange steunsels. En ja het klopt dat mijn vorige bekapper van de steunsels af bleef. Ik zag de hoef verslechteren en heb er eenmalig een traditionele smid bij gehad die iets correctie heeft gedaan. En nu deze bekapper, die nogal grondig aan de slag is gegaan met de steunsels. Wat vinden jullie ervan?
Ik zag zelf wel direct een meer correcte stand van de hele benen. Hij kon ze veel beter onder zijn lichaam zetten. De foto’s betreffen de achtervoeten. De voorvoeten zijn nog niet gedaan. Ze doet vanwege de grote aanpassingen niet alle 4 de hoeven tegelijk.

Dit was RA halverwege. Aan de rechterkant al flink bijgewerkt waarbij een kneuzing aan het licht kwam. Veroorzaakt door de steunsels zei de bekapper.
[ [url=m/DIHOa5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hieronder eindresultaat
[ [url=m/waUavp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verschil tussen RA (bekapt) en LA (niet bekapt)
[ [url=m/jYUMrF.jpg]Afbeelding[/url] ]

LA niet bekapt - zodat je een beeld hebt van de steunsels
[ [url=m/XS6irv.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de stand van de benen na bekappen
[ [url=m/thqDeJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bekapper gaf aan dat hij komende dagen moet wennen, maar direct stapte hij al veel en veel ruimer weg. Ik ben nu gedoken in de steunsels en vraag me oprecht af waarom zoveel bekapper ze zo laten overwoekeren terwijl ze voor veel ongemak zorgen?



Vind je de steunsels op de voorfoto overwoekeren?

Ik vind de voorfoto een prima hoef, de nafoto vind ik iets teveel / te plat gemaakt, maar dat is mijn mening. Ik had persoonlijk alleen de wand wat afgerond en de steunsels terug naar zoolniveau en dan had je een prima hoef gehad volgens mij, maar foto's kunnen soms erg vertekenen hoor! Als je paard er goed op loopt, dat is het allerbelangrijkste :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 00:34 



 
Profiel   

Voor foto vind ik de steunsels ook echt meevallen. Dit is niet overdreven aanwezog of overwoekerd vind ik.

Hoe loopt je paard de dagen erna?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 09:52 



 
Profiel   

Zal gelijk ook even een update geven. Ze loopt nu eindelijk goed ook op wat hardere grond. Nog wel op plak ijzers

Lv nu
[ img ]
Lv toen
[ img ]

Rv nu (die voet blijft wat lastig)
[ img ]
Rv toen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 10:05 



 
Profiel   

Die heeft nog wel een lange weg te gaan. maar het ziet er al een stuk beter uit Marjan.

HEt andere paard, ik denk dat het vertekend dat de zijdelingse straalgroeves niet goed opgemaakt zijn. Die hangen als het ware een beetje over de straalgroeve heen, mn bij de hielen. Daardoor lijkt de voet heel plat. Kijk je naar de standfoto's dan zie je dat er nog gewoon een hiel te zien is. Ik vind de stand na een stuk beter dan voor.

Ik kan me wel voorstellen dat een paard een gevoelig loopt met zulke steunsels, ze hoeven echt de grond niet te raken om ongemak te geven. Ik kan me in de toekomst voorstellen dat ze te toon nog iets inkort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 10:31 



 
Profiel   

Hoihoi,

Ik zit met een probleem en ben benieuwd naar jullie kijk hier op!

Mijn paard is afgelopen donderdag bekapt. Met het uit de wei halen liep ze prima, was er niets aan de hand. Bij het terug brengen wilde ze niet meer lopen op de stenen. Extreem slecht liep ze..

Inmiddels is het een paar dagen later en vermijd ze nog steeds al het staan en lopen op tegels. Ik denk dat ze veel te kort bekapt is en ze veel druk op haar zool heeft. Ik denk ook kneuzingen te zien in de hoef. Mijn bekapper wist het niet zo goed (die was er bij toen ze ineens zo slecht liep). Ze zei als het te kort bekapt is zal het snel bijtrekken. Morgen komt ze het opnieuw even bekijken, maar ik ben nog wel benieuwd wat jullie denken.


Eerst een foto van de dag voor ze bekapt werd:


[ img ]

En dit is de dag er na:

[ img ]

En dit was vandaag


[ img ]

[ img ]


Wat denken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 20:12 



 
Profiel   

Ik zie (als leek met drie paarden die blootsvoets lopen) een platte zool met een hoefwand die ver terug is geknipt/geraspt. Denk dat daar het probleem zit, de zool draagt nu te veel waardoor ze gevoelig worden op harde en ongelijke oppervlakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 22:12 



 
Profiel   

Dit zijn de voetjes waarbij je weet dat het even mis gaat. De zool is vrij plat, de wand is dun en de witte lijn zwak. Als je de wand laat staan blijf je de wittelijn problemen houden incl de scheuren die je nu in de wand krijgt. Als je de wand naar zoolniveau brengt krijgt de witte lijn de kans te herstellen maar loopt het paard oncomfortabel veel op de zool wat nu het geval is. Je ziet bij de teen dat er haast een randje zool staat, dat is een duidelijke indicatie van te weinig zooldiepte.

Omdat de hoefwand te lang was liep het paard oke maar de witte lijn lijd er duidelijk onder waardoor die verbinding slecht is.


Laatst bijgewerkt door Kasmir op 25-07-23 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 23:09 



 
Profiel   

Er is zelfs een rand zool weggehaald, en daar loopt ze op.. niet zo comfortabel nee :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 23:12 



 
Profiel   

En wat zou jullie advies zijn hier mee te doen om er voor te zorgen dat het beter gaat worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 23:55 



 
Profiel   

Op dit moment zou ik opzoek gaan naar hoefbescherming. Als ze comfortabel is in de wei en alleen als je iets met hem doet pijnlijk loopt zou ik voor hoefschoenen gaan.

Is ze al lang barefoot? Uiteraard is het ook belangrijk om opzoek te gaan naar waarom ze zulke platte zolen heeft. is haar dieet op orde? Zo te zien mogen de bekap intervals wat korter zodat de witte lijn niet weer onder zoveel druk komt te staan en de hoefwand sterk terug kan groeien. Dit kan ook zeker de reden zijn dat ze zooldiepte mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 23:59 



 
Profiel   

Ik zie ook dat de punt van de straal nog te dik is en deze nu de grond raakt. Zeker op harde ondergrond kun je daar snel een kneuzing van krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-23 09:21 



 
Profiel   

Kasmir schreef
Op dit moment zou ik opzoek gaan naar hoefbescherming. Als ze comfortabel is in de wei en alleen als je iets met hem doet pijnlijk loopt zou ik voor hoefschoenen gaan.

Is ze al lang barefoot? Uiteraard is het ook belangrijk om opzoek te gaan naar waarom ze zulke platte zolen heeft. is haar dieet op orde? Zo te zien mogen de bekap intervals wat korter zodat de witte lijn niet weer onder zoveel druk komt te staan en de hoefwand sterk terug kan groeien. Dit kan ook zeker de reden zijn dat ze zooldiepte mist.


De bekap interval is nu momenteel steeds bijna iedere 3 weken, ivm vakantie van mijn bekapper zat er deze keer ietsje langer tussen.
Ze is ongeveer 2 jaar van mij, ik heb haar daar voor verzorgd en sinds ik haar ken heeft ze geen ijzers meer. Ik weet dat ze bij de eigenaar daar voor wel een periode ijzers gehad heeft.

Wat voor hoefbescherming zou je aanraden? Hoefschoenen of iets in die richting?

DubbelFun schreef
Ik zie ook dat de punt van de straal nog te dik is en deze nu de grond raakt. Zeker op harde ondergrond kun je daar snel een kneuzing van krijgen.

Dit viel mij inderdaad ook op, dit is steeds het geval en ik heb deze zelf al een aantal keer bijgewerkt na het bekappen..
Mijn bekapper komt vanavond opnieuw even kijken omdat het nog niet beter gaat, ik zal dit dan ook meteen even aankaarten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-23 10:35 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ter ondersteuning een kleine periode 24/7 op hoefschoenen met zooltjes erin gestaan. Hij kon gelijk weer goed lopen. Het nadeel is als je die lang op doet, ze gaan zweten en de zool weer week wordt. Idealiter laat je het dus wat langer luchten of koop je speciale hoefschoenen die 24/7 om kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-23 10:40 



 
Profiel   

Ik gebruik voor buiten altijd hoefschoenen omdat de kiezels hier op de hei ook voor diskomfort zorgen. Ook 's winters als de paddock hard bevroren is is het lopen pijnlijk en krijgt ze schoenen aan. Die blijven dan de hele dag om en gaan 's nachts uit als ze op stal gaat. ik heb nooit iets gemerkt van zwetende zachter wordende zolen. Waar de zolen wel snel weker van worden is langdurig op een natte ondergrond staan/lopen; als de paddock nattig is dan zie ik dat de zolen ook veel zachter zijn en wat kruimelig worden. Na een nachtje op stal is dit weer over.

Hoefschoenen zijn een prima ondersteuning voor deze pijnlijke dagen zéker als je daar een dik vilten zooltje in doet voor extra vering.
Zelf heb ik jaren Old Macs gebruikt en de laatste jaren Easyboot Glove. Op https://www.hoofwear.com/ vind je zo'n beetje alles wat op dat vlak te koop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-23 10:49 



 
Profiel   

Dat van de straalpunt vind ik een hele goede, en (goed passende) hoefschoenen of plakschoenen kan ik ook aanraden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-23 10:51 



 
Profiel   

Ja, mijn paard krijgt ze ook om in de winter als de ondergrond bevroren is qua harde punten. Het zal ook liggen aan welke hoefschoenen je hebt en in welke periode of het gaat zweten of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-23 14:55 



 
Profiel   

Is er iemand in dit topic die met de hoeven van mijn haflinger wil meekijken via pb? Ik durf de foto’s niet zo goed online te gooien, bekapbeurt is ingepland en hij heeft serieuze rotstraal. Maak mij er echt zorgen om helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-23 23:41 



 
Profiel   

Ik wil wel meekijken Marizka, ik ben hoefbekapper.

Voor de persoon hierboven met de korte hoeven en gevoelig paard op het harde... Ik had mijn paarden vorig jaar om de beurt gevoelig op t harde. Naast dat het korte hoeven zijn kan gras/lichte bevangenheid meespelen. Weet niet of paardveel in de wei staat maar dit was wss vorig jaar bij mijn paarden het probleem. Hoeftests gaven niks maar echt wel heel gevoelig op t harde.
Ik heb ze twee dagen op modder gezet. Na een dag niks meer aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-23 00:49 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wat jullie van onderstaande hoeven vinden. Gaat om een 1,5 jarige. 3 maanden in bezit en dit is de 3e bekapping bij ons. Voorheen is er weinig tot niets aan de hoeven gedaan.

Linksvoor

[ img ]

[ img ]

Rechtsvoor

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-23 19:25 



 
Profiel   

Ze lijken niet even stijl; rechts lijkt niet gelijk aan links. Maar de zool van links is weer beter als die van rechts. Beide zolen vind ik nog wel wat gelig van kleur (rechts meer dan links) alsof er nog wat overgroeid steunsel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-23 19:57 



 
Profiel   

Ik had denk ik de zool nog wat netter gemaakt en in de straalgroeve bij de steunsels netjes gemaakt.
Inderdaad ietsje verschil maar echt geen ramp. Zelden hebben paarden twee precies dezelfde hoeven/stand.
Op de diagonaal willen ze nog wel eens steiler of platter staan. Maar hier had nog wel iets van de teen gekunt. Is netjes hoor zoals het is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-23 22:40 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Wat vinden jullie van de hoeven van mijn paard?
Deze is 2 weken geleden bekapt en heb het idee dat ik een andere hoefsmid moet/wil gaan zoeken...
Is er misschien iemand die er verstand van heeft of ik met deze hoeven kan gaan buitenrijden?
Paard loopt licht gevoelig op steentjes!




[ img ]

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-23 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 510 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 507, 508, 509, 510, 511, 512  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen