Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:23

Nog ff aanvulling heb ff de boel iets ronder gevijld. Witte lijn zit vrij voorin dus denk dat ze niet veel korter kunnen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:26

Volgens mij is dat nog niet de witte lijn, maar dan zou je de hoef goed moeten schoonmaken met water erbij.
Juist daar waar de donkere lijn zit is volgens mij de witte lijn

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:28

Oh dan ga ik tijdens m’n pauze verder klooien :+

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:47

Ik zie ook de witte lijn nog niet, wel een brede opening tussen wand en zool en behoorlijk ondergeschoven hielen. Verder is nu moeilijk te zien of het de echte zool is of overgroeid steunsel én of de punt van de straal niet te dik is en nu de grond raakt (= pijnlijk).

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:52

Ik zal zo de boel ff goed schoonmaken, heb geen water bij de stal nog dus ff met een gieter aan de gang. Twijfel om m’n huidige smid te bellen of ie dr kan bekappen en andere ijzer er ook af. Dan heb ik tijd om een andere te zoeken want dat is nog niet zo makkelijk

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:14

Ik vind het wel dapper van je. Dat ijzer aan de andere kant moet er dan inderdaad ook af. Verder denk ik (maar ik ben geen smid!)
Dat je wat ik hier groen heb gemaakt ietsjes moet afschaven, waarschijnlijk maar een paar mm, totdat het dieper ligt dan de hoefwand er vlak naast.
Het blauwe is nu ogenschijnlijk het langste punt van de hele hoef? Ik denk dat je die ook wat bij moet werken.

En de karteltjes heb je ook nog niet glad, die kunnen heel makkelijk gaan inscheuren. Het hoeft niet mooi maar de karteltjes zelf glad
Afbeelding

Maar je kunt het het beste gewoon aan een smid overlaten imo

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:20

Hahaha ja ik ga zelf niet teveel hobby bobpen :+ ooit een bekap cursus gedaan maar geen goede spullen en vooral geen idee meer hoe en wat.

Heb nu nog 1 die nog niet gereageerd heeft dus hoop dat die plek heeft…

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:25

Ik ben niet extreem goed in tekenen... Maar hier gaat volgens mij de witte lijn ongeveer langs.

Ik heb sws al de voeten Fotos gevolgd toen je de merrie net had, jullie komen al van ver. Maar ik denk dat er nog winst te behalen is
Afbeelding

Ohja en een emmer water met borstel is anzich voldoende. Dan hoef je niet met een gieter te stuntelen

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:09

De meeste smeden bekappen ook gewoon toch? Dan is dat wel de makkelijkste stap om de boel voor nu even op orde te krijgen.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:16

Ja dan vraag ik de huidige gewoon even… maar ja of dat veel doet?

Schoongemaakte voet
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:24

Ik zat dus met mijn oranje lijntje wel aardig goed.
Maar ik vind het toch wel appart dat de hoef 3 week geleden bekapt/beslagen is.
Dan had ik toch niet zo'n "lange" wand verwacht.
Ik weet dat haar hoeven eerst nog dramatischer waren. Maar tohh denk ik dat je nog wat winst kunt behalen

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:15

Denk dat ie er gewoon te weinig af gehaald heeft de laatste keer. Heb een afspraak voor woensdag met Dana Raaijmakers staan :) ze verkoopt ook hoefschoenen dus mocht t nodig zijn kan ik die gelijk aan laten meten.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:35

Nou ze is bekapt en heeft tijdelijk hoefschoenen nu. Heb geen foto’s van de voeten maar zal die vanavond even maken.
Afbeelding

En Amy was ook 3 weken geleden bekapt en ze was er verbaasd over.. dit kwam er af

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:48

Dat is een flinke schijf... kan haast niet geloven dat dit van 3 weken groei is... zeker niet in deze 'winter' tijd.
Loopt je paard goed op de schoenen... als in merk je verschil ??

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:57

DubbelFun schreef:
Dat is een flinke schijf... kan haast niet geloven dat dit van 3 weken groei is... zeker niet in deze 'winter' tijd.
Loopt je paard goed op de schoenen... als in merk je verschil ??


Ja ze liep er prima mee weg. Ze had wel wat bloed terwijl ze niet veel weggesneden had. Bij 1 van de steunsels heel klein stukje er af en plof daar ging het.. dus ben benieuwd hoe dit straks gaat. Mag de schoenen gelukkig lenen voor zolang het nodig is. Over 4 weken weer.

Nee was vorige keer gewoon niet goed gedaan. Vond dr toen gelijk al lang staan..

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:15

Dit is de voet die ik eerder plaatste. Ze gaat hem rustig corrigeren. Over 4 weken is ze er weer

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de andere voet
Afbeelding

Ze had er wat klei op gesmeerd dus vandaar wat spul er op

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:23

Ik ben mij weer een beetje in aan het lezen over hoeven en kwam dit topic tegen. Dus ik kom even binnen vallen met een vraagje voor de hoeven-kenners onder ons.

Persoonlijk heb ik niets tegen ijzers, maar ik heb ze er liever af als ze niet nodig zijn(ik rijd amper op het harde.) Mijn smid vind ijzers bij mijn 5jarige nodig vanwege hoge hielen.
De smid komt deze week weer, komt goed, maar mijn vraag aan jullie is of deze ijzers daadwerkelijk zin hebben bij hem?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achter heeft hij geen ijzers:

Afbeelding

Ik hoor erg graag jullie mening! En mocht iemand een (erg) goede smid in de buurt van Breda weten hoor ik dat graag, helaas krijg ik op vele geen antwoord terug.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:29

wat is dan de logica mbt ijzers bij hoge hielen?
Als je die logica volgt dan kun je toch gewoon de hielen lager maken en geen ijzers gebruiken?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:37

In mijn ervaring prop je juist de hielen omhoog met ijzers. In de buurt van Breda zit ik ook. Ik heb Peer Hapers voor mijn blootvoetse paarden.

Ik weet ook bij welke smid je vooral niet moet zijn. Stuur maar pb als je wil.

@MarjanB, zien er al beter uit! Ik vond haar teen eerst erg lang. Lange tenen werken gevoelige voeten en scheuren in de hand. Hopelijk merk je snel verbetering in je paard!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:50

Hoge hielen moet je na mijn inzicht omlaag brengen, en dat hoeft niet eens perse in een keer. Maar in 2 bekap beurten redelijk op elkaar (max 4 weken) kun je ze naar een normaal niveau brengen.
En dan zou ik zeggen ijzers er niet meer op. Ijzers zorgen niet voor bevordering van groei of souplesse van de hoef.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:57

Wat ik verwacht dat de gedachte is, is dat je met hoge hielen meer kans hebt op een scheur in de toon. En door ijzers met dubbele lippen dit voorkomen wordt. Het is echter symptoombestrijding.

Hoge hielen bestrijd ik zelf het liefst door de hoefsmid elke 8-10 weken te laten komen en tussendoor iedere week tot 2 weken er 1 tot 2mm van de hielen af te vijlen. Hierdoor komen er geen grote veranderingen die voor problemen kunnen zorgen en voorkomt de hoefsmid dat je de hoeven steeds wat verder uit balans brengt.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:22

Mijn paard stond scheef op haar hoeven toen ik haar kreeg en na een jaar zijn we al een stuk verder. We hebben een half jaar geprobeert om het zonder ijzers te doen maar dat lukte niet ivm slijten en gevoelig lopen. Ze staat voor op ijzers omdat ze scheef afsleet en dat ging sneller dan dat we kunnen bekappen. Ook staat ze op zooltjes omdat ze erg gevoelig liep. Uit foto’s bleek dat de zooltjes dun zijn.

Ik merk dat ze haar linker hoefje niet afrold, ze kwakt hem recht op de grond. Het is haar steile hoefje.
Ik denk dat dat komt door nog wat veel hoef, ze mag vanaf de hiel naar voren, wat korter denk ik.

Van waar we vandaan komen, hebben we al veel bereikt. Maar verbetering kan altijd…

Het is een quarter van 8 dus we kunnen niet extreem meer gaan veranderen en corrigeren. Hoefstand is nu in balans met hoefbeentje etc….

Hierbij foto’s van de voorhoefjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:54

Lijkt of dat ze een overhoef of verbeend hoef kraakbeen heeft.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:05

MarjanB schreef:
Lijkt of dat ze een overhoef of verbeend hoef kraakbeen heeft.



Of algemeen scheve hoef vanaf de kroonrand/kogel. Maar dat kan aan de foto liggen

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:10

MarjanB schreef:
Lijkt of dat ze een overhoef of verbeend hoef kraakbeen heeft.


Nee,dat kan ik uitsluiten. Is volledig door de molen geweest en op foto’s gezet…..