Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 509 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

 
Profiel   

Ik heb alle tips en tricks meegenomen naar mijn bekapper en die is er eens naar gaan kijken. Ze was drie weken geleden nog bekapt, maar er is nu weer een flink stuk van de teen af! Benieuwd of dit iets gaat doen voor de scheur.
Het ziet er nu zo uit:

[ img ]


[ img ]

Afgesproken dat ze extra komt om de voorvoetjes bij te houden. Ik sta op de route om de 6 weken, maar ze komt dan na drie weken even de voorkant bijwerken tussendoor. Super fijn! Hopelijk helpt dit!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 21:45 



 
Profiel   

Heb je ook een foto van de onderkant van de hoef?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 07:02 



 
Profiel   

Wat tof dat ze open staat voor jouw input. Tip, als je foto's maakt zorg dat de hoek altijd hetzelfde is. Dan kun je de foto's goed vergelijken. Heleen Davies heeft daar een mooi stuk over geschreven.

http://paardenhoeven.info/blog/2013/02/ ... er-hoeven/

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 07:22 



 
Profiel   

Dais_ schreef
Heb je ook een foto van de onderkant van de hoef?

Precies, want dan kun je zien waar de witte lijn loopt en tot waar je de teen dus kunt inkorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 08:19 



 
Profiel   

Die bovenste foto is uit dezelfde hoek als de andere foto's! Foto van de onderkant zal ik straks nog even maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 16:46 



 
Profiel   

Bij deze de onderkant!


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 16:02 



 
Profiel   

Het zou zo maar eens een hoornzuil kunnen zijn.. wellicht even een foto laten maken?

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoornz ... -operatie/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 20:17 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande hoeven vinden.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 20:08 



 
Profiel   

Was de bekapper al klaar of moest het nog afgewerkt worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 20:42 



 
Profiel   

Op het eerste oog lijkt het of dat de verzenen nog iets ondergeschoven zijn. En dat de hoef van bovenuit nog wat steiler groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 20:45 



 
Profiel   

De 1e foto ben ik jaloers op de mooie evenbrede hoefwand. De straalgroeven lijken me iets ondiep en smal.
Op beide zij-zichten is er een dipje in de hoefwand te zien onder de kroonrand. Dit kan een slechtere konditie betekenen, maar kan ook de overgang van bijv. gras naar hooi zijn. Ze zijn beide ook nog iets stijl, maar wel keurig afgerond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 08:21 



 
Profiel   

Misschien mooi om mee te kijken;

Ik ga de poging doen om mijn IJslander van de (voor)ijzers te halen. Hij heeft jarenlang met speciaal beslag gestaan (ijzer met leren zool en gel) na een bekapper die hardnekkig vasthield aan zijn methode die De Manier moest zijn, totdat mijn paard niet meer voor of achteruit wilde.

Het plan is nu om te kijken of hij langzaam iets steiler kan komen te staan, de hielen iets hoger en daardoor de toon uiteindelijk korter kan zodat de hoef ook weer ronder kan worden en de straal ruimte krijgt om te verbreden. Evt met behulp van hoefschoenen bij te veel gevoeligheid (aanbevelingen voor passervice zijn altijd welkom, ik heb met Mariska Stenzler contact opgenomen)
De hoef is van zichzelf al erg kort en we hebben besloten maar weinig af te ronden omdat er anders niets over blijft en de correctie minimaal te maken.
Over 5 weken wordt hij weer bekapt.

Met ijzers
[ img ]

Ijzer eraf
[ img ]

Zelfde hoef
[ img ]

Zijaanzicht
[ img ]


Ik heb ook een slowmotion van zijn stap, waarin je goed ziet dat hij achter soepel neerkomt - daar zijn al een paar jaar geen ijzers meer aan te pas gekomen. Voor zie je het toontreden en ook hoe de schok van het neerkomen tot ver in de schouder doorrimpelt.

https://youtu.be/5HaJlKH74tY

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 20:23 



 
Profiel   

Goed dat je zulk duidelijk beeldmateriaal hebt gemaakt. Hij zal wel flink opknappen hoor!

De hoefwand is alleen niet afgerond lijkt het? Ik denk dat er binnen no time hapers en stukjes afbreken. Die teen had juist wel (extra) afronding kunnen gebruiken zodat hij soepeler kan afrollen, maargoed via een foto vertekent het nog wel eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 20:57 



 
Profiel   

De zool lijkt erg plat en ik zie totaal geen straalgroeven naast de straal, maar dat kan door het ontbreken van dieptewerking zo lijken. De teen had ik wel wat meer afgerond en vooral met die nagelgaten moet je dat goed bijhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 08:19 



 
Profiel   

Nav mijn vorige posts is mijn paard bijna 3 weken geleden een stuk korter gezet.
Dit ging prima en ze liep er goed mee. Nu merk ik de laatste dagen dat ze weer gevoeliger loopt op het harde.
Wat ik aan haar hoeven zie is dat er een soort van hobbel ontstaat op haar zool.
Een tijd geleden heeft ze dit ook gehad en ontstond er een kneuzing naast deze plek, waarschijnlijk ontstaan door de ophoping.
De bekapper komt donderdag, maar ik vind het gek, zo kort geleden nog bekapt en heb het nooit eerder gezien bij een paard. Wat denken jullie er over?

Ik vind het op de foto veel minder duidelijk te zien dan in het echt, maar ik heb mijn best gedaan!

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 18:52 



 
Profiel   

Dat heeft mijn paard ook. Noemen ze een retracted sole.

Ik vond dit artikel op internet.
Het is wel in het engels:
https://www.facebook.com/FoxRunEquineCe ... 553959700/

Mijn paard loopt juist beter op het zachte dan op het harde en ik zie geen enkele reden om mijn paard op ijzers te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 08:23 



 
Profiel   

Gisteren opnieuw bekapt en deze keer is de toon ook een stuk ingekort en afgerond. Nog steeds in stappen, Thom is al 20 en grote correcties zie ik niet als iets positiefs.

Zijaanzicht vorige keer en nu
[ img ]

[ img ]


Bekapte hoef vorige keer
[ img ]

En nu
[ img ]

Ik merk dat hij makkelijker en ruimer loopt, terwijl ik eigenlijk veel meer gevoeligheid had verwacht.

De stralen beginnen ook al fijn uit te dijen.

Ik rijd en men met hoefschoenen en denk ook wel dat dat echt nodig gaat blijven, maar ik ben heel benieuwd hoe de hoeven zich zullen ontwikkelen.

Edit: ook nog een (niet adequaat) filmpje waarbij je 1 hoefzetting kan zien.
In die ene neerzet-beweging zie ik zelf dat hij al minder toontredend is vergeleken met de vorige slowmotion.

https://youtu.be/igRYgJuxhKM

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 20:08 



 
Profiel   

Dat ziet er een stuk beter uit. Dat roze gebied rond de straal zou idd wat gevoelig kunnen zijn, dus schoenen is dan wel zo prettig waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 09:34 



 
Profiel   

Mijn meisje is vandaag voor het eerst bekapt. Ik heb haar nu 6 weken en ze moest eerst leren voetjes geven voor ze bekapt kon worden. Er moet het een en ander gecorrigeerd worden, dus over 4 weken hebben we weer een afspraak staan. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. De foto's van onder zijn helaas niet scherp ivm ongeduldige jaarling.

Links voor voor bekappen
[ img ]
[ img ]

Links voor na bekappen
[ img ]
[ img ]

Rechts voor voor bekappen
[ img ]
[ img ]

Rechts voor na bekappen
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Links achter voor bekappen
[ img ]
[ img ]

Links achter na bekappen
[ img ]
[ img ]

Rechts achter heb ik geen foto's van.
Ze was er zo klaar mee dat ze snel de wei weer in mocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-22 16:53 



 
Profiel   

Misschien heeft iemand hier tips.

Ik loop er met mijn haflinger al een tijdje tegenaan dat zijn hielen ondergeschoven zijn en daardoor de teen gerekt. Vooral bij zijn rechtervoorvoet.
Nu is er 2 keer een bekapper bij geweest met een interval van 6 weken. Dit omdat ik zelf door rugklachten het bekappen niet meer goed aankan.
Ivm vakantie kon hij nu pas na 8 weken weer komen en daarom heb ik hem zelf vandaag weer wat bijgewerkt, de interval zit daarvan op 4 weken.
Nu heeft hij bij deze voet rode verkleuringen op zijn straal. Zijn dit kneuzingen of wat moet ik hier uit halen?

[ img ]
Hier zijn hoef na de 1e,2e en 3e bekapping. Tips zijn altijd welkom.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 15:40 



 
Profiel   

Ter lering en vermaak:

Nieuwe bekapper die de stand van de voet en het flaren dat de voet deed na de vorige bekapper, problematisch vond vanwege de te hoge en lange steunsels. En ja het klopt dat mijn vorige bekapper van de steunsels af bleef. Ik zag de hoef verslechteren en heb er eenmalig een traditionele smid bij gehad die iets correctie heeft gedaan. En nu deze bekapper, die nogal grondig aan de slag is gegaan met de steunsels. Wat vinden jullie ervan?
Ik zag zelf wel direct een meer correcte stand van de hele benen. Hij kon ze veel beter onder zijn lichaam zetten. De foto’s betreffen de achtervoeten. De voorvoeten zijn nog niet gedaan. Ze doet vanwege de grote aanpassingen niet alle 4 de hoeven tegelijk.

Dit was RA halverwege. Aan de rechterkant al flink bijgewerkt waarbij een kneuzing aan het licht kwam. Veroorzaakt door de steunsels zei de bekapper.
[ img ]

Hieronder eindresultaat
[ img ]

Verschil tussen RA (bekapt) en LA (niet bekapt)
[ img ]

LA niet bekapt - zodat je een beeld hebt van de steunsels
[ img ]

En de stand van de benen na bekappen
[ img ]

De bekapper gaf aan dat hij komende dagen moet wennen, maar direct stapte hij al veel en veel ruimer weg. Ik ben nu gedoken in de steunsels en vraag me oprecht af waarom zoveel bekapper ze zo laten overwoekeren terwijl ze voor veel ongemak zorgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 21:46 



 
Profiel   

Ik kan er niks aan doen. Ik krijg de kriebels van de na foto's.
Steunsels weghalen prima.
Dat doet de traditionele hoefsmid hier ook altijd.

Ik kan je niet zeggen wat mij stoort... Maar ik heb het gevoel dat dit niet echt handig gaat zijn op lange termijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 21:58 



 
Profiel   

Ik snap ook niet dat alleen achter gedaan is. Gewicht staat meeste op voor en ik zou altijd gewoon alle 4 de voeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 22:08 



 
Profiel   

Voor staat ie nog op ijzers ivm andere issues die ontstaan zijn na de vorige bekapper. Deze bekapper kwam voor een ander paard op stal. Raakten aan de praat en ik geïntrigeerd van de methodiek. De paarden die zij bekapt zijn er allemaal onwijs op verbeterd. Voorvoeten durfde ik nog niet aan. Maar ze prefereerde zelfs om het alleen even bij de achtervoeten te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 22:15 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Ik kan er niks aan doen. Ik krijg de kriebels van de na foto's.
Steunsels weghalen prima.
Dat doet de traditionele hoefsmid hier ook altijd.

Ik kan je niet zeggen wat mij stoort... Maar ik heb het gevoel dat dit niet echt handig gaat zijn op lange termijn


Kun je niet beter eerst overdenken wat je mogelijk niet goed vindt?
Nu creëer je feitelijk onrust maar kunt niet benoemen waarom je dat doet.

Ik weet dat dat veel gebeurt op een forum, maar het maakt eigenaren misschien onzekerder dan nodig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 22:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 509 van de 512 [ 12786 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen