[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:38

HorseTimeXL schreef:
Hmm ja snap ik. Voor mij is het soms ook plannen/schipperen wanneer handig. Waarom liet hij bij jou de osteopaat niet toe, was dat om het verleden? Merkte dat die van mij het bij z'n heup en schoft ook niet zo fijn vond. Hij vond het niet prettig. Ben benieuwd hoe het over 8 weken is. Wil hem ook niet pesten ermee. Aan de andere kant als hij zo vast heeft gezeten. Hopelijk gaat dit hem wel helpen.

Ik denk dat ze het te hardhandig vind. Met zachte technieken is ze heel fijn! Gelukkig reageert ze daar ook goed op. Ik wil haar niet teveel pesten en ik wil haar ook niet volledig "goed" hebben. Ze is jaren lang manegepaard geweest en heeft al die tijd gecompenseerd. Ik wil haar wel comfortabel laten zijn, maar ook niet alles los maken dat ik haar daar weer stuk mee maak. En dat blijft ook echt een zoekplaatje. Het positieve is dat ze voordat ze de peesblessure kreeg, erg fijn is geweest. Ruim in haar passen en los in haar lijf, dus dat de cranio haar wel goed doet/ heeft gedaan.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat er nooit artrose is vastgesteld op beeld, maar dat ik het vermoed door het zware werk van vroeger en haar leeftijd. Het is eigenlijk pas sinds deze winter dat ik het idee heb dat ze even moet opwarmen. Dan loopt ze de eerste 5 a 10 minuten wat stijver tijdens het wandelen. Dat zou ook kunnen komen doordat ze niet mag draven natuurlijk. Verder heeft ze nooit echt artrose tekenen vertoont.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:58

Is er iemand op dit forum waarvan zijn/haar paard halsartrose heeft en die de röntgenfoto's zou willen delen?

Mijne is vorig jaar juli op de foto gegaan maar ik ben erg benieuwd hoe het er op jullie foto's uit ziet.

Bedankt alvast :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:58

AnoukWelsh, ik snap je vraag. Maar je gaat er helemaal niets mee opschieten. De ernst van de artrose wordt wel aangegeven bij een foto. Maar hoe een paard erop reageert kan compleet anders zijn. Tenminste wel bij artrose in de hoeven/ benen. Dus het ene paard is kreupel op "een 2tje", ander paard loopt helemaal zuiver met "een 4" als bemerking. Daarom zeggen foto's ook niet zoveel eigenlijk.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:42

Maris, je hebt gelijk.
Hier liet ik rug foto's maken van Chico zijn rug ivm zijn ESS, daaruit kwam oa ernstige KS.
Paard heeft hier werkelijk nooit last van gehad onder het zadel.....dus de foto's van het een zeggen helemaal niks over blessures bij een ander

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:01

Laten jullie regelmatig een osteopaat o.i.d. komen?
Of eerder een fysio/masseur? En zo ja, hoe vaak pj?

Klikoo
Berichten: 1392
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:06

Drico schreef:
Laten jullie regelmatig een osteopaat o.i.d. komen?
Of eerder een fysio/masseur? En zo ja, hoe vaak pj?


Elke 2 a 3 maanden laat ik hem nakijken door een chiropractor/ dierenarts

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:23

osteopaat is in veel gevallen ook een fysio. Dus 2 in 1,

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:55

Ik wilde de osteopaat ook weer laten komen en vervolgens iedere 3/4 maand laten behandelen. Nu heeft die van mij helaas een naar ongeluk gehad in de paddock waardoor hij kreupel is en op rust moet.. zucht rust en artrose gaat niet echt lekker samen.. ik doe hem om die reden (uiteraard in overleg met de DA) wel naar buiten op een klein stukje weiland. Zodat hij zelf kan bepalen wat hij wil lopen en wat niet, maar toch.. bij zijn vorige wond werd hij ook zo intens stijf en we waren eindelijk weer op de goede weg -O-

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:20

Hier komt de osteopaat ook elke 3 tot 6 maanden.
Geeft minste terugval.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:09

Hier helaas mijn merrie weer kreupel op de buigproef na verder opbouwen. Mijn osteopaat is vrijdag geweest en heeft bij mijn merrie ook de MagnaWave gebruikt. Ik had het nog nooit gezien en kon me er niet zoveel bij voorstellen, maar ik zag de volgende dag direct resultaat. Op haar kogel heeft ze al jaren gallen, deze zijn sinds enkele maanden erg warm, gezwollen en op spanning. Ook na een paar weken rust trok dit niet weg, de buigproef tussendoor was wel goed. De dag na behandeling met magnetisch veld was de zwelling van de gallen duidelijk minder en veel makkelijker in te drukken/flexibeler/zachter, geen spanning meer. Even een foto ter vergelijking. Links een foto dinsdag gemaakt toen de hoefsmid nieuw beslag aan het pakken was, rechts zaterdag de dag na de behandeling. Een vriendin van mij is dierenarts en vertelde dat ze een ander magnetisch apparaat gebruiken voor bijv peesblessures.
Afbeelding

Een tijdje terug hadden we het hier over beschermers met zo’n werking. Ik heb er toen niks mee gedaan omdat ik me niet kon voorstellen dat het wat zou doen. Nu ik dit resultaat zie vraag ik me af of magnetische kogel beschermers ook effect zouden hebben..

Zag bijvoorbeeld deze
https://www.horseandprotect.nl/lmx-cond ... -6867.html

Ben toch wel benieuwd naar ervaringen, is best een investering ook, maar het zeker waard als het werkt..

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:37


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:10


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:50

Ik merk ook erg positief verschil van de producten van Magnacare. Mijn paard is er vrijdag mee behandeld. Hij staat helaas stil om een andere blessure. Wond boven de voorknie. Mede door de pittige medicatie die hij had gehaald hield hij z’n afvalstoffen vast. Je schijnt verschillende programma’s te hebben.

En weet niet of het toeval was of niet, maar toen ik die avond terug kwam, en hij mij in het weiland zag (afgezet stukje) deed hij niks anders dan bokken en bokken. Leek net een rodeo paard. Weet niet perse of het super handig was voor z’n knie maar ach hij liep er na niet beroerder en heb echt mijn paard nooit zo zien bokken.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:38

Helaas zijn de gallen op haar been vandaag weer harder/op spanning. Ik heb even op de website gekeken, maar een product huren heeft denk ik weinig zin. Mijn paard heeft artrose door een ocd, dus het is altijd actief, denk dat ze dan regelmatig behandeld moet worden en aanschaf is wel erg prijzig..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:52

Jets schreef:
Helaas zijn de gallen op haar been vandaag weer harder/op spanning. Ik heb even op de website gekeken, maar een product huren heeft denk ik weinig zin. Mijn paard heeft artrose door een ocd, dus het is altijd actief, denk dat ze dan regelmatig behandeld moet worden en aanschaf is wel erg prijzig..


Je zou kunnen huren om te kijken of het werkt voor langere tijd. En marktplaats in de gaten houden natuurlijk. Ik heb ooit op duitse e-bay een vergelijkbaar apparaat gekocht voor niet al te veel geld.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:57

Is er ook iemand hier die iets smeert op de 'verdikkingen/gallen' bij artrose. Zoals je Voltaren bij een mens zou kunnen smeren? Kwam wat tegen over CBD, anrica of cavalor bute free gel. En dan ook echt helpt of verlichting biedt?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:49

Ja ik gebruik dus Cavalor freebute omdat het bij mezelf ook werkt haha.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:34

Ik gebruik de naf arnica gel. Werkt echt fantastisch.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:20

Jets schreef:
Ja ik gebruik dus Cavalor freebute omdat het bij mezelf ook werkt haha.


Van jou weet ik het inderdaad haha, benieuwd of er nog meer zijn.

Saaams schreef:
Ik gebruik de naf arnica gel. Werkt echt fantastisch.


Wat merk je precies? Neemt de warmte af of de zwelling of gaat je paard beter lopen oid?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:09

Yaffie schreef:
Jets schreef:
Ja ik gebruik dus Cavalor freebute omdat het bij mezelf ook werkt haha.


Van jou weet ik het inderdaad haha, benieuwd of er nog meer zijn.

Saaams schreef:
Ik gebruik de naf arnica gel. Werkt echt fantastisch.


Wat merk je precies? Neemt de warmte af of de zwelling of gaat je paard beter lopen oid?


Zwelling neemt af.

Ik heb het gebruikt oa na 2 weken verband door wond, na het verband werd het been dik en ben ik gaan smeren. Met succes.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:38

Klinkt logisch. Arnica bevordert de doorbloeding, dus afvalstoffen worden sneller afgevoerd.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:26

Zou zo'n gel ook nut hebben als je er daarna zo'n BoT beschermer overheen doet? Wat juist weer warmer maakt? :')

Zit ik sowieso wel mee in m'n hoofd, wat is nu beter: koelen of verwarmen...?

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:03

ElCamino schreef:
Het ligt ook aan het merk glucosamine, vele merken werkten niet bij mijn paard, alleen de New Market Joint Saver werkt. Het is een kwestie van uitproberen en ook de tijd nemen om een merk langdurig uit te proberen, het heeft echt tijd nodig en consequent elke dag geven.

Waar koop jij new market joint saver? Ik kan het nergens in NL op voorraad vinden?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:02

xXutopiaXx schreef:
Zou zo'n gel ook nut hebben als je er daarna zo'n BoT beschermer overheen doet? Wat juist weer warmer maakt? :')

Zit ik sowieso wel mee in m'n hoofd, wat is nu beter: koelen of verwarmen...?


Echt een goeie vraag.. Ik weet ook niet wat goed is. De doorbloeding is verminderd, dus ik zou zeggen: warmte. Maar soms voelt het al warm en dan zou koelen misschien wel fijner zijn. Echt een dilemma, als iemand het antwoord heeft..

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:56

Ikzelf hou aan: voelt het warm, dan gebruik ik incrediwear. Voelt het koud? Dan back on track. Vaak gebruik ik back on track voor en tijdens inspanning en incrediwear met koel functie erna