[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:34

@maris tja overbelasting kan bijna niet
Hij is redelijk goed op gewicht en ik rijdt er niet op.
Hij was altijd mn grasmaaier
Alleen mijn dochter wil er graag op gaan rijden dus had ik een verzorger gevonden die hem door wilde gaan rijden zodat mijn dochter erop kon
Dus eigenlijk is ie zadelmak gemaakt en verder heeft ie op de wei gelopen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:10

Maar overbelasting kan ook door een verkeerde beenstand b.v. . Daarom vroeg ik of hij wel goed en regelmatig bekapt of beslagen wordt.
Bij artrose wil ook nog wel eens helpen dat een paard beter over de toon kan wegrollen.

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:46

Maris schreef:
Maar overbelasting kan ook door een verkeerde beenstand b.v. . Daarom vroeg ik of hij wel goed en regelmatig bekapt of beslagen wordt.
Bij artrose wil ook nog wel eens helpen dat een paard beter over de toon kan wegrollen.


Ja hoor, gaat gewoon met regrenaar de smid

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:44

Hee allemaal,

Ik ben benieuwd wie van jullie ervaring heeft met artrose in het SI-gewricht. Het is bij mijn paard 5 maanden geleden vastgesteld, na een uitgebreid onderzoek en uiteindelijk een rectale echo. Ik heb hem destijds laten inspuiten met langwerkende cortico’s (ca. 3 mnd) en die zijn inmiddels dus uitgewerkt. Mijn paard staat 24/7 buiten met een grote inloopstal dus loopt veel, en draaft en galoppeert ook uit eigen beweging maar niet rad (1 been maakt kortere pas) en in galop met de bekende bunnyhop. Toch blijft -ie veel met dat achterbeen op rust staan. Ik heb hem sinds de diagnose “met rust” gelaten, maar twijfel of het toch niet beter is om ‘m onbelast wat aan het werk te zetten, om zo de spieren ook aan de slechte kant wat in stand te houden. Bij artrose is dat altijd goed, maar het SI is een ander gewricht dan een kogel, en ik wil hem ook niet juist teveel belasten.

Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 10:09

Geen ervaring ermee. Maar geef je ondertussen ook wel een glucosamine supplement of iets dergelijks ? Dat kan ook heel veel helpen …..

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:04

Ik heb een tijd Cortavet gegeven, maar merk weinig verschil. Maar in het SI-gewricht zit geen kraakbeen en gewrichtsvloeistof zoals bij andere gewrichten. Het zal vast op andere plekken helpen, maar had voor mij onvoldoende effect om daar mee door te gaan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:43

Misschien dat het dan idd anders of minder werkt. Soms is het echter ook even zoeken naar het juiste supplement. En het werkt soms ook pas na een week of 8.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:05

Maris schreef:
Misschien dat het dan idd anders of minder werkt. Soms is het echter ook even zoeken naar het juiste supplement. En het werkt soms ook pas na een week of 8.


Wij gaven Polie van Synopet de gewrichtsmedicatie voor het eerst 3 of 4 maanden geleden en daar knapte ze duidelijk van op.
We hadden ook de turboflex horse gekocht die we eigenlijk pas over een maand zouden gaan geven. Advies was om dit tussendoor erbij te gaan geven gezien de pees problemen die ze ook heeft en had.
2 weken gelden overleed onze Hercule onverwacht (acute koliek, gedraaide darm, einde verhaal). Toen Hercule weg was gebracht na overlijden, was Polie zo vreselijk over de mik en zo aan het draven en galopperen dat we haar gelijk de turboflex elke dag hebben gegeven en daarmee door gaan tot kuur op is (over 2 weken) . Dus een maand deze kuur vanwege omstandigheden naar voren getrokken. Tevens krijgt ze van Heel coenzyme compositum 4 halve tabletjes elke dag, dat haar helpt om haar hele stofwisseling weer op orde te krijgen. Haar manenkam is nog nooit in al die jaren dat ik haar heb, zo zacht geweest.

Het is zo bizar. Polie is in al die 3 jaren nog nooit zo goed geweest. Ze is recht, ze draaft zelfs aan de hand op de weg, ze galoppeert, draaft en bokt als een jonge hond op de wei, speelt met ons en die turoboflex horse doet haar enorm goed.

Zo goed, dat wij besloten hebben te stoppen met de osteopaat/ dierenarts, want dat heeft nog nooit dit resultaat laten zien en voortaan te kiezen voor de Synopet. dat is niet goed koop, maar gewrichtsmedicatie van Synopet en de turboflexhorse samen één kuur is net zo duur als 1x osteopaat, maar geeft wel vele male meer resultaat. Wij hebben 3 jaar dus gezocht waar we haar het beste mee kunnen helpen. Alle andere aanvullingen, voedingssupplementen, devil relief etc zijn we mee gestopt. En nu lijkt het dat we eindelijk het goede voor haar hebben gevonden. Zo blij mee.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:36

Ooh pien_2010, Je schrijft het " zo even" tussendoor, maar wat zal je Hercule missen ! Heel veel sterkte
!!!

Super fijn dat jullie de juiste oplossing nu voor Pollie gevonden hebben.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:01

Sorry voor de late reactie Maris. Ik vind het nog te moeilijk |( , maar had het wel gelezen. Dank je wel. Tzt zal ik hier wel even de link achterlaten van het IM topic dat ik ga maken als ik daar aan toe ben, want dat verdient onze grote vriend wel.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:01

Oh pien_2010, heel veel sterkte met het verlies van Hercule.

Vorig jaar heeft de DA het vermoeden van artrose uitgesproken. Dit hebben we toen niet op de foto laten zetten op advies van haar.
Met de nodige supplementen deed mijn merrie het prima. Soms eens een weekje wat minder, maar over het algemeen super.

3 weken terug viel ze ineens door haar knieën. Dit is nog een paar keer gebeurd maar omdat het weer toen ineens was omgeslagen, het maar even aangekeken.
Nu loopt ze in draf nog steeds kreupel, stap gaat al beter.

Dus nu aan het wachten op een afspraak bij de DA. Ga dr toch maar op de foto laten zetten denk ik.
Ik heb slapeloze nachten van het piekeren.
Wat als, wat als....?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:44

Soms is een ander supplement al een super goede oplossing. Bijvoorbeeld als je nu glucosamine geeft, dat je dan gaat denken aan glucosamine + hyaluronzuur erbij. Of een andere ontstekingsremmer erbij ( op natuurlijke basis ).
Bij mijn paard werkte homeopathie echt super, vooral voor de beginstijfheid die je soms ziet.
Of een inspuiting van de dierenarts.
Dus er zijn echt nog opties hoor !

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:06

Morgenmiddag komt de DA. Ben benieuwd...
Ze krijgt al duivelsklauw als pijnstilling, echter mankt ze hier dus doorheen. Samen met supplementen uiteraard.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:16

Yellowbird schreef:
Oh pien_2010, heel veel sterkte met het verlies van Hercule.
Dank je wel. Het is niet gemakkelijk zonder hem te leven na 21 jaar.

Wat maris zegt sluit ik me bij aan. Geef het niet te gauw op.
Polie die echt heel erg slecht was, is enorm opgeknapt van de Synopet voor paarden. Eerst hebben we een kuur gedaan voor de gewrichten en omdat ze zoveel in paniek aan het rennen hier was, na overlijden Hercule, heb ik vervroegd de synopet voor pezen en spieren er achter aan gedaan.
Het is ongelooflijk bizar, maar waar. Polie is gewoon heel erg goed. Beter als ze ooit de laatste 3 jaar is geweest. De 1ste kuur daar begon de verbetering mee, maar de tweede maakte het helemaal af.
Ze is gewoon hartstikke recht, zo fijn en heel af en toe zie je nog iets.

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:06

pien_2010 heel veel sterkte, wat lijkt me dat moeilijk na 21 jaar.

Yellowbird hoe ging het bij de da?

Ik heb hier al een tijdje niet gepost. Het laatste was denk ik toen ik een bericht hier heb gezet dat ze moeite had met opstaan, inmiddels al weer een jaar geleden. Ik kreeg toen wat berichtjes (tussen de regels door) of je dan nog wel moet doorgaan....

Nou ik kan vertellen dat het echt super gaat de laatste maanden!
In het voorjaar ging het al een tijdje best goed maar had soms mijn twijfels, ze was vooral wat extra stijf tijdens en vlak na de hengstigheid.
Ik heb toen een andere dierenarts laten komen die ook holistisch dierenarts is. Ook is zij chiropractor en acupuncturist.
Ik wou dat ik dat veel eerder gedaan had! Wat een ontzettend verschil maakte die zeg! Heeft mijn merrie helemaal doorgemeten en druppels voor geschreven. Ook heeft ze haar toen licht chiropractisch behandeld en naalden in der gestoken :)
Ze is daarna nog een keer in de zomer geweest en was toen ook tevreden over de vooruitgang. Nu komt ze volgende week weer.

Het gaat zo goed op het moment dat ik 2 weken terug voor het eerst in 3 jaar een lange bos/duin/strandrit heb gemaakt, wat top ging! Ook de volgende dag liep ze nog steeds goed, terwijl we toch ruim 2,5 uur gereden hebben. Vorig jaar had ik echt niet gedacht dat we dit nog zouden kunnen doen.
Over 2 weken gaan we dan ook een weekend weg, lekker in het bos rond Nunspeet rijden. :)

Ik rijd nu zo'n 3x in de week (waarbij we ook echt rijden, dus alle gangen) en voor de rest wandelen we lekker aan de hand. Ook het opstaan gaat weer goed.

Ik weet dat er een moment zal komen dat ze weer slechter loopt of mindere dagen heeft en ook dat de mindere dagen op een moment meer kunnen worden maar voor nu genieten we beide met wat wel kan.

Ik wou mijn verhaal even kwijt als misschien een soort hart onder de riem voor diegenen die misschien net gehoord hebben dat hun paardje artrose heeft, dit is dus niet perse het einde.
Het betekend wel dat je je moet aanpassen, andere mogelijkheden moet zoeken en vooral goed moet kijken naar je paard, wat heeft deze nodig en wat kan wel.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:01

Helaas blijkt mijn paard niet alleen rechtsvoor, maar nu ook rechtsachter artrose te hebben.
Nu 2 weken op pijnstilling en kijken wat het gaat doen.
Dierenarts raadde me wel aan een grens voor mezelf te stellen, tot hoe ver ik wil gaan.
Wanneer die grens wordt bereikt, zien we dan wel.

Normaal werd ze 3 a 4 x per week op buitenrit gereden, met ritten ertussen van 3 uur soms, dat trok ze makkelijk.
Denk dat die tijd nu wel voorbij is en het vooral rustige blokjes om moeten gaan worden.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:15

Even ons verhaal(van fb gekopieerd)
4 jaar geleden werd ze aspirant
ster op de keuring, dus een serieuze training werd uitgestippeld om haar ster te krijgen.
Maar al bij de eerste serieuze stappen werd ze kreupel. Spat was het oordeel.
Nu 4 jaar later loopt ze soms weer niet ok, dus er zit maar 1 ding op, weer foto's.

De spat is netjes aan het vergroeien, maar helaas zit er een woekering/artrose op links achter.
Ook heeft ze verbening in beide voorhoeven, dat wisten we al(foto's '12 en '13), en deze bleken niet erger geworden. Wel heeft ze op rechtsvoor op het kootgewricht, ook artrose . Hier liep ze op de buigproef ook kreupel op.

Ze is 15 jaar.

Ben me nu aan het verdiepen in het bijgeven van Glucosamine. Hebben jullie tips, terwijl ik 243 pagina's door scan :D

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:48

Vandaag op advies van de DA 3en rustig ritje gemaakt. Staat nu 5 dagen op 2 zakjes danilon per dag.
In stap ging het goed. Draf was niet zo goed. Niet kreupel, maar ook niet rad.
En toen pitste ze ertussen uit.. 1 galoppas en vervolgens een fikse rodeo uit moeten zitten.
Ze wil dus echt wel, maar raakt gefrustreerd dat ze het niet kan..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:17

pien_2010, het kwartje val nu pas bij mij, synopet is het honden/paarden supplement van synofit voor mensen …..

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:51

Vandaag staat mijn merrie een week op 2 zakjes danilon per dag. Zou vanaf morgen moeten afbouwen naar 1 zakje per dag, maar aangezien ze nog steeds kreupel loopt, moet ze nog een week 2 zakjes per dag krijgen..
Ze mag nu alleen nog aan de hand wandelen.
Knol is al te dik, groot groen weiland. Ze heeft al continue een graasmasker om.
Stukken afzetten heeft geen nut, beest dendert gewoon door 4 dubbele stroomdraden heen...

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:34

Even wat advies hier tussen door
Mijn Artrose paard is tijdens rijden in het begin vooral in draf dat ze niet soepel loopt maar ook niet kreupel zeg maar hoofdje maakt een knikje zeg maar dit wordt naarmate we langer rijden beter en loopt ze dus fijn.
Zijn er mensen die dit herkennen heeft dit met de artrose te maken

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:43

karev schreef:
Even ons verhaal(van fb gekopieerd)
4 jaar geleden werd ze aspirant
ster op de keuring, dus een serieuze training werd uitgestippeld om haar ster te krijgen.
Maar al bij de eerste serieuze stappen werd ze kreupel. Spat was het oordeel.
Nu 4 jaar later loopt ze soms weer niet ok, dus er zit maar 1 ding op, weer foto's.

De spat is netjes aan het vergroeien, maar helaas zit er een woekering/artrose op links achter.
Ook heeft ze verbening in beide voorhoeven, dat wisten we al(foto's '12 en '13), en deze bleken niet erger geworden. Wel heeft ze op rechtsvoor op het kootgewricht, ook artrose . Hier liep ze op de buigproef ook kreupel op.

Ze is 15 jaar.

Ben me nu aan het verdiepen in het bijgeven van Glucosamine. Hebben jullie tips, terwijl ik 243 pagina's door scan :D



Equine America Glucosamine HA.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:45

Westerntrail schreef:
Even wat advies hier tussen door
Mijn Artrose paard is tijdens rijden in het begin vooral in draf dat ze niet soepel loopt maar ook niet kreupel zeg maar hoofdje maakt een knikje zeg maar dit wordt naarmate we langer rijden beter en loopt ze dus fijn.
Zijn er mensen die dit herkennen heeft dit met de artrose te maken

Ja.. heeft met t opwarmen te maken maar als ze nu met deze temp niet goed loopt zou ik even met een DA bellen... miss kun je wat laten inspuiten oid voor de winter echt begint en ze écht last krijgen..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:55

Opstartproblemen, zeker in draf kan idd op artrose duiden.

Yellowbird, hoe gaat het nu met je paard ?

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:12

Maris, lief dat je het vraagt. Het gaat niet goed.
Heeft twee weken op twee zakjes danilon gestaan en 1 week op 1 zakje.
Ze blijft echter moeilijk lopen.heb haar deze week op een vlak stuk wei gezet, maat maakt geen verschil en ze breekt steeds door naar de grote wei, die berg op loopt.
Ze had maandag een enorm slechte dag waarop ze bijna niet meer kon lopen, al zag je dr niet echt kreupelen.
Maar ja hoe wil je echt kreupel lopen als t in het voorbeen en in het achterbeen zit.
Ik denk dat ik deze week de DA ga bellen dat is genoeg is geweest voor dr. Zo wil ik haar niet de winter in laten gaan, als zelfs pijnstilling niks doet.