[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
demijordens

Berichten: 16
Geregistreerd: 13-12-17
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:49

Tancreda4 schreef:
Topic ligt alweer even stil.

Hoe gaat het met iedereens paard? Hier is het de zomer goed gegaan, en ik heb ook niet iets bijgegeven tegen de artrose. Nu het weer kouder & natter gaat worden straks, wil ik wel weer gaan beginnen. Mijn shetje heeft lichte artrose in de knie, en aangezien ze erg goed op de prik van de dierenarts reageert (glucosamine/hyaloronzuur zat daar geloof ik in) wil ik ook haar op een supplement hebben.

Ik heb vorig jaar mijn grote CartiAid senior gegeven. Ik denk dat ik ze daar maar beide op doe. Hier zit wel duiveslklauw in, kan je dat wel langere tijd geven?

En, niet geschoten is altijd mis... iemand die toevallig nog een voucher van Equicanine heeft die je zelf niet gebruikt?


Ik geef die van mij de jointpower + hyaluronzuur van horseflex, na 4 weken geven merkte ik meteen verschil
Ze doet het hier nu al sinds begin dit jaar heel goed op!

Sjakila

Berichten: 266
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:34

Houden jullie voor de hoeveelheid van supplementen de voorschriften van de fabrikant aan?

Zo nee, wat is jullie logica erachter? :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:38

ik kijk per weer aan. Atorse speelt meer in wintermaanden dus dan geef ik vaak de hoeveelheid die voorgeschreven staat. In lente/zomer wil ik de dosering nog wel eens halveren.

Daarnaast heb ik soms mij bedekingen bij de supelementen. Ik geef ze al jaren maar echt grote verschillen merk ik niet. kwa glucosamine.

Wel merk ik met duivelsklauw, als ik dat niet geef ik mijn paard echt strammer.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:15

Sjakila schreef:
Houden jullie voor de hoeveelheid van supplementen de voorschriften van de fabrikant aan?

Zo nee, wat is jullie logica erachter? :D


Kosten :)

Ik geef meestal minder want ik heb een pony.
Bijv 15 ml tot 350 kg en boven de 350 kg moeten ze 30 ml.

Pony is +/- 430 kg
Dan geef ik meestal 15-20 ml of gram van iets.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:42

Zomer heb ik niet gegeven. Nu wel weer en houd ik de dosering aan, of geef iets meer, omdat mijn paard meer 700 dan 600 kilo weegt en meeste toch is afgestemd op 600 heb ik t idee.

Daar over gesproken. Iemand enig idee wat de dosering is van grof gemalen duivelsklauw?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:13

Tancreda4 schreef:
Daar over gesproken. Iemand enig idee wat de dosering is van grof gemalen duivelsklauw?


wat adviseren ze bv bij de paardendrogist ?

edit : Pharmahorse zegt over fijn gemalen duivelsklauw :
PharmaHorse Duivelsklauw is 100% vrij van toegevoegde suikers. PharmaHorse gebruikt geen enkele suiker of zoetstof en onderscheidt zich hiermee van andere aanbieders. Uiteraard bevatten de producten ook geen andere vul- of smaakstoffen.

Dosering:
Paard (± 600 kg): 2 maatschepjes per dag
Het bijgeleverde maatschepje bevat ongeveer 8 gram.

Horseflex over grof vermalen duivelsklauw : Pony < 350kg: 7 gram per dag
Paard >350kg: 14 gram per dag
zie https://www.horseflex.nl/product/duivel ... r-paarden/

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:52


Sjakila

Berichten: 266
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:22

Bedankt voor jullie reacties!
Dat helpt *D

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:53

Hoi allemaal, ik val even 't topic binnen. Ik wil bij m'n paard een supplement gaan proberen voor zijn artrose. Hij heeft artrose in het bekken aan beide kanten en kissing spines. Ook heeft hij zwakke knieën, dus ik zat te denken aan iets van glucosamine met MSM. Duivelsklauw heb ik liggen maar merkte daar niet veel verschil mee, dat was toen wel in de zomer. Misschien die nu nog een keer proberen maar ik wil die eigenlijk als laatste optie houden omdat (mij is verteld) dat het ook echt een pijnstillende werking heeft en ik graag wel wil blijven zien hoe hij loopt zonder pijnonderdrukkers.

Is er iemand die echt halleluja zegt van een bepaald supplement? Ik heb ook een therapy deken van bucas voor hem. Op dit moment is hij overigens niet slecht, maar ik denk dat een supplement hem nu met de kou echt nog wel kan ondersteunen.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:02

Welke vorm duivelsklauw gebruik je? Hier werkt de naf devils relief heel goed. Gewone korrels doen niks.

Kurasyn schijnt ook heel goed te worden ontvangen. Ik voer het met kuren niet structureel vanwege de prijs :+

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:02

Een bepaald supplement kunnen we niet aanraden. Echt elk paard reageert anders op artrose supplementen. Dus is een kwestie van proberen. Wle zijn er een aantal producten waar meerdere/veel paarden het goed op doen. Kijk maar rond in dit topic, volgens mij is daar wel eens een lijstje van gemaakt.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:05

Saaams schreef:
Welke vorm duivelsklauw gebruik je? Hier werkt de naf devils relief heel goed. Gewone korrels doen niks.

Kurasyn schijnt ook heel goed te worden ontvangen. Ik voer het met kuren niet structureel vanwege de prijs :+

Ik had van een stalgenoot van die korrels gekregen. Kon ik het iig even proberen - mn paard is zo kieskeurig als de pest en ook nog eens gevoelig voor alles dat via zijn mondje naar binnen gaat. Maar als dat niks doet, misschien in een andere vorm voeren?

Even kurasyn opgezocht, sla steil achterover van die prijs :')

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:31

Ik heb het idee dat equicanine senior mijn merrie wel helpt. Wel een supplement waar ook duivelsklauw in zit. Ik had haar hiervoor op een ander supplement staan en los duivelsklauw, maar vind haar nu ik weer terug ben op die van equicanine weer beter in haar hum.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:16

Hier tevreden over de Jointpower met hyaluronzuur van horseflex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:21

beegee schreef:
Hoi allemaal, ik val even 't topic binnen. Ik wil bij m'n paard een supplement gaan proberen voor zijn artrose. Hij heeft artrose in het bekken aan beide kanten en kissing spines. Ook heeft hij zwakke knieën, dus ik zat te denken aan iets van glucosamine met MSM. Duivelsklauw heb ik liggen maar merkte daar niet veel verschil mee, dat was toen wel in de zomer. Misschien die nu nog een keer proberen maar ik wil die eigenlijk als laatste optie houden omdat (mij is verteld) dat het ook echt een pijnstillende werking heeft en ik graag wel wil blijven zien hoe hij loopt zonder pijnonderdrukkers.

Is er iemand die echt halleluja zegt van een bepaald supplement? Ik heb ook een therapy deken van bucas voor hem. Op dit moment is hij overigens niet slecht, maar ik denk dat een supplement hem nu met de kou echt nog wel kan ondersteunen.


Kurasyn is fantastisch maar wel prijzig. Mijn ruin met artrose in het SI krijgt dit. Hij heeft genoeg aan dit supplement, ik geef verder niets bij.

marinst

Berichten: 24
Geregistreerd: 30-09-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:21

Hoi allemaal! Ik val ook even binnen. Mijn merrie heeft spat in beide achterbenen (graad 4) en is dit jaar in maart ingespoten met hylaronzuur en cortisonen. Het leek toen veel te helpen, maar inmiddels liep ze vandaag weer kort en kreupel :(

Heeft iemand ervaring met het nogmaals inspuiten? Ik had toen de hoop dat het wel een jaar of 2 mee zou gaan qua positieve effecten..

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:48

Goedemiddag.

Ook ik kom hier binnenvallen met een vraag.

Ik heb een bijna 21 jarige Zwaar warmbloed merrie met goed artrose. Maar we maken nog een tweetal in de week een staprondje samen met groot plezier van beide ( je weet wel oortjes erop en ze is als eerste de bak uit om op pad te gaan). Draven is ze niet rad meer idd. Maar haar stap is juist altijd heel goed geweest en gebleven door de rondjes die we maken.

Geen pijnstilling.

Alleen nu ben ik vanochtend erg geschrokken want ze heeft zichtbaar pijn en wil ook liever niet meer lopen op de bevroren en ongelijke wei. Geen pulsaties en zodra je op de betonplaten uit de wei komt loopt ze wel veel beter gelijk (wel voorzichtig ook, maar duidelijk verschil). Terwijl ik dit bij de vorige keren dat de wei bevroren was niet zo heb gezien bij haar. Ze loopt bij verschil of ongelijkheid wel eens een pasje niet rad maar niet zo erg dat ze gewoon helemaal niet meer lopen wilt en echt katskreupel ineens.

Er gaat vanaf morgen andere pijnstilling in (die ik vandaag heb gegeven deed dus niets) en er is overleg met da, maar ik ben mij echt een hoedje geschrokken en ja ik weet het ik denk gelijk het ergste en ik wil eigenlijk wat ideetjes of tips kunnen opdoen hier, om haar toch wat te kunnen helpen tot de vorst voorbij is? Iemand tips voor mij, waar ik zelf niet aan denk door mijn zorgen?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:00

Als ik je verhaal lees, denk ik aan winterbevangenheid.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:10

Schoot dus ook door mijn hoofd, maar dus geen pulsaties in de koten.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:53

Is niet nodig voor winterbevangenheid. Winterbevangenheid is niet hetzelfde als hoefbevangen.
Zorg dat je paard zijn doorbloeding op gang blijft door een goede warme deken, beenbeschermers en springschoenen en evt hoefschoenen.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:57

dit kan toch ook komen door gevoelige zolen?
dunne zool zoiets?
zie wel meer die op bevroren ongelijke grond echt flink kreupel lopen. en die zijn niet bevangen.

misschien kun je iets als hoefschoenen proberen?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:16

Ok thanks beide. Het kan dus volgens jullie niets met de artrose te maken hebben? Omdat ze op gelijkmatige harde bodem wel gelijk weer rad loopt. En ik wat heb bij proberen te lezen over het verschil tussen winterbevangen en hoefbevangen en ik las dat ze bij winterbevangen overal kreupel lopen dus niet alleen op bevroren ongelijke grond kreupel en op de betonplaten per direct rad, idd geen pulsaties heb ik nu gelezen.

Oh ja nog even nagevraagd bij stal eigenaar die ze buiten en binnen zet en ze kwam rad haar stal uit en zodra uit de ongelijke bevroren wei ook rad haar stal weer in. Helpt dit?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bekend ben met gevoelige zolen en ir en ppid / cortisol bij voorgaande paarden en deze merrie heeft dit juist allemaal niet, maar goed alles kan natuurlijk, ik ga er eens goed op letten iig.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:26

De kou is natuurlijk niet gunstig voor de artrose en kan het gevoeliger maken. Behalve evt. extra pijnstilling en goed warm houden kan je op dit moment weinig verder. Gelukkig wordt het eind van de week minder koud.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:02

Eerst veel nattigheid waardoor de hoeven wat zachter zijn in combi met nu alles kneiterhard bevroren kan zeker gevoeligheid geven. Hier ook een die amper wilde lopen vandaag. Ga het morgen maar eens met z’n schoentjes aan proberen. Of dat beter gaat.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:47

Lijkt me juist wel door de artrose te komen.Als gewrichten al extra pijn doen door de koude dan is op ongelijke bodem lopen extra pijnlijk natuurlijk.Er komt veel gewicht op bij elke (mis) stap.