[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angie1990

Berichten: 199
Geregistreerd: 22-09-20
Woonplaats: Nijkerk

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:34

Mag ik mij hier ook melden? Bij mijn paard is 2.5 jaar geleden halsatrose ontdekt. Op dit moment gaat het heel goed met hem. Ben eigenlijk wel benieuwd welke supplementen jullie geven??

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:39

Ik geef voor mijn pony met SI artrose & hoge spiertonus. Dit is momenteel meest succesvol.

Magnesium
Vitamine E
Glucobalance

Duivelsklauw
TRM Kurasyn

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:11

Ik geef pure glucosamine van Horseflex, kurkuma, silicium en boswellia. Vanaf volgende maand ga ik de boswellia afbouwen, dit was ter overbrugging tot mijn paard weer drie maanden op glucosamine staat. Ook de silicium ga ik daarna afbouwen om dezelfde reden.

Angie1990

Berichten: 199
Geregistreerd: 22-09-20
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:15

Ik bestel mijn supplementen ook bij horseflex hij krijgt op de moment alleen nog de magnesium en de kurkuma. In het beginstadium heb ik hem ook op de duivensklauw gehad maar daar is die nu al een poos vanaf. Heb trouwens ook groene lippenmossel geprobeerd maar dat at hij niet.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:31

ik geef hem nu cortaflex superfen de vloeibare variant en buteless. Allebei van equipe america. Moet zeggen dat ik durf te zeggen dat dit erg succes vol is. Hij staat helaas nu al 6 weken op rust door een blessure en zijn hem sinds deze week weer aan het oppakken en hij is zoo veel minder stijf dan bij z'n vorige blessure van de zomer. Zeker z'n achterhand waar de artrose in zit. En hij vind het nog eens hartstikke lekker haha. Ik geef wel de vloeibare variant.

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:10

Hi allemaal! Wij hebben een paard overgenomen met artrose in nek en rug. Ik heb röntgenfoto's ontvangen maar kan ze zelf niet goed lezen door onkunde. :-) als iemand daar mij mee kan adviseren is dat heel fijn.

Nu bekijk ik de opties voor supplementen om hem te helpen en te kijken in hoeverre hij nog iets zal kunnen doen. Hij heeft nu lekker vakantie en staat bij mij 24/7 buiten met lekker warme open stal en overkapping ervoor. Hopenlijk helpt dit al iets!

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:07

Ik kreeg vandaag te horen dat het paard van een kennis artrose heeft in zijn spronggewricht rechts achter. Ik heb ook röntgenfoto’s, maar ik heb er zelf helemaal geen verstand van.

Paard heeft hoogstwaarschijnlijk een trap in het weiland gehad of een mis stap gemaakt.

Ik weet dat het paard nu bute krijgt en hiervoor kreeg hij devil’s reliëf. Is er iets wat nog meer zou kunnen helpen? Of is het einde zaak?

Ik kan de röntgenfoto’s per pb sturen voor wie mij wat kan vertellen hierover :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:47

Foto's zeggen eigenlijk niet zo heel veel.je kan erop zien hoeveel een gewricht is aangetast. Maar ieder paard reageert daar anders op. Plus ligt ook aan de plek waar de artrose zit. Dus paard a loopt kreupel op een 2 en paard b loopt helemaal zuiver op een 4.

Supplementen met b.v glucosamine en msm kunnen zeker veel verschil maken. Maar ook hiervoor geldt dat paarden verschillend reageren. Dus soms moet je even zoeken naar het juiste supplement voor paard. Het heeft ook zeker zin om een ander glucosamine product te proberen sls je paard niet op een bepaald glucosamine product reageert. Je moet het vaak wel een week of 8 de tijd geven om verschil te zien ( soms al eerder).

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:10

Goede info hierboven!

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:37

Maris schreef:
Foto's zeggen eigenlijk niet zo heel veel.je kan erop zien hoeveel een gewricht is aangetast. Maar ieder paard reageert daar anders op. Plus ligt ook aan de plek waar de artrose zit. Dus paard a loopt kreupel op een 2 en paard b loopt helemaal zuiver op een 4.

Supplementen met b.v glucosamine en msm kunnen zeker veel verschil maken. Maar ook hiervoor geldt dat paarden verschillend reageren. Dus soms moet je even zoeken naar het juiste supplement voor paard. Het heeft ook zeker zin om een ander glucosamine product te proberen sls je paard niet op een bepaald glucosamine product reageert. Je moet het vaak wel een week of 8 de tijd geven om verschil te zien ( soms al eerder).



Dankjewel voor de informatie. Ik had begrepen dat het paard bute heeft gekregen in de hoop dat het aanslaat als laatste redmiddel. Waarschijnlijk wordt het paard wss ingeslapen, omdat het volgens de DA best slecht was. Vandaar mijn hulpvraag :o

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:35

Oef, dat klinkt serieus! Is er dan nog meer aan de hand als enkel artrose in dat gewricht? Of is het echt een zwaar geval van artrose?

Je kan ook eens kijken naar supplementen waar men ook nog collageen bij plaatsen. Voor mijn paard met artrose in de sprong werktde Equine America super strength heel goed. Er zijn zeker ook goedkopere items te vinden, maar dit is iets wat ik echt altijd goed vind werken.

Carly123
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:23

Afbeelding

Afbeelding

Mijn paardje heeft artrose in beide knieën achter. Ik heb de foto’s toegevoegd. Kan iemand mij vertellen waar ik dit exact moet/kan zien? Bij de kliniek was het allemaal zeer summier en ik wil graag goed de foto kunnen interpreteren. Wie kan me helpen?:) Alvast veel dank!!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:31

Sharoontje, kreeg/ krijgt het paard ook al glucosamine ? Want vaak proberen mensen dat eerst voordat ze bute gaan geven.
Bute is eventueel ook te vervangen door b.v. duivelsklauw ( er is zelfs een product met duivelsklauw dat no-bute heet ). En er zijn ook nog een paar andere pijnstillers op meer natuurlijke basis die nog wel eens goed willen werken bij artrose. Daarbij is opvallend dat elk land zijn eigen strategieen heeft hierin. In Nederland wordt vaak duivelsklauw gegeven dus. Of gelatinaat. In Engeland gaan ze meer voor gemicroniseerd lijnzaad en boswellia. En in Duitsland geven ze vaak groenlipmossel en kurkuma. Tenminste voor zover ik dat overal gelezen heb.......
Er zijn producten met combinaties hiervan. Pien in dit topic gaf b.v. synopet. Is behoorlijk duur, maar werkte voor haar merens super goed.
Daarnaast zijn er best veel paarden die op 1 zakje bute per dag staan, soms alleen in een bepaald seizoen. Niet alle eigenaren willen dat, maar dat is eigen keuze natuurlijk.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 05:57

Maris schreef:
Sharoontje, kreeg/ krijgt het paard ook al glucosamine ? Want vaak proberen mensen dat eerst voordat ze bute gaan geven.
Bute is eventueel ook te vervangen door b.v. duivelsklauw ( er is zelfs een product met duivelsklauw dat no-bute heet ). En er zijn ook nog een paar andere pijnstillers op meer natuurlijke basis die nog wel eens goed willen werken bij artrose. Daarbij is opvallend dat elk land zijn eigen strategieen heeft hierin. In Nederland wordt vaak duivelsklauw gegeven dus. Of gelatinaat. In Engeland gaan ze meer voor gemicroniseerd lijnzaad en boswellia. En in Duitsland geven ze vaak groenlipmossel en kurkuma. Tenminste voor zover ik dat overal gelezen heb.......
Er zijn producten met combinaties hiervan. Pien in dit topic gaf b.v. synopet. Is behoorlijk duur, maar werkte voor haar merens super goed.
Daarnaast zijn er best veel paarden die op 1 zakje bute per dag staan, soms alleen in een bepaald seizoen. Niet alle eigenaren willen dat, maar dat is eigen keuze natuurlijk.


Ik ga het even navragen, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet wel dat het paar daarvoor altijd op Devils Relief heeft gestaan. Ik ga het aan de eigenaar vragen als ik hem weer spreek :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:15

Heeft er hier iemand ervaring met artrose in beide kogels van de voorbenen en het gebruik van koelende of therapeutische beschermers? Er is zoveel op de markt waardoor ik geen idee heb wat nou aan te raden is bij artrose en wat niet etc :=
Ik hoor graag jullie ervaringen daarin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:58

Robin_Rikkie schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met artrose in beide kogels van de voorbenen en het gebruik van koelende of therapeutische beschermers? Er is zoveel op de markt waardoor ik geen idee heb wat nou aan te raden is bij artrose en wat niet etc :=
Ik hoor graag jullie ervaringen daarin!


Die van mij heeft et vastgesteld lv. Ik heb van back on track stal beschermers voor de nacht. En gebruik cooling gel wanneer ik dat nodig vind. Voorheen elke dag. We rijden weer nu en het gaat echt super

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:32

Marije_1997 schreef:
Robin_Rikkie schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met artrose in beide kogels van de voorbenen en het gebruik van koelende of therapeutische beschermers? Er is zoveel op de markt waardoor ik geen idee heb wat nou aan te raden is bij artrose en wat niet etc :=
Ik hoor graag jullie ervaringen daarin!


Die van mij heeft et vastgesteld lv. Ik heb van back on track stal beschermers voor de nacht. En gebruik cooling gel wanneer ik dat nodig vind. Voorheen elke dag. We rijden weer nu en het gaat echt super


Fijn om te horen! Kreeg jouw paard ook echt dikke benen op stal of was er verder niks te merken?
Ik merk zelf vanaf de buitenkant niks aan de benen, niet warm of dik oid dus vandaar dat ik heel erg twijfel of ik haar hier nog verder kan ondersteunen en waar dan mee.. :Y)

M_arjolein

Berichten: 1422
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:53

Hier ook artrose in de beide kogels voor. Geen ervaring met koelende of therapeutische beschermers. Ik zie ook niks aan die van mij vanaf de buitenkant of voel niks. Nou heeft mijne al graad 4.
Ze loopt ook gewoon echt nog best goed hierdoor ben ik soms ook echt wel bang dat ze over haar grenzen gaat of dat ze het gewoon niet aan geeft en te hard is voor haarzelf. Altijd de oortjes er op. Ik vind het erg lastig en het maakt me onzeker met rijden.

Hoe gaat het bij jullie met rijden?

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:12

Hij heeft alleen een verdikte kogel. Meer niet. Door corrigeren wel een peesblessure er bij, maar die is na een week of 10 ook netjes genezen. Zijn hoefstamd moest gecorrigeerd worden zodat de druk op de kogel ook beter word natuurlijk. Zijn artrose is wss gekomen in combinatie met verkeerde hoefstamd en verkeerd getrained/gereden. Ik geef em naast regelmatig coolinggel en die stalbeschermers ook glucosamine en duivelsklauw (en een dosis liefde en aandacht) lang rijden doe ik momenteel niet en zal ook niet langer worden dan 1 uur/3 kwartier

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:37

Is er hier iemand die een vloeibaar supplement of iets in brokjesvorm weet, waar naast duivelsklauw ook iets van groenlipmossel en/of boswellia in zit. Ik geef al losse glucosamine, dus dat hoeft er niet te zitten en poeder eet hij slecht.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:54

Ik zou dan eerder kijken naar je brokjes vloeibaar maken en daar je poeder doorheen doen. Ik vind de meeste combinaties die worden aangeboden best laag in dosering. Daarom koop ik het allemaal puur en los, maak slobber van havens gastro en t gaat er als zoete koek in.

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:56

Wat ik doe met poeder is een wat Lucerne of grasmix, hier de poeder bij en wat pompjes lijnzaad. Hij eet alles. Z'n bak is leeg als ik er weer kom. Brokjes doe ik dan los (zet alles klaar in bakjes)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:16

Marije_1997 schreef:
Hij heeft alleen een verdikte kogel. Meer niet. Door corrigeren wel een peesblessure er bij, maar die is na een week of 10 ook netjes genezen. Zijn hoefstamd moest gecorrigeerd worden zodat de druk op de kogel ook beter word natuurlijk. Zijn artrose is wss gekomen in combinatie met verkeerde hoefstamd en verkeerd getrained/gereden. Ik geef em naast regelmatig coolinggel en die stalbeschermers ook glucosamine en duivelsklauw (en een dosis liefde en aandacht) lang rijden doe ik momenteel niet en zal ook niet langer worden dan 1 uur/3 kwartier



Dankjewel voor je antwoord! Fijn dat dit werkt voor jullie :)

Als andere mensen nog ervaringen hebben, hoor ik die graag!

Geen ervaring met andere supplementen want ik kom pas net om de hoek kijken qua artrose :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:54

Robin_Rikkie schreef:
Marije_1997 schreef:
Hij heeft alleen een verdikte kogel. Meer niet. Door corrigeren wel een peesblessure er bij, maar die is na een week of 10 ook netjes genezen. Zijn hoefstamd moest gecorrigeerd worden zodat de druk op de kogel ook beter word natuurlijk. Zijn artrose is wss gekomen in combinatie met verkeerde hoefstamd en verkeerd getrained/gereden. Ik geef em naast regelmatig coolinggel en die stalbeschermers ook glucosamine en duivelsklauw (en een dosis liefde en aandacht) lang rijden doe ik momenteel niet en zal ook niet langer worden dan 1 uur/3 kwartier



Dankjewel voor je antwoord! Fijn dat dit werkt voor jullie :)

Als andere mensen nog ervaringen hebben, hoor ik die graag!

Geen ervaring met andere supplementen want ik kom pas net om de hoek kijken qua artrose :=


Mijn eerste gok qua omgang met atrose blijkt toch goed te helpen. Als hij vandaag met 4 benen de lucht in ging, dan voelt ie zich wel heel goed dat heb ik nog nooit meegemaakt met em hahahah

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:12

Robin_Rikkie schreef:
Marije_1997 schreef:
Hij heeft alleen een verdikte kogel. Meer niet. Door corrigeren wel een peesblessure er bij, maar die is na een week of 10 ook netjes genezen. Zijn hoefstamd moest gecorrigeerd worden zodat de druk op de kogel ook beter word natuurlijk. Zijn artrose is wss gekomen in combinatie met verkeerde hoefstamd en verkeerd getrained/gereden. Ik geef em naast regelmatig coolinggel en die stalbeschermers ook glucosamine en duivelsklauw (en een dosis liefde en aandacht) lang rijden doe ik momenteel niet en zal ook niet langer worden dan 1 uur/3 kwartier



Dankjewel voor je antwoord! Fijn dat dit werkt voor jullie :)

Als andere mensen nog ervaringen hebben, hoor ik die graag!

Geen ervaring met andere supplementen want ik kom pas net om de hoek kijken qua artrose :=


Begin dan eens met een glucosamine supplement. Dat alleen kan al zoveel verschil uitmaken !