[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:20

Ik ga met Office mee, zie dit ook bij het artrose paard hier. Een stap op net een ongelijke bobbel geeft helaas extra pijn. Dier loopt ook gelijk beter op de vlakke ondergrond en daar zit dus ook het grootste verschil in wbt winterbevangenheid.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:18

Vanochtend vroeg er andere pijnstilling in gestopt en net weer gaan kijken en ik zag duidelijk verschil. Er was ontspanning in haar gezicht en blik in haar ogen en ze loopt een stuk beter op de ongelijke wei. Sterker nog ze kwam mij helemaal achterna naar het begin van de wei ( waar het het slechtst is) om te bietsen, terwijl ze gisteren echt geen stap uit zichzelf wilde zetten.

Ik voelde mij toch al wat schuldig, want ik heb het te laat ontdekt, omdat ik zelf goed ziek ben geweest en eigenlijk net weer een beetje in de benen was. Maar ik weet nu iig dat er pijnstilling is die haar helpt en in het vervolg gaat ze dit gewoon gelijk al krijgen bij bevroren grond.

Ik denk zelf ook dat het de artrose is, maar ik neem alle tips dankbaar in overweging , dus dank allen.

Naomifruschi
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:07

Hoi, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Ik heb een paar weken geleden een paardje gekocht, ze is toen na een poosje stilstaan kreupel gaan lopen( ze stond stil omdat ik haar eerst naar de tandarts wilde doen voor ik erop ging). Toen heb ik er de smid naar laten kijken, bleek dat ze dunne zolen heeft. Nu heeft ze dus ijzers met een zooltje ertussen. Ze liep beter maar nog steeds niet helemaal goed. Nu heb ik gister voor het eerste een paar kleine sprongetjes gemaakt, niet teveel en zeker niet te hoog. Maar nu liep ze vandaag weer meer kreupel.

Kan dit komen omdat het nog teveel was voor haar hoeven of is het misschien iets anders? Ik weet het niet en hoop dat er hier mensen zijn die mij eventueel wat vooruit kunnen helpen. :)

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:19

Ik neem aan dat je dan misschien aan artrose denkt? Omdat je het in dit topic plaatst?

Ik denk dat je je paard even de kans moet geven om te herstellen en even kan met hoeven en goede bekapping 6 tot 12 maanden duren...

Als je echt aan artrose denkt dan kan je het beste een da bellen voor foto's. Niemand kan namelijk vanaf hier vertellen of en van wat je paard last heeft ;)

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:27

Naomifruschi schreef:
Hoi, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Ik heb een paar weken geleden een paardje gekocht, ze is toen na een poosje stilstaan kreupel gaan lopen( ze stond stil omdat ik haar eerst naar de tandarts wilde doen voor ik erop ging). Toen heb ik er de smid naar laten kijken, bleek dat ze dunne zolen heeft. Nu heeft ze dus ijzers met een zooltje ertussen. Ze liep beter maar nog steeds niet helemaal goed. Nu heb ik gister voor het eerste een paar kleine sprongetjes gemaakt, niet teveel en zeker niet te hoog. Maar nu liep ze vandaag weer meer kreupel.

Kan dit komen omdat het nog teveel was voor haar hoeven of is het misschien iets anders? Ik weet het niet en hoop dat er hier mensen zijn die mij eventueel wat vooruit kunnen helpen. :)



Met een paard dat niet helemaal goed loopt moet je natuurlijk nooit gaan springen.
Verder helemaal eens met de reactie hier boven.

Naomifruschi
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-01-24

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:40

Ze liep al beter. Het is vooral wennen, ze heeft iets meer dan een week haar ijzers. Heb het er met mijn instructrice nog over gehad, maar weinig om mezelf zorgen over te maken. Toch bedankt ☺️

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:13

Mag ik ook weer wat vragen hier?

Als je paard met artrose toch weer niet goed loopt , zou dit dan moeten verbeteren qua lopen met pijnstilling erin? Of maakt het qua bewegen vaak geen verschil maar is het gewoon wat prettiger voor het paard om iets minder pijn te voelen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:46

ik snap je vraag niet helemaal geloof ik ? Als een paard niet goed loopt door artrose komt dat door pijn en stijfheid. Dus ja dat verbetert dan door een pijnstiller.
Maar je bedoelt misschien wat anders ?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:49

Nee ik had weer eens het geduld niet om de pijnstilling zijn werk te laten doen... O:)

Ik zie nu wel duidelijk verschil dus ik ben al weer wat gerustgesteld.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:32

Zijn er hier eigenlijk ook mensen die hun paard met pensioen hebben gezet ivm de artrose?
Ik twijfel er soms over omdat in de winter geen enkel supplement echt lijkt te werken, maar dan breekt de zomer weer aan en loopt ze zonder iets bij te geven super goed.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:05

Ik zie dus door de bomen het bos niet meer wat nu een goed supplement is?
En heeft een supplement nog zin als het paard al ruim 10 jaar artrose heeft ?

Nu zit ik ook te denken aan ijzers en ga daar nog over in overleg met de hoefsmid. Graag zou ik van jullie daar wat ervaringen over willen horen, of dat kan helpen.

Ook ben ik benieuwd naar ervaringen met inspuiten bij een ouder paard wat dus al zo lang artrose heeft?

Paard heeft al denk ik ruim 10 jaar artrose en is nu 2 jr bij mij en eigenlijk altijd goed gestapt, waardoor we dus regelmatig stapritjes maakten, vind ze geweldig. 2 Maanden geleden ongeveer heeft ze zich verstapt/gestoten met uit stal komen en toen heeft ze een dag of 4 even wat minder gelopen (linksvoor , artrose zit in voorbenen). Toen was het weer goed, kwam de vorst en heeft ze met de bevroren ongelijke wei pijnstilling gekregen omdat ze daar niet kon lopen, terwijl ze op de straat gewoon gelijk goed liep. En nu is ze weer niet goed. Ochtend stram / kort lopen / etc. Terwijl het nu juist veel beter weer is als met de vorst waarbij ze dus wel goed liep op straat, loopt ze nu dus niet lekker op straat. Dus weer pijnstilling erin en nu gaan bedenken hoe nu verder, ik zoek mij gek maar ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:24

Meest eenvoudige supplement is vaak met glucosamine, chondroitine en msm. Mocht dat niet werken kan je een level hoger gaan met een supplement met hyaluronzuur (HA) erin. Maar ook daarbij geldt weer dat ene supplement misschien wel goed aanslaat en andere niet.

IJzers bij artrose. Hmmm Ligt waarschijnlijk ook aan de plaats waar de artrose zit. Ijzers belemmeren hoefmechanisme waardoor ze minder pijn voelen. Maar tegelijk is minder hoefmechanisme ook minder doorbloeding.
Paard wat bij mijn paard stond werd juist veel beter zonder ijzers. Dus ook weer per paard verschillend ?

Niet goed lopen na verstappen is wel logisch natuurlijk. Heeft vaak echt wel een paar weken nodig om weer beter te zijn. Traumeel vind ik dan een super fijn middel ( is homeopatisch oa met arnica ).
Ochtendstijfheid dan zou rhus een goed middel kunnen zijn. Maar misschien beter om dat een (paarden) homeopaat te vragen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:25

Hannanasjuh schreef:
Zijn er hier eigenlijk ook mensen die hun paard met pensioen hebben gezet ivm de artrose?
Ik twijfel er soms over omdat in de winter geen enkel supplement echt lijkt te werken, maar dan breekt de zomer weer aan en loopt ze zonder iets bij te geven super goed.


Wat heb je al geprobeerd aan supplementen ?
Pensioen voor een paard met artrose is meestal niet een goed idee. Of ze moeten een inloopstal hebben en veel wandelen heel de tijd.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:24

Maris schreef:
Hannanasjuh schreef:
Zijn er hier eigenlijk ook mensen die hun paard met pensioen hebben gezet ivm de artrose?
Ik twijfel er soms over omdat in de winter geen enkel supplement echt lijkt te werken, maar dan breekt de zomer weer aan en loopt ze zonder iets bij te geven super goed.


Wat heb je al geprobeerd aan supplementen ?
Pensioen voor een paard met artrose is meestal niet een goed idee. Of ze moeten een inloopstal hebben en veel wandelen heel de tijd.


Ja ze staat sowieso altijd al buiten met overkapping en inloopstal. Het stomme is dat je in de zomer er bijna niks van ziet en dan helpt bijvoorbeeld duivelsklauw wel. Maar in de winter met waterkou zie je duidelijk dat ze haar been buiten de massa plaatst. Ze is verder wel gewoon blij en fit.

Qua supplementen echt bijna alles.
Groenlipmossel, curcumine/curcuma, glucosamine met chondroitine en hyaluronzuur, extra vit. C, zwarte bessen, duivelsklauw poeder en brokjes, silicium, cannabidiol, zwavel(msm). Ik vergeet er vast nog wel een paar.
Alles van a-merk tot zelf samen gesteld of b-merk.

We gaan nu nog pea(palmitoylethanolamide) proberen. Bij mijn hond heeft dat goede effvecten.

De dierenarts wilt eventueel pijnstillers geven maar niet te vaak ivm de organen. Toen het duidelijk was dat het artrose was hebben we ingespoten met corticosteroïden. Dat hielp helemaal niks.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:27

Ik ben benieuwd naar de pea, pak je de reguliere versie of die van pharmahorse?

Mijn artrose dier doet het beste op duivelsklauw vloeibaar van naf en vitamine e ( +selenium ivm dat dit te weinig bij ons in de grond zit).

Ik merk op glucosamine en mixvarianten nooit enig verschil of iets.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:30

Voor nu heb ik capsules gestolen van mijn hond :+ waarschijnlijk koop ik wel een kleine verpakking bij pharmahorse om het uit te testen.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:32

Saaams schreef:
Ik ben benieuwd naar de pea, pak je de reguliere versie of die van pharmahorse?

Mijn artrose dier doet het beste op duivelsklauw vloeibaar van naf en vitamine e ( +selenium ivm dat dit te weinig bij ons in de grond zit).

Ik merk op glucosamine en mixvarianten nooit enig verschil of iets.



Merk jij verschil bij de duivelsklauw in brok, poeder of vloeibaar?
Ik had het idee dat ze op poeder net wat beter reageert dan op de brokjes. De ongemalen variant zeg maar.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:47

Hannanasjuh schreef:
Saaams schreef:
Ik ben benieuwd naar de pea, pak je de reguliere versie of die van pharmahorse?

Mijn artrose dier doet het beste op duivelsklauw vloeibaar van naf en vitamine e ( +selenium ivm dat dit te weinig bij ons in de grond zit).

Ik merk op glucosamine en mixvarianten nooit enig verschil of iets.



Merk jij verschil bij de duivelsklauw in brok, poeder of vloeibaar?
Ik had het idee dat ze op poeder net wat beter reageert dan op de brokjes. De ongemalen variant zeg maar.


Ik heb poeder nooit gegeven.
Maar de wortels/brokvariant werkt hier 0,0. Ik merk daar geen verschil op, toen ik overging op de naf vloeibaar was t echt een wereld van verschil. Dit was allemaal in t jaar van haar diagnose.

Ik weet niet of ik nu nog verschil zou merken. Maar never change a winning team.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:44

Ik geef carti aid senior van nutripower (en nog los msm). Ik had hiervoor deze winter een ander supplement en dan los duivelsklauw. Maar dat werkte toch minder. Weer terug op nutripowrr was echt een verschil.

Helaas miet blijvend, dus van de week naar de kliniek geweest en is ze nog eens ingespoten. Overigens staat ze nu iig 1.5 jaar op pensioen. Wel redelijk actief, in die zin dat we wandelen en wat grondwerken in stap en aan de hand als ze dat oké vind (mede omdat ze ook dat niet wilde heb ik d'r weer laten inspuiten).

Hier redelijk ernsfige artrose in de rug dus voor mij was het met pensioen zetten qua rijden heel vanzelfsprekend bij de diagnose 2 jaar terug.

Mijn shetlander heeft lichte artrose in de knie. Zij staat op Jointpower + Hyaluronzuur van horseflex.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:40

Hier een 8 jarige spaanse merrie waar eind afgelopen jaar helaas artrose aan haar knieen is ontdekt. Haar linker knie was erger dan de rechter, daarom is alleen links ingespoten. Nu zijn we nog steeds bezig met het behandelplan en merk ik dat ze op 1 kant (tegen de klok in) veel minder fijn loopt. Niet kreupel maar absoluut niet voorwaarts. Met longeren weigert ze ook de laatste tijd deze kant op te lopen en draait dan vanzelf om. Wellicht komt dit toch door compensatie?

Voor nu blijf ik haar wel rijden, maar alles volgens het behandelplan zodat haar spieren wel goed blijven. 12 februari gaan we weer naar het SMDC.. Ik voel al best spanning en ben benieuwd wat ze gaan zeggen..

Ik heb overigens duivelsklauw aangeschaft alleen las later dat dit negatief is bij paarden die bekend zijn met maagzweren. Helaas heeft ze die gehad en is ze momenteel ook gevoelig bij haar buik. Binnenkort verhuisd ze naar een paddock paradise met altijd beschikking tot hooi in netten/ruiven. Ik wil dan wel voorzichtig gaan beginnen met de duivelsklauw.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:10

Als een paard zo staakt op een kant zou ik daar niet direct op stappen. Maar goed dat is mijn mening :=

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:37

Stil zetten is ook echt niet bevorderlijk met artrose dus dat is de lastige overweging, daarbij loopt ze op de andere kant juist erg goed. Nogmaals, ik hou me ook echt op de minuut aan het behandelplan en doe de ene dag wellicht minder maar nooit meer.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:41

Het kan ook zijn dat ze staakt omdat ze toch weer last van haar maag heeft. Ik vind het een lastig dilemma en zou overleggen met de kliniek.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:42

Beweging is idd goed, maar dan moeten ze t wel willen en kunnen... is aan de hand soepel houden een optie?

Snap het dilemma hoor. Om goed te blijven moeten ze blijven bewegen, maar als ze niet willen.... mijne wilt t ook niet graag, die vraag ik niet eens meer om te draven. We doen wel dingen in stap. En aan de hand want ik ga er niet meer op.

Maar ik vond het wel echt lastig 'op te geven' qua training stop zetten want dan weet je ook dat t er niet beter op gaat worden als ze stil staan... daarom probeer ik toch wat te doen aan de hand en veel wandelen.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:37

Ja, we doen ook longeren en soms alleen wandelen, ik probeer het zo veel mogelijk af te wisselen.