[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:43

_Tristan schreef:
Ja, we doen ook longeren en soms alleen wandelen, ik probeer het zo veel mogelijk af te wisselen.


Longeren lijkt me vrij belastend voor knie-artrose ? Rechte stukken veel beter. Denk ik....

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:06

Grote voltes, geloof me ik doe niks op eigen houtje nu.. Alles volgens advies van de kliniek.
Ik ben ook niet opzoek naar kritiek... meer benieuwd naar ervaringen delen als meer mensen dit herkennen.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:49

_Tristan schreef:
Grote voltes, geloof me ik doe niks op eigen houtje nu.. Alles volgens advies van de kliniek.
Ik ben ook niet opzoek naar kritiek... meer benieuwd naar ervaringen delen als meer mensen dit herkennen.


Ik denk niet dat maris het als kritiek bedoeld maar als meedenken.

Mijn paard heeft artrose in de achterknie. Op voltes zetten hoe (groot ook) ben ik al snel mee gestopt. Iedere keer zag ik dat ze de dag nadien slechter liep dan daarvoor.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:02

Het was idd bedoelt als meedenken. Want natuurlijk snap ik dat je alles zo goed mogelijk wilt doen, alleen mis je soms iets wat een ander dan wel aan kan geven.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:45

Saaams schreef:
Ik ben benieuwd naar de pea, pak je de reguliere versie of die van pharmahorse?

Mijn artrose dier doet het beste op duivelsklauw vloeibaar van naf en vitamine e ( +selenium ivm dat dit te weinig bij ons in de grond zit).

Ik merk op glucosamine en mixvarianten nooit enig verschil of iets.


Dat heb ik ook. Mijne staat ook op Duivelsklauw van naf en vitamine e van heltiehorse

Kwa ijzers heb ik sinds kort weer demping met siliconen en hij loopt weer super. Hiervoor gewoon met ijzers. Maar mijne kan niet zonder ijzers

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:34

plutolover schreef:
Saaams schreef:
Ik ben benieuwd naar de pea, pak je de reguliere versie of die van pharmahorse?

Mijn artrose dier doet het beste op duivelsklauw vloeibaar van naf en vitamine e ( +selenium ivm dat dit te weinig bij ons in de grond zit).

Ik merk op glucosamine en mixvarianten nooit enig verschil of iets.


Dat heb ik ook. Mijne staat ook op Duivelsklauw van naf en vitamine e van heltiehorse

Kwa ijzers heb ik sinds kort weer demping met siliconen en hij loopt weer super. Hiervoor gewoon met ijzers. Maar mijne kan niet zonder ijzers


Mag ik vragen waar bij jouw paard de artrose zit , dat hij niet zonder ijzers kan?

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:45

sorry, ik zag het aan voor kritiek maar dat komt wellicht ook omdat ik erg gespannen ben doordat ik met artrose nooit zo goed weet waar ik echt goed aan doe.
Morgen is het zo ver en gaan we weer naar de kliniek.. ik hoop dat ik straks nog een oog dicht doe.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:30

Geeft niet is al goed.
Heel veel succes zo/ straks !

Tancreda4

Berichten: 24042
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:39

Succes straks!

Mijn merrie gaat ook wat minder. Twee weken terug opnieuw laten inspuiten. De artrose zit in de rug achter, maar merk dat ze ook voor knikkende knietjes heeft,.iets dat ze ook had ten tijde van de diagnose. Ik vind het lastig... momenteel krijgt ze ook geen supplement omdat ze vanwege d'r maag amper at, en in t supplement zit duivelsklauw en begreep dat dat niet zo fijn is bij een gevoelige maag. Van de week weer rustig proberen op te bouwen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:53

Ik ben er hier ook mee aan het tobben moet ik zeggen, hier komt morgen de da voor het hoesten, maar ze begint weer slechter te lopen nu de pijnstilling is uitgewerkt na afbouwen en stoppen, dus ik neem het zeker mee. Succes Tristan.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:44

Ik ben nu een paar dagen verder met Pea voeren en ik durf nog niet vol overtuiging te zijn maar wel redelijk positief.

Normaal had ze na 5 km lopen extra last door waarschijnlijk compensatie. En gisteren in de regen wezen lopen. En nergens last van. Zelfs icm heen en terug naar het bos met de trailer en dus extra balans moeten houden.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:52

Hoeveel van de Pea geef jij? Ik kan nergens de dosering vinden afgezien van de Pharmahorse variant maar daar staat 1 maatschepje en niet hoeveel mg.
Wil dit misschien ook wel gaan proberen, zowel bij mijzelf als bij mijn paard.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:05

Ik zit eens te denken.... is het misschien handig om een keer een lijstje te maken van pijnstillende supplementen en medicijnen ivm artrose ?
Want duivelsklauw is echt niet de enige optie, dacht ik.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:17

Ik zou daar zeker belang bij hebben Maris. Want ik ga nu idd naar duivelsklauw kijken voor een natuurlijke pijnstilling, maar geen idee of er betere opties zijn?

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:22

Sica schreef:
Hoeveel van de Pea geef jij? Ik kan nergens de dosering vinden afgezien van de Pharmahorse variant maar daar staat 1 maatschepje en niet hoeveel mg.
Wil dit misschien ook wel gaan proberen, zowel bij mijzelf als bij mijn paard.


Bij pharmahorse staat gewoon aangeven hoeveel de inhoud van een schepje is. 1 maatschep is 5 gram. Ik geef zelf 12.5 gram. Mijn paard weegt 750kg.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:27

neetoch schreef:
Ik zou daar zeker belang bij hebben Maris. Want ik ga nu idd naar duivelsklauw kijken voor een natuurlijke pijnstilling, maar geen idee of er betere opties zijn?



Hmm ik kan zo zelf geen lijstje produceren dat volledig is. Andere bokkers kunnen vast ook helpen. Ik weet namelijk wel dat eigenlijk bijna per land ze andere pijnstillers gebruiken.
In nederland idd vaak duivelsklauw.
Maar in duitsland en engeland weer andere dingen.

- duivelsklauw
- gemicroniseerd lijnzaad
- boswellia
- groenlipmossel
- pea
- supplement op basis van wiet ?
- kurkuma

Tancreda4

Berichten: 24042
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:24

M'n pony liep vorig jaar soms wat onregelmatig, niet heel duidelijk, soms wat passen een knikje. Maar ook een paar keer uit de paddock direct een aantal passen heel kreupel en daarna weer goed. Toch naar de DA gegaan omdat ik HB wilde uitsluiten (heeft ze wel eens gehad). In de kliniek kwam een dunne zool en artrose in haar knietje. Ze heeft 2x een prik gehad (glucosamime??) Met een week er tussen. En ze knapte enorm op, liep weer goed!

Dat is nu een krap half jaar geleden. Vorige week zag ik dat ze na een wandeling van 6 km (zij doet dat in draf met d'r korte pootjes) iets onregelmatig leek na een uurtje paddock daarna. Maar heel minimaal. Van de week een rondje met de sulky, af en toe een pasje 'zag ik dat nu goed'. En helaas dag erna 3 katskreupele passen uit de paddock. Daarna weer heel minimaal of niet. Bij de HS gaf ze d'r beentje wat stijf, dus het lijkt tocj weer haar knie.

Ze lijkt niet veel te liggen, dat was me al opgevallen maar dit zou t kunnen verklaren. Opgevouwen voor poortjes is dan niet fijn met zo'n knietje. Nu twijfel ik of ik d'r weer aan bied voor zo'n algehele prik of laten inspuiten in het gewricht. Maar dan vooral, wat daarna. Rust roest, maar moet ik d'r dan nog wel voor de sulky zetten of mee te wandelen nemen, draf op het harde is dan wellicht toch wel echt funest (ondanks haar schoentjes die ze altijd aan heeft). Toch ook maar met pensioen, beetje werken in de bak? Of niet inspuiten en dan t bovenstaande?

Wat zouden jullie doen. Zijn jullie wel of niet van t inspuiten? Wat zouden jullie doen qua beweging?

(Ze kreeg overigens een supplement met gluco en hyluronzuur erbij, maar dat heeft t njet weggehouden. Duivelsklauw durf ik niet ivm dat ze maagzweren heeft gehad).

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 00:14


ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:58

Even een vraagje ik heb mijn paard 3 jaar geleden rechtsvoor inlaten spuiten met corticosteroïden en hyaluronzuur in het kroongewricht dit leek toen weinig te doen, hij leek pas beter te gaan lopen na dat hij zijn ijzers kwijt was en toen heeft hij ook prp ingespoten gekregen.
Nu lijkt het andere voorbeen ook atrose te hebben.
Hoe lang duurde het bij jullie dat je paard beter ging lopen na inspuiting corticosteroïden met hyaluronzuur.
En werkte het überhaupt.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:03

Sorry, geen ervaringen met inspuitingen ivm artrose. Misschien anderen hier, maar dit topic is niet meer zo actief.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:04

_Tristan , hoe is het met de artrose bij jouw paard ? Ben je wijzer geworden in de kliniek ?

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:00

Ik heb mijn paard laten inspuiten met corticosteroïden en hyaluronzuur maar het hielp helemaal niks. Gelukkig ook niet bevangen geworden ervan. Dat was wel een zorg van mij en de da omdat ze een koudbloed is.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:41

Hoi, sorry voor de late reactie.
Ivm met maagzweren helaas de afgelopen tijd alleen kunnen wandelen en daarom niet veel progressie kunnen zien..


Maar sinds een week maagzweer vrij en zijn we weer aan het opbouwen.
Ik merk dat ze nog steeds wel even tijd nodig heeft om op te starten, ze is dan in het begin wat sloom en neemt kortere passen, maar na een poosje gaat ze weer lekker vlot lopen als vanouds, dat is echt de artrose denk ik.

Verder gelukkig geen kreupelheden en klachten momenteel. (Even afkloppen)

Oja, wat geven jullie als supplement? Ik was begonnen met de duivelsklauw, maar ik durf het nu niet zo goed meer te geven ivm de gevoeligheid voor maagzweren.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:02

Voor opstartstijfheid hielp bij mijn paard homeopathie echt heel goed. Er zitten, dacht ik, nog wel dierhomeopaten op bokt voor goed advies ( over hoeveelheid en hoe lang geven etc ).
Als gewoon ondersteunend supplement gaf ik er eentje met glucosamine, msm, chondroitine en enkele kruiden.