[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:04

Uitverdoven is nodig om uit te zoeken waar in de artrose precies zit, zodat je weet waar je foto's van moet maken.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:53

we gaan waarschijnlijk toch nog foto's laten maken, omdat ik zekerheid wil..
de een zegt dat het niet zo is de ander wel..
vanavond ga ik met mijn vader en moeder praten over hoe we het doen en mijn moeder gaat de kliniek bellen hoe duur enzo :D :D

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:49

Wauw wat een super beslissing! Echt fijn als je daarna zekerheid hebt! Succes!!

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:36

we gaan wel een paardenkenner meenemen, die is een keuriemand van het kwpn..
die zal ik vandaag vragen wanneer hij kan :D hij is ook meegeweest, toen we de pony kochten !!
maarja, soms is zekerheid niet leuk, als je daaarna zeker weet dat ze artrose is, en haar moet laten inslapen ;(

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:24

Fijn dat je die beslissing hebt genomen.
Maar ik vraag me af of inslapen nodig is. Er zijn zat mensen die (wanneer de uitslag 3'tjes of lager is) best nog recreatief met de pony willen rijden. Hetzij met hoefschoenen, hetzij met supplementen.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:17

gem schreef:
Fijn dat je die beslissing hebt genomen.
Maar ik vraag me af of inslapen nodig is. Er zijn zat mensen die (wanneer de uitslag 3'tjes of lager is) best nog recreatief met de pony willen rijden. Hetzij met hoefschoenen, hetzij met supplementen.


dit zou inderdaad kunnen, maar ik wil verder komen in de sport..
en ik vind het niet eerlijk om haar weg te doen naar allemaal vreemde mensen, tenzij ik 200% zeker weet dat ze daar haar hele leven kan blijven..
de kans is namelijk groot, dat ze de verkeerde handel ingaat. en ze allemaal spuiten krijgt om een tijdje goed te lopen, om haar goed te verkopen. en daarna begint de ellende weer.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:10

niet op de zaken vooruit lopen. Ook zijn er zat paarden welke nog in de sport lopen met lichte artrose en supplementen krijgen. Mijn paard (nu even gestopt wegens spat) zou klasse 3 gaan starten in de endurance. Ook geen lichte sport, en met mij zijn er nog andere die het zelfs nog beter doen.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:04

dat is waar PBA_.. we zullen zien wat het is, is zal het hier posten, denk dat de foto's volgende week gemaakt worden?!

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:34

Met Palisa gaat het goed, nadat haar heup is " losgemaakt". Eerst een paar keer aan de hand wezen wandelen. Hier genoot zij erg van. Ze heeft speciaal beslag gekregen, voor. Hoefijzer met leer er tussen. Gisteren voor het eerst weer een buitenritje gemaakt. Eerst even druk natuurlijk, na zo'n lange tijd. Daarna was ze heerlijk ontspannen. Wij hebben alleen gestapt en gaan dat rustig opbouwen. Wij gaan voorlopig lekker buitenritten maken, ben bang dat als ik regelmatig in de bak rij, dat de problemen terugkomen met de heup. Voor mijn gevoel zijn lange stukken rijden prettiger voor haar.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:12

palisa schreef:
Met Palisa gaat het goed, nadat haar heup is " losgemaakt". Eerst een paar keer aan de hand wezen wandelen. Hier genoot zij erg van. Ze heeft speciaal beslag gekregen, voor. Hoefijzer met leer er tussen. Gisteren voor het eerst weer een buitenritje gemaakt. Eerst even druk natuurlijk, na zo'n lange tijd. Daarna was ze heerlijk ontspannen. Wij hebben alleen gestapt en gaan dat rustig opbouwen. Wij gaan voorlopig lekker buitenritten maken, ben bang dat als ik regelmatig in de bak rij, dat de problemen terugkomen met de heup. Voor mijn gevoel zijn lange stukken rijden prettiger voor haar.


fijn dat het weer wat beter gaat!!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:33

@ Palisa: dat is pas goed nieuws!!

Ik ben daarnet nog eens wezen rijden met mijn artrose-dame. Was ook weer even geleden door het slechte weer en vooral de sneeuw. Eerst hebben we een half uur gestapt, dan telkens kleine stukjes draf en weer stap. In 't begin was ze een beetje stijfjes (hoewel ze 24/7 buiten staat, maar goed, ze wordt er ook 28 dus ik mag mss niet zeuren) maar de ervaring heeft me geleerd dat dit het snelste voorbij is bij haar door zo draf-stap-draf-stap heel kort af te wisselen. En idd, na een paar minuutjes was het over! Verder hebben we fijn gedraafd en gegaloppeerd en lange stukken gestapt en de toerist uitgehangen - we zijn samen bij de motocross wezen kijken :+ Op de terugweg lag ik door haar gekke bokkesprongen weer bijna tegen de wereld, ik denk dus dat ze zich wel goed voelt!

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:57

Mijn paard heeft zowel HKO als kogelatrose, en daarbij nog een peesblessure, die inmiddels goed gerevalideerd is. Ik moet wel zeggen dat ik haar alleen nog gebruik voor recreatieve ritjes 2 keer per week. Verder loopt ze in de wei zoveel mogelijk.

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:40

Bedankt voor jullie leuke reacties.

@Memuska,
Wat leuk dat jou 28 jarige nog actief is.

Artrose is geen leuke aandoening. En toch kun je een paard/pony zoveel plezier geven met recreatief rijden, vooral buitenritten.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:23

Morgen foto's :D
zou dat kunnen Palisa? ik ben zo bang dat ik haar dan pijn doe, dat ze het niet meer wil ofzo.

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:37

Memuska schreef:
maar de ervaring heeft me geleerd dat dit het snelste voorbij is bij haar door zo draf-stap-draf-stap heel kort af te wisselen. En idd, na een paar minuutjes was het over!


Dat werkt bij mijn paard ook goed ja. En verder zoveel mogelijk in de wei, zomers dag en nacht, in de winter de hele dag. Ik geef haar glucosamine sulfaat bij. Niet de HCL, want die schijnt minder goed te worden opgenomen in het lichaam. Ze doet het er goed op, maar meer dan af en toe een stapritje met een beetje draf vraag ik niet meer van haar. Wel balen, want ze is ook nog maar 12..

Ik heb mijn paard vorige zomer helemaal laten onderzoeken op de Uithof. Haar beide onderbenen vóór zijn uitverdoofd, er zijn foto's gemaakt van de hele ondervoet, en een peesscan op beide voorbenen, ik was ruim 500 Euro kwijt, ze zijn bijna een hele dag met haar bezig geweest.

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:47

@enniee, Wat voor foto's bedoel je? Foto's van de dierenarts heb ik niet, Palisa is mijn verzorgpaard.
Tot nu toe nog niet echt mooie foto's kunnen maken van haar, i.v.m. het weer.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:54

Nou jongens/meisjes..
slecht nieuws. ze heeft hoefkatrol(ontsteking)linksvoor en spat in het rechterachterbeen ze hebben haar een spuit gegeven zodat ik nog kan rijden. En ze word deze week beslagen.

toch nog beetje leuk nieuws dat ik weer wat op dr kan gaan rijden, verder allemaal r.otnieuws.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:35

Jeetje, daar word je niet blij van...
Hoe erg is de hoefkatrol??

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:11

de dierenarts schrok er enorm van zei hij , hij vond het zeer ernstig.. wij hebben heel lang niks door gehad, ze was altijd al zo wild aan het begin, wij dachten ze probeert me uit.. Achteraf hadden we haar röntgenologisch (Hoejehetookschrijft) moeten keuren, want we zijn bedonderd. ze heeft nu een spuit gekregen zoals ik al eerder zei 10 %kans dat het niet helpt, 30% kans dat het voor 2-3 weken werkt 30% kans dat het voor 3 maanden werkt en 30% zien ze zo 5 jaar niet terug.

hoop op het laatste! maar ik heb dus 4 jaar op haar gereden terwijl ze pijn had, waar ze doorheen gebeten heeft door haar karakter en doorzettingsvermogen zei de DA

maar ik heb mijn best nu gedaan, meer kan ik niet doen vind ik zelf!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:23

Jeetje wat een rotnieuws! Ik ken het gevoel....Ik was echt een beetje in de rouw toen ik hoorde dat Rafiq artrose heeft.
Maar inderdaad heb je gedaan wat je kon en is het erg goed geweest dat je haar hebt laten doorlichten.
En zoals meer bokkers zeggen kun je recreatief vaak nog een hoop plezier beleven hoor! Rafiq ging ook meteen een stuk beter lopen en lekkerder in zijn vel zitten toen het 'moeten' over was en hij meer rust en ontspanning kreeg. Je moet het alleen eerst allemaal even verwerken voordat je de draad weer een beetje op kunt pakken. Sterkte en succes!

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:08

Wat een naar nieuws.
Dan heeft jou paard echt karakter, dat ze zij zolang heeft doorgelopen.
Hopelijk slaat de injectie aan.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:03

wat vreseleijk K.T zeg. Spat is een rot ziekte waar ze neit meer van afkomen (het kan wel beter worden maar genezen doet het niet), met hoefkatrol ontsteking kunnen ze tegenwoordig steeds meer. Mijn paard heeft ook spat maar loopt nog steeds. Sterkte

[BEH] Centraal topic over spat.
misschien intressant om te kijken.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:07

PBA_ bedankt voor je link zal er eens naar kijken.
ik mag nog gewoon wedstrijd gaan rijden straks, moet eerst natuurlijk wel weer rustig opbouwen nadat ze zolang stil heeft gestaan! maar als de injectie aanslaat kan ik weer gewoon met haar L1 starten, niet springen natuurlijk maar dat is het ergste niet.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:20

O, dat is wel fijn dat je weer met haar mag starten! Veel succes met het opbouwen.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:29

Aukie schreef:
O, dat is wel fijn dat je weer met haar mag starten! Veel succes met het opbouwen.


dankje!! :D