[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:20

Er stonden in mijn geheugen drietjes voor Amigo, dus dat schema'tje van jou zou heel goed kunnen!
De DA gaf hem nog 3 actieve, recreatieve rij-jaren met glucosamine en gelatinaat, en dat klopt toch wel aardig. Qua rijden zit hij echt op zijn eind.

twinkle_
Berichten: 52
Geregistreerd: 01-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:50

Shame on me.. ik heb het topic nog niet goed door gelezen dus als iemand mijn vraag al uitgelegd heeft sorry dat ik het nu nog een keer vraag..

ik heb een vraag over artrose achter in de heup... het is een paar maanden terug geconstateerd en het is nog een hele erge lichte vorm van artrose.. het gaat over een ongeveer 15 jarige.. nu is dus mijn vraag: waarmee heeft zo'n paard nu meer moeite mee kwa alles.. en rijden.. kan dat recreatief nog een beetje er word nu wel gewoon elke dag op gereden recreatief.. en medicijnen zijn er suplementen die je in elke paardenwinkel kan kopen om het te verlichten en wat zijn ongeveer daar de kosten van.. ? of kort gezegd ik zoek zo veel mogenlijk info over artrose in de heup... alle info is welkom... :D

edit: is artrose trouwens erfelijk.. ?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:55

Twinkle: ik zou zeggen, lees het topic eerst door. Het is maar 3 blz lang :roll: .

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:01

Mijn vz paard (dit jaar 7 jaar oud) heeft ook artrose, beide voorbenen in de kogels.
Artrose is opzich niet erfelijk, want het ontstaat vanuit een ontsteking en je erft geen ontsteking. Wat wel erfelijk is, is de kwaliteit van het kraakbeen. Als dit slecht is, is de kans op het ontwikkelen ervan groter. Daarnaast kan artrose ook vanuit trauma ontstaan, wat natuurlijk ook niet erfelijk is. Maar voordat je gaat fokken, bedenk wel dat je het de merrie onnodig zwaar maakt, dus zeker bij zware artrose zou ik dat niet doen.

shereen1999
Berichten: 55
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Doetinchem/Duiven

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:52

Heeft een paard erg veel last ervan met rijden als hij/zij artrose heeft?! (niet heeel zwaar)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:16

Amigo heeft behoorlijk artrose, maar kan in principe nog prima draven op lange rechte stukken op zachte ondergrond en dan heeft hij er behoorlijk de pas in!
Zo min mogelijk in de rijbak rijden; scherpe bochten, hoeken, voltes en longeren zijn pijnlijk voor een paard met artrose.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:43

shereen1999 schreef:
Heeft een paard erg veel last ervan met rijden als hij/zij artrose heeft?! (niet heeel zwaar)

Net wat gem zegt...en kijk naar je paard. Zorg dat je aanvoelt wanneer je moet stoppen of het werk eventjes moet minderen. Als je goed naar je paard kijkt en luistert gaat het het beste..

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:18

Ik rij nu gewoon B niveau in de bak, dat kan ze makkelijk aan. Veel door de hele bak en grote figuren, en vaak stappen tussendoor. Maar er zijn ook paarden met artrose die nog in de sport lopen, hangt af van het paard an graad van artrose.

twinkle_
Berichten: 52
Geregistreerd: 01-03-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:26

ik heb me over de dag verdeeld vandaag op internet meeste van paardendrogist.nl gekeken naar suplementen. hier heb ik er toch wel een aantal gevonden.. hoe weet je nu welke het best werkt.. ?
ook hoor en lees je veel dat een paard met atrose die plek warm moet houden.. dus als het in de heup zit. zou het in de winter dan beter zijn om een deken op te hebben.. ? en ook lees ik veel dat beweging super is en stil staan bijvoorbeeld op stal niet.. dus zou voor en paard met artrose beter zijn 24/7 op de wei te staan toch..? en bijvoorbeeld met rijden.. je hoort of iniedergeval ik hoor weinig over artrose in de heup.. welke speciefieke beperkingen krijg je hiermee.. ?
ik heb nu ook het topic door gelezen maar bevredigde mijn grote mega vraag niet echt.. :P heb daarom nu hierbove dus maar een aantal vragen gesteld..

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:30

Bij alle artrose vormen is stilstaan niet goed. Idd liefst de hele dag in wei/paddock, maar niet te zware ondergrond. Supplementen zijn er idd heel veel, niet elk supplement slaat aan bij elk paard. Ik zou ook niet weten welke er het beste is. Artrose in de heup belemmert de beweging van de heup, lijkt me logisch. Loopt je paard nu rad? Misschien kun je er dan gewoon mee rijden, maar dat moet je even proberen.

twinkle_
Berichten: 52
Geregistreerd: 01-03-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:39

ze loopt nu goed.. ze is nog niet van mij.. ze krijgt dacht ik nu glucosemine.. maar welke precies weet ik niet..
ze word ook nog elke dag ongeveer un uur recreatief gereden..
maar was eigelijk wel benieuwd naar de beperkingen dan.. want lijkt mij dat je met rijden dan niet meer echt met de achterhand bezig kan zijn..? toch.. ? en op het harde.. dat is denk ik ook niet fijn voor een paard met artrose of wel.. ?

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:42

Stappen op het harde kan vaak wel, maar een dempende ondergrond is beter. Dus niet draven op het harde ed. Mn vz paard heeft bv ook ijzers met van de pakking eronder, als demping.
Ik weet er verder niet veel van, mss een idee om met de DA die het heeft vastgesteld te overleggen wat er nog mogelijk is en wat niet?

twinkle_
Berichten: 52
Geregistreerd: 01-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:52

jah ik ga ook zeker als ik de veearts tegen kom overleggen maar ik was erg benieuwd naar alles over artrose de algemene do's en don'ts... :+ want je hoort vind ik veel over in de kogels maar heel weinig over in de heup.. of weet iemand mischien een goeie site om dat te vinden of waar heel veel en betrouwbare info op staan.. want de meeste dingen die op internet staan vind ik heb je heel erg weinig aan.. O:)

IndomitableJarig

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:00

Nou ik ben deze week zelf bijna achterover gevallen van mijn eigen dierenarts en de mensen bij ons op stal. Mijn mooie meisje van pas 22 jaartjes jong liep een paar dagen extreem moeilijk na het rijden. Ze had een weekje vakantie gehad en daarna ben ik gaan rijden.

In eerste instantie dacht ik dat het spierbevangen zou zijn, maar het duurde mij te lang. DA erbij gehaald, en ja hoor het eerste wordt de leeftijd om mijn oren gezwaaid. Goh dat weet ik zelf nog niet hoe oud ze is. Dekens afgehaald, gestapt en gedraafd over het harde. Kreupel op beide achterbenen. Buigproef gedaan en geen zuchtje pijn. Raar vond de DA het ook, diagnose in het beste geval een onsteking in de rug, in het slechtste geval artrose, maar dat was raar ivm de buigproef. Weekje Metacam gegeven en afgelopen donderdag was hij terug.

Jawel in 2 minuten tijd, kon hij de diagnose stellen. Paard uit de stal, ja ze loopt beter. Dekens nog op! Stukje gedraafd. Tja ik denk 'vermoedelijk een lichte vorm van artrose in de rug'. En dat beoordeeld op nog geen 20 m met de dekens op zonder aan de rug te voelen of het zadel te bekijken. Want och ze was ook al 22. Maar ik mocht direct weer gaan stappen en draven op het harde zonder beperkingen.

De zondag ervoor ostheopaat laten komen en die geeft aan dat de rugspier zodanig verkrampt is/was omdat het zadel op 3 punten knelde. Erg stomme fout van mezelf, maar geen blijvende schade. Aanstaande zondag komt de ostheo terug met de zadelmaker.

Je wilt niet weten hoe mensen op stal al hebben geoordeeld (opgesomt de adviezen):
* Ik zou haar weg brengen en af laten spuiten, ze is al 22
* Je hebt toch geen paard om alleen te borstelen
* Het kost je handenvol met geld en je kunt niet meer rijden
* Ik zou haar gewoon op een weiland gooien

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:06

twinkle_ schreef:
ze loopt nu goed.. ze is nog niet van mij.. ze krijgt dacht ik nu glucosemine..

ze is niet van jou?
Supplementen zijn behoorlijk prijzig!
* Primeval Gelatinaat kost 149 euro voor een 5 kg emmer. Daar doe je ongeveer 2 a 3 maanden mee, uit mijn hoofd gezegd.
* glucosaminepillen, weet ik de prijs zo niet van (ga morgen opzoeken / navragen)
* emmertje Arti Gold kost 190 euro excl. btw voor 2,7 kg.....

Als het paard niet van jouzelf is, lijkt het me niet wijs dit te gaan aanschaffen.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:10

Mijn paard heeft rechtsvoor en rechtsachter artrose. Op aanraden van DA De Vallei ben ik begonnen met Radical. Overigens kende ik al een paardje dat het hier ook goed op deed. Het is eind 2006 vast gesteld en hij loopt nog steeds super. Natuurlijk heeft hij z'n mindere dagen. Maar daar hou ik rekening mee. Ik stap altijd minimaal 10 minuten in. Wel aan het werk, maar in stap. Daarna kijken hoe het gaat in draf. Loopt hij niet lekker, terug naar de stap en zo opbouwen. Ook stap ik minimaal 10 minuten uit en spoel altijd z'n benen met water na. Zomers gaat het natuurlijk beter dan 's winters. Nu is hij ook gewoon stijver omdat we minder kunnen doen vanwege de vorst. Want met een harde bodem of een zware bak, rijd ik niet of alleen stappen en een beetje draven.

Radical kun je verkrijgen bij http://www.jordenshippo.nl. Ik heb een grote spuit van de DA en dagelijks krijgt hij 1 volle spuit (20 ml) over zijn voer heen. Soms doe ik iets extra als hij een hele slechte dag heeft. Ik heb hier echt hele goede ervaring mee. En ik kan het iedereen aanraden.

Over Radical:
4 BELANGRIJKE VOEDINGSMIDDELEN VOOR EEN OPTIMAAL FLEXIBEL BEWEGINGSMECHANISME.
RADICAL bevat NoBute, M.S.M, Vitamine C & Glucosamine.
Radical is een 100 % natuurlijk vloeibaar supplement dat voor optimale
flexibiliteit van het paardenlichaam zorgt.
RADICAL verbetert het gehele bewegingsmechanisme op natuurlijke wijze, is DOPINGVRIJ !
RADICAL is vloeibaar en geeft een snel resultaat, gemiddeld na 7-10 dagen een
merkbaar resultaat, het is sterk ontstekingsremmend, heeft een pijnstillende werking
en is ondermeer voor paarden met O.C.D., spat, hoefkatrol een uitkomst.
RADICAL heeft geen invloed op het verteringssysteem, de darmen of de maag.
RADICAL IS NIET GESCHIKT VOOR DRAGENDE MERRIES !
DOSERING:
Vóór en na zware arbeid/inspanning, of specifiek probleem : 40 ml. per dag.
Als onderhoudssupplement : 25 ml. per dag

Vragen? Mag in dit topic of via PB. Oh, en ik heb geen aandelen in jordenhippo. Moet ik misschien eens gaan vragen. :+

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:10

Ik zie dit topic net pas maar heb een 10 jarige lopen met kogel artrose. Ze doet het goed met primeval gelatinaat en heb haar gewoon in de endurance sport kunnen blijven rijden. Of dat nog steeds kan weet ik niet want de spat gooit roet in het eten.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:29

PBA_ : Radical kan ook goed bij spat werken. Misschien kun je daarmee beide problemen ondersteunen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:39

tot nu toe gaat het super maar mocht het minder gaan houd ik dat in gedachtten. wat is het voor een supplement?

twinkle_
Berichten: 52
Geregistreerd: 01-03-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:55

@ gem.. de rede daarvoor tjhaa.. laten we even voor de makkelijkheid zeggen eige keus.. ;) als je het hele verhaal wiltweten moet je maar een pb sturen.. ;)
ik heb ook nogal wat middeltjes gevonden die ook echt voor atrose is maar lang niet zo duur als jij zegt.. O:) ik heb terug gerekend per dag en dan zit ik met al die dingen bij elkaar tussen de €0,50 en de €2,- dus dat valt goed mee... ;)

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:31

PBA_ :

Over Radical:
4 BELANGRIJKE VOEDINGSMIDDELEN VOOR EEN OPTIMAAL FLEXIBEL BEWEGINGSMECHANISME.
RADICAL bevat NoBute, M.S.M, Vitamine C & Glucosamine.
Radical is een 100 % natuurlijk vloeibaar supplement dat voor optimale
flexibiliteit van het paardenlichaam zorgt.
RADICAL verbetert het gehele bewegingsmechanisme op natuurlijke wijze, is DOPINGVRIJ !
RADICAL is vloeibaar en geeft een snel resultaat, gemiddeld na 7-10 dagen een
merkbaar resultaat, het is sterk ontstekingsremmend, heeft een pijnstillende werking
en is ondermeer voor paarden met O.C.D., spat, hoefkatrol een uitkomst.
RADICAL heeft geen invloed op het verteringssysteem, de darmen of de maag.
RADICAL IS NIET GESCHIKT VOOR DRAGENDE MERRIES !
DOSERING:
Vóór en na zware arbeid/inspanning, of specifiek probleem : 40 ml. per dag.
Als onderhoudssupplement : 25 ml. per dag


Het is dus een natuurlijk middel. Als je het eens wil proberen zonder gelijk een liter aan te schaffen, je mag wel wat van mij overkopen. Je woont toch bij mij in de buurt. Ik koop het altijd per 5 liter, dus kan best een keer een halve liter missen. :D

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:23

En wat kost dat dan en waar haal je dat en uiteraard waar woon jij?

Kasztanka
Berichten: 239
Geregistreerd: 05-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:46

Ik denk dat enkelen hier wel wat zullen hebben aan mijn topic in Medisch BEH over Sundancer. Opgepast voor de gevoelige zielen, er zijn héél wat negatieve reacties geplaatst van mensen die een paard met artrose geen kans meer willen geven. Sommige reacties kunnen wel erg hard aankomen voor zij die geconfronteerd worden met een paard met artrose. Maar mijn ervaring met Sundancer kan dan wel weer hoop geven. Zeker het allerlaatste filmpje bekijken (ik denk op p.10).

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:49

Zag dat 5 ltr Radical 250 euro excl. kost .... %) . Moet altijd ff wennen aan dat soort bedragen := .

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:46

Kost het inderdaad. Ik koop het groot in omdat dat uiteindelijk goedkoper is. Maar met 5 liter doe ik gemiddeld 6 tot 8 maanden. Ik weet het, het is niet super goedkoop. Maar mijn paard doet het er echt super op. En dat vind ik het wel waard. overigens kun je het alleen verkrijgen bij jordenshippo of bij de DA. Tenminste zover ik weet. Maar bij De Vallei betaalde ik voor een liter ook € 60,- en moest ik naar Woudenberg rijden. Nu bestel ik het en krijg er vaak ook nog iets extra's bij. Staart en manen spray bijvoorbeeld. Ze hebben altijd dingen die je er gratis bij kunt bestellen.

Denk dat er meerdere medicatie mogelijkheden zijn. Het is uitzoeken welke het beste bij je paard past. En of je het er voor over hebt. Denk dat je als je voor 8 maanden andere medicatie koopt je ook niet super goedkoop uit bent.

PBA_ ik woon in Putten. Dus dat is een klein ritje.