[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:26

Hé bah, dat is niet het nieuws waar je op gehoopt had. Ik hoop voor je dat de spuiten goed gaan aanslaan!!! Veel succes met opbouwen en dat jullie nog vele jaren samen plezier mogen hebben!

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:50

mijn paard heeft kogelartrose, aan de artrose is natuurlijk niets te doen het advies was Break-over beslag kan ik nog fijn met haar rijden,
ik mag niet meer met haar in de bak rijden of voltes maken.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:51

In wat voor mate heeft jou paard artrose sofie1970? Mijn vz paard heeft nl ook kogelartrose, maar haar kan ik nog gewoon rustig aan in de bak rijden (met 3-tjes in voorbenen). De da heeft na diagnose ook niet gezegd wat we wel en niet mochten doen, gewoon opbouwen en kijken hoe het gaat.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:41

Een zware bak is niet goed. En kleine voltes ook niet. Maar je moet gewoon kijken wat werkt voor jou paard.

Ik heb nog een fles NoBute staan. Dit is 100% natuurlijke duivelsklauw wat helpt tegen stijve spieren, stijve gewrichten en ontstekingen. Misschien is er iemand die dit van mij over wil kopen om het zo een stukje goedkoper te proberen tegen de artrose?

NHP
Berichten: 106
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:52

Artrose middeltjes etc pb mij ef mag geen reclame maken :P

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:41

horse_girl schreef:
In wat voor mate heeft jou paard artrose sofie1970? Mijn vz paard heeft nl ook kogelartrose, maar haar kan ik nog gewoon rustig aan in de bak rijden (met 3-tjes in voorbenen). De da heeft na diagnose ook niet gezegd wat we wel en niet mochten doen, gewoon opbouwen en kijken hoe het gaat.



Van 1 tot 4 een 3.
Zo werd het me uitgelegt, ze heeft behoorlijk artrose en er was ook wat ''rommeligs'' bij de knie te zien.
Ik heb haar door 2 DA 's laten beoordelen.
Bij Visdonk in Roosendaal heb ik meer info en duidelijkheid gehad, maar beide DA's zeiden, niet dressuurmatig rijden, geen voltes gaan maken.
Aangezien ik met break-over beslag nog goed met haar buiten kan rijden genieten we daar maar lekker van.
Voor ik wist dat ze artrose had longeerde ik haar weleens in de bak, maar altijd liep ze in draf kreupel. (vooral linksom)

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:46

Paan schreef:
Dit is 100% natuurlijke duivelsklauw wat helpt tegen stijve spieren, stijve gewrichten en ontstekingen. Misschien is er iemand die dit van mij over wil kopen om het zo een stukje goedkoper te proberen tegen de artrose?


Ik zag geen verschil met duivelsklauw, wel met de eerste dagen metacam, toen ik weer mocht beginnen heb ik dat 5 dagen gegeven.


Ik moet zeggen dat de ene DA een emmer Gelantinaat adviseerde terwijl de andere zei dat ik dat best extra kon geven maar dat het wat
hun betreft niet hoeft? :?
Ik weet niet zo goed of ik het nu wel of niet moet geven.
Het voorkomt, als het goed is, juist erger toch?

Wat doen jullie?

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:43

sofie1970 schreef:
horse_girl schreef:
In wat voor mate heeft jou paard artrose sofie1970? Mijn vz paard heeft nl ook kogelartrose, maar haar kan ik nog gewoon rustig aan in de bak rijden (met 3-tjes in voorbenen). De da heeft na diagnose ook niet gezegd wat we wel en niet mochten doen, gewoon opbouwen en kijken hoe het gaat.



Van 1 tot 4 een 3.
Zo werd het me uitgelegt, ze heeft behoorlijk artrose en er was ook wat ''rommeligs'' bij de knie te zien.
Ik heb haar door 2 DA 's laten beoordelen.
Bij Visdonk in Roosendaal heb ik meer info en duidelijkheid gehad, maar beide DA's zeiden, niet dressuurmatig rijden, geen voltes gaan maken.
Aangezien ik met break-over beslag nog goed met haar buiten kan rijden genieten we daar maar lekker van.
Voor ik wist dat ze artrose had longeerde ik haar weleens in de bak, maar altijd liep ze in draf kreupel. (vooral linksom)


Wat apart dat paarden met ongeveer dezelfde ernstigheid (maar die van mij heeft niks in de knieën) toch heel ander werk aankunnen. Maar ons is dus ook niet echt gezegd wat we wel en niet konden doen, ze heeft ook op B niveau nooit kreupel gelopen.

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:58

horse_girl schreef:
Wat apart dat paarden met ongeveer dezelfde ernstigheid (maar die van mij heeft niks in de knieën) toch heel ander werk aankunnen. Maar ons is dus ook niet echt gezegd wat we wel en niet konden doen, ze heeft ook op B niveau nooit kreupel gelopen.


Ja typisch, nou ja, wat ze ook adviseren, ik ben op dit moment dolgelukkig dat ik gewoon met mijn paard op stap kan.
En longeren of dressuurrijden was toch mijn hobby al niet, een paard wat dan, of een dag later, kreupel loopt ontneemt je wel je zin.

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:56

Heel veel succes,

ik wil ook foto's laten maken van mijn pony,
is al 24 :+ , en nu vaker onregelmatig achter met dik been e.d.

hoeveel heb jij voor foto's betaald, want wil het toch eerst eens vergelijken voordat ik zomaar even een DA ga bellen,

enniee schreef:
PBA_ bedankt voor je link zal er eens naar kijken.
ik mag nog gewoon wedstrijd gaan rijden straks, moet eerst natuurlijk wel weer rustig opbouwen nadat ze zolang stil heeft gestaan! maar als de injectie aanslaat kan ik weer gewoon met haar L1 starten, niet springen natuurlijk maar dat is het ergste niet.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:38

Bij mijn pony, over 2 maanden 26 alweer, is van de week ook (kogel)artrose geconstateerd. Misschien dat het er al wel langer zat, maar dacht eerst altijd aan hoefkatrol.
Op aanrade van de DA heb ik nu primeval gelatinaat besteld. Ben erg benieuwd of dat wat gaat helpen.

*nu ga ik het hele topic is wat grondiger doorlezen ;)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:50

SxF: verwacht op die leeftijd geen wonderen meer, maar wie weet doet het nog wat :o . Het warmere, drogere weer zal zeker helpen.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:56

Er is tot nu nog nooit iets ingegaan qua suplement, dus altijd het proberen waard toch ;)

Ik kijk er al echt naar uit als ze weer het land op kunnen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:30

SxF: tuurlijk! En idd het land op, is het beste wat je kunt doen! Rust roest bij artrose....

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:36

mag ik mij hier ook melden?
Bij mijn paard is 3 jaar geleden een verkalkte meniscus vastgesteld. ( Ik heb foto's van zijn knie).Hij heeft het aan beide achterbenen. Links is het wel ernstiger als rechts ( rechts was 3 jaar terug nog maar in het begin stadium) . Mijn paard is nu trouwens 14 jaar en wij geven CHE-mix bij en tot nu toe werkt dit goed voor ons. Hij is natuurlijk ' swinters behoorlijk stijf en met opwarmen onder zadel ook nog, maar hij gaat toch nog goed.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:42

Tempus: *belangstellend* Komen de symptomen van een verkalkte meniscus en de behandeling daarvan overeen met die van artrose?

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:59

gem schreef:
Tempus: *belangstellend* Komen de symptomen van een verkalkte meniscus en de behandeling daarvan overeen met die van artrose?


Het is alweer een tijd geleden dat we de diagnose kregen, maar de DA noemde die verkalkte meniscus eigenlijk in een adem met artrose.
Mijn paard loopt ook heel stijf als hij lang op stal gestaan heeft en in het met rijden is hij vaak ook stijf in zijn knieen. Hij beweegt niet meer zo soepel vanachter en heeft ook vaak last als je zijn been lange tijd opheft ( bv bij de smid). Bij hem zag je voor de diagnose wel niet veel. Ik had gezien dat hij licht onregelmatig liep en heb de DA laten komen. Die zag het ook heeft foto's genomen ( handig een DA me mobiel rontgenapparaat), hij dacht aan OCD. Op de kliniek ( na echo ed) is er dan die verkalkint uitgekomen.
Artrose is dat het kraakbeen wordt aangetast en het gewricht verliest zijn schokdemping ( als ik het goed begrijp). Bij mijn paard is de meniscus verkalkt waardoor de knie zijn schokdemper ook aan het verliezen is. Is een beetje hetzelfde, maar ook weer niet helemaal.
Ik heb als advies gekregen: BEWEGEN, BEWEGEN en blijven BEWEGEN. Ook moest ik een supplement gaan bijgeven om de verkalking te verminderen. In overleg met mijn DA heb ik dan CHE-mix bijgegeven en daar zijn we nu nog steeds goed mee geholpen

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:09

Renee1990 schreef:
hoeveel heb jij voor foto's betaald, want wil het toch eerst eens vergelijken voordat ik zomaar even een DA ga bellen,


Ik geloof niet dat dit voor mij was bedoeld maar ik heb in totaal 524,50 euro betaald voor het onderzoek.

Ze is 2 dagen op de kliniek geweest,
De 4 foto's kosten 105,88
Het inspuiten van de vloeistof 107,94
En dan uiteraard de verdovingen, allerlei injecties (staat allemaal netjes op de nota), verband, zwachtel, uurtarief van de DA zelf,
het kreupelheidsonderzoek enz enz.
Nu is die DA wel 1 van de duurdere hoor.

Citaat:
Artrose is dat het kraakbeen wordt aangetast en het gewricht verliest zijn schokdemping ( als ik het goed begrijp). Bij mijn paard is de meniscus verkalkt waardoor de knie zijn schokdemper ook aan het verliezen is. Is een beetje hetzelfde, maar ook weer niet helemaal.
Ik heb als advies gekregen: BEWEGEN, BEWEGEN en blijven BEWEGEN.


Bij mijn paard zagen ze bij de knie ook wat zitten maar er is niet echt verder naar gekeken,
advies was idd met regelmaat bewegen.
Ik ga er ook vanuit dat dat het beste is, ik werk zelf met zieke mensen en ook daar zie je dat als mensen met gewrichtsproblemen therapie blijven volgen
''soepeler'' zijn dan de mensen die thuis blijven zitten en roepen dat ze niets meer kunnen.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:33

Mijn haf heeft vrij zware artrose aan de kogel, maar het gaat nu wonderbaarlijk goed. Ik kan eigenlijk gewoon alles met haar. Ze krijgt geen supplementen meer (alleen met de vorst kreeg ze nog een schepje Gelatinaat) en ik doe er eigenlijk niets aan op het moment. Ze heeft wat andere probleempjes waar binnenkort een osteopaat voor komt, maar de kogel gaat alweer een hele tijd prima. Ze is drie keer ingespoten en ze heeft heel lang Gelatinaat en Glucosamine gehad. Met regelmatige beweging is ze zo opgeknapt dat dat helemaal niet meer nodig is. Ik heb zelf het vermoeden dat ze niet kreupel was van de artrose, maar van 'iets' in de weke delen van de voet. DA heeft een foto gemaakt en de diagnose artrose gesteld. Ze is negen maanden vrijwel met pensioen geweest, tot ze er tijdens een stapritje in galop vandoor denderde en eigenlijk prima liep. Toen ben ik haar weer heel langzaam op gaan pakken. Dit is ze nu:
Afbeelding

Als ik haar maar genoeg in beweging houd en goed in de gaten houd wat ze wel en niet aankan, dan gaat het prima!

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:41

Rij nu gemiddeld 2 á 3 keer per week een korte buitenrit met Palisa van ongeveer een uur. Hoofdzakelijk alleen stap, af en toe een kort drafje. Maar ik merk nu aan haar, dat ze wat meer uitdaging wil. Hebben jullie een idee hoe ik dat kan opbouwen? Ze heeft nog niet veel conditie, omdat zij maanden niks heeft gedaan.
Gisteren per ongeluk een stukje gegalopeerd. Ik drukte per ongeluk met mijn been tijdens draven en plots zat zij in galop, ze genoot er erg van, maar haar weer terug genomen in draf en stap.
Nu het langer licht blijft s avonds, kan ik de dagen dat ik wil rijden beter verdelen, zodat zij voldoende rust krijgt tussen door.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:12

Ik hbe mijn paard gewoon altijd in een kalm tempo laten draven tot ze zelf aangaf dat het genoeg was. Soms was dat na tien meter, soms na een kilometer pas.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:27

Palisa, wat je nu doet kun je uitbouwen door langere stukken te gaan draven. Het is vooral heel belangrijk dat je goed warm stapt en ongeveer 20 min. voor je thuis bent ook gaat stappen.
En om conditie op te bouwen en voor de artrose kun je beter iets vaker wat korter rijden dat een paar keer bijv. een uur of langer. Maar goed, dat is natuurlijk ook afhankelijk van de mate van de artrose en wat je paard aangeeft te willen.
Heeft jouw paard die rust ook hard nodig?

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:13

Mijn paard met kogelartrose loopt beter wanneer ik regelmatig met haar naar buiten ga(4 tot 5 x p.w.)
Vaak ook rondes van minstens 1 uur.
Als ik minder met haar doe is ze zo gek als een deur en alle fratsen die ze dan uithaalt zijn juist
een extra belasting voor haar benen.
(gekke draaien, bokkesprongen)

Ik pas de ritten altijd aan,
als ik een galopje doe dan draaf ik minder.
Komt er geen galop bij kijken dan draaf ik weer wat meer.
En heb ik de dag ervoor goed doorgereden dan doe ik een dag later, of de dag daarop
rustig aan.
En idd, warm stappen en uitstappen zijn erg belangrijk, maar dat lijkt me voor elk paard wel belangrijk.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:58

Ja, dat warm- en uitstappen is voor elk paard belangrijk maar bij artrosepaarden is het superbelangrijk!

_draakje21

Berichten: 568
Geregistreerd: 18-11-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:51

nog iemand die zich meld met een artrose merrie..
Vorige week is bij mijn paard artrose vastgesteld. Dierenarts schatte haar minimaal 20 ( gekocht als zijnde 18 jaar oud )
ik mag nog met haar buiten rijden, op het tempo dat ze zelf aangeeft. De ene keer ( vooral als we alleen zijn) is dat alleen maar stappen, een andere keer is dat een sprintje omdat ze voorop wil blijven lopen 8-) ik stap wel heel goed in, maar dat deed ik al vanaf dat ik haar heb omdat ze altijd wat stijf was aan het begin en ik stap ook heel goed weer uit. Ze zit nu op pijnstiller om het eventjes wat te verzachten voor haar, en moet dan een supplement bij gaan voeren. Heb alleen nog geen idee welke nu goed is? Iemand suggesties?

Trouwens, ze heeft artrose in het bovenste gedeelte van haar been ( dus ong vanaf de knie tot de heup, daar ergens ) want onderbeen gaf ze geen problemen mee aan ( buigproef, draven op t harde, longeren hard en zacht etc ) ook heeft ze een knie die regelmatig op slot schiet, maar daarvoor staat ze nu op ijzers zodat haar hoef niet scheef af kan slijten en haar hoef dus recht blijft staan en de knie in theorie niet meer op slot schiet.. ( hoef was echt heel erg scheef gesleten, en aan de ijzers kon je ook goed zien waar ze het meest slijt )