[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_Peters

Berichten: 592
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Roosendaal

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:40

Artri Matrix van Cavalor is als beste getest voor artroseproblemen! Het sterke van Artri Matrix is dat het een combinatie van verschillende ingrediënten is waardoor het probleem op verschillende niveau's wordt aangepakt. Artri Matrix zorgt ervoor dat gewrichten extra gesmeerd en pezen versterkt worden. Voor meer informatie over Cavalor voedingssupplementen kun je mij altijd PB'en!

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:29

Vandaag weer een iets langer buitenritje gemaakt. Ging super voor haar doen. Goed warm gestapt, de eerste 20 á 25 min., daarna een rustig drafje, hier genoot zij erg van.
En vandaag voor het eerst bitloos gereden. Super. Ze liep ontspannender dan met bit en dat voor de eerste keer. Op de terugweg een stuk naast haar gelopen, ze was moe geworden en zo kan ze goed uitstappen.
Ze is vorige week gevallen bij de paddock ( moest waarschijnlijk wijken voor een ander paard en is toen uitgegleden), was even bang dat het weer slecht ging met de heup, maar gelukkig is het goed gegaan. Op een paar kleine wondjes na en een pijnlijke lip/mond.

Palisa krijgt elke dag glucosamine. Volgens mij reageert ze hier wel goed op.

_draakje21

Berichten: 568
Geregistreerd: 18-11-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:31

Ik geef sinds deze week ook glucosamine van primeval, ben benieuwd hoe ze het hierop doet..
op zich gaat het goed de laatste tijd, hebben haar niet meer zien liggen dus dat betekend dat ze zelf weer op kan staan.
De buitenritten vind ze gelukkig nog steeds geweldig, maar sinds ze met haar "vriendinnetje" op buitnrit mag is madam een beetje een pieperd geworden 8-)
alleen op buitenrit? liever niet! en dan stelt ze zich bij elk dingetje aan! koeien ( ja ineens eng! ) kinderen ( heel eng! ) een huis ( extreem eng ) etc :9
maar t blijft een lekkere tuttebol <3

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:12

ponylove1995 schreef:
Mijn pony van 16 heeft het waarschijnlijk in haar nek. Maar ik rijd haar gewoon in het L2 en spring er ook elke week mee, maar ze heeft nergens last van.


Mag ik weten waar zij de atrose heeft zitten in haar nek?
En zijn er nog meer mensen waarvan hun paard atrose in de nek/hals heeft zitten?

Mijn nog geen 5 jarige paard heeft waarschijnlijk ook atrose in zn nek. Hij is momenteel in behandeling bij een osteopaat (Martine Burgers) en heeft net 1 behandeling gehad. Maar moet nog een aantal keren terug komen.

Hij heeft ooit een ongeluk gehad waardoor hij zn nekwervels verschoven heeft, deze zijn weer terug gezet, maar door het trauma is veel bewegelijkheid verdwenen op deze plek. Hierdoor is hij alles gaan compenseren in zijn doen en laten met zn lichaam, waardoor hij a-symetrisch is geworden. Als de osteopaat alles heeft gedaan wat ze kan om hem zo recht mogelijk te krijgen, wil hem toch weer een x laten onderzoeken bij de DA...en kijken of het in zijn geval zou helpen om hem er een extra supplement bij te geven...

Helaas zal hij dus geen sportpaard meer kunnen worden, maar ik hoop wel dat hij de rest van zn leven nog met plezier kan leven

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:24

hoe zie ej dat het paard atrose heeft ?

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:17

Musiess schreef:
hoe zie ej dat het paard atrose heeft ?


Door een röntgen foto

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:41

ja dat snap ik, maar wat zijn de tekenen dat je denk: goh laat ik die eens maken

kreupel, of kraakt er dan iets ofzo

Agossielover

Berichten: 209
Geregistreerd: 05-12-07

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:51

kreupel kan.
verdikkingen op de gewrichten..

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:20

en veel struikelen

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:37

Hoi! :wave:

Hier nog een klant vd DA!!! :D
Mijn 14 jarige schimmel heeft artrose in de kogels en ik denk eigenlijk overal wel...
Hij loopt ZZ zwaar en was vd zomer voor het eerst kreupel.Toen foto's laten maken van een schiefel
want we dachten dat dat het zou kunnen zijn.Toen zagen we wat artrose in de knie,hij stond daar ook wat hol mee.
Hij heeft toen een week metacam gehad en een breakover ijzer,toen nog een week rust en hij liep weer toppie.
Wel werd hij steeds lastiger met losrijden.Het kostte steeds meer moeite om hem fijn te krijgen.
Echter nix niet stram of kort lopen.Meer hangerig en stakerig.Van het najaar weer ff kreupel geweest
maar na verandering van stal en dus betere bodem en nog beter in de Glucosamine ging het weer.
Paar weken geleden weer kreupel,toen was ik er klaar mee.Heb hem na laten kijken en zijn overeen
gekomen hem in te spuiten in de kogels (deze leken het gevoeligst) want ik wil gewoon verder sporten.
Hij is allen licht onregelmatig en het wisselt van kant.Vaak na 2 dagen weer rad,maar ik kan die gok niet nemen
ivm wedstrijden.Nu nog 1 week stappen en dan mag ik hem weer oppakken.Hij komt iig alweer een stuk vlotter uit zijn hok!
Ben benieuwd,wil echt nog een keer lichte tour starten dus hoop dat hij nog ff mee kan!
Wel een bikkel dat jhij met pijn in zijn kogels gewoon door ging,arm beestje. :(:)

_draakje21

Berichten: 568
Geregistreerd: 18-11-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 00:12

@ ambre,

Zou je mij kunnen laten weten hoe hij op dat inspuiten reageerd?
Heb daar ook iets over gehoord namelijk, maar is dat verstandig? hoe gaat dat in zn werk? wat doen ze dan presies? en wat is het effect ervan ??
enzo :o
ben heel benieuwd!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:52

Kan prima hoor,hangt er van af wat je laat spuiten.
Die van mij is gespoten met cortisol tegen de irritatie en dit kan maar 1x in het half jaar want is niet zo heel best om vaker te doen.Bovendien ook doping...
Voor de rest loopt heel paardensportend nederland op hyularonzuur (als ik het goed op schrijf) wat zorgt voor een betere gewrichtsvloeistof en dus betere smering.Dit is geen doping en mag iedere 3 maanden.
Denk dat er maar weinig paarden in de GP zijn die er niet regelmatig een shot mee krijgen.
Hoorde zelfs van iemand dat ze het preventief laat doen om artrose te voorkomen!
Ik ben eigenlijk niet zo voor spuiten aangezien je het probleem niet weg haalt.Maar aangezien die van mij al 14 is denk ik:het is dit of manege Stegeman....
De wei is voor mij geen optie,ik wil sporten.
Ik ben benieuwd hoe lang hij het er op gaat doen,het is namelijk niet erg goedkoop,kost per injectie 150 euro.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:51

die van mij vond ik niet helemaal lekker lopen. niet kreupel maar ook niet zoals het moest. met rijden werd ze heel boos en heb die keer ook op haar nek gezeten. alle andere paarden die in de bak liepen moesten het ontgelden.
ik heb toen de da gebeld, want dit was ook geen gewoon gedrag. ze is plaatselijk ingespoten en ze ging meteen lekker lopen en werd ook meteen een stuk vrolijker.
op de foto kwam er uit dat ze lichte artrose in haar kroongewricht heeft.
moest 2 weken stappen met pijnstillers en en ijzers met zooltjes.
na 2 weken na de pijnstillers moest ik kijken aan de longeerlijn hoe ze liep. ik schrok eigenlijk, want ze liep echt kreupel.
linksachter kon ze niet meenemen terwijl ze linksvoor de artrose heeft. de da kan pas de 26e weer komen (gaat naar haar rug kijken omdat die ook heel gevoelig is) dus ben nou alleen maar aan het stappen op het harde en ze staat in de paddock.
met stappen op de rechte lijnen zie je er echt helemaal niks meer aan. ben nou eigenlijk nieuwschierig of ze nu ondertussen wel al wat beter is gaan lopen, maar durf eigenlijk niet echt te kijken. zit ook naar suplementen te kijken, maar is echt duur. geeft niet als het werkt, maar hoe weet je dat. is echt lastig.
op het moment is ze wel weer vrolijker terwijl ze al een week geen pijnstilling meer heeft.

_draakje21

Berichten: 568
Geregistreerd: 18-11-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:23

supplementen zijn inderdaad duur, maar ik ben het toch gaan geven.
Ik geef nu sinds een week of 2 denk ik die van primeval en ze doet het er eigelijk best heel goed op!
Ze galloppeerde vandaag naar me toe in de wei, alleen laten met buitenrit ging het even wat minder .. ze was woensdag kreupel dus toen weinig gedaan en dan vandaag voor t eerst weer erop, maar ze was nog iets kreupel en stijf en struikelde en viel door haar voorbenen heen dus dat was even schrikken!!
Later nog uit zichzelf gegalloppeerd het hele zandpad, ze wilde het zelf.. Veel gestapt vandaag, 1 zandpad galop en 2 keer een stuk gedraafd, vond niet echt dat het beter werd, heb het idee dat ze zich een beetje gek maakt omdat ze voorop wil lopen en er dan een beetje doorheen loopt zeg maar .. dus ga het even in de gaten houden, mischien was ze ook gewoon wat stijf omdat ik vanaf woensdag niks meer met r had gedaan maar echt lekker liep ze vandaag dus niet..
( hoewel in de wei dus weer wel, dus ben nog even aan het kijken hoe ze nou eigelijk reageerd op de glucosamine )

zit ook heel erg met het idee of ik haar nu nog wel moet blijven rijden of dat ik haar gewoon met pensioen moet doen ..
De ene keer heeft ze echt een super dag, is ze vrolijk en loopt ze goed en maakt ze gekke sprongen, en de andere dag is het echt een ouwe dame die last heeft van dr lichaam .. dan ga ik ook niet pushen ofzo, dan gaan we lekker een stukje stappen, en mag zowieso alleen nog maar buiten rijden, maar ben gewoon heel erg aan het twijfelen of ik haar dat nog wel " aan moet doen " ... aan de andere kant ben ik bang dat als ik haar helemaal stil zet het ineens heel hard achteruit kan gaan ...
Iemand raad??

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:58

_draakje21 schreef:
De ene keer heeft ze echt een super dag, is ze vrolijk en loopt ze goed en maakt ze gekke sprongen, en de andere dag is het echt een ouwe dame die last heeft van dr lichaam .. dan ga ik ook niet pushen ofzo, dan gaan we lekker een stukje stappen, en mag zowieso alleen nog maar buiten rijden, maar ben gewoon heel erg aan het twijfelen of ik haar dat nog wel " aan moet doen " ... aan de andere kant ben ik bang dat als ik haar helemaal stil zet het ineens heel hard achteruit kan gaan ...
Iemand raad??


Dat gevoel heb ik ook met mijn bijrijdpaard Palisa. De ene dag een topdag de andere dag minder. Ze struikelt de laatste tijd ook meer met een buitenrit. Regelmatig wondjes.
Gelukkig geeft zij wel of wel of niet wil lopen/rijden. Normaal komt zij altijd naar mij toe lopen in de wei. Laatst liep ze bij mij weg en wilde ze echt niet, heb haar toen ook gewoon laten lopen en een rustdag gegeven. Nu rij ik ook niet dagelijks, gem. 3 keer per week.
Ze staat wel 24 uur buiten, dus beweging krijgt ze wel. Twijfel ook. Ze is verder wel vrolijk met een buitenrit.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:56

Stilzetten is nooit een oplossing bij arthrose. Rust roest! Weidegang/paddock is wel goed, maar een (stap)buitenritje moet gewoon kunnen. Juist regelmatig lichte arbeid is goed voor arthrosepaarden.
Sinds mijn vz paard in de wei staat heeft ze ook van die wisselende dagen. Ik denk dat ze soms aan het spelen/rennen is met de andere paarden en dan toch even teveel doet. Dat merk je dan met rijden.

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:52

€hoi,

ik meld me hier ook maar.
Mijn fjord van nu bijna 6 jaar heeft ook artrose. toen hij 4 was ging ik beginnen met inrijden al snel kwam ik erachter dat hij met rijden niet lekker liep. ik dacht eerst dat het in zijn rug zat dus had er een osteopaat bij gehaald. ze zei dat hij hypermobiel was en niks voor hem kon doen.

toen de DA laten komen die hadden foto's gemaakt van het verkeerde gewricht maar wel de diagnose artrose gegeven.
steffie van de laarse erbij gehaald en zei stuurde mij door naar kliniek de lingehoeven.

daar werd hij opnieuw door de molen gehaald en het resultaat was erge artrose in het L kogelgewricht. er werdt een uitloopstal voor hem gebouwd en hij mocht een jaar lang niet worden bereden en gelongeerd. dus veel gewandeld. hij werd op speciaal beslag gezet en kreeg glucosamine complex van groene oss en een lading pijnstillers en onstekingsremmers.

na een jaar weer foto's laten maken en de artrose was al erger geworden. hij mag niet meer in te mul zand, niet op het asfalt en niet worden gelongeerd. wel mag ik af en toe op hem stappen en als het wat beter gaat een stukje draven.

in juni/juli moeten we weer naar de kliniek om te kijken of het nog erger is geworden.

ben intussen verandert van stal zodat we buiten kunnen wandelen en waar een betere bak is. want hij is nog steeds niet goed ingereden. hij kent het wijken voor druk en het stoppen wel maar nog niet goed genoeg om naar buiten te kunnen. ook is hij erg hyper in zijn koppie omdat hij de energie niet kwijt kan waardoor het inrijden oppakken nu nog niet gaat.

ik hoop dat we in juli te horen krijgen dat de artrose deze keer niet erger is geworden.

_draakje21

Berichten: 568
Geregistreerd: 18-11-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:16

jeetje rosalie, jij hebt ook niet veel geluk met je paardje!

Ik snap trouwens wel dat rust roest ( zo ver was ik zelf ook al :o ) maar ik bedoelde dus ook meer, in hoeverre kan ik nog met haar rijden? moet ik het alleen laten bij stapritjes en wandelen, of kan ik toch nog mee op buitenrit met een vriendin??
Van de week met buitenrit wilden we aandraven, dus gaven de hulp, en huppa joy gallopperde weg! en dat deed ze helemaal zelf .. dus soms heb ik wel het idee dat ze zelf ook nog wel graag wil, maar dat haar lichaam mischien wat in de weg zit.. want op diezelfde buitenrit is ze dus gestruikeld en door haar voorbenen gezakt ..
We stappen zowieso al heel lang in, en tussendoor ook veel stappen na een drafje of galopje, en ook weer goed uitstappen ...

pff .. t is gewoon zo moeilijk .. wat is goed voor haar? ik weet dat ze zelf ook wel wil, maar is het goed voor dr? als ze een slechte dag heeft ga ik zowieso niets met haar doen, dan gaan we gewoon een stukje stappen .. maar is het dan eerlijk om bijvoorbeeld na een hele week stappen ineens weer een flink ritje te maken?
We gaan in ieder geval overstappen op een boomloos zadel, heb dat vorige week van iemand geleend en ze liep daar zo super goed op!

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:26

Mijn vz paard wil ook heel graag, zij loopt gelukkig niet onregelmatig nu. Als ik haar een keertje 'laat gaan', dus buiten ff flink galopperen ofzo, dan ga ik de volgende dag stappen. Puur voor de zekerheid, ik weet niet of ze meer misschien wel aankan, heb geen zin om het te pushen.
Ik denk dat een pony/paard die erg graag wil, dat je die niet altijd maar de 'lol' moet onthouden door alleen maar te stappen/wandelen. Maar ik snap je probleem hoor, het is heel lastig te bepalen wat goed is voor die dieren.

_draakje21

Berichten: 568
Geregistreerd: 18-11-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:02

vind het inderdaad lastig om te bepalen .. als ze nou helemaal geen slechte dagen had was het makkelijk geweest: gewoon lekker door rijden. Als ze nou elke dag een slechte dag heeft was het ook makkelijk: alleen nog maar stappen ...
Nou ja een combinatie van die 2 dan maar, kijken wat voor dag ze heeft en daarop inspelen :)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:38

Mijn merrie is 2 jaar geleden ook 2x ingespoten in de kogel.
Na een rustige opbouwperiode is ze nu alweer een poos volledig aan het werk.
Ze start vaak iets stijf op, niet onregelmatig, en later wordt ze losser.
In het werk zie je verder niks van de artrose.
Kogel is ook weer mooi dun en niet anders dan de andere...

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:29

als ik met arin ga draven of een te kleine volte maak merk ik meteen aan hem dat hij mank gat lopen. hij is ook nog niet echt goed ingereden dus zoekt nog erg naar zijn balans wat het voor hem niet makkelijker maakt.

malen julie paarden ook nu ze artrose hebben?

lonnie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:53

ik kom hier even binnenvallen met een vraag: wat zouden jullie doen met een paard dat op allebei zijn voorbenen 4'tjes scoort? Stalgenoot hier heeft dat. Je ziet het paard in de wei al moeilijk lopen, en op het harde helemaal. Zij ligt op het moment in scheiding, en wil hem pas in laten slapen als ze daar klaar voor is. Ik dacht dus dat ze over een maand of wat bedoelde, maar nu vertelde ze me gisteren dat het wel eens een halfjaar tot een jaar kan duren voordt ze dit wil doen. Paard heeft duidelijk pijn en geen pijnstillers. Tot vermaat van ramp gaat ze elke zondag een stuk met hem stappen (onder de man) over het asfalt, onder het mom van in beweging houden. Ik vind het heel egoistisch van haar dat ze het beest zo laat lopen, ze kan ten minste pijnstilling aanschaffen. Dat ze er nog mee over het asfalt rijdt snap ik al helemaal niet. Ben ik nou te overdreven of s dit idd sneu voor het paard?

sofie1970

Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:36

Ik heb ook wel het advies gekregen om gewoon op t harde te rijden, de berm is te nat, te ongelijk,
en in de bak mag ik ook niet rijden. Zand is te zwaar.
Maar voor een galopje ga ik toch echt de berm in hoor.

Phoe ik zou het niet moeten zien, zo'n stalgenoot.
Ze hoort in elk geval iets aan pijnstillers te geven.
Mocht het bij mijn paard de artrose zo ernstig worden dat ik niet meer met haar kan rijden
dan gaat ze op de wei.
Merk ik dan dat ze veel pijn krijgt of veel ligt dan vind ik dat het moment om afscheid te nemen.
Ik kan nog mijn paard, nog 1 van de honden aanzien dat ze pijn lijden.
Ik heb moeite om begrip op te brengen voor mensen die ''er zelf nog niet aan toe zijn''.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:53

Mijn paard heeft zeer waarschijnlijk ook artrose, ze loopt er links-voor kreupel op. Ik zeg zeer waarschijnlijk omdat ik ( nog ) geen foto's heb laten maken. Pompano is 16 jaar en heeft al een aantal jaar wat opstartproblemen, maar niet dat ze kreupel alleen wat stijf/onregelmatig in begin. Nu sinds 1,5 maand dus kreupel links-voor. Buigproef liep ze op beide voorbenen slecht weg. Heeft toen een ontstekingsremmer gespoten gekregen en dag erna liep ze goed tot een week erna, toen begon het weer opnieuw. Krijgt sindsdien glucosamine bijgevoerd, eerst Joint saver met asparine ( als bloedverdunnende werking ), nu ben ik begonnen met glucosamine complex speciaal samen met teunisbloemolie. Waarom overgestapt, omdat die van de groene os makkelijker te bestellen is, in verglijking iets goedkoper ( denk ik, daar moet ik nog achter komen door gebruik ) terwijl de samenstelling ongeveer gelijk is.

Ze heeft wel baat bij de glucosamine want zoals vandaag was vergeten te voeren, zowel gisteravond als vanmorgen ( ze krijgt het nog 2 x daags, op advies van dierenarts totdat ze 24/7 de wei op gaat, ga dan over op 1 x daags ) en vanmiddag kreupelde ze dus weer, zelfs in stap vooral de eerste paar passen uit stal. Op de wei ging ze een paar passen in draf en direct over in stap achter de andere paarden aan. Terwijl ze afgelopen weken ook al een aantal keer een hele show op de wei gegeven heeft zonder een pas kreupel te zijn.
Een week geleden heeft ze 1,5 uur op de wei gerend ( mevr wordt helemaal panisch van vliegen, heeft nu dus vliegendeken op ) en toen was ze dus wel kreupel. 2 dagen terug voor het eerst een stapritje buiten gemaakt, en ze liep over het algemeen goed, ze kreupelt alleen op ongelijke grond, maar op het asfalt loopt ze goed ook berg op/berg af. Alleen moet pompano nog even overtuigd worden dat ze toch echt rustig aan moet doen, ze heeft zich dan ook de helft van de rit geërgerd dat ze niet harder mocht, maarja goed ze had dan ook al dik 6 weken niets meer gedaan behalve op de wei en ze is altijd erg voorwaarts onder het zadel.