[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:34

Joolien opgeven lijkt me in dit geval voor Story nog wat vroeg.
Toen onze merens zo slecht was dacht ik serieus aan inslapen. Alleen de verschrikte blikken van de osteopaat (tevens dierenarts) en mijn twee eigen dierenartsen hebben ervoor gezorgd dat ik dat traject niet ben ingegaan. Zij vonden hetn og veel te vroeg ook al had het paardje zichtbaar heel veel pijn en oogde ongelukkig.
Nu is het inmiddels al een hele tijd weer een gelukkig stralend paardje. Soms hebben dingen tijd nodig om beter te worden of om een oplossing te bedenken tegen de pijn. We zijn zelfs het rijden weer heel voorzichtig aan het oppakken.

Polie krijgt sinds6 weken de 100% pure glucosamine sulfaat van pharmahorse. Deze is geschikt ook voor menselijke consumptie. Omdat ik zelf iedere ochtend zo stram was meer en meer en ik last had van mijn gewrichten in mijn knieën en een naar gevoel in mijn handen had(moeder had duidelijke artrose en was zelfs licht reumatisch) ben ik dit spul, in overleg met de huisarts zelf ook aan het nemen, inmiddels 6 weken. Iets later als Polie ben ik begonnen. Ik was erg sceptisch maar niet geschoten is altijd mis geschoten en ik heb nog geen echte artrose dus wie weet heeft dit zin zo was mijn redenatie.
Sinds twee weken merk ik duidelijk dat ik minder en minder stram mijn bed uitkomt in de ochtend. Sinds 1 week is dat nare gevoel 's ochtend in de muis van mijn handen en in de gewrichten van mijn vingers verdwenen. Het lijkt zelfs dat de pijn in mijn knieën minder en minder wordt en elke ochtend spring ik vlot mijn bed in en ik heb geen last meer van opstart problemen *\o/* . Ik vind het zo verbazingwekkend. (Veel van mijn bloed waardes worden elke 4 maanden getest (werking van nieren, lever e.a) dus mijn huisarts gaf aan dat ik dit gewoon kan doen en ze het mee in de gaten houdt).



Dus nu word ik toch wel nieuwsgierig of ik volgend jaar als het weer warm is, ik Polie van de devil relief kan afhalen zonder dat ze weer pijn krijgt. Dat ga ik zeker proberen.
Vanochtend was het hier erg koud en vannacht heeft het gevroren. We zijn heel bewust een stap ronde met de paarden gaan maken (rust roest) maar hebben het expres heel rustig aangedaan. Polie was recht maar vanochtend met uit de wei halen had ik het gevoel dat ze zeer licht wat strammer was. Maar dat was meer gevoel als dat ze dit echt liet zien.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:59

Heeft er iemand hier ervaring met de audevard artro

Heb er een proefzakje van nu
Kan paard niet alles geven vanwege dracht .

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:12

Story, ik heb nog los hyaluronzuur poeder liggen. Wil je dat misschien hebben ? Je moet er dan zelf een soort pasta van maken ( met water ).

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:24

Maris, bedankt voor het aanbod. Ik heb besloten aankomende week eerst de dierenarts te laten komen. Even extra checken of het echt zijn artrose is en niet wat anders.
Als het wel de artrose is gaan we de laser therapie toepassen. Om daar goed het resultaat van te kunnen zien zal ik voorlopig nog even niets verandere aan de supplementen. Ik houd het wel even in gedachte.
Hoeveel geef je daarvan als aanvullend supplement op de glucosamine?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:32

Ik weet het niet meer precies. Zal het voor je opzoeken als je het ha wilt. Maar je hebt gelijk eerst de da en misschien de laser therapie. Is dat die laser therapie die je ook zelf thuis kan doen ? Dat ken ik voor peesblessures.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:24

Dat zou ik helaas niet weten. Ik weet dat het High Power Lasertherapie genoemd wordt en het schijnt wel een nieuwere therapie te zijn in Nederland. Volgens mij wordt het alleen uitgevoerd door deskundigen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:57


danielleV78
Berichten: 103
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:44

Hallo allemaal,

Ik zag dit topic over artose..
Alleen zag dat er een tijdje is gereageerd. Ik hoop dat iemand me kan helpen of misschien een advies heeft.

Ik heb een een appaloosa merrie van 23 jaar.
Ze heeft artrose in haar tussen haar kogel en kroonrand. (Overhoef?) Dit heeft ze al wat jaren en opzich gaat het prima. Zoals stijf heid is bekend met paard met artose.. ik merk dat ze vaak ligt in t land.. en dromerig is. Ze eet en drinkt goed.
Maar ik vroeg me af wat kan t zijn... ik heb t idee dat ze pijn heeft of t ontlast daardoor gaat ze liggen dat denk ik. Iemand ervaring ermee??

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:39

Meer liggen in de wei kan idd duiden op pijn. Doe je al iets tegen de artrose ? Speciaal beslag, medicijnen, inspuitingen of supplementen ?

danielleV78
Berichten: 103
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:00

Ik heb haar paar jaar terug in laten spuiten. Ik geef niks voor haar artrose. Ze staat voor op ijzers met zooltjes.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:13

Misschien moet je dan eens gaan nadenken over extra ondersteuning ?!

danielleV78
Berichten: 103
Geregistreerd: 09-02-14

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:19

Ja wil ik ook gaan doen. Maar er is zoveel qua supplementen.. enz...
Weet effe niet wat... wat zou de dierenarts kunnen doen.

Westerntrail

Berichten: 1745
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:36

Mijn Artrosepaardje krijgt Equiflexion van de paardendrogist, doet ze het super op, misschien een idee voor die van jou :)

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:47

De dierenarts kan inspuiten met verschillende medicijnen. Met b.v. hyaluronzuur. Dierenarts kan ook inspuiten met een soort glucosamine.
En pijnstilling geven.

Zelf zou je kunnen beginnen met het geven van een supplement. Er zijn er tig. Je kan kiezen uit supplementen met glucosamine ( en MSM en chondroitine en hyaluronzuur ) erin, of gelatinaat.Van glucosamine en gelatinaat wordt wel gezegd dat je daarmee de artrose kan stoppen/ verbeteren.

En verder heb je nog diverse natuurlijke pijnstillers en ontstekingsremmers, zoals duivelsklauw, groenlipmossel, kurkuma etc etc. Maar die doen echt alleen wat tegen de pijn, die verbeteren verder niets mbt de artrose.

Hoeven
En verder misschien nog aangepast beslag of juist geen ijzers meer.

danielleV78
Berichten: 103
Geregistreerd: 09-02-14

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:08

Bedankt voor je reactie.. ga zeker wat proberen!

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:52

Mag ik mij hier ook melden?

Mijn merrie is nu 22, sinds haar 18e al wat stijver. Altijd meteen gedacht aan artrose, dus op glucosamine gezet en ze liep weer als een trein. Nu sinds de zomer zijn we aan het kwakkelen. Paar weken loopt ze goed, dan weer kreupel. Tijdje op rust en weer opgebouwd. Fysio erbij gehad. Daarna liep ze weer 6 weken goed. Maar helaas na een wat langere rit buiten weer flink kreupel. Op rust laten staan, draf en galop beide niet rad.

Afgelopen woensdag bij de DA geweest, die gaf aan dat ze op 3 benen niet goed liep. Naast waarschijnlijk artrose/ontsteking in haar bekken heeft hij foto's gemaakt van haar hals. Ook hier zat artrose in de 6e en 7e wervel. En nu? Paard moest 2 weken op bute en dan mogen we weer terug.

Ik ben nu realistisch aan het nadenken, ik had altijd voor ogen dat mijn paard oud mocht worden in een weiland en dat ik af en toe nog ritjes met haar kon maken. Maar doe ik mijn paard daar wel plezier mee. De dierenarts gaf aan dat er met pijnstillers een hoop te rekken valt. Maar voor mij is het tegenstrijdig, omdat ik wil rijden moet het paard verdoofd worden.. nee daar voel ik mij niet prettig bij. Ze is op dit moment in draf en galop kreupel, zet ik haar op de wei en wacht ik dan af tot ze ook in stap kreupel gaat lopen of besluit ik dan toch om dit voor te zijn en haar te laten inslapen. DA gaf aan dat ik lekker stapritjes mag maken, maar het paard heeft een enorme will to please, werklust en go. Gisteren een stapritje buiten veranderde bij ons beide in een hoop frustratie. Ze wil zo graag, ik werd er onderweg verdrietig van. Maak ik haar hier wel gelukkig mee?

Hoe gaan jullie om met deze onzekerheden? En hoe ga je om met een paard dat mentaal nog zo sterk is, maar haar lichaam begeeft het. Ze zou voor mij altijd door blijven rennen. Als ik bij wijze van aangeef dat ze door moet blijven rennen met een gebroken been, dan zou ze het nog doen ook. Waar trekken jullie de grens?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:09

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al toch ?
Ik weet niet of je nog verder wilt proberen met een ander supplement of ijzers of .... Volgens mij heb je de beslissing al genomen zo te lezen.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:43

Maris schreef:
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al toch ?
Ik weet niet of je nog verder wilt proberen met een ander supplement of ijzers of .... Volgens mij heb je de beslissing al genomen zo te lezen.


Ik ben nog enorm in twijfel. Ik merk nu met de bute wel verandering in gedrag. 12 december komt de DA weer. Ik hoop dat hij mij wat meer perspectief kan bieden. Ik wil niet achteraf het idee hebben dat ik te vroeg heb opgegeven.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:46

Ik denk dat je zelf moet gaan bedenken of je wil blijven rijden of waar jij en je paard gelukkig mee zijn en of je aan pijnstillers wil beginnen. Voor sommige mensen ligt daar de grens, andere paarden leven nog jaren gelukkig op (soms ) een zakje bute per dag.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:59

Hou er wel rekening mee dat gecontroleerd bewegen beter is voor artrose. Op een wei zouden ze alleen maar stilstaan.
Maar gecontroleerd bewegen wil niet meteen zeggen werken, gewoon een stapwandeling bv., maar het moet inderdaad mogelijk zijn en aangezien jij al niet meer spreekt over stijfheid, maar echt kreupelheid,...

Uiteraard moet je zoizo overwegen van hoeveel pijn heeft mijn paard en hoever wil ikzelf gaan en hoever wil ik het laten komen. Zulke beslissingen kan niemand hier voor jou nemen. Misschien kan je dit toch eens diepgaand overleggen met je veearts.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:03

N0a schreef:
Mag ik mij hier ook melden?

Mijn merrie is nu 22, sinds haar 18e al wat stijver. Altijd meteen gedacht aan artrose, dus op glucosamine gezet en ze liep weer als een trein. Nu sinds de zomer zijn we aan het kwakkelen. Paar weken loopt ze goed, dan weer kreupel. Tijdje op rust en weer opgebouwd. Fysio erbij gehad. Daarna liep ze weer 6 weken goed. Maar helaas na een wat langere rit buiten weer flink kreupel. Op rust laten staan, draf en galop beide niet rad.

Afgelopen woensdag bij de DA geweest, die gaf aan dat ze op 3 benen niet goed liep. Naast waarschijnlijk artrose/ontsteking in haar bekken heeft hij foto's gemaakt van haar hals. Ook hier zat artrose in de 6e en 7e wervel. En nu? Paard moest 2 weken op bute en dan mogen we weer terug.

Ik ben nu realistisch aan het nadenken, ik had altijd voor ogen dat mijn paard oud mocht worden in een weiland en dat ik af en toe nog ritjes met haar kon maken. Maar doe ik mijn paard daar wel plezier mee. De dierenarts gaf aan dat er met pijnstillers een hoop te rekken valt. Maar voor mij is het tegenstrijdig, omdat ik wil rijden moet het paard verdoofd worden.. nee daar voel ik mij niet prettig bij. Ze is op dit moment in draf en galop kreupel, zet ik haar op de wei en wacht ik dan af tot ze ook in stap kreupel gaat lopen of besluit ik dan toch om dit voor te zijn en haar te laten inslapen. DA gaf aan dat ik lekker stapritjes mag maken, maar het paard heeft een enorme will to please, werklust en go. Gisteren een stapritje buiten veranderde bij ons beide in een hoop frustratie. Ze wil zo graag, ik werd er onderweg verdrietig van. Maak ik haar hier wel gelukkig mee?

Hoe gaan jullie om met deze onzekerheden? En hoe ga je om met een paard dat mentaal nog zo sterk is, maar haar lichaam begeeft het. Ze zou voor mij altijd door blijven rennen. Als ik bij wijze van aangeef dat ze door moet blijven rennen met een gebroken been, dan zou ze het nog doen ook. Waar trekken jullie de grens?


Ik herken heel veel in jou verhaal en zit in dezelfde situatie.
Mijn haflinger heeft al jaren artrose en is met goed stalmanagement, beweging, supplementen en aangepast beslag al zoveel jaren redelijk goed.
Nu zijn we op een moment gekomen dat hij in draf en nu zelfs in stap ook gaat kreupelen.
Vorig jaar rechts voor ingespoten (kogel) en hij kreupelt nu op links.
We gaan donderdag naar de kliniek om links op de foto te zetten.
Wil wel dat de dierenarts mij een realistisch advies geeft. Is behandelen nog haalbaar (ook voor een 22 jarige).
Leven lang op pijnstilling is niet iets wat ik wil. Paard is ook super goed in zijn koppie en gaat ook altijd over zijn grenzen heeft. Geeft niet snel aan dat hij pijn heeft. Rijden hoeft van mij niet meer maar hij moet wel pijnvrij kunnen bewegen.
Zelfs nu als hij kreupelt kiest hij er zelf voor om te rennen en te spelen met zijn maatje en is nog steeds vrolijk en zichzelf.
Ik hoop dat de dierenarts mij een beter beeld kan geven. Als hij nog lang en zonder pijn kan leven gaan we er natuurlijk voor. Maar blijft hij kreupel dan moeten we wel een keer een streep zetten.
Maar het is een hele lastige beslissing met veel twijfel als je paard weinig pijn laat zien. Hij staat er niet zielig bij… dan was de beslissing misschien eerder gemaakt.
Voor me gevoel zit er bij mij die beslissing wel aan te komen. Al hoop ik stiekem dat de dierenarts nog een behandelplan heeft wat aan zal slaan.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:05

Ooh Story !! Ik ga heel hard duimen donderdag.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:08

chantal is ga duimen voor je!! Dat de dierenarts een behandelplan heeft voor story en hij nog even paar jaar pijnvrij van zijn pensioen mag genieten.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:32

Dankjewel beiden! Ik houd jullie wel op de hoogte :)

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:49