[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:59

Mijne slijt ook wat scheef af. Maar met ijzers zie dat z’n hoef ‘scheef’ op het ijzer groeit en zie je ook in het ijzer terug kwa slijtage ijzer.

Toch ga ik zonder proberen.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:25

Mijn haf had altijd ijzers zonder gaat ook erg goed als hoeven slecht worden kan je hoefschoenenn doen

_Tarzan

Berichten: 11193
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:30

Pluto, hier groeien ze ook scheef en zie je het aan de slijtage van de ijzers, maar hij slijt gewoon echt te veel en te scheef met van en naar de wei gaan, kan hem slecht de hele dag met hoefschoenen neerzetten :+
Zonder is hier op dit moment gewoon geen optie.

Hoeven zijn verder wel helemaal prima en heel sterk!

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:11

Yaffie, voor spieren zijn (goede) eiwitten heel belangrijk. Dus zorg dat die genoeg in het dieet zitten.

Voor spieropbouw/ onderhoud is idd werken aan de hand heel leuk. Zit Piet Bakker misschien bij jou in de buurt ( of geeft hij in de buurt les ) ? Of anders mensen van de academische rijkunst ( branderup of marijke de Jong ), die geven ook heel veel werk aan de hand les.

Kan je niet gewoon langs de weg stappen op buitenrit ?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:25

_Tarzan schreef:
Pluto, hier groeien ze ook scheef en zie je het aan de slijtage van de ijzers, maar hij slijt gewoon echt te veel en te scheef met van en naar de wei gaan, kan hem slecht de hele dag met hoefschoenen neerzetten :+
Zonder is hier op dit moment gewoon geen optie.

Hoeven zijn verder wel helemaal prima en heel sterk!


Als ind van zo stukje al erg slijten is ijzers ind beter.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:37

Nog meer mensen hier met een warmbloed met artrose in de sprongen? Die van mij heeft beide sprongen artrose maar rijd er nog thuis op B / L niveau mee.. hij doet het super en je ziet niks aan hem

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:29

Maris schreef:
Yaffie, voor spieren zijn (goede) eiwitten heel belangrijk. Dus zorg dat die genoeg in het dieet zitten.

Voor spieropbouw/ onderhoud is idd werken aan de hand heel leuk. Zit Piet Bakker misschien bij jou in de buurt ( of geeft hij in de buurt les ) ? Of anders mensen van de academische rijkunst ( branderup of marijke de Jong ), die geven ook heel veel werk aan de hand les.

Kan je niet gewoon langs de weg stappen op buitenrit ?


Ik ga de namen even googlen. Via Google had ik tot nu toe nog weinig gevonden. Ik vind vooral de klassieke dressuur aan de hand erg interessant. Dat is niet echt academisch he? Ik ben er helemaal niet zo in thuis, maar nu wel wat meer naar aan het kijken, omdat dit misschien het trainen in de bak weer wat makkelijker maakt.

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier staat de sloot net zo hoog als de weg en ook de bermen staan vol water. Alles overstroomt hier. Het is ook super glad, dus ik durf op het moment ook niet langs de weg (als hij schrikt dan liggen we). En van de DA mogen we niet veel over de weg, dus dat is geen optie.

Hij krijgt cavalor fiberforce, zit niet echt veel eiwit in, maar in voer met eiwit zitten vaak ook weer dikmakers en dat hoeft dan weer niet. Weet je nog iets van een supplement misschien wat ik bij kan voeren?

Edit: hij houdt niet echt van poeders, dus miss iets in brokjes vorm?

_Tarzan

Berichten: 11193
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:25

Yaffie, mijne krijgt glucosamine met MSM, kurkuma met zwarte peper en duivelsklauw bij.
Ik meng het in de slobber zodat hij het goed eet.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:10

Yaffie, Branderup / Marijke de Jong is wel klassieke dressuur hoor. Volgens mij zijn er inmiddels best veel mensen die er les in geven. Emiel Voest kan je ook nog op googlen, die doet wat meer loswerken, maar ook dat is heel leuk !

Eiwitten. Lucerne bevat goede eiwitten, maar lang niet alle paarden kunnen dat goed verdragen. En dan moet je er ook niet maar 1 voerschep van geven. Extra eiwitten voeren zal wel leiden tot meer energie geven dus kans op een paard met meer energie of dikker paard.
Andere eiwitbronnen zijn een grasbrok met veel eiwit erin ( fetura ) , krachtvoer met hoger eiwitgehalte zoals b.v. 18+ van Pavo, merrie of veulenbrok, draversbrok, er zijn ook mensen die sojaschroot voeren ( ik ben zelf niet zo weg van GMO soja, dus daar weet ik weinig van. Lees er wel goede resultaten over) Euhmm even denken ….. Atleet van Subli, bodybuilder van Hipalgo. Esparcette heb je ook nog, maar dat zit in de lucerne familie dacht ik.

Wacht even ….. dit is veel handiger ! http://www.voervergelijk.nl/voer/catego ... er/eiwit,5

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:50

_Tarzan schreef:
Yaffie, mijne krijgt glucosamine met MSM, kurkuma met zwarte peper en duivelsklauw bij.
Ik meng het in de slobber zodat hij het goed eet.


Thnx voor je tip. Die van mij krijgt al heel wat poedertjes over het voer en voor 2 dagen slobber klaarzetten is niet echt lekker. Voor nu doe ik er een klein beetje honing bij (niet de oplossing, maar hij moet het wel echt hebben), dan eet hij de poeders, maar nog meer poeders gaat ie weigeren. Alleen het zou fijn zijn als ik het spierverlies wat tegen kan gaan.

Maris schreef:
Yaffie, Branderup / Marijke de Jong is wel klassieke dressuur hoor. Volgens mij zijn er inmiddels best veel mensen die er les in geven. Emiel Voest kan je ook nog op googlen, die doet wat meer loswerken, maar ook dat is heel leuk !

Eiwitten. Lucerne bevat goede eiwitten, maar lang niet alle paarden kunnen dat goed verdragen. En dan moet je er ook niet maar 1 voerschep van geven. Extra eiwitten voeren zal wel leiden tot meer energie geven dus kans op een paard met meer energie of dikker paard.
Andere eiwitbronnen zijn een grasbrok met veel eiwit erin ( fetura ) , krachtvoer met hoger eiwitgehalte zoals b.v. 18+ van Pavo, merrie of veulenbrok, draversbrok, er zijn ook mensen die sojaschroot voeren ( ik ben zelf niet zo weg van GMO soja, dus daar weet ik weinig van. Lees er wel goede resultaten over) Euhmm even denken ….. Atleet van Subli, bodybuilder van Hipalgo. Esparcette heb je ook nog, maar dat zit in de lucerne familie dacht ik.

Wacht even ….. dit is veel handiger ! http://www.voervergelijk.nl/voer/catego ... er/eiwit,5


Ik ga het allemaal even goed uitzoeken. Wordt vervolgd. Ben wel echt van plan om les te nemen, lijkt me zo interessant er meer over te leren en ook mijn paard toch wat te kunnen blijven trainen.

Die van mij weigert Lucerne, alleen met heel veel brokjes eet ie het. Wat is het ook een kieskeurig beest.
Heel veel energie erbij hoeft niet. Ik heb het linkje even bekeken, zie vooral heel compleet voer staan, waar je toch wel veel van moet eten. Zoiets als Muscle Build van Pavo is dat ook wat? Dat is meer een supplement. Hoef ik er geen extra voer in te stoppen. Hij moet echt niet dikker en is vrolijk genoeg, doordat we weinig kunnen doen in de bak op het moment.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:19

zelf volg ik de opleiding academische rijkunst (wat marijke de jong/brand branderup doen) maar ik volg de opleiding dan bij Greetje Hakvoort.

Zeeland is voor mij te ver yaffy

https://www.google.com/maps/d/viewer?fb ... 462955&z=9

met instructeurs wel of niet in opleiding. Maar vaak diegene in opleiding kunnen je ook heel goed helpen.


maar hier bevind zich een kaart

sinds ik meer grondwerk doe met mijn hafje is hij al vele malen sterker geworden. en rij ik gewoon in de bak. Ik heb wel bos maar mijn haf gaat niet graag alleen op rit. Naast dat het bij ons giga druk is in het bos met loslopende honden heb ik daar niet altijd zin in. En kunnen de paden bij ons vrij zwaar zijn. Ook niet echt handig met een paard met atrose

_Tarzan

Berichten: 11193
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:51

Pluto, hoe kun je in contact komen met de mensen op de kaart?
Ik zie dat hier ook iemand in de buurt zit.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:03

_Tarzan schreef:
Pluto, hoe kun je in contact komen met de mensen op de kaart?
Ik zie dat hier ook iemand in de buurt zit.


je zou ze kunnen opzoeken op Facebook en dan een bericht kunnen sturen. diegene op de kaart hebben vaak facebook

en anders stuur jij via pb mij een berichtje dan kan ik via de instructerus HH pagina probern contact op de te zoeken met diegene

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:39

Ik kom even binnenvallen.

Mijn pony heeft in november de diagnose nieuwbotvorming rondom si gekregen. Is behandeld met ontstekingsremmers en ze krijgt nog structureel fysio.

Maar ik voer ook al een tijdje duivelsklauw bij. Van pit&pit. Pony gaf aan tijdens een kruidenmeting (horsecomplete) dit te willen.

Maar wat is nou eigenlijk een juiste onderhoudsdosering?
Ik geef nu 1 ruim theelepeltje door haar voer.
Maar stalgenoot heeft een poedervariant waar ze 2 scheppen van moet geven. En vloeibaar lees je weer tussen de 20-30ml.

Iemand die mijn vraag kan beantwoorden?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:49

kan je dan niet gewoon kruiden van horsecomplete ipv los duivelsklauw

mijn haf geeft bij horsecomplete dit ook te willen en hij krijgt dit in zijn kruidenmix. Wil jij los bij geven zou ik de aanwijzingen geven die op de verpakking staat.

Je kan ook navragen bij horsecomplete hoeveel hij dan nodig heeft van de Pit&pit.

Ik ga nu op aanraden van horsecomplete de vitaminge korrel jepaardgezondenfit geven. Normaal volgens de verpakking zou hij ongv 180 gram moeten hebben (paard van 500 moet 200gram volgens verpakking) en horsecomplete gaf aan dat stanley (van 450 kg) genoeg zou moeten hebben aan 100 gram

terwijl ik hiervoor equilin gaf hij aan meer van nodig te hebben.e

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:50

Ik denk dat het vooral een kwestie van proberen is (dus hoe je paard het erop doet en blijft doen) en ook kijken naar het percentage Duivelsklauw.

Zo gebruik ik twee varianten voor mijn pony:
Brokjes = 20% (10 tot 15 gram per dag)
Olie = 40% Duivelsklauw (15 ml per dag)

De variant met de poeder kan natuurlijk een stuk minder Duivelsklauw bevatten waardoor je er dus meer van moet geven.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:03

Een kruidenmeting ? Hoe gaat dat ?

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:06

plutolover schreef:
kan je dan niet gewoon kruiden van horsecomplete ipv los duivelsklauw

mijn haf geeft bij horsecomplete dit ook te willen en hij krijgt dit in zijn kruidenmix. Wil jij los bij geven zou ik de aanwijzingen geven die op de verpakking staat.

Je kan ook navragen bij horsecomplete hoeveel hij dan nodig heeft van de Pit&pit.

Ik ga nu op aanraden van horsecomplete de vitaminge korrel jepaardgezondenfit geven. Normaal volgens de verpakking zou hij ongv 180 gram moeten hebben (paard van 500 moet 200gram volgens verpakking) en horsecomplete gaf aan dat stanley (van 450 kg) genoeg zou moeten hebben aan 100 gram

terwijl ik hiervoor equilin gaf hij aan meer van nodig te hebben.e


De kruidenmixen zijn inmiddels op. Ik vind het ook een prijzig product om elke 5 weken te herhalen. Dus we doen het eens in het kwartaal ongeveer.


Ik kan het Jente inderdaad even vragen.

Op de verpakking zelf staat helaas niks vermeld. Ik zal eens gaan wegen hoeveel gram een theelepeltje is. :=

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:24

Ik heb vandaag het even afgewogen.
1 theelepel is 3 gram. Tja dat zet ook geen zoden aan de dijk :=

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:37

Hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen geven om (vooral) de (knie)banden wat sterker te maken?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:46

Volgens mij is er een celzout speciaal voor banden en pezen

Calcium fluoratum ???

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:30

Heermoes uit mijn hoofd.
Dit gebruikte ik voor een blessure van t bandje achterin de voorknie bij mijn paard

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:20


Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:46

Ja, ik wilde ook al zeggen dat heermoes giftig is voor paarden. Dus of je dat nou moet geven ??? Het zit soms wel in kruidenmengsels voor paarden dacht ik.

_Tarzan

Berichten: 11193
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:25

Een vraag aan jullie, wat zouden jullie doen met een paard (22) met artrose in de voorbenen, niet zichtbaar kreupel maar onzichtbaar wel, ik merk dat hij ‘anders’ belast .. gewoon op een laag pitje wat hobbelen in de bak en buitenritjes maken of op pensioen zetten?

DA geeft aan dat zolang hij niet kreupelt hij bereden kan worden maar m’n gevoel spreekt mij steeds tegen :\