[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klikoo
Berichten: 1392
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:29


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:12

Klikoo schreef:
Mochten mensen het leuk vinden om te volgen, ik heb een instagram gemaakt waarin ik het verhaal deel vanuit mijn kant van een paard met artrose en alle zorgen die daar bij komen kijken.
De pagina heet hetbaasjevanhipsy , https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1a5dm2y1z770r&utm_content=j02k425

Ik zou het leuk vinden als meer ervaringsdeskundigen het volgen :)


‘Graag’. Ik vind het altijd fijn om ‘lotgenoten’ te vinden die hun verhaal doen. Misschien steek ik er nog wat van op. Hier gaat het redelijk. Al merkte ik dat hij van de week wat mat leek te zijn ook in z’n bewegingen maar heb hem vandaag weer gelongeerd en nu was er achter gelukkig niks meer te zien. Hebben jullie paarden met deze kou er ook meer last van?

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:36

In eerste instantie wel. Maar ik heb de kurkuma opgehoogd en ben gestart met silicium. Hij kraakt nu helemaal niet meer, is lekker fris, speelt, steigert, rent en bokt als een gek. Alleen jammer dat ik dus niet zeker weet welke vd twee is geweest waardoor het nu echt stukken beter gaat.
Ben vooral benieuwd hoe dat zich nu bij de fysio gaat uiten, omdat hij daar vooral last heeft.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:00

Slmt9 schreef:
In eerste instantie wel. Maar ik heb de kurkuma opgehoogd en ben gestart met silicium. Hij kraakt nu helemaal niet meer, is lekker fris, speelt, steigert, rent en bokt als een gek. Alleen jammer dat ik dus niet zeker weet welke vd twee is geweest waardoor het nu echt stukken beter gaat.
Ben vooral benieuwd hoe dat zich nu bij de fysio gaat uiten, omdat hij daar vooral last heeft.


Ja jammer is dat hè, dat heb ik nu ook. Heb wel het idee dat hij door de silicium beter wordt. Maar op papier geef ik het nog niet lang genoeg. Welke kurkuma geef jij je paard?

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:47

DinkeyGirl schreef:
Zijn er ook mensen die boswellia geven (dus puur, niet gemengd met andere ingredienten in een supplement)? En zo ja, waar koop je dat? Vroeger haalde ik het altijd uit de UK maar dan deden we t samen met meerdere mensen.


Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik geef het al jaren en koop het bij Equicure, UK. Ik koop dan meteen voor een half jaar. Zo is het inclusief de verzendkosten de voordeligste vorm die ik heb kunnen vinden.
Voordeel is dat ze daar een geconcentreerd poeder hebben, heb je maar een beetje poeder van nodig.

Maar nu een harde Brexit nadert, ga ik toch elders bestellen, geen zin om invoerrechten te betalen.

Bevalt de Boswellia van Baroen? En iemand ervaring met die van Horseflex?

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:38

Ik heb een klein tijdje die van de baroen gevoerd, moest er wel veel van geven vond ik. Uiteindelijk helemaal niet meer verder gegaan met boswellia. Hmm

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:11

HorseTimeXL schreef:
Slmt9 schreef:
In eerste instantie wel. Maar ik heb de kurkuma opgehoogd en ben gestart met silicium. Hij kraakt nu helemaal niet meer, is lekker fris, speelt, steigert, rent en bokt als een gek. Alleen jammer dat ik dus niet zeker weet welke vd twee is geweest waardoor het nu echt stukken beter gaat.
Ben vooral benieuwd hoe dat zich nu bij de fysio gaat uiten, omdat hij daar vooral last heeft.


Ja jammer is dat hè, dat heb ik nu ook. Heb wel het idee dat hij door de silicium beter wordt. Maar op papier geef ik het nog niet lang genoeg. Welke kurkuma geef jij je paard?


Die van mij ging op zn manenkam ook heel snel vervellen. Zou volgens heltie horse niet zo snel kunnen, maar verder was er niets anders. Nu weet ik dat hij met meerdere dingen super gevoelig en snel op weinig reageert, dus wellicht toch de silicium. Ik stuur je een pb over de kurkuma.


Bloem39 schreef:
DinkeyGirl schreef:
Zijn er ook mensen die boswellia geven (dus puur, niet gemengd met andere ingredienten in een supplement)? En zo ja, waar koop je dat? Vroeger haalde ik het altijd uit de UK maar dan deden we t samen met meerdere mensen.


Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik geef het al jaren en koop het bij Equicure, UK. Ik koop dan meteen voor een half jaar. Zo is het inclusief de verzendkosten de voordeligste vorm die ik heb kunnen vinden.
Voordeel is dat ze daar een geconcentreerd poeder hebben, heb je maar een beetje poeder van nodig.

Maar nu een harde Brexit nadert, ga ik toch elders bestellen, geen zin om invoerrechten te betalen.

Bevalt de Boswellia van Baroen? En iemand ervaring met die van Horseflex?


De equicure gaf ik ook. Deze heb ik via Amazon DE gekocht, dan dus geen brexit problemen. Zag dat hij daar nu ook nog wordt aangeboden.

Hier merkte ik geen verschil.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:18

Hoe werken jullie je paarden met artrose los? Ik merk sinds het wat kouder is dat hij echt een diesel is. Van de zomer weinig gemerkt van z'n artrose. Sinds 3 weken staat hij op breakover beslag en hij krijgt glucopro van Pharmahorse. Daarnaast gisteren begonnen met duivelsklauw. Ik merk dat hij na een half uur een stijve hark met protest te zijn z'n oude ikje weer is. Ineens voel ik de knop omgaan en loopt ie de sterren van de hemel. Terwijl in dat halve uur daarvoor ik het idee heb dat ie beter met pensioen kan. Hij heeft wel plezier in z'n werk. Ik ben nu aan het vogelen of ik hem beter gewoon rustig lang en laag kan rijden zonder al te veel te vragen aan oefeningen buiten grote voltes om totdat die knop om is. Of dat ik hem beter los kan werken dmv schouderbinnenwaarts, wijken etc. De eerste 10 minuten is stappen aan een lang teugeltje. Hoe doen jullie dit?

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:31

Moeilijk. Kan het niet zijn dat hij uiteindelijk door de pijn heen loopt?
Welke vorm van duivelsklauw geef je? De korrels werken hier niet. Ik geef vloeibaar en dat geeft enorm veel verschil, ook in souplesse.

Ik heb natuurlijk op een andere plek de slijtage.
Hier werkt het als ze een ‘slechte’ dag heeft om na het instappen (waarbij horizontaal, wat (slange)volte werk, en pasjes opzij) om eerst even in galop te gaan alvoor de draf. Aangezien de spieren dan net even wat meer de rek erin krijgen en in mijn SI geval het bekken kantelt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:41

Saaams schreef:
Moeilijk. Kan het niet zijn dat hij uiteindelijk door de pijn heen loopt?
Welke vorm van duivelsklauw geef je? De korrels werken hier niet. Ik geef vloeibaar en dat geeft enorm veel verschil, ook in souplesse.

Ik heb natuurlijk op een andere plek de slijtage.
Hier werkt het als ze een ‘slechte’ dag heeft om na het instappen (waarbij horizontaal, wat (slange)volte werk, en pasjes opzij) om eerst even in galop te gaan alvoor de draf. Aangezien de spieren dan net even wat meer de rek erin krijgen en in mijn SI geval het bekken kantelt.


Klopt dat helpt bij mijn paard ook om vrij snel al even paar rondjes rustig te galopperen. Dan kan hij ook veel makkelijker los worden.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 07:37

Ik weet niet of het pijn is. Hij loopt absoluut niet kreupel op die momenten.

Ik heb idd de steentjes. Mocht ik geen verschil gaan merken dan zal ik eens over gaan op vloeibaar. Maar hoe snel kun je effect verwachten van duivelsklauw?

Vroeger sloeg ik met hem de draf over met losrijden. Eerst galop idd. Nog niet aan gedacht. Ga ik proberen :-)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:56

Mijn Haf is altijd diesel geweest. Nu kouder is en artrose is net wat meer.

Ik geef nu aangemeten kruiden en aangemeten pijnstiller mix. Glucosamine/msm pharmahorse en silicium (nog niet zo heel lang)

Ind galop werkt bij mijn Haf ook goed. En als ik tijd genoeg heb zet ik hem onder de recuptex deken heb idee dat het ook werkt maar kan ook placebo zijn. Aangezien ik de deken niet 2 uur van te voren op heb.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:26

Ik ben daarin ook nog wat zoekende en aan het uitproberen.

Nu met de kou merk ik ook dat hij meer tijd nodig heeft. Ik begin altijd lang en laag en daarna de zijgangen, maar ik merk dat hij nu protesteert als ik hem vraag te draven. Dat doet hij de eerste 2-3 keer, daarna minder. Echter denk ik dat hij dan maar gewoon op geeft, want ik zie aan zijn gezichtsuitdrukking dat hij het zwaarder vindt.

Dus ik heb besloten om gewoon in stap te werken, 1-2 keer draven te vragen en wil hij niet, dan niet. Dat zelfde geldt voor buiten wandelen. Terug wil hij uiteraard graag harder, dus ook alleen dan draven we.
Als ik zie hoe hij met zijn vriendjes uit zn plaat kan gaan (steigeren, rennen, bokken) denk ik: je kan het wel, maar uit vrije beweging vind ik anders dan wanneer ik het vraag om bepaalde binnenbenen te belasten.

Ik werk alleen aan de hand, max 20 min, door mijn eigen invaliditeit. Mijn paard is nu 18. Ik wil hem graag soepel houden, maar meer ook niet. Dat gaat zo prima. Kwaliteit boven kwantiteit.

Het is uitproberen. Ik heb ook nog beschermers van back on track die nu hun waarde mogen bewijzen en ander infrarood/keramische producten, maar die hebben weinig zin bij de kogel :+

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:24

Wat ook bij mijn haf goed help is trainen vanaf de grond. Ik doe dit nu ruim 4 jaar ook opleiding tot instructeur behaald. En hij verbeterd nog steeds, ook hierin moet hij opwarmen enz. Maar omdat ik niet op hem zit hoeft hij ook niet mijn gewicht te dragen enz. En kan ik hem hiermij soepel of opwarmen.

Ik rij nu ongv 2-3x per week en rest train ik hem vanaf de grond. Ik merk bij hem als ik hem bijv 2-3 dagen vrij geeft (ondanks dat hij 24/7 buiten loopt) hij nog meer moeite heeft met opwarmen

protesteren doet hij niet. Vind hem dit jaar fijner lopen dan vorige winter. (geen idee wat er anders was, toen gaf ik nog geen silicium) want toen liep hij in begin licht onregelmatig en eigen tot nu toe niet.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:59

plutolover schreef:
Mijn Haf is altijd diesel geweest. Nu kouder is en artrose is net wat meer.

Ik geef nu aangemeten kruiden en aangemeten pijnstiller mix. Glucosamine/msm pharmahorse en silicium (nog niet zo heel lang)

Ind galop werkt bij mijn Haf ook goed. En als ik tijd genoeg heb zet ik hem onder de recuptex deken heb idee dat het ook werkt maar kan ook placebo zijn. Aangezien ik de deken niet 2 uur van te voren op heb.


Silicium geef ik al jaren bij tegen zand eten. Recuptex werkt zeker mee. Heeft de mijne de hele dag op.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:00

Mychoice, wat bij mijn paard echt mega goed hielp tegen de beginstijfheid was een homeopatisch middel ! Door dat middel ging hij echt van 20 minuten moeten opwarmen ( ook draven ging dan niet ) naar de eerste stap uit zijn stal helemaal rad.
Het middel op zich kost niet veel ( iets van 10 euro ), maar je moet wel even een dierenhomeopaat raadplegen voor de potentie en de hoeveelheid korrels. Ik heb het (ongeveer) 14 dagen gegeven toen en ik zag toen ook al gelijk verschil.
Er zitten hier op Bokt ook dierenhomeopaten, misschien willen ze wel advies geven !

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:00

Slmt9 schreef:
Ik ben daarin ook nog wat zoekende en aan het uitproberen.

Nu met de kou merk ik ook dat hij meer tijd nodig heeft. Ik begin altijd lang en laag en daarna de zijgangen, maar ik merk dat hij nu protesteert als ik hem vraag te draven. Dat doet hij de eerste 2-3 keer, daarna minder. Echter denk ik dat hij dan maar gewoon op geeft, want ik zie aan zijn gezichtsuitdrukking dat hij het zwaarder vindt.

Dus ik heb besloten om gewoon in stap te werken, 1-2 keer draven te vragen en wil hij niet, dan niet. Dat zelfde geldt voor buiten wandelen. Terug wil hij uiteraard graag harder, dus ook alleen dan draven we.
Als ik zie hoe hij met zijn vriendjes uit zn plaat kan gaan (steigeren, rennen, bokken) denk ik: je kan het wel, maar uit vrije beweging vind ik anders dan wanneer ik het vraag om bepaalde binnenbenen te belasten.

Ik werk alleen aan de hand, max 20 min, door mijn eigen invaliditeit. Mijn paard is nu 18. Ik wil hem graag soepel houden, maar meer ook niet. Dat gaat zo prima. Kwaliteit boven kwantiteit.

Het is uitproberen. Ik heb ook nog beschermers van back on track die nu hun waarde mogen bewijzen en ander infrarood/keramische producten, maar die hebben weinig zin bij de kogel :+


Ik heb inderdaad ook de beschermers van BOT. De peesbeschermers en de stalbeschermers en ook nog de springschoenen. Maar of dat zijn hoefgewricht bereikt......

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:01

Maris schreef:
Mychoice, wat bij mijn paard echt mega goed hielp tegen de beginstijfheid was een homeopatisch middel ! Door dat middel ging hij echt van 20 minuten moeten opwarmen ( ook draven ging dan niet ) naar de eerste stap uit zijn stal helemaal rad.
Het middel op zich kost niet veel ( iets van 10 euro ), maar je moet wel even een dierenhomeopaat raadplegen voor de potentie en de hoeveelheid korrels. Ik heb het (ongeveer) 14 dagen gegeven toen en ik zag toen ook al gelijk verschil.
Er zitten hier op Bokt ook dierenhomeopaten, misschien willen ze wel advies geven !


Zou je hier meer informatie over willen geven :)?

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:02

plutolover schreef:
Wat ook bij mijn haf goed help is trainen vanaf de grond. Ik doe dit nu ruim 4 jaar ook opleiding tot instructeur behaald. En hij verbeterd nog steeds, ook hierin moet hij opwarmen enz. Maar omdat ik niet op hem zit hoeft hij ook niet mijn gewicht te dragen enz. En kan ik hem hiermij soepel of opwarmen.

Ik rij nu ongv 2-3x per week en rest train ik hem vanaf de grond. Ik merk bij hem als ik hem bijv 2-3 dagen vrij geeft (ondanks dat hij 24/7 buiten loopt) hij nog meer moeite heeft met opwarmen

protesteren doet hij niet. Vind hem dit jaar fijner lopen dan vorige winter. (geen idee wat er anders was, toen gaf ik nog geen silicium) want toen liep hij in begin licht onregelmatig en eigen tot nu toe niet.


Hier ook 24/7 buiten. Maar een dag vrij is voor hem niet prettig. 1 dag in de week doe ik wel. Maar de rest is rijden en als 'rustdag' wandelen of longeren.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:16

MyChoice schreef:
Maris schreef:
Mychoice, wat bij mijn paard echt mega goed hielp tegen de beginstijfheid was een homeopatisch middel ! Door dat middel ging hij echt van 20 minuten moeten opwarmen ( ook draven ging dan niet ) naar de eerste stap uit zijn stal helemaal rad.
Het middel op zich kost niet veel ( iets van 10 euro ), maar je moet wel even een dierenhomeopaat raadplegen voor de potentie en de hoeveelheid korrels. Ik heb het (ongeveer) 14 dagen gegeven toen en ik zag toen ook al gelijk verschil.
Er zitten hier op Bokt ook dierenhomeopaten, misschien willen ze wel advies geven !


Zou je hier meer informatie over willen geven :)?


Ik denk dat je hiervoor het beste even contact kan opnemen met een dierhomeopaat. Nogmaals de potentie en de hoeveelheid korrels/ druppels en de duur kunnen per paard verschillen.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:14

MyChoice schreef:
Ik heb inderdaad ook de beschermers van BOT. De peesbeschermers en de stalbeschermers en ook nog de springschoenen. Maar of dat zijn hoefgewricht bereikt......


Wat het doel is vd beschermer, is dat het de doorbloeding stimuleert.

Door een slechte doorbloeding functioneert een gewricht slechter, er wordt te weinig 'smeervloeistof' aangemaakt waardoor het kraakbeen brozer wordt. Ook de conditie van het gewrichtskapsel, de banden en de pezen verslechtert.

Ook warmte stimuleert een betere doorbloeding. Dus of het komt van de keramische werking of simpelweg omdat je een neoprene beschermer om doet, weet ik niet, als het maar werkt ;)

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:24

Ja en toch vind ik het spannend omdat ik juist nooit beschermers gebruik tijdens rijden (op cross en springen na dan) omdat ik niet die warmte om de pezen wil.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:50

Persoonlijk vind ik dat als je een half uur nodig hebt om de kreupelheid(want dat is stijfheid imo in dit geval) eruit te rijden, dat je al te ver bent. Ga je zelf ook een uur sporten waarbij je het eerste half uur pijn hebt?

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:28

Dat is ook waarom ik aan het uitvogelen ben wat werkt en wat niet. En als hij pijn heeft dan stop ik en moet ik een andere beslissing maken. Maar hij is een super vrolijk paard verder. Van de zomer had hij nergens last van. Dus ja wat is het dan precies. Als hij pijn zou hebben zou hij van de zomer ook stijf moeten zijn geweest.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:40

Ja maar dat hij van de zomer beter is, dat is logisch door de temperatuur. Dus dan is er minder pijn, dat is algemeen bekend. De gewrichtvloeistoffen moeten opwarmen door beweging en daardoor is het paard stram. Door beweging wordt het soepeler en wordt de pijn in de gewrichten minder.