[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:54

Earth schreef:
Ja maar dat hij van de zomer beter is, dat is logisch door de temperatuur. Dus dan is er minder pijn, dat is algemeen bekend. De gewrichtvloeistoffen moeten opwarmen door beweging en daardoor is het paard stram. Door beweging wordt het soepeler en wordt de pijn in de gewrichten minder.


+1

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:46

Die van mij had eind van de zomer begin september een wond onder z’n kogel aan de voorkant. Vervelend diep en advies volledig rust.. dat is sowieso al een rot advies maar kwam er achter al helemaal als je paard artrose heeft. Werd opeens weer een oude heer.. heb zelf toen besloten (omdat verder niks was geraakt gelukkig) al weer wat te gaan longeren. Da raadde het af in eerste instantie puur alleen omdat het langer duurde om te genezen, maar ben toch blij dat ik dat uiteindelijk wel gedaan heb. Maar merk bij die van mij inderdaad dat zodra ik even aan de longe gegaloppeerd heb dat hij echt los laat.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:17

Ik heb mij al eens eerder gemeld in het topic, maar ik meld mij nu tich weer. Mijn oudje deed het eigenlijk vrij lang best oke, maar ik heb het idee dat ze een beetje pijntjes heeft. Dit is ook uit de pijnmeting gekomen van horsecomplete, dus ze wordt donderdag al behandeld aan haar bekken, waar het grootste euvel zit.

Bij Jente meet ze eigenlijk altijd wel duivelsklauw, dus ik was eigenlijk daar naar aan het kijken om dit voor langere tijd te geven. Ik heb verder van iemand het advies gekregen om vit c bij te geven en magnesium. Daarnaast dacht ik zelf om misschien eens te proberen om tich maar glucosamine bij te gaan geven. Ze krijgt al msm. Boswellia en zwarte bes heb ik ook al eens gehoord naar gekeken.


Nu zie ik dat de joint comp een soort alles in een mix is. (Glucosamine,msm, magnesium, vit c, boswellia, zwarte bes).

Waar doe ik goed aan? De joint comp geven of het een en ander los geven en kijken waar ze op reageert? Is de joint comp pijnstillend of zou ik daar nog duivelsklauw aan kunnen/ moeten toevoegen? Ik kom op een of andere manier terug bij joint comp, maar tegelijkertijd vind ik het zo "heftig" om daar gelijk mee te beginnen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:24

Joint comp werkte altijd heel goed voor mijn paard. Maar ieder paard reageert anders, dus het is echt een kwestie van uitproberen. Msm, Boswellia en zwarte bes zijn net als duivelsklauw ontstekingsremmers.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:32

Ik geef voor de SI Artrose de Vitalstyle Souplesse siroop en daarnaast de duivelklauw van NAF. De duivelsklauw van naf is hier 1 van de weinige waar ik per direct positief resultaat mee zie.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:52

Allebei bedankt voor de snelle reactie! Het is denk ik inderdaad een kwestie van proberen. Ieder paard reageert anders inderdaad. Ik denk dat ik het maar moet proberen, misschien icm duivelsklauw en anders kan ik ook nog eens naar de dolorcomfort of souplessesiroop van vitalstyle kijken.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:19

Ze is vandaag behandeld door de cranio therapeut. Ik zag een heel ander paard na de behandeling en een stuk vrolijker ook weer. Wel besloten om toch iets te gaan geven qua ondersteuning te gaan geven. Zojuist de joint comp besteld van Phytonics, ben benieuwd wat t gaat doen voor ons.

M_arjolein

Berichten: 1440
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:45

Hier gaat het redelijk deze winter. Heb haar nu alleen aan de silicium. 2 dagen achter elkaar rijden en dan 1 dag vrij. Op de vrije dag probeer ik wel ook te wandelen aan de hand. Wel veel downs gehad qua rijden ze was steeds heel erg vervelend en Schrikkerig. Zomaar er vandoor gaan of niet willen stappen en alleen maar draven. Terwijl ik altijd eigenlijk wel 20 minuten wil instappen. Gelukkig gaat dat nu ook weer redelijk de goede kant op.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:51

Fijn dat ze goede kant op gaat. Ik zelf geef ook silicium maar nog wel glucosamibe/msm erbij.

Ben benieuwd wat gebeurt als ik stop met glucosamine/msm en ik alleen overga op de silicium

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:29

Die van mij krijgt alleen glucosamine msm maar begint nu echt als een tierelier te lopen. Hoop februari wel weer groen licht van de da te krijgen. Tot die tijd het stappen lekker opbouwen.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:47

Zijn er hier eigenaren die hun paard regelmatig (eens per jaar/half jaar) opnieuw laten inspuiten?

Wanneer doe je dat? Gewoon na een bepaalde periode, of als je merkt dat het paard weer meer last krijgt?

Moet je paard na het inspuiten lang herstellen als hij geen of amper klachten had?

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:18

@mychoice

Ik heb enkel ervaring met een actieve behandeling als in 1x in laten spuiten en 2 weken later nogmaals.
Dit is in juli dit jaar gebeurd, tot nu toe verder geen klachten...
Wanneer ik weer merk dat ze last krijgt zal ze waarschijnlijk weer ingespoten moeten worden.

Vanuit de praktijk waar ik mee liep heb ik veel paarden, met name in de benen, gezien die 1 a 2 keer per jaar ingespoten worden, veel ook weer ter preventie.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:02

Maar aan dat inspuiten zit toch een max? Dus als het paard weer klachten krijgt spuit je het weer in. Is het niet eigenlijk het rekken van een andere beslissing dan?

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:19

Ik heb mei dscht ik laten inspuiten. Tot nu toe nog niet herhaald en lijkt ook niet nodig (eerst moest ik em bijna mee trekken, nu trekt ie mij mee hahaha).

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:25

MyChoice schreef:
Maar aan dat inspuiten zit toch een max? Dus als het paard weer klachten krijgt spuit je het weer in. Is het niet eigenlijk het rekken van een andere beslissing dan?


Het ligt er misschien aan wat voor blessure, welke plek er artrose is enz.

Beauty is ingespoten in nov 2019 in het gewricht. Afgelopen oktober is ze rondom het gewricht ingespoten. Volgens de dierenarts kon dat geen kwaad en zit daar niet perse een maximum aan, gezien het type vloeistof die erin ging.

Volgens mij met corticosteroiden krijg je op ten duur afbraak?


Als je paard daarna weer pijnvrij is. Lijkt me het geen probleem. Maar als je elke 3 maanden moet inspuiten, zal je jezelf achter je oren moeten krabben..

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:25

Vandaag de joint comp binnen gekregen. Ben benieuwd of t wat voor dr gaat doen. Ga stoppen met de groene lip mossel en de silicium afbouwen tot de pot leeg is. Msm blijf ik er voorlopig nog wel naast geven.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:00

We gaan volgende week naar Raaphorst voor een second opinion en om te kijken of de artrose stabiel is gebleven of verergerd is. Het is denk ik inmiddels wel duidelijk dat het inspuiten van april uitgewerkt is. Lijkt me dat als het wel nog zou werken ze niet zo'n last zouden moeten hebben van kouder en natter weer?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:26

Waarmee is ingespoten ? Cortisonen werken vaak maar een aantal maanden en halen de ontsteking weg. Soms werkt dat doordat de ontsteking weg is veel langer na.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:42

Depo medrol en hyaluron

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:48

Mijn paard heeft met bekappen last van zn artrose in de koot RA. Ook erop leunen als LA wordt gedaan vind hij moeilijk.
Vandaag voor t eerst 30 min van te voren de kootbeschermer van BOT erom gedaan. We waren een keer zo snel klaar met bekappen en hij hield het veel makkelijker vol.
Over 5 weken ben ik benieuwd of er dan weer verschil is.

Heel eerlijk ben ik van de BOT werking niet heel enthousiast. De kootbeschermer is van neopreen en tja, dat maakt en houdt natuurlijk ook gewoon warm. Ik heb wel voor deze gekozen omdat hij geen harde rand heeft aan de boven en onderzijde, wat andere kootbeschermers vaak wel hebben. Dus ik ben tevreden en benieuwd naar de volgende keer :j

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:20

Hoe gaat het nu met degene die silicium zijn gaan geven? Mijn eerste heltie horse is bijna op en daarna stap ik over op die van Silidyn. De gluco/msm bouw ik af per februari.

_Tarzan

Berichten: 11193
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:12

MyChoice schreef:
Maar aan dat inspuiten zit toch een max? Dus als het paard weer klachten krijgt spuit je het weer in. Is het niet eigenlijk het rekken van een andere beslissing dan?

Mijn DA gaf aan, als je elk jaar/half jaar moet spuiten is het te doen, moet je elke maand gaan spuiten dan moet je een andere keuze gaan maken.

Mijn paard is september 2019 ingespoten en *klopt af* loopt nog altijd goed.
Supplementen geef ik sinds hij op pensioen staat ook niet meer maar hij blijft stabiel :D
Nu hopen dat dit zo blijft!

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:01

Hier was het goede nieuws dat de spuit in het hoefgewricht nog z'n werk doet. Het slechte nieuws is dat beide voorbenen de kroongewrichten onstoken en actief zijn. Dit is nu ingespoten plus een tildren infuus. 5 weken stappen en dan op controle.

Elk half jaar dit zou mij te gortig zijn. Qua kosten en 5 weken revalideren. Waar doe je het dan nog voor. 4 maanden op en dikke maand af, nee. Als hij pijnvrij op de wei kan mag ie dan fijn met pensioen.
En anders inderdaad een andere keuze.

_Tarzan

Berichten: 11193
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:51

Als hij het daarmee prima doet op de wei vind ik het nog te doen. Maar ik heb de mijne uit voorzorg in oktober op pensioen gezet, ik houd hem liever nog 10 jaar op de wei dan dat ik hem nog maar een jaartje heb maar wel kan rijden :)

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:22

Zijn er hier mensen die hun paard glucosamine & msm van Pharmahorse gaven en nu zijn overgestapt op de glucopro van Pharmahorse? Ik twijfel om het een keer te proberen. Hij doet het prima op de glucosamine & msm, maar misschien dat een keer iets anders proberen nog weer beter werkt.