[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:43

Mijn kat krijgt de glucopro :+
Voor hem (en mijn andere kat) is het niet voldoende. Die krijgen cbd olie waar ze meer aan hebben.
Maar wat voor het ene dier werkt, werkt voor de ander niet en andersom. Je komt er eigenlijk maar op een manier achter.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:18

Mag ik hier ook een vraag stellen?

Mijn haflingerruin van 16 heeft helaas ook artrose in 1 knie. Ik geef hem glucosamine, eerst die van de paardendrogist, nu van horseflex. Hij wil het alleen met geen mogelijkheid eten. Moet het inmiddels met zoveel muesli mengen en dan nog laat hij het staan.

Vanwege PPID kan ik hem niet de met suiker/melasse bijgevoegde glucosamine geven. Heeft iemand ervaring met een glucosamine die wel goed gegeten wordt? Iets in brokvorm of iets vloeibaars ipv poedervorm?

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:26

Ik zou het eens proberen te mengen met wat slobber, zemelen oid.

Meestal kan je van je muesli ook wel slobber maken door het wat te mengen met heet water.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:31

Op zo’n dag als vandaag, zijn die van jullie met artrose dan ook minder happy?

Hele dag buiten en regen? Ondanks eten en warme jas :+

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:48

_Nelleke_ schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen?

Mijn haflingerruin van 16 heeft helaas ook artrose in 1 knie. Ik geef hem glucosamine, eerst die van de paardendrogist, nu van horseflex. Hij wil het alleen met geen mogelijkheid eten. Moet het inmiddels met zoveel muesli mengen en dan nog laat hij het staan.

Vanwege PPID kan ik hem niet de met suiker/melasse bijgevoegde glucosamine geven. Heeft iemand ervaring met een glucosamine die wel goed gegeten wordt? Iets in brokvorm of iets vloeibaars ipv poedervorm?


Hoeveel poeder moet je ervan per dag geven ? Ik heb altijd joint comp gegeven van phytonics, daarvan hoefde je maar 7 gram per dag te geven. Dat is echt heel weinig, dus gemakkelijker te mengen met voer. Ik voerde het altijd door de seniores priores, een slobber dus. Maar dan wel een slobber met 12% suiker en zetmeel ( sp is een ruwvoervervanger).

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:49

Saams, veel paarden reageren idd op meer vocht als ze artrose hebben met meer stijfheid.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:23

Ja mengen met slobber heb ik al geprobeerd, allerlei varianten. Muesli natmaken heb ik ook gedaan. Maakt allemaal niet uit, hij moet het niet, tenzij het in zo'n enorme hoeveelheid slobber of muesli zit, maar dat is dan weer niet goed voor zijn overgewicht/ppid. Hij is nu goed op gewicht en dat wil ik graag zo houden.

Het 'probleem' is dat als ik het ooit door een bepaald merk slobber of muesli heb gemengd, hij die slobber of muesli dus ook zonder glucosamine niet meer eet. Dus inmiddels ben ik blij dat ik nog een muesli heb die hij wel wil en die niet heel hoog in suiker en zetmeel zit.

Hij is sowieso een lastige eter, altijd al geweest.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:25

Maris schreef:
Hoeveel poeder moet je ervan per dag geven ? Ik heb altijd joint comp gegeven van phytonics, daarvan hoefde je maar 7 gram per dag te geven. Dat is echt heel weinig, dus gemakkelijker te mengen met voer. Ik voerde het altijd door de seniores priores, een slobber dus. Maar dan wel een slobber met 12% suiker en zetmeel ( sp is een ruwvoervervanger).


In Joint compositum zit alleen helaas geen glucosamine en dat wil ik wel echt geven.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:31

Balen dat die het niet door slobber oid eet!!

En eventueel de Equiflexion van de Paardendrogist?

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:07

_Nelleke_ schreef:
Maris schreef:
Hoeveel poeder moet je ervan per dag geven ? Ik heb altijd joint comp gegeven van phytonics, daarvan hoefde je maar 7 gram per dag te geven. Dat is echt heel weinig, dus gemakkelijker te mengen met voer. Ik voerde het altijd door de seniores priores, een slobber dus. Maar dan wel een slobber met 12% suiker en zetmeel ( sp is een ruwvoervervanger).


In Joint compositum zit alleen helaas geen glucosamine en dat wil ik wel echt geven.

Jawel hoor! Maar wel minder dan ze bij pure glucosamine adviseren geloof ik.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:08

Je zou ook kunnen kijken naar de silicium van Heltie Horse. Is verdund met water en kan me voorstellen dat dat er wel goed in gaat.

Van zowel silicium als glucosamine zijn geen wetenschappelijke onderbouwingen dat het werkt. Überhaupt wat werkt verschilt per paard. Dus misschien werkt dit wel voor jullie.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:46

Ik meng het nu in klein beetje slobber van Mix en Mash van Cavalor. Had eerst de slobber van Pharmahorse maar dat ging steeds moeizamer. Nu met deze slobber eet hij alles tot de laatste druppel leeg!

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:00

Dan lag het misschien aan de slobber :9
Jouw paard is nu ook al een tijdje aan de silicium en van de cannabidol af toch? Hoe gaat dat?

Ik ben dus overgestapt naar silidyn silicium. Het is erg bitter en mijn paard kan er niet aan wennen. Hij kreeg t rechtstreeks in de mond, maar t gaat nu door de slobber :)

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:47

Zou hier graag meepraten! Mijn fjord heeft helaas een OCD in het rechter kogel gewricht waardoor artrose ontstaan is. Daarom besloten niet meer te rijden, alleen nog mennen en wandelen. Ook staat ze op duplo beslag voor extra demping. Ze staat 24/7 buiten dus kan lekker bewegen.

Ze is nu twee keer ingespoten. Na de eerste keer inspuiten kreeg ik als advies: ga maar rijden en kom terug als ze weer kreupel is. Het zat me niet lekker dus toen ik haar verhuisde naar de regio waar mijn vertrouwde da zit direct laten checken en toen was ze weer kreupel op de buigproef. Ze is toen ingespoten en ik heb een mooi opbouw schema meegekregen.

Ik ben begonnen met stappen en fietsen aan de hand. Toen dit na een check goed was konden we verder opbouwen en heb ik haar weer voor de wagen gezet. Tijdens het opbouwen merkte ik op dat de kogel warm en overvuld werd (ze heeft gallen aan beide benen, maar deze stond nu op spanning). Ik heb het laten checken, maar ze liep gewoon goed, ook op de buigproef. Dierenarts adviseerde gewoon doorgaan. Ik heb haar toch een tijdje op rust gezet (alleen stappen aan de hand, dus niet voor de wagen of draven). De spanning blijft erop, maar lijkt soms iets minder warm. Daarom ben ik afgelopen week verder gegaan met het opbouw schema op hoop van zegen dat de volgende controle goed is.

Ik geef Cavalor arti matrix, vind ze niet zo lekker terwijl ze dol is op eten haha. Voor dit soort piek momenten heb ik de Artitec staan en die gaat er goed in! Ik meng nu daarom een pompje artitec met de arti matrix en dat gaat goed en eet ze gewoon door haar fiberforce heen. Ze is ook veel te dik dus ik wil ook niet iets anders voeren. Na inspanning smeer ik nog freebute gel op de kogel. Ik heb het idee dat dit wel iets helpt, maar altijd lastig bepalen met verschillende factoren!

Het moeilijkst vind ik dat ze niet persee super stijf of onregelmatig loopt. Omdat ze weinig toont is het lastig inschatten hoe het gaat..

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:05

Al de glucosamine van equilin geprobeerd daar hoeven ze maar heel weinig van, of de Pharmahorse en dan langzaam opbouwen

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:23

_Nelleke_ schreef:
Maris schreef:
Hoeveel poeder moet je ervan per dag geven ? Ik heb altijd joint comp gegeven van phytonics, daarvan hoefde je maar 7 gram per dag te geven. Dat is echt heel weinig, dus gemakkelijker te mengen met voer. Ik voerde het altijd door de seniores priores, een slobber dus. Maar dan wel een slobber met 12% suiker en zetmeel ( sp is een ruwvoervervanger).


In Joint compositum zit alleen helaas geen glucosamine en dat wil ik wel echt geven.


Zoals Laura ook al schreef, er zit wel glucosamine in de joint comp !

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:57

Oh ja inderdaad, overheen gekeken. Wel een dusdanig lage hoeveelheid dat ik niet denk dat mijn paard er baat bij heeft.

Hij kreeg 18 gram Horseflex Joint Power, waarvan 55% Glucosamine, 27% MSM en 18% Chondroïtine, dus dat is iets meer dan 9 gram Glucosamine per keer. Daar deed hij het goed op.

Gezien hij dat niet meer eet krijgt hij nu een halve dosering, maar daarop zie ik hem weer stram opstaan. Dus hij krijgt nu ongeveer 4,5 gram glucosamine per dag. Dat is helaas dus niet voldoende.

In de phytonics zit sowieso maar 795mg per dosering. Dus dat is echt giga veel minder dan nu.

Equilin beveelt 5 gram glucosamine per dag aan, dat krijgt hij momenteel ook en is helaas niet voldoende. Pharmahorse ga ik naar kijken :)

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:29

in joint comp zitten nog andere ingredienten die er samen met de glucosamine voor zorgen dat het werkt. Dus je moet niet altijd naar de hoeveelheid glucosamine kijken of een product werkt of niet. Ik vertelde over joint comp omdat dat een product is waarvan je maar weinig hoeft te geven, veel andere glucosamine poeders moet je (veel) meer van geven en zijn dus minder gemakkelijk te mengen met voer

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:18

Ja ik snap hem hoor, blij dat je het aandraagt. Ik ben alleen bang dat hij juist door alles wat er ook doorheen zit echt helemaal niet gaat eten (hij eet bijv. glucobalance ook absoluut niet). Daarvoor vind ik het net even te duur om te proberen.

Had gehoopt dat er een glucosaminesupplement in vloeibare/olie vorm of brokvorm zou bestaan waar mensen fijne ervaring mee hebben. Tot nu toe vind ik alleen de Pavo Mobilty maar ik geloof niet in de werkzaamheid van de andere ingrediënten die daarin zitten (zoals collageen).

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:19

_Nelleke_ schreef:
Ja ik snap hem hoor, blij dat je het aandraagt. Ik ben alleen bang dat hij juist door alles wat er ook doorheen zit echt helemaal niet gaat eten (hij eet bijv. glucobalance ook absoluut niet). Daarvoor vind ik het net even te duur om te proberen.

Had gehoopt dat er een glucosaminesupplement in vloeibare/olie vorm of brokvorm zou bestaan waar mensen fijne ervaring mee hebben. Tot nu toe vind ik alleen de Pavo Mobilty maar ik geloof niet in de werkzaamheid van de andere ingrediënten die daarin zitten (zoals collageen).


Al eens gekeken bij NAF? Superflex?
Of de soupplesse siroop van ecostyle?

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:24

De artitec is vloeibaar en bevat ook glucosamine in combinatie met andere ingrediënten die elkaar versterken.Word hier goed gegeten :)

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:34

Ik heb haar nu een paar weken op de joint comp staan. Merk nog niet echt veel verschil, maar hij meette gekukkig wel goed uit bij horsecomplete. Wie weet heeft het nog even nodig. Wel meette ze voor haar kruidenmix ook duivelsklauw er bij. Dus misschien heeft ze baat bij beide. Anders ga ik toch overwegen om haar ook duivelsklauw bij te geven. Maar eerst maar eens kijken hoe dat gaat!

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:35

Ik had ook al de Equiflexion voorgesteld.. vloeibaar en zit ook Glucosamine in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:56

Drico schreef:
Ik had ook al de Equiflexion voorgesteld.. vloeibaar en zit ook Glucosamine in


Deze geef ik en mijn pony doet het er goed op.

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:12

Hoe zit het trouwens met mennen en atrose in de voorbenen? Gaat dat nog? Mocht rijden niets worden lijkt et me leuk om em voor de kar te zetten. Mits dit natuurlijk kan. Hij is te jong om zo op pensioen te zetten eigenlijk. En mennen lijkt mij zelf ook leuk. Paard lief doet dubbele lijnen in men positie ook super.