Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SorayaVreuge
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:14

Annesneisje schreef:
Ik merkte onlangs dat één van mijn merrietjes, Dolly, plots rozerode strepen heeft gekregen in haar hoeven (die horizontaal lopen). Klinkt misschien gek, maar ik heb al eens hard geklopt op haar hoeven, zowel aan de zij-, als aan de onderkant, maar het doet haar niets... Ze ziet er verder gezond uit, met een glanzende vacht en oogjes. Dolly is vrolijk, eet goed en loopt niet kreupel. Ze draaft makkelijk. Ze is verder 7 maand drachtig en is niet bepaald van de magerste...

Ze loopt samen met 3 andere merrietjes en 11 schapen 24/24 in de wei, weer of geen weer. Er is een ondiep slootje (ongeveer een halve meter breed) dat twee weidehelften scheidt en waar zij meestal nogal fel overheen springt (de andere paardjes stappen er gewoon doorheen). De dieren worden bij vriesweer bijgevoerd met hooi en éénmaal in de week krijgen ze eens een klein worteltje en enkele dagen later eens een (klein) handje brokjes. Ze hebben ook een liksteen en uiteraard vers water.

Zijn die strepen in haar hoeven nu iets om me zorgen over te maken? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?


Mijn paard heeft hier ook last van en bij haar komt het van het te rijke voorjaars gras. Veroorzaakt vorige zomer komt door vele suikers, ze heeft geen insuline resistentie. Maar kunnen ook kneuzingen zijn als ze bv hebben vastgelegen en tegen de wand hebben liggen schoppen.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:18

Na 13 jaar is er inmiddels wel een oplossing gevonden denk ik ;)