Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:13

Ik merkte onlangs dat één van mijn merrietjes, Dolly, plots rozerode strepen heeft gekregen in haar hoeven (die horizontaal lopen). Klinkt misschien gek, maar ik heb al eens hard geklopt op haar hoeven, zowel aan de zij-, als aan de onderkant, maar het doet haar niets... Ze ziet er verder gezond uit, met een glanzende vacht en oogjes. Dolly is vrolijk, eet goed en loopt niet kreupel. Ze draaft makkelijk. Ze is verder 7 maand drachtig en is niet bepaald van de magerste...

Ze loopt samen met 3 andere merrietjes en 11 schapen 24/24 in de wei, weer of geen weer. Er is een ondiep slootje (ongeveer een halve meter breed) dat twee weidehelften scheidt en waar zij meestal nogal fel overheen springt (de andere paardjes stappen er gewoon doorheen). De dieren worden bij vriesweer bijgevoerd met hooi en éénmaal in de week krijgen ze eens een klein worteltje en enkele dagen later eens een (klein) handje brokjes. Ze hebben ook een liksteen en uiteraard vers water.

Zijn die strepen in haar hoeven nu iets om me zorgen over te maken? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Annesneisje op 15-12-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:55

Hier even wat foto's ter verduidelijking (snel even in het donker genomen).
Het is dus aan alle hoefjes:

LA:
Afbeelding

RA:
Afbeelding

LV:
Afbeelding

RV:
Afbeelding

Vonekke
Berichten: 63
Geregistreerd: 14-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:28

Mijn hoefsmid vertelde dat rode strepen in de hoeven de eerste tekenen zijn van hoefbevangenheid en heeft mij toen ze het zag geadviseerd ander voer te geven en op te letten met teveel suikers en koolhydraten. Nu ik dat heb aangepast zijn de strepen weg en heeft ze geen hoefbevangenheid gehad. Dus zou goed opletten wat ze eet.

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:06

kneuzingen... kan door veel dingen zijn. overgang ander voer ofzo?

Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:40

Dus toch mogelijks beginnende hoefbevangenheid? Ik had hier al schrik voor.
Ik zal morgen voor alle zekerheid de DA contacteren.
Misschien is het door het bevroren gras waar de zon dan op zit (mbt fructaan) dat ze die strepen heeft gekregen, want het is nog maar enkele dagen... (met het vriesweer dus). Ze krijgen wel bergen hooi à volonté in de wei, precies om te vermijden dat ze dat moeten eten, maar ze eet dus toch ook sprietjes gras.

Ik zal ze dus van de wei moeten halen, vind ik wel sneu voor ze...

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 02:15

Het is inderaad behoorlijk 'fructaanweer' dus ik zou daar sowieso voorzichtig mee zijn. :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 03:08

Dit is iets van ca 8 maanden geleden. Op het moment dat het hoorn gevormd is (aan de kroonrand) is er iets mis gegaan. Het is er nu al bijna uitgegroeid. Je pony heeft er nu geen last meer van en je kunt er ook niks meer aan doen. Hooguit er even op letten op het moment dat de rode lijn beneden is aanbeland. Omdat het hoorn misschien wat zwakker is kan het wat scheurtjes geven, en misschien is ze wat gevoeliger. Maar het kan ook goed dat je er niks van merkt.

Ik zou me er nu niet al te druk meer over maken. Probeer wel te achterhalen wat er ca 8 maanden geleden (in het voorjaar) is gebeurd. Te rijk gras of kuil of een verandering daarin kan een oorzaak zijn geweest.

Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 09:36

Zouden het echt "maar" kneuzingen kunnen zijn? Hoe verklaar je dan dat die strepen pas enkele dagen terug tevoorschijn zijn gekomen? Hoor ik dat dan niet al veel langer gezien te hebben (maar dan meer naar de kroonrand toe, van waaruit het dan verschuift naar beneden)?

Ze is in april naar de hengstenhouder gebracht als rond tonnetje. Toen ik haar een paar maanden later terug kreeg, was ze mooi slank (én drachtig). O ja, en dat moet ik ook eerlijkheidshalve bekennen dat ze bij mij weer heel snel is bijgekomen, ... Zucht!

Misschien ligt de oorzaak dan in die radicale omslag destijds van vet naar mager en dan weer naar dik?

Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 09:39

Ivm het fructaanweer, mogen ze wel de wei op met flink vriesweer als het bewolkt is (zoals momenteel het geval is hier in België)? Of moeten ze de hele vriesperiode op stal of in de paddock met hooi?

TurdusMerula schreef:
Het is inderaad behoorlijk 'fructaanweer' dus ik zou daar sowieso voorzichtig mee zijn. :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:06

Ik zou zelf geen risico nemen als je een goed alternatief hebt, maar da's persoonlijk.
Bewolkt is minder 'gevaarlijk' dan zon, maar ik zou zeker op je hoede blijven.

Als je twijfelt kun je ook op fructaanindex kijken van PaardNatuurlijk. Die geven een benadering. :)

Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:48

Vannacht heb ik ze allemaal op stal gezet, maar daar houd ik niet zo van.

Nu ga ik proberen een stukje af te zetten waar bijna geen gras meer staat (hopelijk krijg ik de pinnetjes van de afzetpaaltjes in de bevroren grond), zodat ze toch nog een uitloopje hebben en wat kunnen bewegen.
Daar geef ik ze dan gewoon hooi. Er staat nog wel gras, maar het is eerder beperkt. Ik hoop dat ook deze laatste sprietjes geen kwaad kunnen, anders vind ik het erg zielig voor ze om ze dag in dag uit te moeten opsluiten. Hoewel dat beter is dan ze bevangen te laten komen, natuurlijk...

Wat doen jullie dan? Staan de paarden dan nagenoeg continu op stal? Of hebben jullie een paddock ter beschikking?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:49

Kort gras is relatief gevaarlijker, al denk ik dat het in kleine hoeveelheden wel meevalt.
Misschien is het een optie om ze 's nachts buiten te zetten en overdag binnen te halen?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:51

Mijn paard heeft rode strepen in zijn hoefzool en mijn hoefsmid zei dat het teveel aan eiwitten zijn, maar hij heeft het niet zo bovenop als die van jou, weet dus ook niet of dat dan hetzelfde zou zijn, maar zou het even navragen als ik jou was.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:54

Annesneisje schreef:
Zouden het echt "maar" kneuzingen kunnen zijn? Hoe verklaar je dan dat die strepen pas enkele dagen terug tevoorschijn zijn gekomen? Hoor ik dat dan niet al veel langer gezien te hebben (maar dan meer naar de kroonrand toe, van waaruit het dan verschuift naar beneden)?

Tja, ik weet niet hoe zeker jij weet dat ze het eerder niet had. :D Ik kan me het goed voorstellen dat je het niet gezien hebt. Het is een kleine pony, staat in de wei en heeft dus vaak vieze hoeven. Dan kun je zoiets best over het hoofd zien.
Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat zoiets spontaan ontstond, op deze hoogte dan...

Annesneisje

Berichten: 331
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: Lichtervelde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:10

Wel, de hoefsmid is enkele weken terug nog maar langsgeweest... En hij heeft er niets aan gezien?
In ieder geval maak ik me al heel wat minder zorgen. Ben al eens met haar gaan wandelen en ze was enorm vrolijk en beweeglijk.
Ook in de wei speelt ze erop los. Als ze echt last zou hebben van haar hoeven zou ze dat toch allemaal niet doen?

pattyellen

Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-09
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:46

Bij ons op stal was dit ook het geval.
Er was een pony hoefbevangen die dit had.
Mijn paard had het ook maar met hem was niks mis. Het blijft dus een raadsel :P

SweetCalypso

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: dordrecht

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:44

ik heb het ook gehad.mijn hoefsmit zij oude kneuzingen ze worden in de loop der tijd paars achtig en groet er van zelf uit. zolang het niet kreupel loopt is er niet zn drama zij hij

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:54

Mijn merrie heeft het ook gehad, ze is afgelopen voorjaar van een merrieveulen bevallen.
De smid zei dat het een duidelijke aanwijzing was van omstelling in voer of van de dracht, maar vond het niet alarmerend....

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:18

Die van mij had dat jaren geleden ook bij zijn witte hoeven en toen zei de hoefsmid dat dit van de doorbloeding was, dat bij witte hoeven beter te zien is.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:24

Mijn jaarling (20 maanden oud nu) heeft het ook in alle vier zijn hoeven. Volgens de smid was dit van ruim een jaar geleden, dus ongeveer rond de periode dat hij gespeend is en naar de opfok gegaan is. Stress, verandering van voer, virusjes etc. Zie je allemaal terug in de hoeven.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:38

Mieke schreef:
Mijn jaarling (20 maanden oud nu) heeft het ook in alle vier zijn hoeven. Volgens de smid was dit van ruim een jaar geleden, dus ongeveer rond de periode dat hij gespeend is en naar de opfok gegaan is. Stress, verandering van voer, virusjes etc. Zie je allemaal terug in de hoeven.

Dat vind ik apart, want een hoefcyclus (de tijd waarin de hele hoef vervangen is) duurt ongeveer een jaar. Of het moet nu helemaal aan de onderkand van de hoef zitten, anders zou ik zeggen dat het recenter is.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:16

En als je paard nu verticale witte dunne strepen op de hoef heeft wat kan dat betekenen?

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:17

Kan het niet zo zijn dat door de sneeuw de voeten erg schoon geworden zijn het nu gewoon pas opvalt?
De voeten van mijn pony zijn zowel aan de binnen- als buitenkant schoner dan ooit.

Het zijn oude strepen denk ik, van iets wat een paar maanden "gebeurd/veranderd" is.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:02

LindyH schreef:
Mieke schreef:
Mijn jaarling (20 maanden oud nu) heeft het ook in alle vier zijn hoeven. Volgens de smid was dit van ruim een jaar geleden, dus ongeveer rond de periode dat hij gespeend is en naar de opfok gegaan is. Stress, verandering van voer, virusjes etc. Zie je allemaal terug in de hoeven.

Dat vind ik apart, want een hoefcyclus (de tijd waarin de hele hoef vervangen is) duurt ongeveer een jaar. Of het moet nu helemaal aan de onderkand van de hoef zitten, anders zou ik zeggen dat het recenter is.


Het zit nu ook bijna onderaan.

xLuxorlove

Berichten: 149
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Leuven (:

Re: Horizontale rozerode strepen in hoeven (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:55

Moet je geen zorgen over maken! :)