[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:48

Pff..paard vind de paddock in zijn eentje echt niet tof meer nu hij fitter word en de rest op de wei ziet staan. Vanmorgen kwam hij er bijna over heen en rennen en steigeren, omdat de andere paarden nogal uit hun plaat gingen op de wei, gewoon eng om te zien.. :o

Toen maar even op stal gezet en daarna even met een graaskorf op de wei en weer op stal. Staat hij helaas ook in zijn eentje, maar wel even de veiligste plek. Hoe doen jullie dit of hebben de meeste een maatje er bij staan? Ik sta gewoon op een pensionstal en in het weideseizoen gaat natuurlijk niemand zijn paard ook de op de paddock of stal zetten erbij.:( . Even met de handen in het haar nu, hele dag op stal is ook zo sneu in zijn eentje :o

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:02

Tja, ik ben oa om die reden verhuisd.
Nu staat hij nog naast de rest omdat hij nog teveel pijn heeft. Maar hierna komt hij op paddock paradise zonder gras.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:53

flappie28 schreef:
Pff..paard vind de paddock in zijn eentje echt niet tof meer nu hij fitter word en de rest op de wei ziet staan. Vanmorgen kwam hij er bijna over heen en rennen en steigeren, omdat de andere paarden nogal uit hun plaat gingen op de wei, gewoon eng om te zien.. :o

Toen maar even op stal gezet en daarna even met een graaskorf op de wei en weer op stal. Staat hij helaas ook in zijn eentje, maar wel even de veiligste plek. Hoe doen jullie dit of hebben de meeste een maatje er bij staan? Ik sta gewoon op een pensionstal en in het weideseizoen gaat natuurlijk niemand zijn paard ook de op de paddock of stal zetten erbij.:( . Even met de handen in het haar nu, hele dag op stal is ook zo sneu in zijn eentje :o


Op de laatste paar pagina's heb ik beschreven hoe ik het doe. Ik heb mijn paarden aan huis en kan dus helemaal zelf bepalen wie ik waar neerzet. Zodra de HB'er niet veel pijn meer heeft (zonder pijnstilling) zet ik er geregeld voor een paar uur één paard bij in. Naarmate pony meer herstelt kan er langer een paard bij en uiteindelijk kunnen er ook twee bij. Daarna mag ze beperkt weer bij de kudde in met een graasmasker.
Maar dat is dus de luxe van een eigen plek met eigen paarden.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:29

GDG schreef:
flappie28 schreef:
Pff..paard vind de paddock in zijn eentje echt niet tof meer nu hij fitter word en de rest op de wei ziet staan. Vanmorgen kwam hij er bijna over heen en rennen en steigeren, omdat de andere paarden nogal uit hun plaat gingen op de wei, gewoon eng om te zien.. :o

Toen maar even op stal gezet en daarna even met een graaskorf op de wei en weer op stal. Staat hij helaas ook in zijn eentje, maar wel even de veiligste plek. Hoe doen jullie dit of hebben de meeste een maatje er bij staan? Ik sta gewoon op een pensionstal en in het weideseizoen gaat natuurlijk niemand zijn paard ook de op de paddock of stal zetten erbij.:( . Even met de handen in het haar nu, hele dag op stal is ook zo sneu in zijn eentje :o


Op de laatste paar pagina's heb ik beschreven hoe ik het doe. Ik heb mijn paarden aan huis en kan dus helemaal zelf bepalen wie ik waar neerzet. Zodra de HB'er niet veel pijn meer heeft (zonder pijnstilling) zet ik er geregeld voor een paar uur één paard bij in. Naarmate pony meer herstelt kan er langer een paard bij en uiteindelijk kunnen er ook twee bij. Daarna mag ze beperkt weer bij de kudde in met een graasmasker.
Maar dat is dus de luxe van een eigen plek met eigen paarden.


Heerlijk als je dat inderdaad dan zelf zo kunt regelen met je paarden aan huis, sowieso wel prettig als je 'zorgenkindjes' hebt... ik rij nu vaak meerdere keren per dag heen en weer, omdat ik eigenlijk alles zelf in de hand wil houden. (niet zulke goede ervaringen met het uit handen geven van de zorg voor een HB paard helaas :( )

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:40

flappie28 schreef:
Heerlijk als je dat inderdaad dan zelf zo kunt regelen met je paarden aan huis, sowieso wel prettig als je 'zorgenkindjes' hebt... ik rij nu vaak meerdere keren per dag heen en weer, omdat ik eigenlijk alles zelf in de hand wil houden. (niet zulke goede ervaringen met het uit handen geven van de zorg voor een HB paard helaas :( )

Hm, als je een paar keer per dag op stal bent kun je misschien wel een paar stalgenoten vinden die het goed vinden als je hun paard af en toe een paar uurtjes bij de jouwe zet? Moet je paard het wel aankunnen qua lopen natuurlijk.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:10

Gelukkig hebben wij topmensen op stal..Met geblesseerde maken wij roosters..Zodat een paard in de problemen nooit alleen hoeft te staan!

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:16

Mijn pony staat op dit moment in de paddock waar de andere paarden ook staan, met een draadje ertussen. Zodat hij niet in de wei kan komen maar de rest wel en ook wel een beetje zodat ze hem niet opjagen.

Ik heb trouwens besloten om elke dag eventjes een kwartiertje met mijn pony 'aan het werk te gaan'. Hij loopt op het zachte gewoon goed en op het gladde asfalt iets voorzichtig, op het niet gladde asfalt kan hij niet lopen..
Ik merk namelijk dat hem dat mentaal heel goed doet om even een kwartiertje weg te zijn uit de paddock en even na te moeten denken. Ik stap met hem door de bak aan de hand en doe tussendoor een paar vrijheidsdressuur kunstjes met vitalbix brokjes :) Pony blij, ik blij :)

Verder heb ik ook gewoon besloten om rustig mijn gevoel te volgen. Waar ik qua verstand had besloten om de pony na een maand weer terugkerende hb in te laten slapen, zijn we daar op dit moment voor mijn gevoel gewoon echt nog niet. Dus dat idee heb ik totaal losgelaten en dat geeft enorm veel rust :)

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:44

Dat is ( imo) een héle goed opmerking en houding Femek !

Toen ik middenin de hele (actieve) HB ellende zat kwam ik al zoekende naar ervaringen inderdaad oa. de opmerking tegen om juist ook te proberen bepaalde zaken los te laten .. zoals ook bv. het maken van termijnen, van de ( vaak door anderen opgelegde) 'deadlines'( ..)
Die opmerking heeft mij igg. tussen de oren, net als jou nu, echt geholpen en doet dat nog steeds !

Ook onderstreep ik je opmerking en handelen om voor afleiding te zorgen om je dier tussen de oortjes fris en helder te houden of weer te krijgen.
Zelfs, of juist ook .., als dieren te slecht zijn om bv. te lopen kan aandacht in de vorm van bv. een flinke poets/massage sessie niet alleen de o zo belangrijke doorbloeding verbeteren maar geeft het dier ook weer even het gevoel, de bevestiging er nog altijd bij te horen.
Zal misschien voor sommigen zweverig klinken maar voor anderen ongetwijfeld herkenbaar ... weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken.

Overigens doe ik dat ook nu nog altijd : regelmatig allemaal 1 op 1 aandacht en daar worden ze stuk voor stuk attenter & vrolijk van.
Maar Noah spant vwb. de behoefte daaraan nu toch wel de kroon; als ik in zicht ben volgt hij elke beweging van mij en die priemende ogen kan ik dus echt niet negeren hé /3 dus tja, aan (extra) aandacht geen gebrek hier :D
Net nog even samen lekker los door de wei gedraafd ... dáár hebben we het allemaal voor gedaan en daar doen we het nog steeds voor, elke goede dag is een fijne dag !

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:21

Grappig Femke, dat doe ik ook. Ik zet zn slobber klaar (pulp, vitalbix en poeders) en ga dan eerst wat clickertraining doen. Wordt hij zo blij van. En dan als afsluiting de slobber.

Hier vandaag weer een up dag. Ik zie echt nog wel dat hij lichte pijn heeft, maar lopen door t zachte gaat heel goed en over t harde ook stukken beter maar wel voorzichtig.
Moet zeggen dat ik erg blij ben met een (deels) natte paddock.

Daarom ook besloten om deze week mijn paard samen met een rustige merrie te zetten. We gaan deze week kijken of het klikt. Mijn paard wordt echt unhappy van het alleen staan en het kost hem veel stress. Van elk blaadje die valt schrikt hij en draaft 10 meter weg. Ook niet bevorderlijk. Dus dit lijkt me een goeie gulden middenweg.

Ik ben ook nog niet begonnen met duivelsklauw. Heb er gemengde gevoelens bij. Ik geef maagsupport ter preventie, maar paardendrogist gaf aan dat ook duivelsklauw weer buikpijn kan veroorzaken.. hmm.
Eerst nog maar even de bute aankijken en hopen dat de stijgende lijn vasthoudt.

Herkennen jullie ook spiegelende paarden?
Toen ik vandaag aankwam was hij eerst gestressd (ik kom toch altijd wat gereserveerd en gespannen aan, want: hoe staat hij er nu weer bij). Naast zijn paddock is een stuk tuin en daar zat ik met de ph, we waren rustig aan t praten en vanuit mn ooghoek zie ik dat mn paard ook meer ontspant en niet meer opvliegt om elk ding. Daarna kwam ik relaxter naar hem toe en was hij ook relaxter. Lastig hoor.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:27

Spiegelen ?? Ja absoluut en zeker te weten !

Toen de hele ellende hier begon was mijn partner op vakantie en was ik dus alleen om alles op te vangen, te verzorgen en te regelen.
Ben toen als vanzelf op de automatische piloot overgestapt ... ik kón mijn angsten en onmacht gevoelens niet toelaten omdat ik wist dat dat op Noah z'n weerslag zou hebben.
In de beginperiode ben ik maar 1 x in zijn bijzijn echt in janken uitgebarsten .. alle andere momenten wist ik dat gelukkig voor te zijn en zorgde ik dat ik iig. uit zijn 'bereik' was als ik het even helemaal niet meer zag zitten :(

Toen mij partner terug was werd het wat makkelijker om mijn eigen gevoel toe te laten ... als ik voelde dat ik te somber, te ongerust was dan liet ik bv. hem de paarden voeren en de stallen doen zodat ik op later tijdstip weer 'opgewekt' mijn neus kon laten zien ;)
En nóg moet er om denken hoor ... vooral Noah is héél erg op mij gericht ( altijd al zo geweest maar is nu echt vele malen sterker geworden) en hij pikt elke stemming van mij feilloos op .. oppassen geblazen dus :j

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:46

Bijzonder he? Mijn ph zei t al eerder tegen me. Maar dan in groter verband (lig zelf volledig in de kreukels na zware aanrijding 2 jaar terug) en waar ik eerst op mn paard kon leunen, merk ik sinds t met mij slechter gaat, dat bij hem ook t geval is.
En ik weet dat hij erg op mij gericht is en erg gevoelig. Maar dit is toch echt een stukje bewustwording waar ik niet gelijk rekening mee had gehouden tijdens ziekte van mijn paard.

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:28

Vanmorgen is mijn aller beste vriendje gegaan... Hij laat een grote leegte achter en zal enorm gemist worden. Helaas was de ontschoening en hoefbevangenheid niet meer te stoppen. Gelukkig mag hij weer crossen op de eeuwige groene weides.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:07

Jeetje Tirza, wat een vreselijk nieuws, heel erg veel sterkte met alles. Na alle intensieve zorg de laatste tijd zal het een extra gemis zijn. :(:)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:10

Verschrikkelijk Tirzaa, heb erg met je te doen. Heel veel sterkte :(:)

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:52

Heel veel sterkte Tirza wat erg voor je.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:08

Och, wat vreselijk Tirza! Bah, ik had zó gehoopt dat het geen ontschoening was ;( . Jeetje, wat erg |( .

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:18

Bedankt iedereen! De foto's waren zo slecht dat de dierenarts mij vertelde dat hij een enorm sterk paard was zowel lichamelijk als geestelijk. Het doet mij goed dat ik hem nog even het kunnen verwennen met zijn grootste hobby na mij ETEN! bedankt voor alle tips

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:09

Heel veel sterkte..

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:46

Ach wat verdrietig! Heeel veel sterkte Y;(

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:51

:(:) tirza

borne50
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:46

Attentie!! De Fructaan-index van Paard Natuurlijk is al dagen niet meer bijgewerkt. Al sinds donderdag geeft de Frucutaan-index dezelfde tijd en waarden aan, terwijl de datum wél veranderd. Dus: 18 september en dan de waarden van een paar dagen geleden, toen het 's nachts nog niet zo warm was.
Dit geldt zowel voor de app als voor de website van Hoef natuurlijk.

Op dit moment erg gevaarlijk omdat de nacht erg koud was en dan vanochtend stralende zon...
Ik weet niet hoe ik met PN in contact kan komen, om te vragen hoe het zit.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:33

ik zag vandaag al een waarschuwing voorbij komen dat de suikers omhoog schieten omdat het gras in een laatste groeispurt gaat. Oppassen dus!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:58

Bedankt voor de waarschuwingen!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:18

Snap jullie stress!!

Tirza wat triest..sterkte!!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:09

Hier is Chico gewoon van de wei AF!
Dagen wel en niet op de wei ivm nattigheid is niet goed voor een chronisch bevangen beest. Kan het "wel lekker" zijn voor zo'n oudje maar het risico is mij te groot.... eerst 3 dagen niet op gras en dan opeens wel gaat hem niet worden. Dus hij staat weer smorgens een paar uur in de paddock, om 5 uur weer en dan rij ik hem nog.