[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:01

De wei is hier nog te nat. Maar ze komen er ook niet meer op. Ook mijn paard niet.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:32

Hier een gedeelte nog op de wei ( de rustige exemplaren).. héérlijke dag vandaag!!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:24

Hoi iedereen,

Heb een tijdje niets van me laten horen in dit topic, maar helaas moet het nu toch weer.

Zoals een paar van jullie weten zijn bij ons de problemen in april begonnen na een bekapping. Ze was toen gevoelig op steentjes, maar dat trok na ongeveer 2 weken weer weg. De smid en wij hebben dit toen op gevoeligheid na het bekappen gegooid want er was een flink stuk vanaf gehaald.

Toen bekapping in juni, 9 weken later. Kneuzingen gevonden in de witte lijn. Voor de zekerheid maar van het gras af gehaald. Volgende dag was ze stokkreupel dus dierenarts erbij. Die kon niet met zekerheid zeggen bevangen of verkeerd/te kort bekapt. Pijnstillers voor 7 dagen, was het daarna niet beter opnieuw contact opnemen. De 7 dagen gingen voorbij en ze liep daarna keurig, behalve op de kiezelsteentjes bleef ze gevoelig. Ik dacht hierdoor aan een verkeerde bekapping en in augustus is een natuurlijk bekappen gekomen. Hij zei; te hoge hielen en druk op de teen, daardoor kunnen die bloedingen komen. Hij dacht niet aan HB. Na zijn bekapping liep ze weer gevoelig, dit maal alleen op het harde en niet het zachte. Hoera dacht ik, er is verbetering! Het duurde weer ongeveer 2 weken en die gevoeligheid trok ook weg, behalve op de kiezels. Dat wees deze bekapper op platte gevoelige zolen. Haar zolen waren idd plat.

4 weken na deze bekapping haal ik haar op zaterdag na 4 uurtjes van het gras af, dit ging tot nu toe prima. Helaas zag ik dat ze gevoelig was op het harde. Heb haar op de uitloop gezet en het even aangekeken. Misschien te hard door de weide gerend want ze had zich die morgen heel hard laten gaan. Ondanks geen gras en enkel hooi weinig verbetering. Maandagmorgen de dierenarts erbij, die dacht nu toch echt aan hoefbevangenheid. Pijnstillers voor 7 dagen, want het was minimale gevoeligheid. Beetje warme hoeven en pulsatie. Heb direct laten testen op PPID en helaas was de uitslag 58, licht verhoogd. Sinds afgelopen vrijdag staat ze op prascend, nu nog 1/4 maar na morgen wil ik starten met 1/2 pil. De pijnstillers zijn sinds dinsdag op. Helaas is ze weer gevoelig gaan lopen. Alleen op het harde, zachte gaat prima. Draaien op het harde is het duidelijkste.

Vandaag worden haar tanden gedaan en overleg ik nog eens met de dierenarts hoe en wat. Ik weet namelijk niet meer zo goed wat te doen. Het was maar lichte gevoeligheid maar die 7 dagen hebben dus niet geholpen.. Alle suikers zijn weg, alleen nog hooi en water en smorgens een propje brood waarin ik de pil verstop.. Het lijkt alsof die HB maar blijft sluimeren. Vraag me af wat nog eerlijk is. Ik wil niet dat ze pijn heeft, ook niet een klein beetje. Volgende stap zijn foto’s, ga ik vandaag bespreken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:40

Ondanks dat je mogelijk alle oorzaken nu weggehaald hebt is de schade er natuurlijk nog steeds (als er nu dus sprake is van actieve HB) dus dan is het niet vreemd dat ze niet met een weekje alweer opknapt. Ik zou zeggen weer op de pijnstilling en die met mini-stapjes afbouwen en weer een stap terug zodra ze weer pijn laat zien.

Ik zou zelf de tandarts uitstellen, ik zou geen extra stress (en bacteriën in de bloedbaan) willen toevoegen aan de huidige situatie.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:06

Ben inmiddels terug van de tandarts die ook mijn dierenarts is. Zij vond haar niet pijnlijk genoeg voor pijnstillers. Het is vooral zichtbaar op het harde ongelijke, dus kiezels en klinkers en voornamelijk met draaien. Wel minimaal ze dacht ook aan stijfheid door ouderdom.

De tandarts kon ik niet uitstellen want ze maakt proppen. Hopelijk is dat nu opgelost.

Ze zei dat ik het moest aankijken met de prascend. Vond de hoeven niet warm wel kleine pols, maar niets zorgwekkends.

Hebben jullie ervaring met natuurlijke pijnstillers? Zoals duivelsklauw? Misschien dat ik me daar eens in ga verdiepen..

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:19

Nandos, komt dit niet door de PPID/Cushing.... volgens mij kwam ik je naam daar ook tegen ( of niet ?)
sorry.... lees net bovenstaande...

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:29

ElCamino schreef:
Nandos, komt dit niet door de PPID/Cushing.... volgens mij kwam ik je naam daar ook tegen ( of niet ?)
sorry.... lees net bovenstaande...


Ja klopt. Ik heb mijn bericht ook in het ppid topic geplaatst. Het is begonnen door slecht bekappen, maar waarschijnlijk dus door de ppid in de hand gewerkt. Ik heb ook nooit problemen ervaren na het bekappen. De ppid zou het dus allemaal zeker verklaren. Ze heeft nu ook al een flink vachtje, geeft melk, spontaan mok gekregen en nog nooit in haar leven gehad, prutoogjes, hangbuikje..

Mijn dierenarts zegt aankijken met de prascend en voorlopig maar doorgaan waar ik mee bezig ben.. Als er nog tips zijn rondom het positief ondersteunen van ppid paarden (eventueel met hoefbevangenheid) hoor ik het graag. Ik probeer me maar in alles te verdiepen. Wil haar graag nog wat mooie jaren geven..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:32

@nandos: die van mij is hb en staat nog op bute, zijn begonnen met afbouwen en maandag wil de da hem zien zonder medicatie. Afhankelijk daarvan gaat hij verder op bute of duivelsklauw en start ik met hoefcompositum en podo complex.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:06

Nandos, het beste is om nu gewoon de prascend het werk te gaan laten doen en dat kan eventjes duren voordat je verschil gaat merken. Hormonale HB reageert daarnaast minder op pijnstillers en kan het herstel zelfs tegenwerken. Bij deze vorm van HB is het allerbelangrijkst de trigger aan te pakken en dat doe je nu door medicatie te geven.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:52

@Jotoma, oké ik ben benieuwd. Laat me maar weten wat jij en je paard ervan vinden!

@Meert, dat is ongeveer idd want mijn dierenarts ook zei. Ik ga het maar gewoon even aankijken. Morgen ga ik het uitloopstuk zonder tegels wat groter maken. Daar staat nu nog gras maar ik ga het wat omspitten. Dat zal haar ook wat verlichting bieden hoop ik want op het zachte loopt ze prima. Daarnaast lijkt me die koude kleigrond ook wel lekker voor haar hoefjes.

Ik wilde eventueel glucobalance eens proberen. Maar ik zag dat een van de ingrediënten monnikspeper was. Ik dacht dat het werd afgeraden om monnikspeper te geven als je ook prascend geeft? Misschien toch maar niet kopen dan die glucobalance?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:11

Wil hier nogmaals melden dat geduld en tijd, heel veel geduld en tijd ( naast een goede smid en andere bijkomende hulp !) nodig is om gevolgen van (ernstige) hoefbevangenheid te boven te kunnen komen ..
1 week, 2 weken ? Heus, denk in termijnen van een half jaar tot een jaar voordat merkbaar herstel zich inzet.

Noah liet na half jaar van ( letterlijk ..) vallen & opstaan de eerste voorzichtige verbetering zien.
De gevolgen van het loslaten van de lamellen, de verbinding tussen hoefbeen en hoefschoen, de aanmaak van een nieuwe verbinding tussen beiden heeft uiteraard heel veel tijd nodig en is echt een kwestie van uitgroeien en afstoten van oud, afgestorven weefsel terwijl tegelijkertijd nieuw 'materiaal' vanuit de kroonrand weer aangemaakt moet worden.

Bij Noah is dat proces nog volop bezig ; hij is vanaf afgelopen maart/april weer het vrolijke en blijde paard dat hij hoort te zijn, maar neen ... we zijn er nu, een jaar na eerste verschijnselen HB, nog altijd niet klaar mee ... laatste restanten moeten nog 'opgeruimd' worden.

Dus sorry hoor, maar beweringen van behandelaars dat verbetering binnen een paar weken tijd te zien moeten zijn want "anders ..... " maken mij pissed off !

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:51

Wanderers schreef:
Bij Noah is dat proces nog volop bezig ; hij is vanaf afgelopen maart/april weer het vrolijke en blijde paard dat hij hoort te zijn, maar neen ... we zijn er nu, een jaar na eerste verschijnselen HB, nog altijd niet klaar mee ... laatste restanten moeten nog 'opgeruimd' worden.

Dus sorry hoor, maar beweringen van behandelaars dat verbetering binnen een paar weken tijd te zien moeten zijn want "anders ..... " maken mij pissed off !


Ik ben met je eens dat het herstel lang duurt, je vooral veel geduld moet hebben en je dier alle tijd moet geven om te herstellen en dit zo goed mogelijk ondersteunen.
Maar wanneer een paard pas na een jaar weer een beetje de oude is en weer wat vrolijker is, dan heeft hij toch wel bijna een jaar lang pijn.... dat vind ik wel erg lastig.
Ik ben een enorme volhouder. Maar pijn vind ik wel een reden om eerder te stoppen, dus ik begrijp die redenatie wel van sommige behandelaars.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:44

@Ninx : verkeerd begrepen ; Noah heeft al maanden geen pijn meer en is allang weer het vrolijke bokkende en steigerende paard wat hij hoort te zijn, zie mijn eerdere berichten over hem, maar zoals ik heb geprobeerd duidelijk te maken is het proces van aanmaak nieuwe hoef/verbinding tussen hoefbeen & hoefschoen niet een kwestie van een paar weken maar maanden en maanden ..

Overigens vind ik persoonlijk dat het niet zinloos hoeven te lijden niet zou mogen ontaarden in het geen kans op mogelijk herstel geven .. maar dat is mijn mening.
Uitzichtloos pijn lijden of dragelijke en/of van voorbijgaande aard pijn hebben ... ik zie daar verschil in en die grenzen kunnen imo per leven/situatie weer verschillen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:40

Hier weer voorzichtig positief. Op 24 juli heeft mijn paard (die na een half jaar net hersteld was van hb) een nacht op gras gestaan en is hier bevangen van geworden. Op 18 augustus foto's gemaakt (geen kantelingen) en verhuisd naar een nieuw stal. Hier stond hij eerst naast de andere paarden, maar hij werd zo gestresst van het alleen staan, dat hij op 14 september met twee andere paarden is komen te staan, waarvan hij inmiddels nog met een staat. Helaas is de klik er niet (hij wil wel, zij helaas niet), maar is hij wel stukken minder gestresst.
Sinds woensdag staat hij op een half zakje bute en morgen krijgt hij even geen bute. Dan kan de DA hem maandag beoordelen hoe hij erbij staat zonder pijnstilling.
We zijn er duidelijk nog niet, maar die verwachting had ik ook niet na de vorige keer. Ik merk dat hij (denk ik) last heeft van compensatiepijn, erg stijf, met de voorvoeten wat gevoelig op het harde, ik voelde tot vorig weekend af en toe nog lichte pulsatie en ik zie duidelijk dat lv en la ontlast worden (nu had hij lv ook een probleem in de kogel en was vandaag la de kogel dik, was wel weg na afspuiten). Positief is dat zijn hoeven enorm opgeknapt zijn. Zijn zool is bijna weer helemaal wit (waar eerder allerlei bloedingen/kneuzingen zaten), het brokkelt niet, groeit niet overmatig meer en ze zijn weer keihard. Dus ergens gaan we de goeie kant op :)

Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts maandag vind en wat zijn plan is om verder te gaan.

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:33

Afbeelding

Dit plaatje kon ik jullie niet van weerhouden. Dit was een vroege morgen, voor school want wij verplaatsen haar nog steeds 2 keer per dag, om haar van paddock met hooi naar weiland met grasmasker op te verplaatsen.
Vanaf oktober of november gaat ze weer naar de winterstalling waar ze onbeperkt hooi krijgt op een paddockachtig stuk en in de nacht opstal staat, dus dan zal er een last van onze schouders vallen (al doe ik het graag, en zorg ik voor dr met alle liefde)
We zijn er helaas nog steeds niet helemaal vind ik, en oja ik bedacht mij laatst dat we al bijna 8(!!) maanden sinds de hoefbevangenheid bezig zijn. De hb is dus over, maar we gaan met ups en downs maar de hoefsmid en dierenarts staan er positief in, en pony is blij. Dusja daar doen we het dan voor.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:51

... hoopvolle berichten die mij wederom de bevestiging geven dat Noah heus niet een uitzondering is ..

Wil bij deze Tirza nog heel veel sterkte toewensen, nog niet eerder gedaan vanwege mijn dubbele gevoel .. maar dat doet uiteraard niets af aan het verdriet van Tirza!

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:53

Tot nu toe is Twirre stabiel (rent rond, is vrolijk hinnikt als hij ons ziet, vraagt aandacht en geniet ervan), maar ondanks veel hooi en weidegang zie je lichtjes zijn ribben. In zijn hoeven staat een dikke ring afgetekend. En zijn ribben zie je lichtjes. De vetophoping in zijn manenkam is veel losser maar niet helemaal verdwenen. Voor de rest zijn de vertophopingen zo goed als verdwenen.

Hij krijgt nog steeds magnesiumchelaat bij zijn voer St hippolyt Equigard. (vier handjes) Op de verpakking is de aanbevolen hoeveelheid minstens 200 gr per 100 kg paard, voor hem zou dat op ±1 kg voer zijn. Sinds zijn hb aanval in juni heb ik hem niet meer gereden.

Het land waarop hij staat is behandeld met zeeschelpenkalk en Edasil kleinmineralen, dus bemesting met een heel trage afgift en Eifelgold als bodemverbeteraar.
Ik ben nu zijn hoeven aan het behandelen met Microbio-organism EM, de hoef wordt hiermee ingesprayd om zijn WLD (witte lijn ziekte) eindelijk te kunnen genezen. Ik ben eerder een hele poos (Minstens 1,5 jaar) bezig geweest met honing, propolis en Farrier Finish van Life data, maar deze genezen de wld tot nu toe niet.

Voor mij is het gegeven hoefbevangenheid heel nieuw dus ben volop zoekende.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 06:18

Sterkte ermee! Hopeloze rotziekte!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:46

Manadeluca schreef:
Tot nu toe is Twirre stabiel (rent rond, is vrolijk hinnikt als hij ons ziet, vraagt aandacht en geniet ervan), maar ondanks veel hooi en weidegang zie je lichtjes zijn ribben. In zijn hoeven staat een dikke ring afgetekend. En zijn ribben zie je lichtjes. De vetophoping in zijn manenkam is veel losser maar niet helemaal verdwenen. Voor de rest zijn de vertophopingen zo goed als verdwenen.

Hij krijgt nog steeds magnesiumchelaat bij zijn voer St hippolyt Equigard. (vier handjes) Op de verpakking is de aanbevolen hoeveelheid minstens 200 gr per 100 kg paard, voor hem zou dat op ±1 kg voer zijn. Sinds zijn hb aanval in juni heb ik hem niet meer gereden.

Het land waarop hij staat is behandeld met zeeschelpenkalk en Edasil kleinmineralen, dus bemesting met een heel trage afgift en Eifelgold als bodemverbeteraar.
Ik ben nu zijn hoeven aan het behandelen met Microbio-organism EM, de hoef wordt hiermee ingesprayd om zijn WLD (witte lijn ziekte) eindelijk te kunnen genezen. Ik ben eerder een hele poos (Minstens 1,5 jaar) bezig geweest met honing, propolis en Farrier Finish van Life data, maar deze genezen de wld tot nu toe niet.

Voor mij is het gegeven hoefbevangenheid heel nieuw dus ben volop zoekende.


Heb je een goede diagnose van de WLD, en iemand die dit echt durft weg te snijden?
Door WLD kan de boel ook dermate verzwakken dat het hoefbeen kantelt.
Wellicht gaat eea toch een beetje hand in hand?

Je kunt altijd vrijblijvend foto's sturen en advies vragen aan de gebr. Nassau. Sterkte!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:32

Noah was op z'n slechts echt een Brooke paard : vlees, spieren .. er was niet veel, of eigenlijk niets meer over van mijn front & kont Fries.

Ik heb hem kunnen helpen met oa. Seniores Priores van Subli (lang en in ruim water weken ivm. bietenpulp hierin !) en Lucernemix van Hartog.
En dit jaar beter hooi dan vorige jaren .. andere jaren altijd bewust arm en grofstengelig hooi gegeven, maar gelet ook op berichten hier ben ik daar mijn twijfels over gaan krijgen dus dit jaar eerste snee hooi (wel lange structuur, geen schapengras/hooi).
Noah was altijd een slechte hooi eter (dacht ik, maar hij wilde me blijkbaar duidelijk maken dat het niet oké was) maar dit hooi eet hij goed en daar ben ik meer dan blij mee .. ruwvoer is zó belangrijk!

Ik ben geen fan van pure (hoge) magnesium gift ivm. mogelijke bijwerkingen/invloed op mn. de nieren.
Supplementen/aanvullingen die Noah krijgt : MSM , Glucosamine ( artrose) , lijnzaadpap, olijfolie, Equilin Balancer , kuurmatig Equilin Immuno en in de tijd dat hij aan de buut stond Maagsupport van De Paardendrogist.

WLD is zeker een probleem dat ook hier mee (ge)speelt (heeft) maar zelfs nu nog altijd niet als mogelijke (mede) veroorzaker van de HB gezien wordt :(
Wegsnijden durf ik nu zeker niet aan, maar smeer nog regelmatig rauwe honing op verdachte plekken.
Op wel stalstrooisel stalstrooisel staat Twirre ? Kan ook van invloed zijn, zo zou zaagsel & vlas meer kans op hoefproblemen kunnen geven.

Advies / second opinion vragen is altijd een goede tip!

Nb., wij hebben vorig en dit jaar het land bemest met Pavo Field Care, speciaal voor paarden wei met inderdaad ook langzame energie afgift.

Sterkte en succes met Twirre !

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:53

Twirre heeft vrije beschikking over een stal maar staat er bijna nooit in enkel wanneer hij hooi/voeding eet, hij staat gewoon in het land. vorig jaar heb ik er vlas in gedaan, maar in de zomer haal ik alles eruit. Dan staat hij erin te schuilen voor de vliegen. Nu ligt er gewoon hooi in, dat hij niet lekker vindt, die gebruik ik verder als stalbedekking. Hij mest of plast zo goed als niet in zijn stal. (enkel bij heel warme dagen durft hij dat wel te doen)
Hij heeft zijn rustplekken waar hij staat te slapen/rusten maar dat is een hoek in de weide waar hij niet mest of plast en de ondergrond bestaat uit zwarte aarde.

Hij krijgt hooi van verschillende oogsten/landerijen.

Ik heb tot nu toe geen foto's laten nemen doordat hij snel terug op de been was. Misschien moet ik dit toch eens laten doen.

Ik geef toe, mijn paarden zijn eerder goed gevuld geweest dan te mager, maar ik maak me zorgen omdat zijn ribben lichtjes zichtbaar worden ondanks het onbeperkt ruwvoer en bijvoeding. Hoop niet dat het is door pijn. Hij toont gelukkig, hij komt aangestormd, is meegaand lief is enthousiast, hij toont niet ziek.

Ga toch maar eens de dierenarts laten komen, al is het maar dat zij haar gedachte kan zeggen. Misschien zie ik wel wat over het hoofd.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:00

De mooie foto van Deni /3 inspireerde me om ook ons gelukkigs trio met jullie te delen, om anderen een hart onder de riem te steken .. om te laten zien dat het echt kán !

In de late middagzon, benieuwd of jullie het HB paard herkennen ?

Afbeelding

Spontane inhaalactie van fotograaf door trio Jo, Jol & Jolijt :D

Afbeelding

Mijn grote ondeugd is weer helemaal zichzelf en daar hoort het, geheel zelfstandig, tuin checken ook bij

Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:54

Mijn dierenarts is net geweest en heeft mn paard voor 90% genezen verklaard. We hebben nu een opbouwschema mee om op t zachte wat beweging te geven. Onder het mom: doorbloeding stimuleren om het laatste uit de voeten te krijgen.
Hij voelde nog minimale pulsatie, geen warme voeten en ondanks het stijve paard ook geen kreupelheden oid.
*\o/*
Sinds gister krijgt hij geen bute meer en wat de da betreft laten we dat zo. Ik zie mijn paar nog af en toe zn neusgaten wat vergroten en minimaal een lipje trekken. Maar ik merk dat ik het doodeng vind om nu verder te gaan. Zo bang dat het weer terug komt of hij weer zweren oid krijgt. Dus ik vraag me af; is het verstandig om nog ergens mee te ondersteunen voor die laatste 10%?
Delen jullie de mening van mijn DA?

Ter info:
Paard staat 24/7 buiten op paddock paradise, krijgt alleen hooi en vitalbix/mash/pulp/glucosamine/magnesium. Zijn hoeven zien er sinds tijden weer super goed uit, heel hard en de zolen weer bijna helemaal wit. Hij loopt nog wel korter op het harde en kiezels, maar daar hebben we hoefschoenen voor.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:15

Wat fijn dat je paard zo vooruit is gegaan.
De minimale pulsatie icm het vergroten van de neusgaten en lip trekken, zijn wel tekenen dat de HB nog niet weg is. Ik zou zelf wachten totdat beide weg zijn. Als je ondanks dat je paard toch graag wat beweging wil geven, dan zou ik eerst een week stoppen met buut. Blijft je paard dan stabiel, dan pas zou ik gaan denken aan beweging geven.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:43

Eens dat de hb nog niet helemaal over is, vandaar de 90% :j vandaar dat ik me ook nog afvroeg: wil ik nog met iets ondersteunen bij de laatste loodjes. Denk aan een duivelsklauw bijv.

Even een verduidelijking: de pulsatie was in 1 been (hij was hb op 4 benen) en nauwelijks noemenswaardig.
De pijn-trekjes die ik omschreef kwamen pas na klinisch onderzoek (inclusief draven op verharding rechtuit en volte). Nu liep hij de laatste dagen met zn voorvoeten ook nog wat gevoelig op t harde, ik gebruikte elke keer hoefschoenen, dus na zo’n inspanning vind ik dit wel een logische reactie.
Zelf mag ik ook alleen op t zachte óf met hoefschoenen op t harde. Maar bij voorkeur een zachte, constante ondergrond.