[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:29

Ik zie nu voor het eerst een verschil van dag op nacht. Misschien ook omdat het contrast nu zo groot is. En ja, hij heeft nog steeds pijn (denk aan grotere neusgaten, trillende lip, ooguitdrukking), maar ik zie hem wel lekker rondscharrelen. Hij gaat ook uit zichzelf over de verharding, de verharde schuilstal in.
Mijn Ph vind het een typisch zweer loopje, ik heb t bij hem nog maar 1x eerder gehad, dus ik weet niet hoe dat loopje eruit ziet.
En in de categorie: twee zien meer dan een, ben ik wel benieuwd naar jouw mening als ervaringsdeskundige.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:31

Jotoma, als hij vandaag nog steeds een verhoogde pols heeft, dan is het toch meer waarschijnlijk dat er toch weer wat in de hoeven gaande is. Pijnlijke voeten wil wel vaker het beeld geven dat het probleem in de schouder zit. Het kan natuurlijk ook een en en iets zijn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:40

Yup, ik deel je mening. Op de schouder drukken werd ook niet op gereageerd. Voeten waren duidelijk te meten. En groot contrast met voor en achter en links en rechts.

Heb trouwens de traumeelgel bij EJ met 25% korting kunnen kopen.
Zit zelf ook regelmatig onder de blauwe plekken dus voor mij is het ook goed om in huis te hebben ;)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:50

Bedankt :) Uiteraard heb ik de OP gelezen. Als ik straks tijd heb, typ ik het even uit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:45

Over een hele andere boeg: mijn ruin had ook vaak pulsatie en liep gevoelig, foto's aan huis wezen een kanteling uit aan beide voorvoeten.
Na lange perioden van modderen toch naar kliniek Visdonk gereden, goede foto's wezen geen kanteling uit, voeten waren wel veel te kort (niet naar een NB standaard, maar wel voor dit betreffende paard), en mechanische overbelasting veroorzaakte de pulsatie en gevoeligheid.
Paard heeft nu ijzertje, misschien tijdelijk, misschien langer.
Maar hij is weer blij, er is een goede diagnose, en ik heb hem jaren als HB'er gezien, behandeld en gevoerd....... :')

Wellicht heb je er geen bal aan, wellicht wel..... wilde het toch even droppen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:04

Een goeie andere boeg hoor. Zo heeft mijn paard er ook een tijd lang bijgestaan elke keer na bekappen. Was idd mechanisch als oorzaak. Ik zou hem niet bevangen noemen, maar het op eieren lopen etc zat er allemaal bij. Toen op ijzer gezet, maar zijn hoeven waren denk ik al zo slecht dat het daardoor helemaal niet veel beter werd. Wellicht de eerste twee/drie weken.. eenmaal ijzer eraf heeft hij twee weken zwaar bevangen rondgelopen.
Toch herstelde hij daar uiteindelijk sneller van dan nu de suikers/fructaan/stofwisseling als oorzaak..

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:43

Is sowieso een hele goede dropping Ninx !

Juist ook het delen van dit soort ervaringen kan andere lezers, die voor raadsels (blijven) staan, helpen door bv. aan een andere mogelijke diagnose/second (or more ..) opinion te gaan denken.

Vind ik überhaupt wel 'een ding' bij HB hoor : diagnose is helaas niet met een meetbaar iets vast te stellen maar wordt gesteld na een optelsom van bepaalde zaken en meer dan eens vraag ik me af of diagnose wel altijd klopt(e).
Bij Noah werd overigens juist aan de diagnose HB getwijfeld na het zien van eerste foto's, pas bij de door mij 'afgedwongen' 2e foto sessie bleek dat de eerste diagnose toch correct was : de inmiddels ernstige gevolgen van de HB liet geen ruimte voor twijfel ;(

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:06

Hier is ongeveer een uur geleden ook het oordeel hoefbevangen(gelukkig zodanig licht dat de pulsatie er al niet meer was toen da kwam) gesteld door de da bij mijn jongste shetlander Jorie. Dus ik volg even mee. Hij heeft nu een injectie in het bloed gehad voor de nacht volgens mij tegen koorts en pijn, want hij stond dus wel met 41 graden koorts inmiddels. En ik moet morgenochtend temperaturen en aan de hand daarvan beginnen we met buut of metacam. Verder heb ik sulfatrim voor de komende 3 dagen nu. Hij staat nu op een zandpaddock met water, hooi en een zoutsteen. Verder krijgt hij metazoa vitaminebrokjes en die hoef ik niet achterwege te laten van de da.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:07

Welkom Fennadev en sterkte voor jou en je paard!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:16

Sterkte Fennadev ... we gaan met z'n allen hopen dat de gevolgen voor Jorie beperkt blijven, mar eerst maar goed de nacht doorkomen !

Nb., blijkt nu wederom dat het najaarsgras ( koudere nachten, warme dagen dus nog laatste groeispurt) minstens zo gevaarlijk kan zijn als het vroege voorjaarsgras :\

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 06:42

Tja hier is t nog niet kouder dan 10 graden geweest in de nacht..
Voorjaarsgras/ najaarsgras/ kou t werkt allemaal niet voor een hb paard..
Waarom kunnen ze geen enting ofzo ertegen ontwikkelen!!

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:17

Ja dat is het bij Jorie echt wel geweest, hij stond 24/7 in het gras sinds vorige week donderdag vanwege zijn castratie. Gelukkig is die wond nu al dusdanig geheeld dat ik me weinig zorgen hoef te maken over zand in de wonde. Normaal let ik er met mijn shetjes echt wel op dat ze hooguit een paar uurtjes per dag gras krijgen. Hij is de nacht goed doorgekomen, temperatuur was vanochtend nog wel wat te hoog, maar hij is qua gedrag dusdanig verbeterd dat ie voor nu op metacam komt te staan. Ook is zijn temperatuur nog dalend. Hij was gisteravond zo zielig dat ie zelfs niet meer kon hinniken naar me, maar dat deed ie vanochtend ook weer gewoon met een blij hoofd en hij kriebelt weer met zijn vriend. Hij scharrelt me zelfs alweer wat achterna door de paddock, omdat ie zijn voer nu natuurlijk vele malen eerder op heeft dan zijn vriend. Dit is overigens Jorie, foto is van vanochtend:
Afbeelding

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:29

Beterschap voor Jorie! Wat een lekkerding met die bos manen!! Hopelijk knapt hij snel op, maar zo te zien ben je er snel bij geweest en dat is super belangrijk. Ik verdacht dat Jorie snel weer de oude is.

Najaarsgras is absoluut even gevaarlijk als voorjaarsgras.. Weten wij ook maar al te goed. Koude nachten en een lekker zonnetje.. Die zijn er trouwens zowel in voorjaar, najaar als de winter. Wordt eens tijd dat er een fructaanmetertje wordt uitgevonden dat je zo in t gras kan steken!

Ik blijf ook lekker meelezen, durf bij ons nog niet super positief te zijn. Eerst de tijd eens uitzitten.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:54

Afbeelding

dabbo19

Berichten: 373
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:21

Afbeelding

Iemand die weet wat dit is. Het is dik de kroonrand en voelt ruber achtig. Paard is niet van mij maar van iemand anders.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:40

Volgens mij is dat het periopel. Heeft een wasachtige structuur en dient ter bescherming. Als het regent wordt het wat week en wittig. Heeft ieder paard, sommige iets duidelijker dan andere en hoort daar ook te zitten.

Hoef je je dus geen zorgen om te maken. Zou me wel zorgen maken om de staat van de hoeven en die scheur die bijna tot de kroonrand komt..! ;(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:02

Lijkt me inderdaad normaal. Maar dit paard mag wel eens naar een smid als ik dit zo bekijk....

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:19

Positieve update bij ons: Gister is de hoefsmid weer geweest, wat overgens erg hard nodig was, en ze waren erg te spreken over hoe het ervoor stond en vonden haar zelfs in hele goede lichamelijk conditie. Ze is nooit het typetje te dik geweest, ik vind haar zelfs wat aan de dunne kant altijd maar ach, en het verschil tussen haar voor- en achterhoeven werd beschreven als dag en nacht. Achter is zoals het hoort en voor heb je dus de wittelijn die heel snel heel breed wordt en dat gedoe :+ Ben weer erg blij dat ze bekapt is en dat de hoefsmid ook positief was over het feit dat ze er weer goed bij staat.

Want om eerlijk te zijn beken ik: ik twijfel dan toch altijd erg snel aan mijzelf of ik wel voldoende doe/gedaan heb, of ze niet te veel pijn heeft, of ze er wel gelukkig bij staat, of mijn keuzes wel goed zijn geweest en ga zo nog maar even door.
Al die onzekerheden.. maar om dan te horen dat het (tot nu toe) positief uitpakt.. *D

dabbo19

Berichten: 373
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:48

ja klopt het paard gaat deze week weer naar de hoefsmid de eigenaar was er wat makkelijk in. Maar word deze week aangepakt. Het zag er heel anders uit en sommige paarden hadden het wel en sommige niet maar gelukkig hoef ik me er niet druk om te maken _/-\o_

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:36

Ik zal nog even mijn verhaal doen :) Hopelijk hebben jullie bruikbare tips/adviezen of kan iemand mij gerust stellen.. of niet. Ik vind het iig fijn om het even uit te typen.

Het gaat om mijn 10 jarige shet x welsh ruintje, ik men fanatiek met hem. Het afgelopen jaar heeft hij meerdere kwaaltjes gehad en een slecht passend tuig, waardoor ik hem niet volop in training had (à 5x per week) maar zo'n 2/3 keer per week en dan middelmatig toch zwaar werk (longeren/losgooien/fietsen/mennen etc.). Hij was dus was stevig, stond overdag in de paddock, s'nachts op stal, kreeg onbeperkt ruwvoer en heel lang maar een handje Havens Power Plus s'ochtends en eentje s'avonds. 30 agustus een flinke rit met hem gemaakt met een vriendin, omdat het langzamaan steeds beter ging (na 4 osteopaat behandelingen, dierenarts met bloedonderzoek en een nieuw tuig). Zo'n 25/30km gereden, conditioneel was hij wat minder sterk en hij had nu wat meer mee te slepen dan anders maar het ging wel prima. Krachtvoer verhoogd naar 250gr Mijten Sportmix s'ochtends en 250gr s'avonds. Dag erna liep hij top, even gewassen en wat aan de hand gelopen. Vrijdags niet op stal geweest, zaterdags liep hij raar.. Kort en hert-achtig, maar dacht niet direct aan bevangenheid. Gelongeerd, stappen en draven ging wel prima, galop was niets. Daarna merkte ik wel duidelijk dat hij niet zo goed liep, ik dacht dat het spierpijn was.. Volgende dag tref ik hem bevangen aan in de wei, daar stond hij sinds 2 weekjes op gok ik zo (omheiningen paddock werden vervangen). Dierenarts van de Lingehoeve erbij, idd bevangen, ijzers laten zitten, zakje buut per dag, van het gras af (paddocks waren inmiddels weer klaar), geen krachtvoer meer en zo weinig mogelijk op het harde. Hij knapte snel op, na een weekje de medicatie gehalveerd (half zakje buut per dag). Samen werden we wat te enthousiast.. we gingen rennen aan de hand.. van een beetje draven tot galopperen langs de weg, hij vond het heerlijk en ik dacht dat hij beter was (dom achteraf, maargoed je kijkt ze bijna beter). Na een aantal dagen een beetje wandelen/rennen begon hij weer slechter te lopen.. in overleg met de dierenarts de buut weer verhoogd naar een zakje per dag, dit was na ongeveer 1,5 week. Ondertussen telkens zijn benen gekoeld, na een weekje gestopt ivm werkzaamheden aan de wasplaats.. na 1,5 week en medicijnverhoging weer begonnen, uiteraard alleen nog maar rustig op zachte ondergrond met hem gewandeld. Na een week begon hij weer beter te lopen, wou weer rennen uit zichzelf, liet ik heel zachtjes toe. Voor de zekerheid toch een afspraak bij de kliniek gemaakt, ik vertrouwde het niet zo aangezien een lichte bevangenheid voor mijn gevoel al te lang duurde en dus wou ik weten waar we stonden. 18 september naar de Lingehoeve gegaan met 'm, hij liep prima en vond het uitstapje erg leuk, gedroeg zich keurig voor zijn doen (kleine draak). Foto's gemaakt, súper zenuwachtig was ik. Uitslag: hoefbeen 2mm gekanteld ;( Je kon me wel oprapen, hier was ik bang voor maar ik had toch heel erg gehoopt dat het niet zo was. Achter heeft hij altijd wel prima gelopen dus alleen voor foto's + behandeling, ijzers er af en speciaal beslag eronder (houten zooltjes, 2 componentenspul, schroeven en veel tape + de hoef gecorrigeerd natuurlijk). Nog geopperd of er van achter geen foto's gemaakt hoefde te worden.. ze vonden me een lieve baas maar niet nodig. Thuis weer verder met een zakje buut per dag, enkel geen paddock meer voor hem omdat hij erg baldadig speelt met zijn vriend en de paddock vaak nat is en dat is niet handig met houten zooltjes. Thuis bleef hij prima lopen, ik wandel s'avonds met hem in de binnenbak en ik laat hem af en toe even los drentelen. Na een week dacht hij dat hij wel door de bak kon scheuren, bokkend en al. Niet handig, dus hij mocht niet meer los en daarna liep hij dus ook weer minder goed... Afgelopen dagen gaat hij weer vooruit, maar ik vind het zó lastig inschatten of hij gewoon geen zin meer heeft in dat stomme gewandel (hij is gewend minimaal 3x per week vrij zwaar werk te verrichten) of dat hij pijn heeft.. Gisteren schoot hij me weer 3x voorbij en af en toe komt hij omhoog omdat hij het er niet mee eens is. Over 4 weken moeten we weer foto's laten maken, maar ik ben zó bang voor slecht nieuws. We waren nog zo veel samen van plan en we hebben zo'n rot jaar achter de rug.. 2mm is een vrij kleine kanteling heb ik vernomen en volgens de dierenarts kan het dus terugkantelen (?) maar ik zie meer vervelende HB verhalen dan verhalen die goed afgelopen zijn (op de OP na). Ik vind het zo dubbel allemaal, weet niet of ik goed bezig ben en de onzekerheid dat ik niet weet of hij beter word vind ik erg slopend. Het verhaal is ook nog eens erg warrig geworden maar het is lastig om 4 weken in geheugen weer naar boven te halen.

Hij krijgt de buut met een spuit in zijn mond toegediend trouwens, samen met zijn 15ml Redcell (voor zijn rode bloedcellen, uit bloedonderzoek 2 weken eerder kwam naar voren dat hij hier een te kort aan had en het kon geen kwaad om te blijven geven volgens mijn DA), daarnaast krijgt hij een schepje Gluco Balance per dag (krijgt hij sinds hij bevangen is weer, een paar weken voor zijn HB voerde ik het al een tijd) en 1,5 schepje magnesium per dag voor zijn spieren.. zou helpen volgens Bokt (volgens mijn DA niet maar het kon ook geen kwaad). Hij wordt behandeld door de dierenartsen en hoefsmid van de Lingehoeve trouwens en daar worden dus ook alle foto's etc gemaakt. Ohja en dit weekend gaat mijn staleigenaresse toch een klein paddockje voor hem uitzetten van 3x3 oid (hij is 1.06), zodat hij niet kan rennen of spelen maar wel lekker buiten kan staan. Daarnaast krijgt hij onbeperkt oud hooi (helaas weet ik niet hoe het aan suikers zit maar het is iig beter dan rijk hooi) en 1 tot 3 plakken stro per dag. Hij is wel wat afgevallen, maar nog steeds stevig.

Wie o wie kan mij gerust stellen.. of niet, maar dan kan ik me iig enigszins voorbereiden op de kliniek...

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:57

Je bent pas 4 weken onderweg. Geef het ook tijd. Het zal pas zo goed (zo goed als dat het gaat worden) als zijn voet helemaal opnieuw gegroeit is, en dan heb je het over bijna een jaar. 4 weken is helemaal niets.
Pas opbouwen met bewegen als hij zonder medicatie helemaal goed loopt. Eerder opbouwen is niet verstandig.

Verder doe je het goed. Vol houden, geduld hebben en het de tijd geven. Veel meer kan je niet doen.

Mijn Roos heeft altijd 2 gelijke voetjes gehad, ook nadat ze 7 of 8 jaar geleden bevangen geweest is. Links kwam ik er deze zomer achter dat er een kleine kanteling zit (ze was kreupel, artrose en peesblessure). Maar nu ze door andere smeden beslagen is heeft ze ongelijke voeten en groeien ze ook echt ongelijk. Linker voetje krijgt een lange teen wat met het bekappen gecorrigeerd word.
Ik ben benieuwd hoe dat blijft als ik haar zelf weer ga doen.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:03

Opbouwen was nooit de bedoeling, ik liet me meeslepen in zijn enthousiasme en achteraf was dat niet verstandig. De eerste keer dacht ik oprecht dat hij gewoon steeds beter werd, omdat hij toen op een half zakje buut stond en al zo goed liep (ook op asfalt). Helaas wat te vroeg gejuigd. Ik weet dat het een jaar kan duren maar dan is het wel zo fijn om tussendoor te horen of je goed bezig bent, ook van 'lotgenootjes'. Bedankt verder :)

Hij is 2 jaar geleden ook op cushing getest trouwens, maar die uitslag was negatief.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:24

Ayla schreef:
Opbouwen was nooit de bedoeling, ik liet me meeslepen in zijn enthousiasme en achteraf was dat niet verstandig. De eerste keer dacht ik oprecht dat hij gewoon steeds beter werd, omdat hij toen op een half zakje buut stond en al zo goed liep (ook op asfalt). Helaas wat te vroeg gejuigd. Ik weet dat het een jaar kan duren maar dan is het wel zo fijn om tussendoor te horen of je goed bezig bent, ook van 'lotgenootjes'. Bedankt verder :)

Hij is 2 jaar geleden ook op cushing getest trouwens, maar die uitslag was negatief.


Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar ik denk dat velen je de hand kunnen schudden vwb de ups en downs (ook vwb je eigen gevoel). Ook ik denk bij elke up: yes, we hebben t achter de rug! En maak dan weer hele trainingsschema’s, inmiddels weet ik beter.
Inmiddels probeer ik me eraan vast te houden dat de ups en downs nog wel even blijven om het wat draagbaarder te maken.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:38

Wat hierboven al gezegd is ; HB gaat echt met hoge pieken en diepe dalen..

Ik zou niet direct te negatief zijn. Wat ik uit je verhaal oppak is dat hij vrij snel hersteld, maar dat hij zichzelf daarin overschat (en jij eerst hem ook). Zorg dat dat niet weer gebeurt!! Rustig herstellen en echt alleen maar stappen liefst in t zachte. Die hoeven zijn nu nog veel te gevoelig, van binnen moet helemaal herstellen en opnieuw uitgroeien.

Die kleine kanteling, maak je daar maar nog niet druk over. Kan idd nog terug kantelen en daarbij ontzettend veel paarden hebben een minimale kanteling! Heel veel eigenaren hebben dat niet eens door en dat zegt wel genoeg ;)

Laat hem lekker (rustig!!) herstellen en neem de tijd. Over een jaar kan jij denk ik net als veel andere in dit topic ook over een succesvol herstel praten (met UPS en downs). Positief blijven!!

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:25

Jorie wandelt uit zichzelf wel wat rond in de paddock. Zijn koorts was vanavond nog niet helemaal weg(38,85), verder loopt ie gewoon wat voorzichtig. Een leek zou niet opmerken dat ie hb is, maar als ie kort draait is ie nog wel stokkreupel. Gelukkig is ie pas 2 en hoeft hij dus komende winter nog helemaal niks op wat wandelen na. Wel vervelend zeg, Ayla dat Sjors zo graag weer wil.