[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:38

Ik ben met Roos morgen 6 weken onderweg. Enige gras wat ze ziet is om overheen te lopen op het zachte.
Ze is zo explosief dat ze morgen weer een klein stapje terug gaat in de buut (nu een halfje, morgen 1/3e). Als ze zo explosief blijft over 3 dagen naar een kwartje, maar dat zien we dan wel.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:42

In mijn ogen is het een goed teken als een paard explosief is! Fijn dat ze op lijkt te knappen.

Ik denk dat het voor mijn gevlekte vriend ook wel goed komt. Hij heeft in ieder geval een lekkere slappe manenkam, waar die eerst echt bokhard was!

Ik houd hem nog een paar dagen op 1 zakje per dag en dan maar eens kijken of we naar een half zakje per dag kunnen. Pony is ± 1.35 hoog en ik ga morgen mijn meetlint eens op hem proberen om te kijken of ik een schatting van zijn gewicht kan maken.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:43

Thea2000 schreef:
Inmiddels 3 weken verder en geen enkele verbetering! Ze staat nog op 2x2 zakjes bute. In de paddock loopt ze, weliswaar zeer voorzichtig maar op het harde en de draai naar de stal, zo ontzettend moeilijk. Heb zo'n medelijden met haar, dit is niet meer om aan te zien!
Heb contact gehad met de gebr. van Nassau en deze hadden maar één advies en dat is met spoed een break-over beslag. Dat zou de enige manier zijn om erger te voorkomen....

Wie kent dit beslag en heeft daar goede/minder goede ervaringen mee?
Of moet ik geduld hebben?


Zie mijn vele eerdere berichten en reacties Thea : pas na 6 (!) maanden zoeken kreeg ik eindelijk de juist hulp voor Noah in de vorm van speciaal door mijn eigen hoefsmid gesmede ijzers.
Mijn eigen smid heeft na uitvoerig overleg met R. van Nassau ijzers naar voorbeeld van de van Nassau's Breakover's gesmeed.
Dus ja, hier goede ( levensreddende! ) ervaringen met de Breakover's .. ik zou zeggen: vraag aan je smid of hij hieraan wil/kan meewerken en laat je eigen smid in overleg gaan met van Nassau .. hoe sneller hoe beter om het beslag iig. de kans te geven, bij Noah kon ik binnen 1 maand na dit beslag ( waar hij overigens nog steeds op loopt, nieuwe dan uiteraard ;) ) pijnstilling tot 0,0 afbouwen!

Ik raad overigens IEDEREEN die met een hoefbevangen paard te maken heeft/krijgt aan om ajb. de moeite nemen om ervaringen te lezen van de diverse mensen alhier om te lezen wie/wat/hoe gedaan heeft om het betreffende dier te kunnen helpen.

Hoefbevangenheid ... of eigenlijk de gevolgen daarvan .. vergt veel, heel veel van dier & mens.
Sowieso enorm veel tijd, geduld, vindingrijkheid maar zeker ook doortastendheid en kennis van het paard & zijn/jouw mogelijkheden om dit gevecht aan te kunnen gaan en vol te kunnen houden.

Geen van de succes verhalen geeft een garantie voor anderen omdat nu eenmaal geen enkel geval of situatie 100% gelijk is ... maar herstel is niet bij voorbaat onmogelijk (wat mij bv. wel meerdere malen verteld werd door de diverse 'behandelaars') , maar er zal wel continue actief gezocht moeten worden naar mogelijkheden en ook geswitcht moeten kunnen worden indien nodig.

Allemaal veel sterkte ...

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:53

Ik ben van 2x1 zakje naar 2x 3 kwart, naar 2x een halfje en nu1x een halfje. Die laatste stap was eigenlijk te groot, had beter 1x half en 2x kwart en dan pas 1x half kunnen doen. We gaan nu via een derde naar een kwart naar niets.
van de dierenarts moest ik 2x 1, 2x halfje, 1x halfje en dan niets. Maar vind steeds de helft grote stappen.

Explosief is goed, maar wel tijd om af te bouwen ;) . Ze is nu gewoon niet eens grappig meer om mee te wandelen. Vandaag of morgen zet ze de paddock op stelten als het zo door gaat.
Ik hoop zo dat we t ergste gehad hebben.
Pijn vrij zonder medicatie zou een mooi sinter-kerst kadertje zijn. Sinterklaas is net te snel, maar als ze zo door gaat moet halverwege de maand kunnen lukken.

Roos stond voor haar hoefbevangenheid op een speciaal peesblessure beslagje, met brede teen en smalle takken, als ze weer aan het werk kan in overleg met de dierenarts kijken wat het nuttigst voor haar is. Ik zit zelf te denken aan een break over ijzertje met smalle takken.
Voor nu blote voeten met waar nodig schoenen met een zooltje, hiel laag en teen flink kort.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:38

Mijn paard is nu bijna 3 weken hoefbevangen. Ze kreeg 2x1 zakje bute. Niet afgebouwd. Heeft de da niets over gezegd. Na een paar dagen liep ze weer slechter, dus nu weer 2x1 zakje. Ze loopt nog erg slecht. De meningen over een ijzer zijn wel verdeeld en rade mijn hoefsmid niet aan. Hebben jullie nog tips? Ze krijgt vital en kruidenmuesli van pavo. Weet even niet hoe het heet. Ik dacht zelf aan biotine en gedroogde brandnetels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:49

marymary2 schreef:
Mijn paard is nu bijna 3 weken hoefbevangen. Ze kreeg 2x1 zakje bute. Niet afgebouwd. Heeft de da niets over gezegd. Na een paar dagen liep ze weer slechter, dus nu weer 2x1 zakje. Ze loopt nog erg slecht. De meningen over een ijzer zijn wel verdeeld en rade mijn hoefsmid niet aan. Hebben jullie nog tips? Ze krijgt vital en kruidenmuesli van pavo. Weet even niet hoe het heet. Ik dacht zelf aan biotine en gedroogde brandnetels.

Ben je in één keer overgegaan van 2x1 naar niets en nu weer 2x1? Vreemd dat je da niets heeft gezegd over afbouwen. Mijne gaf duidelijk aan (heel) langzaam en voorzichtig af te bouwen.

Ik geef glucobalance en podocomp van phytonics. Moet zeggen dat zijn harde manenkam nu echt super zacht is. Geloof zelf niet zo, dat dat door de glucobalance e.d komt, maar eerder door het feit dat hij geen gras meer krijgt en buut. Ik zou zelf geen muesli of brok geven bij een hb paard. Alleen hooi, water en vit/min korrel.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:05

Idd niets gezegd over afbouwen. Dit is wel speciaal voer van pavo. Werd me aangeraden in de winkel. Bedankt voor je advies.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:59

marymary2 schreef:
Mijn paard is nu bijna 3 weken hoefbevangen. Ze kreeg 2x1 zakje bute. Niet afgebouwd. Heeft de da niets over gezegd. Na een paar dagen liep ze weer slechter, dus nu weer 2x1 zakje. Ze loopt nog erg slecht. De meningen over een ijzer zijn wel verdeeld en rade mijn hoefsmid niet aan. Hebben jullie nog tips? Ze krijgt vital en kruidenmuesli van pavo. Weet even niet hoe het heet. Ik dacht zelf aan biotine en gedroogde brandnetels.

Zijn er al foto's van de hoeven gemaakt om te bepalen of er sprake is van een kanteling of sinker?

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:15

Ja aan 1 kant heeft ze een kanteling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:58

marymary2 schreef:
Idd niets gezegd over afbouwen. Dit is wel speciaal voer van pavo. Werd me aangeraden in de winkel. Bedankt voor je advies.

Ik geef ook de Pavo Vital. Maar geen muesli of brok.
Hopelijk knapt je paard snel weer op.

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:07

Hoeveel suiker/zetmeel heeft de muesli en waarom ook nog de muesli.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:41

Sterkte voor de paardjes waar het nog niet veel beter mee gaat :(:) en wat fijn dat er ook paardjes zijn die in een stijgende lijn vooruit gaan!

Ik kom ook weer eens binnen vallen met een update. Inmiddels 13 weken verder nadat Sjors hoefbevangen werd en hij staat nu bijna 7 weken zonder medicijnen. Vrijdag 17 november was ons laatste (ingeplande) bezoek aan de kliniek. Zijn speciale beslag (houten zooltjes) mochten er af en hij zou nieuw speciaal beslag krijgen. Nadat de smid van de Lingehoeve zijn zooltjes er af gehaald had, vond hij hem zo goed lopen en zijn hoeven zagen er zo goed uit dat hij hem normale ijzers voor heeft gegeven. Eigenlijk mocht hij bloot, maar omdat ik normaal gesproken met hem men en hij snel gevoelig loopt op asfalt en vooral steentjes/grind (altijd gedaan), hebben we ervoor gekozen hem iig voor op ijzers te zetten. Sinds ons vorige bezoek aan de kliniek (midden oktober) staat hij ook weer gewoon met zijn vriend in de paddock, hij bleef maar uitbreken uit zijn postzegel paddockje. Voor nu dus heel erg blij om hoe het met hem gaat :) Je merkt nagenoeg niets meer aan hem, hij loopt goed, is blij en werkelijk zo gek als een deur. Vanaf januari mag ik hem heel voorzichtig weer gaan oppakken en dan gaat hij ook weer rondom op ijzers. Kwa voer staat hij momenteel op een handje luzerne, handje Pavo Vital vitaminebrokjes, magnesium, Gluco Balance, vitamine e + sellenium en onbeperkt hooi.

Er is wel iets waar ik graag jullie mening over hoor :) Ik wil hem namelijk terug verhuizen naar zijn oude stalling. Het 'probleem' is dat hij ipv op de paddock, daar weer op gras komt te staan. Hij gaat daar rond 12 naar buiten en rond 4 naar binnen, in de zomer staat hij van 10 tot 4 buiten. Hij krijgt een Greenguard graasmasker en volgens de dierenarts van de Lingehoeve zou dat nu prima moeten gaan, aangezien hij er s'middags pas op gaat en het gras nu niet zo rijk meer is. Ik red het om hem de eerste dag een uur buiten te zetten, de tweede dag twee uur en de derde dag drie uur, zodat hij de vierde dag gewoon met de rest naar buiten kan. Langer opbouwen wordt erg lastig ivm werk.. Wat vinden jullie daarvan? Ik vind het erg spannend, maar het zou wegens persoonlijke omstandigheden een fijnere situatie creëren voor zowel hem als mijzelf.

Afbeelding
Afbeelding

Het bolletje zelf :D

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:39

Wat is jullie ervaring met boos worden bij het borstelen van de buik bij langdurig pijnstiller gebruik?

Roos staat inmiddels 6 weken op de buut, en dat is natuurlijk gewoon troep voor de maag. Probeer haar goed hooi te laten eten, maar toch is ze nu wat narrig als ik haar borstel. Het blijft een merrie, dus met aansingelen kon ze wel eens minder blij kijken, maar dit is echt wel flink heftiger dan dat en meer achter op haar buik.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:49

Ayla schreef:
Er is wel iets waar ik graag jullie mening over hoor :) Ik wil hem namelijk terug verhuizen naar zijn oude stalling. Het 'probleem' is dat hij ipv op de paddock, daar weer op gras komt te staan. Hij gaat daar rond 12 naar buiten en rond 4 naar binnen, in de zomer staat hij van 10 tot 4 buiten. Hij krijgt een Greenguard graasmasker en volgens de dierenarts van de Lingehoeve zou dat nu prima moeten gaan, aangezien hij er s'middags pas op gaat en het gras nu niet zo rijk meer is. Ik red het om hem de eerste dag een uur buiten te zetten, de tweede dag twee uur en de derde dag drie uur, zodat hij de vierde dag gewoon met de rest naar buiten kan. Langer opbouwen wordt erg lastig ivm werk.. Wat vinden jullie daarvan? Ik vind het erg spannend, maar het zou wegens persoonlijke omstandigheden een fijnere situatie creëren voor zowel hem als mijzelf.

Maar dan staat hij nog maar 4 uurtjes buiten en in de zomer maar 6? En de rest van de tijd op stal? Dat klinkt voor hem niet als een fijnere situatie. Of is het nu nog slechter?

Naast dat bewegingsruimte en een maatje mentaal goed is en normaal gesproken ook fysiek, is het in geval van HB nog belangrijker dat het dier een beetje fatsoenlijk kan bewegen door de dag heen (doorbloeding, herstel).

En wat ga je op die andere stalling doen als hij toch HB wordt van het gras ondanks graasmasker? Kan hij dan alleen maar op stal staan?

Zo met de info die gegeven is zou ik het niet doen.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:01

Dennis, mijn paard heeft járen op de Bute gestaan als onderhoudsdosering in de winterperiodes voor zijn artrose. Ik heb werkelijk nog nooit gemerkt dat hij er last van had. Ik hoor zo vaak over dat Bute slecht is etc etc, maar hier in de praktijk nog nooit wat gemerkt, niet met poetsen, eten, zadelen, aansingelen....omgang, maar dat zal per dier verschillen denk ik, je kent je merrie zelf het beste.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:11

Dan staat hij inderdaad zo kort buiten en dat is de reden dat ik hem destijds verhuist heb. Het probleem met de stalling waar hij nu staat is dat ze in de zomer de hele dag (van 9 uur s'ochtends tot 5 à 7 uur) op het gras staan en daardoor is hij hoefbevangen geraakt. Hij zou het hele jaar op de paddock kunnen, maar dat betekend dat hij nooit meer op het gras komt, alleen zal staan en minder beweegt dan dat hij grazend zal doen, doordat hij op één plek in de paddock hooi krijgt. Momenteel staat hij op de paddock tot zijn knieën in de modder en hij beweegt dus weinig. De stal is voor mij persoonlijk handiger (afstand, kosten etc) en hij staat dan weer in een kudde ipv met één maatje en af en toe alleen als zijn maatje weg is. Ik ben er vrijwel elke dag of iig om de dag om hem beweging te geven en dan trainen (trainden iig) we altijd fanatiek. Hij heeft op die stalling altijd fijn gestaan en leek het ondanks dat hij niet zo lang buiten komt, naar zijn zin te hebben (zat goed in zijn vel etc.)

Ik moet het helaas met de mogelijkheden doen die een pensionstalling biedt omdat ik hem niet aan huis heb staan. Op dit moment probeer ik hem vooral met het oog op de toekomst en nogmaals HB te voorkomen op een stalling te zetten die het beste voor hem is.

Ciska: Sjors heeft geen last gehad van zijn buik tijdens zijn HB. Hij heeft wel weinig buut gehad en altijd op onbeperkt hooi gestaan, wat hij altijd goed benut heeft.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:35

De een reageert veel extremer op buut dan de ander.
Pony van een klant scheet zich na 3 dagen buut helemaal leeg, mest liep als water bij zijn benen naar beneden, in die dagen was hij van een gezond ogende pony met zere voeten naar een zieke voddig uitziende pony gegaan en er zat geen leven meer in. Na het stoppen met de buut heeft het lang geduurd voordat hij er weer bovenop was (voeten een grote terugval natuurlijk, maar slecht lopen was van ondergeschikt belang, pony stond voor mijn gevoel gewoon dood te gaan).
Eerder op metacam had hij dat probleem niet, maar de eigenaar vond dat dat niet genoeg deed en wou buut. Dat was achteraf niet de juiste keuze voor deze pony.

Roos heeft nooit lelijk gereageerd op haar buik, en nu in eens wel. Zuur kijken, staart zwiepen, soms zelfs iets wat je misschien een hapje in jou richting kan noemen (om het echt te doen is ze te braaf en beleefd). Daarom ben ik er toch wel voorzichtig mee.

Ik heb nog maag composium van de Groene Os staan thuis, misschien dat er voorlopig maar bij geven.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:43

Of het komt door de bevangenheid of de bute, mijn paard heeft wel al tijden lang van gas wat hij niet goed kwijt raakt. Zijn lever is nu niet goed en ook zijn darmen raken de boel niet kwijt. Het vervelende is dat bij mijn paard het gelijk weer naar zn voeten gaat. Ik ben dus inmiddels rustig aan begonnen met 'schoonmaken' en de boel binnen in op orde krijgen.
Feit is dat er gewoon veel troep in dat lichaam zit opgestapeld en dat moet er hoe dan ook uit.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:29

Wat een raar advies van de Lingehoeve. In het gras zit nu wel geen voeding maar juist in deze periode kan het boordevol met fructaan zitten. Ik zou een HBer het eerste jaar niet meer op het gras zetten. Eens bevangen.. ben je zelf nooit meer onbevangen. Ze blijven er gevoelig voor. Ik zou zelf voor een pension kiezen waar je de mogelijkheid hebt om hem met een vriendje in een paddock te zetten, indien dit even nodig is.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:00

Het gras is niet rijk meer en daarmee doel ik op de voeding, over het fructaangehalte heb ik niets gezegd. Omdat hij er pas s'middags op gaat en het fructaangehalte dan juist over het algemeen gezakt is, hebben zij aangegeven dat hij met een graasmasker, Gluco Balance en voldoende (opbouwende) beweging een paar uur per dag op het gras kan. Ik vind het geen raar advies, maar ik was wel benieuwd naar de ervaringen van eigenaren met (ex) HB pony's/paarden icm gras.

Een pensionstal met goede paddocks en een of meer maatjes is helaas vrijwel geen optie hier in de buurt. Zijn maatje zal ivm de staat van de paddocks waarschijnlijk ook verhuizen en dan komt hij alleen te staan.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:15

Ik vind het wel een raar advies voor een paard wat HB is. In het voor- en najaar heb je de meeste risico op HB. Op dagen met vorst en zonnig weer is het fructaan de hele dag extreem hoog. Ook dagen met nachtvorst waarna de zon schijnt zakt het in de middag wel, maar het is evengoed hoog. Dagen die ongeschikt zijn om een HB-er op het gras te hebben. Eenmaal HB en ze blijven er gevoelig voor.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html

Ik beperk het weideseizoen van juni tm september. En dan ook maar max 3 uurtjes per dag. De rest staat hij in een paddock naast de wei.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:24

Even snel ... lees gelukkig hier ook weer wat positievere berichten !

Over gras : ook nu weer, geen situatie is gelijk : wel of niet op gras hangt van vele factoren af, wel even de waarschuwing voor koliek gevaar met dit zeiknatte gras ! En ik denk niet dat ik hoef te zeggen dat élke verandering sowieso langzaam ingevoerd moet worden ;)

Over gevoelige buik : zodra er hier een paard aan de buut ( of andere maaggevoelige medicijnen ) moet dan wordt er direct ook met Maagsupport van De Paardendrogist begonnen.
Noah heb ik overigens ergens van de zomer een Pro-Biotica kuur van Puur gegeven ( hele pot opgemaakt) , was en bleef ook gevoelig(er) op buik maar daarna niet meer !

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:35

Ik heb nog maag composium van de Groene Os staan. Die krijgt ze er vanaf vanavond ook bij.
Als deze op is maar kijken of ik deze nog eens bestel of die van de paardendrogist. Ze zijn bijna het zelfde kwa ingrediënten (paardendrogist heeft er magnesium extra in zitten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:58

Ik mag me hier helaas ook melden, mijn Spikkel is sinds gisteren hoefbevangen. :\ Ik heb (gelukkig) nog nooit eerder met dit bijltje gehakt, dus ik ben nu alle informatie aan het verzamelen die ik maar kan vinden. De OP was erg waardevol in elk geval. :)

De DA is uiteraard geweest, gisteravond en ze krijgt buut. Het is dus wel verstandig iets voor haar maag te gaan geven begrijp ik hier?
Woensdag komt de hoefsmid. De paarden zijn van de weide af en op rantsoen. Ze kregen onbeperkt hooi in slowfeeders. Spikkel is ook te dik geworden daardoor, helaas is de keerzijde dat mijn andere pony (oudje) te schraal wordt als ze niet onbeperkt krijgt. We gaan haar nu bijvoeren met Seniores Priores om dat hopelijk te ondervangen.

Ik maak me veel zorgen en hoop hier wat tips op te doen.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:04

Met dit weer bevangen raken is helemaal niet raar. Ik snap stiekem niet dat er zo veel paarden met die vorst het land op gaan.

In nat zand (waar mogelijk met die vorst) of in de sneeuw. Lekker voetjes koelen. Medicatie is al geregeld, smid is al geregeld, op rantsoen is al geregeld. Heel veer meer kan je nu niet doen.
Alleen HEEL veel geduld hebben, buut ook niet te snel af willen bouwen.

Mijne is na een aantal dagen maag composium een stuk minder narrig op haar buik. Maar nu is het een drama om haar voer (half handje pulp met een handje luzerne om wat supplementen in te stoppen) naar binnen te krijgen.... Dus ben nu aan het zoeken met hoe veel maag composium ze haar voer nog wel eet, ze hoort 2 schepjes te krijgen, maar 1 schepje met een kop er op is al te veel. Vandaar maar een klein schepje proberen.