Onregelmatig lopen met bok/stijlhoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Onregelmatig lopen met bok/stijlhoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:44

Hallo ik heb een vraagje aan mensen die er verstand en er ervaring mee hebben.
Mijn pony heeft rechts voor een bokhoef/stijlvoetje. Deze is heel gevoelig en ze gaat rechts achter onregelmatig lopen als deze niet bekapt is of zeer kort is. Ze staat nu op ijzers maar er is een heel stuk hoef af door een ongelukje op buitenrit ijzer verloren. Dus nu weer onregelmatig en de nagels zitten nu ook vrij hoog hierdoor.
Hebben meer paarden hier last van deze zelfde symptomen ik kan er namelijk niet zoveel over vinden waar paarden last van kunnen krijgen met bokhoef . Wel hoe het ontstaat etc.

Als je zin tijd heb kun je hieronder beetje mijn verhaal doorlezen van hoe of wat voor evt. vragen.

Ik heb sinds april 2010 mijn eerste eigen pony gekocht. Ik was er gelijk zo zeker van bij onze eerste ontmoeting dat ik haar wilde hebben, helemaal mijn type paardje. De afspraak was om haar bij de toekomstige nieuwe stal te laten keuren. Degene die haar mee ging ophalen merkte gelijk wel op dat ze voor een bokhoefje had. Maar ach ik dacht ze wordt toch nog gekeurd dus ik hoor wel wat de VE te zeggen heeft, dan kan ik altijd nog beslissen. Dit klink heel onervaren maar op dat moment was ik dat ook, wist heel niet wat zo’n hoef inhield.

Bij aankomst gelijk in de buitenbak gezet zodat ze even haar benen kon strekken na een lange rit. Een paar andere stalgenoten viel op dat ze rechts achter niet lekker liep (stijf onregelmatig) en weer andere zagen niks. Maar daar maakte ik me niet direct druk om want vele hebben altijd wel wat op te merken als er een nieuw paard komt. Uiteindelijk is de VE geweest en jaa hoor waar ik dus toch wel bang voor was werd ze afgekeurd vanwege haar onregelmatige lopen. Ik balen als een stekker maar wilde wel een goede pony natuurlijk. Eigenaar gebeld en haar voor een speciale prijs toch gekocht om het met haar te proberen. Voor dat geld vond ik het nog de moeite en ik vond haar nog steeds geweldig.

Ik werd toch gek van de ups en downs. Dus ik besloot uiteindelijk een kreupelheid onderzoek te laten uitvoeren. Had haar nu lang genoeg de tijd gegeven en het werd niet beter. Ik wilde dus weten wat ze mankeerde en zo werden er ook foto’s gemaakt van haar benen. Niks kunnen vinden. Dat was toch een teleurstelling want nu wist ik nog niks! Of het nou goed of slecht nieuws was dan wist ik ieder geval waar ik mee af was. Dan kon ik keuze maken. De VE adviseerde haar wel op ijzers te zetten met evt een zooltje er tussen. Ze stond erg kort en die bokhoef had ook zijn aandachtspuntje.

De hoefsmid gebeld. En die week nog ijzers er onder. Goed nieuws er was verbetering. En nu heeft ze ongeveer 4 x hoefijzers gehad. 1x met zooltjes daarna zelfs zonder. En nu de laatste keer achter geen ijzer en ook dat gaat goed. Alleen het ging weer helemaal mis sinds een paar dagen terug. We gingen een buitenritje maken en ze schrok van iets. Ze draaide rap om en galoppeerde een stukje over de weg een paar meter. Toen ik af stapte merkte ik op dat haar ijzer van die bokhoef er af was gegaan. Dus heeft harde klappe gehad om het asfalt, dus stapvoets naar stal en er niet meer op gereden. Volgende dag kwam de hoefsmid al maar toen ik haar uit stal haalde waren de hoeven aan weerszijde gebroken en stuk hoef er af dus. De dag ervoor was dat nog niet het geval. Baal als een stekker nu moeten we weer hoef sparen. En met veel pijn en moeite kreeg de Smid een ijzer er onder. Ze mag nu niet in de modder staan anders is het risico erg groot dat het ijzer er weer van af lig. Dus nu sta ze veel op stal waar ik dus ook erg van baal. Die hoeven groeien zo traag en ik voer haar zeker meer dan een half jaar biotine. Ze loop dus achter weer onregelmatig ben weer terug bij af.

Al met al heb ik van mijn eerste aankoop heel wat geleerd. Of ik het zo weer over zou doen nee, al die zorgen en onzekerheid er omheen is een slechte start. Maar ik heb voor haar op dat moment wel gekozen gekozen en ben super blij met haar omdat ze ook heeft laten zien dat ze super leuk kan lopen met de juiste verzorging.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Onregelmatig lopen met bok/stijlhoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:27

Mijn paard heeft een iets stijler voetje. Bij haar komt dat mogelijk doordat ze anders heeft gestaan door een ander gebrek. Hier loopt ze trouwens altijd goed mee. Wat me wel opviel op het moment dat ze ijzers had (nu dus niet meer) ze altijd dat ijzer verloor. Ik kon doen wat ik wilde het was bijna altijd raak. Wat het groeien betreft van de hoeven. Biotine werkt niet bij elk paard en het andere punt is dat in de winter wanneer de zon minder schijnt de hoeven langzamer groeien. Net als je eigen nagels en haar. Ik vind het wel zorg wekkend dat ze er niet goed mee loopt. Wat je verder moet doen is in ieder geval je smid laten komen met de melding dat hij niet te lang moet wachten omdat je paard kreupel is door het verloren ijzer. Verder zou ik het even niet weten.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Onregelmatig lopen met bok/stijlhoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:41

Mijn paard heeft vooraan ook een bokhoefje en een echte platte voet. Zonder ijzers is ze stok en stokkreupel trapte het eerste half jaar ook meer ijzers eraf dan dat ze die er liet onder staan... Bijgevolg super korte hoeven, met stukken uitgebroken, waardoor elke keer de smid moest bij opvullen met een soort hars en m'n paard telkens 2 dagen op eieren liep omdat er zeer kort tegen het leven moest genageld worden.
ook heel trage hoefgroei, als er elke 7 weken 2mm af kan dan is de hoefsmid al zeer blij, langer kanik echt niet wachten, want dan begint te boel te brokkelen. Geef al 2 jaar gelatine en ondertussen ook al een 7-tal biotinekuren.

Door dressuurmatig te trainen om haar sterker te maken is het wel gebeterd met ijzers aftrappen ook vierkant beslag ipv alleen vooraan lijkt bij te dragen, want ze is nu reeds 16weken vierkant beslagen en nog geen ijzers afgetrapt terwij ze normaal gezien elke 7 weken een ijzers aftrapte en soms zelfs wekelijks (en altijd van dat steile voetje)...

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: Onregelmatig lopen met bok/stijlhoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 14:47

Bedankt voor jullie reacties!

@PBA
Het is inderdaad zorgwekkend dat ze niet goed loop. Maar ze heeft een aardige lange tijd goed gelopen door simpelweg ijzers. Toen ik haar net had stond ze ook erg kort dus liep al gevoelig. Ik zal weer geduld moeten hebben met het aangroeien van de hoef. De Smid is van de week geweest heeft dus een ijzer er onder gezet na de dag toen het ijzer er onder uit was, en ik moest het inderdaad melden als ze te lang last zou hebben. Dus vanavond maar weer kijken en maandag de Smid bellen als het niet beter is. Zelf denk ik dat er weer een zooltje onder moet zoals de eerste keer zodat het minder gevoelig is. Ik heb 2 x een ijzer verloren de 1e keer was helemaal geen ramp want haar hoef bleef netjes stabiel... Maar nu is het echt een ramp maar dat komt dus door de harde weg in galop vermoed ik.

@ Petitparis
Mijn probleem is ook kort bij het leven genageld nu met deze hoef waar bijna niks meer van over is. Nu met een ijzer er onder valt het niet zo op omdat de punt van de hoef er nog wel zit gaat puur nu om de zijkanten. Ik had daarvoor ook vierkant beslag maar ook al keer meegemaakt dat er een hoefijzer verloren is gegaan. En nu dus alleen voor en weer 1 verloren. Dresuren doe ik ook hobbymatig dan.

Arie2004

Berichten: 23
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:42

Hoi,

Ik zat mee te lezen :)

Mijn haf heeft ook een zeer steile voet gehad. Inmiddels, 3 jaar later, zijn we zo ver dat het hoefje nog wel wat steil is, maar wel stabiel en niet snel weer in stand terug komt. Biotine werkte bij hem ook niet erg goed. Bij de pony van een stalgenoot en bij mijn paard werkt het minimaal 3x per week inmasseren van de kroonrand met een goede laurierzalf wel. Tevens is het resultaat wat we nu hebben bereikt voor een groot deel te danken aan mijn smit en de fysio/osteopaat. Door dat zij goed luisteren en kijken werken ze allemaal samen aan houding en beweging. Er is best aardig wat geschreven over steile of bokhoeven maar dat vergt wel wat zoekwerk. Het loont wel de moeite om je er goed in in te lezen daardoor kan je de aanpak er van ook beter coördineren. Heel veel succes, en heb je vragen dan kan je me altijd een pb-tje doen.

PS,
er bestaan ook plak-ijzers hiervoor hoeft dus niet genageld te worden!

Amelii
Berichten: 217
Geregistreerd: 16-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:06

Zelfde verhaal! :)
Paardje wat ik rijd, heeft rechtsvoor ook een 'blok'voetje. Eigenlijk hebben we er niet zoveel last van, wel dat het ijzertje er wel soms iets vlugger loskomt. De wand van dat voetje is iets dunner dan zijn andere voet en iets gevoeliger aan droogte enzo.

In de zomer heeft hij zijn ijzer ook serieus afgetrapt door zijn gekke kuren in de wei. Hierbij was ook een stuk hoef afgekomen en was zijn blokvoetje nog een stuk kleiner geworden. De dag erna kon de smid al komen, maar ojee nog wat hoef omgeplooid. Ijzer kon er net nog onder, maar toch 3 weken stilgezet Na 3 weken liep hij wel weer terug goed.
Waar je wel op moet letten is dat door dit al de hoeven even hoog blijven. Ik bedoel dus dat je paard eigenlijk niet scheef staat, doordat 1 hoef hoger is dan de andere, want dat heb ik hierdoor aan de hand gehad, waardoor hij ook niet regelmatig liep op een moment.
Het blokvoetje groeit bij hem nogal fel in de hoogte, meer dan zijn andere hoeven.

Ik liet de hoefsmid op regelmatige tijdstippen, in die tijd na 4 weken terugkomen, om dat voetje bij te werken. En nu is alles weer normaal. Ik moet die hoef gewoon extra in de gaten houden, hoor ik dat het al losser komt dan moet mijn hoefsmid de volgende week al komen. :)
Bij paardje wat ik rijd, is het natuurlijk wel een voordeel dat zijn hoeven supergroeien.
Wat bij ons ook helpt, is het gewoon regelmatig goed natmaken. Dan zie je de hoeven echt groeien!

De hoef geleidelijk aan wat minder steil maken, hebben we met die van mij ook gedaan.

Ik zou je hoefsmid gewoon op korte tijdstippen na mekaar laten komen om te voorkomen dat je ijzer nog eens afvalt tot hij weer in goede staat is en wat beter is.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:17

is het dan beter om wel of geen ijzer te zetten onder zo'n voet als het paard jong is?