Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:19

Je paard is nog steeds kreupel. Alleen voelt ze t nu niet meer. In weze dus wel verdoofd. Ik hoop dat ze uiteindelijk ook zonder beslag goed loopt.

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:22

Shanna, wat fijn. Wat ontzettend goed nieuws en wat vind ik dit fijn voor je! Dank je wel voor het plaatsen van dit fijne bericht.

Maartje, wat een onzin. Mijn Hercule is 24 jaar en loopt al 21 jaar op ijzers. Zonder is echt een no go. Hij loopt als een zonnetje en dat al 21 jaar. Dus zonder beslag goed lopen is echt geen criteria.
Ondanks mijn smeken om de ijzers niet van mijn paard af te halen, is dit ooit gebeurd door een smid die voor blote voeten was. Dat heeft hij geweten en met zeer veel excuus heeft hij paardje één jaar lang gratis opgevolgd en dus gelijk op ijzers weer gezet. Toen was het al snel weer toppie joppie. Niet alle paarden kunnen goed en vlot lopen op blote voeten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:28

Fijn dat ze wat hebben kunnen doen. Ik kan me toch niet voorstellen, dat het louter positief nieuws was in de kliniek. Wat vonden ze bijvoorbeeld van de hoefgroei bij de kroonrand?

Zelf vind ik het hoefbeen wel gezakt/gekanteld tonen. Is er nog een lamellenverbing tussen het hoefbeen en de hoefwand? Tegendruk op de zool wordt vaak gebruikt om het verder zakken van het hoefbeen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:35

De kroonrand volgt dus juist de vorm van het hoefbeen weer, dus waar ik dacht dat het vanaf de kroonrand weer verkeerd ging, gaat het eigenlijk juist goed vanaf de kroonrand. Zelfs de white line disease is niet terug in de hoef (had ik wel verwacht) dus wat dat betreft hoef ik niks extra’s aan de hoefverzorging te doen! :oo
Ik ga uiteraard wel de hoeven onderhouden zoals ik al deed, baad het niet dan schaad het ook niet in dit geval.

De planning is dat ze voor een paar maanden op ijzers moet, en dan weer zonder zou kunnen. Wel flink bijhouden op de hielen dan, dus dat ga ik toch wel leren zelf te doen, liever voorkomen dan genezen.

Maar first things first, eerst richten op het afvallen en weer in beweging krijgen van Bijke, hoe minder kilo’s ze heeft te dragen hoe beter en sneller de hoef weer goed zal worden. En dan over 6 weken dus kijken hoe we er dan voor staan. :)

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:54

Nu hopen dat dit de doorbraak wordt.
Is er ook een uitspraak gedaan over de oorzaak van dit alles?
Slecht bekappen lijkt mij niet de hoofdoorzaak. Juist omdat het één hoef betreft.
De belasting zou ik wel heel voorzichtig opbouwen, omdat de stand wel weer flink gewijzigd is.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:11

Geen schimmel dus?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:27

THANK GOD, eindelijk die teen er een stuk af. Sjongejonge.
En door dat ijzer kan ie de teen verder terug brengen dan zonder ijzer en het ijzer brengt de break over nog een stukje terug dus dat ijzer is niet gek nu.

Dat de hoef bij de kroonrand juist goed is had ik je al gezegd. En dat is altijd zo hoor. De hoef probeert altijd het hoefbeen te volgen, ook als ie meer kantelt, dan gaat de hoef stijler groeien. Alleen bekappen velen zo dat de hoef het niet lukt dus dan is enkel de eerste centimeter de juiste hoek. Zoals in jouw geval.

Dit is in principe gewoon een hoefbeenkanteling hoor. Alleen heeft zij dat al heel lang. En is ze bekapt alsof ze die niet heeft. Dan krijg je dit typische beeld waarbij de wand niet netjes strak tegen het hoefbeen aan zit. En dat is pijnlijk. Zeker als er door de ruimte schimmel in komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:05

Vannacht spookte iets door mn hoofd waar ik toch even over wilde sparren..

Haar hoef gaat nu vanaf de kroonrand weer enorm stijl omlaag. Haar kroonrand volgt de lijn vaan haar hoefbeen, die ook weer in lijn met de rest van haar gewrichten staat, haar hoefwand steekt af. Alles wat we bereikt hadden door haar stand te veranderen/ te laten zakken is allemaal voor niets geweest, want dat staat allemaal van haar hoefbeen af. Het zorgt dus zelfs voor problemen.. Ze is ook geboren met die stijle hoef, en heeft het daar tot ze c.a. 7/ 8 was prima op gedaan (als in ik kon er alles mee, nooit wat aan de hand). Is het dan wel eerlijk/ mogelijk om die hoef te laten zakken en daarmee dus in een voor haar verkeerde stand te dwingen? De hoefwand is wel aangepast, het hoefbeen echter niet.. :=

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:41

Ik snap m niet. Het wordt nu toch weer een stijl voetje? Haar originele vorm dus. Dan is het nu toch prima (of wordt t nu weer prima)?

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:21

Ja hij groeit als een stijl voetje. Maar als ze te stijl worden krijg je te veel druk in de teen en dan gaat de wand zo wijken als op de röntgenfoto als je niet oplet.

Dus die hiel moet lager, anders jou je het probleem in stand.
Dat wil niet zeggen dat je van dit voetje een hele platte voet moet maken, dat is onmogelijk en zal ze het niet goed op gaan doen omdat dat haar natuurlijke stand niet is.
Maar je wil wel dat die voet meer op haar goede voet gaat lijken (ivm gelijke belasting in de rest van het lijf) en dus platter zodat de wand netjes aan blijft sluiten. Daarbij moet het hoefbeen meer parallel aan de grond komen omdat het hoefbeen zo in de zool prikt en dat zal kneuzingen en ongemak geven.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:59

Shanna schreef:
Vannacht spookte iets door mn hoofd waar ik toch even over wilde sparren..

Haar hoef gaat nu vanaf de kroonrand weer enorm stijl omlaag. Haar kroonrand volgt de lijn vaan haar hoefbeen, die ook weer in lijn met de rest van haar gewrichten staat, haar hoefwand steekt af. Alles wat we bereikt hadden door haar stand te veranderen/ te laten zakken is allemaal voor niets geweest, want dat staat allemaal van haar hoefbeen af. Het zorgt dus zelfs voor problemen.. Ze is ook geboren met die stijle hoef, en heeft het daar tot ze c.a. 7/ 8 was prima op gedaan (als in ik kon er alles mee, nooit wat aan de hand). Is het dan wel eerlijk/ mogelijk om die hoef te laten zakken en daarmee dus in een voor haar verkeerde stand te dwingen? De hoefwand is wel aangepast, het hoefbeen echter niet.. :=


Je begint het te snappen! De teen mag inderdaad niet platter/langer want dan gaat ie van het hoefbeen af. Die moet nu eenmaal stijl. Maar in de hielen zou ze eventueel wel kunnen zakken als die teen maar kort wordt gehouden.
Of ze in de hielen moet zakken zullen de meningen over verdeeld zijn.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:59

Shanna schreef:
Vannacht spookte iets door mn hoofd waar ik toch even over wilde sparren..

Haar hoef gaat nu vanaf de kroonrand weer enorm stijl omlaag. Haar kroonrand volgt de lijn vaan haar hoefbeen, die ook weer in lijn met de rest van haar gewrichten staat, haar hoefwand steekt af. Alles wat we bereikt hadden door haar stand te veranderen/ te laten zakken is allemaal voor niets geweest, want dat staat allemaal van haar hoefbeen af. Het zorgt dus zelfs voor problemen.. Ze is ook geboren met die stijle hoef, en heeft het daar tot ze c.a. 7/ 8 was prima op gedaan (als in ik kon er alles mee, nooit wat aan de hand). Is het dan wel eerlijk/ mogelijk om die hoef te laten zakken en daarmee dus in een voor haar verkeerde stand te dwingen? De hoefwand is wel aangepast, het hoefbeen echter niet.. :=

De stand waarmee een paard geboren is moet je volgens mij op latere leeftijd niet meer proberen te veranderen. Dat kan dan niet meer.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:29

Niet te veel zakken, denk ik dan. Als steil tenminste haar originele vorm was. Krijgt ze straks ook nog peesproblemen. Wordt per milimetertje proberen, denk ik.

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:33

Ik zal later de filmpjes Ed bekijken. Ik wil je alleen als tip geven om de hoeven goed in de gaten te houden. Toen mijn paard haar hoef kapot had ging de hoef zo snel groeien in te genezen dat ik na 4 weken de smid weer op de stoep had staan. Zou zonde zijn als je dat de mist mee in gaat

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:34

Shanna schreef:
Vannacht spookte iets door mn hoofd waar ik toch even over wilde sparren..

Haar hoef gaat nu vanaf de kroonrand weer enorm stijl omlaag. Haar kroonrand volgt de lijn vaan haar hoefbeen, die ook weer in lijn met de rest van haar gewrichten staat, haar hoefwand steekt af. Alles wat we bereikt hadden door haar stand te veranderen/ te laten zakken is allemaal voor niets geweest, want dat staat allemaal van haar hoefbeen af. Het zorgt dus zelfs voor problemen.. Ze is ook geboren met die stijle hoef, en heeft het daar tot ze c.a. 7/ 8 was prima op gedaan (als in ik kon er alles mee, nooit wat aan de hand). Is het dan wel eerlijk/ mogelijk om die hoef te laten zakken en daarmee dus in een voor haar verkeerde stand te dwingen? De hoefwand is wel aangepast, het hoefbeen echter niet.. :=


De hoefwand is aangepast maar het zoudrn de verlaagde hielen en korte teen zijn die moeten zorgen dat het hoefbeen meer parallel met de grond komt. De hoef heeft het een jaar of 7/8 volgehouden en toen kreeg ze klachten. Enige optie voor dit paard die ik zie is (heel) regelmatig bekappen en steeds heel iets de hielen verlagen en de teen inkorten en eens in de zoveel tijd op de foto om te zien hoe het verbetert. Maargoed ik denk dat je goede contacten hebt die mee willen kijken :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:21

Hoe gaat het nu? :)

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:25

Ik denk ook vaak aan je Shanna. Ik hoop zo dat het goed gaat :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:49

Ik zal vandaag even een nieuw filmpje maken, opzich ben ik niet ontevreden!

Ik moet wel zeggen dat ik het wel verdomd moeilijk vind om dit paard af te laten vallen, want meer beweging geven/ actiever aan het werk zetten voelt nog niet goed.. Ik weet ook heel erg goed dat ze met minstens 100 kilo er af hoogstwaarschijnlijk ook aanzienlijk beter zal lopen en sneller zal genezen, maar het is wel echt heel moeilijk om een paard af te laten vallen als je qua beweging geven beperkt bent..
Nu moet ik toegeven dat iedereen om mij heen zegt dat ik mezelf vooral beperk daarmee, ze kan er best doorheen lopen want zo slecht loopt ze nou ook weer niet, maar toch voelt het voor mij niet goed om dat te doen.. -O-

Maar al met al is ze toch al wel wat afgevallen (dr kont is minder hart-vormig aan het worden) en doet ze het eigenlijk best goed!

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:31

Shanna schreef:
Ik zal vandaag even een nieuw filmpje maken, opzich ben ik niet ontevreden!

Ik moet wel zeggen dat ik het wel verdomd moeilijk vind om dit paard af te laten vallen, want meer beweging geven/ actiever aan het werk zetten voelt nog niet goed.. Ik weet ook heel erg goed dat ze met minstens 100 kilo er af hoogstwaarschijnlijk ook aanzienlijk beter zal lopen en sneller zal genezen, maar het is wel echt heel moeilijk om een paard af te laten vallen als je qua beweging geven beperkt bent..
Nu moet ik toegeven dat iedereen om mij heen zegt dat ik mezelf vooral beperk daarmee, ze kan er best doorheen lopen want zo slecht loopt ze nou ook weer niet, maar toch voelt het voor mij niet goed om dat te doen.. -O-

Maar al met al is ze toch al wel wat afgevallen (dr kont is minder hart-vormig aan het worden) en doet ze het eigenlijk best goed!


Heel herkenbaar Shanna. Probeer op te letten en het een beetje los te laten. Anders word je er alleen nog verdrietiger van. Het is eventjes niet anders.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:50

Fijn dat ze nu al wat aan het afvallen is. Wat doe je naast rustig bewegen nog meer? Wandelen is ook goed hoor!
Ze staat overdag toch de hele dag op de weide toch? Optie tot miss een halve dag en de andere helft op zand met armer hooi?

Hoe gaan haar hoeven nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:30

Ze staat de halve dag op zand zonder hooi (enkel kantjes knagen en geknipte brandnetels en hooi wat de shet niet op heeft gekregen), en ‘s nachts gaat ze in een uitgebloeide wei met lang gras. Ik wandel inderdaad over het harde met haar. Longeren afhankelijk van hoe ze loopt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:53

Ik vind dat toch wel een beetje spannend klinken moet ik zeggen. Ook van uitgebloeid gras kunnen ze best aanzetten (zoals ik nu zelf ook ondervind...) en juist als je paardje overdag amper te eten krijgt, zal het 's nachts op het gras schrokken worden. En juist van lang gras kunnen ze makkelijk meer eten.

Ook is gras vaak juist slecht voor de hoeven omdat er meer suikers inzitten dan in hooi. Heb je geen optie om haar 24/7 in een paddock met schraal hooi te zetten? Liefst natuurlijk een paddock waarin ze veel gemotiveerd wordt om te lopen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:31

Gras kan wel, lang uitgebloeid gras.... kijk is het een schraal land of bemest land?
Zijn dingen die meespelen.
Maar ik ga met je mee met het schrokken ervan.
Soms is dan een graaskorf een oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:20

Het land is ik denk al 10 jaar niet bemest, enkel bespoten tegen giftige onkruiden en bekalkt.

Helaas is mijn oude hooi bijna op (en dus gereserveerd voor de shet die gevoelig is voor bevangenheid door de cushing) en ook niet meer te vinden tenzij voor de dubbele hoofdprijs, dus vandaar mijn keuze voor het lange taaie gras. Het is ook geen grote weide, ik denk dat het stuk waar ze lopen ter grootte van 2 rijbakken is?

En overdags dus restjes eten en kantjes grazen waar de shet loopt.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:56

Is het paard niet IR?

Probeer anders een Glucobalance bij te geven. Heeft bij mijn paard heel goed geholpen.