Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:17

Inmiddels is de smid weer geweest, bij deze een filmpje;

Lichte lucht is voor de smid/ oud beslag, donkere lucht is na de smid/ nieuw beslag.



Voor;
Afbeelding

Na;
Afbeelding


Voor;
Afbeelding

Na;
Afbeelding

Ze heeft nu kunststof beslag en dat klinkt wel heel goed allemaal. Ik vind wel dat haar slechte hoef een rare “draai” naar buiten maakt nu, dat zijn we ook al aan het corrigeren. Haar andere hoef die heel plat was geworden is inmiddels lang zo plat niet meer dus dat is wel goed!

We zijn er nog lang niet, maar Bijke staat weer in het dikke-paarden-land enkel op zand en hooi, plan is vooral in stap kilometers te gaan maken, dus hopelijk gaat het gewicht dan ook eindelijk omlaag.. :=

Leuk nieuws, de paardenpoel is machinaal groter gegraven (verrassing van mn ouders) dus de paarden hebben nu een nog grotere waterpoel en een heuveltje in de wei!
Bijke is de grootste durfal, die heeft het water al geproeft (was geen succes, ze dronk daarna maar bij de drinkbak haha), de schimmel durft nog niet omlaag te gaan, en de andere ruinen gaan wel omlaag maar blijven toch ook nog bij het water weg.. :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:47

Wat een heerlijke poel voor de paarden! Leuk cadeau van je ouders, alles voor de beesten :)

Is dit dezelfde hoefsmid van voor en na? Vind de kunststof ijzers er erg ver ondergeschoven zitten/te klein, en de hoef naar het ijzer toegeschaafd. Op het oog zitten de ijzeren ijzers mooier. Kun je er wat meer over vertellen, over de plannen van je hoefsmid?

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:49

Sorry, maar die ijzers passen niet

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:48

Ik denk dat hij de hoefwand dusdanig weghaalt dat er geen druk op zit, zodat het niet verder flared en de hoefwand weer recht kan groeien ofzo

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:21

Je paard lijkt de toon van de voet te ontzien. Niet vreemd, aangezien de hoefwand wijkt van het hoefbeen (eigenlijk chronisch hoefbevangen). Wat verlichting zou kunnen geven is druk van de toon af te halen.

Wat is de gedachte van de smid met deze kunststof ijzers? Ik vind ze er wel erg krap en teruggelegd onder zitten. Terugleggen haalt wel druk van de toon, maar ik vraag me af of dat hier bewust is gedaan.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:51

Ziet er wat mij betreft echt wel bewust uit.


Geen mooi beslag, maar ik vermoed dat er in deze situatie echt niet gekozen is voor mooi maar puur voor functioneel.

De voorkant van de hoef ligt los van het hoefbeen.

Daar wil je dus mijns inziens geen milligram druk meer op zetten dan strikt noodzakelijk, om te voorkomen dat het nóg verder wijkt.



In geval van twijfel gewoon even vragen waarom hier voor gekozen is.

Maar ik denk dus echt dat het een bewuste keus van de smid was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:52

Dat is inderdaad gedaan puur om de toon te ontlasten, die is alleen maar loos als je hem naast de rontgen van 6 weken geleden legt.

Afbeelding

Op het ijzer liep ze heel wankel, maar dan echt heel wankel (haar hoef wiebelde alle kanten op bij elke pas, ik vermoed dat dat ook voor de “draai” heeft gezorgd) en op het kunststof gelukkig niet!

Dit is niet de smid van de kliniek, want die kan ik niet betalen elke 6 weken (minimaal €230,- per 6 weken..) maar een andere smid waar ik veel vertrouwen in heb (mijn hoefbevangen shet is ook weer goed geworden met hulp van deze smid).

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:30

Ijzer ziet er zo inderdaad ver ondergelegd uit, maar de hele hoefcapsule is ook naar voren geschoven. De smid heeft het dus eigenlijk gelegd waar het meer moet komen, om de hoef weer in een normale vorm te krijgen. Je wilt het nu absoluut niet dat er druk op de toon komt, tot het weer een beetje ok is. Achter zo te zien ook wat garnituur, dus lijkt mij een top oplossing zo :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:49

Maar de zijkant van de hoef is ook bijgevijld richting het ijzer. De hoef zal waarschijnlijk aan de zijkanten over het ijzer heen groeien. Toon vrijlaten is 1, maar dan moet de rest van de hoef wel voldoende gesupport worden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:36

Ik schrik eigenlijk nogal van je rx, dat is wel een hele forse afwijking :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:44

Dat klopt, ik vind haar lopen ook moeilijk te rijmen met de foto, aan de hand van de foto had ik haar veel slechter verwacht.. :\

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:48

Had je al een week volle dosis pijnstilling gegeven om haar gedrag te observeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:51

Dit zou toch eigenlijk de juiste manier van de stand van het hoefbeen moeten zijn? Met aansluitend een goede vorm hoef? Krijgen ze dit ooit nog goed?
Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:55

Ja, dat zou het moeten zijn

Als ik de foto's zo bekijk, was Bijke aan de zijkant uit aan het waaieren, het lijkt me dat het ook daarom is.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:58

“Uitwaaieren” los je niet op door er gewoon maar een stuk af te vijlen..

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:59

Dat denk ik niet.
Het hoefbeen is wel degelijk gekanteld.
Ik denk eerder zoiets:
Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:03

Ik denk dat ze de groene lijntjes bedoelt als hoefcapsule :)

Zowel flares, als het uitwaaieren kun je niet laten zitten, en zal toch wat aan gedaan moeten worden, bij mijn weten

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:20

Zorgen maak ik me over die ringen op de hoef die bij mij de vraag oproepen:"hoefbevangenheid? " . Over de foto's kan ik niets zinnigs zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:32

Ja, dat komt ongeveer op het zelfde neer ;)
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:47

Zoals de rode lijntjes ga je het natuurlijk niet zomaar krijgen, je wil natuurlijk wel naar zo'n soort voet toe.
Daarom zou ik naar de groene lijntjes toe werken. Teen is loos en geeft alleen maar onnodige druk, dus kan echt een heel eind af. Hoefbeen mag veel meer parallel aan de zool komen zodat de druk in de teen nog minder word, dat doe je niet door de teen lang te laten, maar de hiel lager te zetten.
Hiel zou ik ivm pezen niet in 1x laag zetten, maar teen kan zeker wel in 1x extreem ingekort worden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:06

Dennis schreef:
Zoals de rode lijntjes ga je het natuurlijk niet zomaar krijgen, je wil natuurlijk wel naar zo'n soort voet toe.
Daarom zou ik naar de groene lijntjes toe werken. Teen is loos en geeft alleen maar onnodige druk, dus kan echt een heel eind af. Hoefbeen mag veel meer parallel aan de zool komen zodat de druk in de teen nog minder word, dat doe je niet door de teen lang te laten, maar de hiel lager te zetten.
Hiel zou ik ivm pezen niet in 1x laag zetten, maar teen kan zeker wel in 1x extreem ingekort worden.


Precies dit.
Je moet in geval van chronisch bevangen de hoef bekappen naargelang de huidige stand van het hoefbeen en niet andersom.
Die teen moet dus gewoon weg.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:13

Ik denk dat als je die teen in 1 keer weghaalt je in het leven komt wat ook niet de bedoeling is. Zowel op de kliniek als bij deze smid is de teen vooral ontlast en niet perse drastisch ingekort.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:16

Je ziet toch zelf duidelijk het verschil met het bekappen van die voeten bij die vorige smid en nu ??

Die teen is nu gewoon lang gelaten, wat de druk op de zool door het gekanteld hoefbeen alleen maar vergroot...
En die teen groeit nu gewoon gestaag door tot het volgende beslag, waardoor je dus continu van die omgekrulde voeten houdt.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:47

Mijn inziens gaat dit op deze manier met al deze “hulpmiddelen” ook niet goed komen. Nog even geduld en het hoefbeen komt door de zool heen en dan is het klaar. De vraag is of je daarop wil wachten..
Ik snap dat er geduld nodig is om deze hoef weer (zo goed als mogelijk)/goed te kunnen krijgen en dat er daarvoor behoorlijk wat tijd overheen gaat. 3/4 wekelijks laten bekappen en langzaamaan de hiel omlaag zien te krijgen..
Maar de ts is al jaren bezig op haar eigen manier.
Mijn tip is nogmaals; zoek een natural balance bekapper en laat je paard aub goed bekappen ipv dit jarenlange gepruts. En daarnaast wat net zo belangrijk is; verdiep jezelf eens in de anatomie van hoeven. Dan weet je waar je over praat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:53

Shanna schreef:
Ik denk dat als je die teen in 1 keer weghaalt je in het leven komt wat ook niet de bedoeling is. Zowel op de kliniek als bij deze smid is de teen vooral ontlast en niet perse drastisch ingekort.


Je kunt de teen rustig tot de witte lijn inkorten. Dan ben je nog lang niet in het leven. Tot hoever is er nu eigenlijk ingekort? Ik meen gewoon hoefwand te zien?