Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:37

Misschien doordat het been gezwollen was dat ze het niet goed konden zien op de echo.
Hebben ze het been uitverdoofd? Zo niet was er daar een reden voor? Anders zou ik dat voorstellen aan de da

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:56

Smid al geweest en nog iets wijzer geworden??

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:58

Het was duidelijk dat de pijn in het koot- / kogelgebied zat dus geen reden om uit te verdoven lijkt mij :)

Vandaag op zich hetzelfde als gisteren: beter lopen en linksvoor nauwelijks warmer dan rechtsvoor.
Dus dat is wel fijn :)

Alleen wel jammer dat de verdikking weer verder omhoog is gegaan... nu is het echt tot de knie een stukje opgezet, dus rond de hele pees van het onderbeen nu.

Het kootgebied lijkt echter wel dunner geworden, daar zit nu wat meer model in zeg maar.
En er zit nu ook meer buiging in de koot-kogel, het is niet meer zo'n recht beentje om te zien.

Ja smid is geweest. Die kon niks vinden. Nouja ze reageerde gevoelig wanneer hij met de tang aan buitenkant-achterkant van de hoef kneep, maar toen hij dat later nogmaals deed was die gevoeligheid eigenlijk niet meer te zien.

Hij denkt wel dat het een hoefzweer-in-wording kan zijn, daar schijnt een dik been ook wel bij te passen...

Maar ik denk nu dan toch dat het eigenlijk wel een verstapping moet zijn geweest.

Smid heeft hoef weer mooi schoon gesneden maar het was nog niet zolang geleden dat hij was geweest dus zoveel is er niet af. Straal ook weer een beetje een velletje hier en daar er af gehaald om boel weer bloot te leggen. Gat in middelste straalgroeve was ook alweer weggetrokken na 2 dagen Hypozin er op smeren :)

Dus tja in de hoef lijkt (nu) geen probleem te zitten. Gewoon nog maar even aankijken dus of het verder verbetert en wat die zwelling doet :)

Rena nog steeds gewoon vrolijk en goed eten en alles.

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:08

Zou je er niet toch nog even een echo tegenaan gooien? Gewoon om zeker te zijn. Peesblessure zou ik niet uitsluiten.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:09

Mijn merrie heeft vorig jaar een peesschede ontsteking gehad. Zag je aan de buitenkant ook neit zoveel van, alleen een zwelling. Ze liep niet echt kreupel, meer onregelmatig. Toch heeft ze in totaal, in combinatie met haar dracht, 14 maanden stil gestaan voor het echt goed weg was en we weer op konden bouwen. Enige manier om erachter te komen was d.m.v. een echo van de pees, en toch ook uitverdoven.

Let op met een been dat vol vocht loopt. Als het te lang blijft zitten dat vocht, kan het spieren en pezen in de verdrukking zetten, en dan ben je verder van huis.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:14

Ik heb vanmiddag nog even met de DA overlegd en ook gevraagd naar een echo, maar daarvoor zou een zwelling ook wat in de weg zitten.

Bovendien valt de zwelling wel mee, beentje is net iets dikker maar je moet er echt naar kijken om het te zien zeg maar. Dus ik denk dat een echo niet zo gek veel toevoegt nu en een DA zijn tijd wel beter kan gebruiken voor dieren die harder hulp nodig hebben :(:)


En tja dan zou je wellicht iets zien op de echo, maar wat dan...?

We weten nu ook dat er ergens iets niet lekker zit in dat beentje en rust krijgt ze nu ook al.... ik zou eigenlijk niet weten wat er uit een echo kan blijken waardoor we iets anders zouden doen dan dat we nu doen?

Naar een kliniek of stalrust zijn allebei eigenlijk geen optie en gewoon op eigen houtje wat rond laten wandelen is dan vaak toch het beste voor herstel van zoiets :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:18

Gewoon laten rond lopen,áls het idd een hoefzweer [in wording] is,dan springt die vanzelf open.Daar kan je verder toch niks aan doen.Zolang ze pijnstilling krijgt,kan je gewoon afwachten.Rust doet ook vaak wonderen.



Ik blijf erbij dat er een diepe hoefzweer zit.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:25

Ik vind het bij een hoefzweer-in-wording (wat ik echt nog niet helemaal uitsluit) dan wel gek dat er nergens in de hoef iets te zien is waardoor het ontstaan is.

En dat het ergste qua pijn al wel achter de rug lijkt (alhoewel de pijnstiller dat zou kunnen verbloemen) en dat die warmte er al uit is, voetje is 2 dagen behoorlijk warm geweest, pulseerde ook echt :(:)

Maar we zullen het wel zien de komende tijd.
Volgens hoefsmid moet het over een dag of 10 wel duidelijk zijn (geweest) als het een hoefzweer betreft en als ze de voet op de punt van de hoef gaat laten rusten dan moet ik weer bellen en gaat hij weer op jacht :)

Wel super netjes, hoefde voor deze afspraak maar een tientje te geven :)

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:44

pmarena schreef:
Ik heb vanmiddag nog even met de DA overlegd en ook gevraagd naar een echo, maar daarvoor zou een zwelling ook wat in de weg zitten.

Bovendien valt de zwelling wel mee, beentje is net iets dikker maar je moet er echt naar kijken om het te zien zeg maar. Dus ik denk dat een echo niet zo gek veel toevoegt nu en een DA zijn tijd wel beter kan gebruiken voor dieren die harder hulp nodig hebben :(:)


En tja dan zou je wellicht iets zien op de echo, maar wat dan...?

We weten nu ook dat er ergens iets niet lekker zit in dat beentje en rust krijgt ze nu ook al.... ik zou eigenlijk niet weten wat er uit een echo kan blijken waardoor we iets anders zouden doen dan dat we nu doen?

Naar een kliniek of stalrust zijn allebei eigenlijk geen optie en gewoon op eigen houtje wat rond laten wandelen is dan vaak toch het beste voor herstel van zoiets :)


Ik denk er eigenlijk net zo over. Rust krijgen ze zowieso toch al voor geschreven.
Ik heb de echo laten maken omdat ik wilde weten wat er aan de hand was zodat ik eventueel een beslissing kon maken. Paard is 17 en ik heb al een weideornament.

Beentje van mijnes blijft mooi dun, zelfs na een paar uitspattingen van vorige week.Ben hoopvol dat hij halverwege december weer wat mag gaan doen.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:50

Da's mooi +:)+

Dan hou je je hart toch even vast als je ze weg ziet tetteren :oo

Voor mij maakt het toch niet uit wat de consequenties van dat zere pootje zijn, heb al zeker een jaar niet meer gereden en zie het binnenkort ook niet gebeuren.... Rena is ook alweer 21 en ik vind mezelf te zwaar en moet eerst wat gewicht kwijt, en heb ook niet zo veel behoefte aan rijden, toch te druk ook.....hoop wel dat ze nog lekker wandelpaard kan worden met die kleine uk van ons er op als die wat groter is :)

Afbeelding

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:56

Laatst bijgewerkt door tootje71 op 09-11-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:56

Wat is ze mooi! ik houd echt van Palomino paarden.

Dat de ergste pijn weg is komt echt door de pijnstiller.Was bij mijn merrie ook.Bij een zweer diep van binnen is er totaal niks te zien aan de buitenkant,pas als die open breekt weet je het.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:09

Nouja, vaak zie je toch iets van een beschadiging waardoor de zweer ontstaan is zeg maar. Maar helaas, niks te zien.

Alleen de witte lijn was wat roodachtig aan de voorkant maar daar was de smid ook niet van onder de indruk...

Senks :)

Rena is een leuk paardje :j

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:37

En dat hoeft dus echt niet,soms zie je aan de buitenkant echt helemaal niks.

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:13

Ik denk bij je verhaal echt aan n diepe hoefzweer. Inpakken met animalyntex en evt weken

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:33

Vooralsnog is er in de hoef niks te zien, en is het beentje al een aantal dagen weer behoorlijk normaal om te zien, loopt ze er ook veel minder beroerd op :)

In overleg met DA zijn we wel nog een weekje doorgegaan met pijnstiller / ontstekingsremmer 2e daags.
Vanaf morgen nog maar 1x per dag tot na het weekend. Ben benieuwd of dat afbouwen de situatie doet veranderen....

Wonderlijk genoeg geen problemen met het geven van het poedertje, Rena laat zich een klein kleddertje slobber met het poeder lekker smaken :9