Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:04

Bij mijn merrie is het ook ingespoten idd Nicksel

Wij zijn er al met al sinds januari uit, maar toen had ze een fikse luchtweg infectie. Daarna kreeg ze last van haar voeten door de verbening.

Deze blessure is nu 6 weken geleden gesteld. Dat was nadat ze 2 wkn kreupel liep. De voorspelling was een totale revalidatie van 4 tot 5 maanden. Dat lijkt ook wel zo te gaan lopen.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:00

Mijn paard liep gister onder het zadel helaas weer niet helemaal lekker. Toch maar een stapje terug. Zaterdag wordt ze ingespoten hopen dat dat een positief effect gaat hebben.

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:08

Waar worden ze dan mee ingespoten?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:23

He wat vervelend Armyhorse!

Ik heb gister ook rustig aan gedaan en alleen gestapt onder het zadel

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:24

saden schreef:
Waar worden ze dan mee ingespoten?


Bij mij cortisonen en hyaluronzuur (dacht ik)

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:46

saden schreef:
Waar worden ze dan mee ingespoten?


Bij die van mij hebben ze bloed getapt, daar witte bloedcellen aan toe gevoegd en dat in gespoten. (IRAP behandeling). Hebben hier voor gekozen omdat ze door de blessure irritatie en dus ontstekingen krijgt, en door deze behandeling de genezing versneld werd en de irritatie/onsteking uit blijft. Anders zou t niet kunnen genezen

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 19:50

QueenBeeBee schreef:
saden schreef:
Waar worden ze dan mee ingespoten?


Bij mij cortisonen en hyaluronzuur (dacht ik)


Ja klopt, hier wordt die van mij ook mee ingespoten.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:29

Vandaag werd m'n merrie voor het eerst weer echt heet en drammerig in draf... Handen vol. Wordt nog wat met opbouwen :x :=

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 20:35

QueenBeeBee schreef:
Vandaag werd m'n merrie voor het eerst weer echt heet en drammerig in draf... Handen vol. Wordt nog wat met opbouwen :x :=


Haha moeilijk is dat he

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:23

Ja echt! Het is ook echt een pittigs tante, dus dat gaat vast wat discussie opleveren O:)

Uit voorzorg ga ik er morgen gewoon niet op!

Wat hanteren/ hanteerden jullie als opbouwschema?

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:53

Ik ben nog altijd van mening dat geen enkele blessure (op uitzonderingen na) genezen van op box staan.

Lekker op het land gooien. Dan kan het paard zelf beslissen wat en hoeveel hij loopt.

Hier alleen maar goede ervaringen met pees blessures e.d. Met gewoon een tijd de wei in. Als we ze weer binnenhalen in het najaar is de blessure bijna altijd volledig genezen.

Lekker naar buiten met je paard dus. Zo'n dier wordt toch gillend gek op box. Je paard weet zelf heel goed wat die wel en niet kan, daar hoeven wij mensen ze niet bij te helpen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 06:52

Armyhorse, wat balen dat ze niet lekker liep. Goed dat je dan even een stal terug doet.

QBB: haha, goed teken dat je merrie er zin in heeft :=

Qua opbouwschema mag ik nu 15 minuten stappen en 5 minuten draf. Maar ik wil pas in het najaar met dit schema beginnen en zoals Dushishoeve zet ik haar lekker op de wei. Hoewel ze nu wel op een afgezet stuk staat, maar dit wil ik opbouwen zodat ze het hele land tot haar beschikking heeft.

Mijn merrie is trouwens niet ingespoten, haar lichaam blijkt het zelf goed te kunnen. Wel geef ik MSM/Glucosamine ter ondersteuning.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:05

Ik hou mijn merrie wel gewoon op de box. Graas aan de hand en rij haar. Ze is heel rustig en tevreden.

Natuurlijk had ik haar liever in de wei, maar dat is geen optie met haar.
Ze speelt graag en is absoluut niet zuinig met zichzelf. Dus ik ga het risico niet nemen.

Zelfs toen ze stokkreupel was, trok ze zichzelf los en rende vrolijk kreupel over het terrein _-:(

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 11:20

Dat probleem heb ik nu ook QBB :(. Ik heb met die van mij ook geprobeerd op het land en in paddock. Beide keren ontzettend gefrustreerd alleen maar ijsberen, dus ik heb nu geen keus meer om haar op stal te laten staan. 24/7 op wei is ook geen optie dan staat ze ook alleen maar voor het hek te ijsberen. Ze kan hooguit een uurtje staan en dan is het mis ze flipt helemaal. Toen ik haar nog intensief reed deed ze dit nooit. Volgens mij komt het omdat ze teveel energie heeft? Probeer haar nu aan de hand of onder het zadel te stappen en aan de hand grazen. Dan is er niks aan de hand. Schema wat ik nu gebruik is 15 a 20 minuten stappen en paar minuten draven. Ze is gister ingespoten dus hoop dat dat zijn vruchten ook afwerpt.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:17

Vervelend zeg Armyhorse! Maar groot gelijk om het niet te doen dan...
Hopelijk werkt het inspuiten goed!

Ik graas ook aan de hand, maar ook dan springt ze wel eens. Al moet ik zeggen dat ze zich momenteel keurig weet te gedragen.

Mijn merrie trekt ook bijv alle draden kapot, stroom of geen stroom. Als mevrouw maait met d'r voorbenen dan doet ze dat gewoon.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 12:08

QueenBeeBee schreef:
Vervelend zeg Armyhorse! Maar groot gelijk om het niet te doen dan...
Hopelijk werkt het inspuiten goed!

Ik graas ook aan de hand, maar ook dan springt ze wel eens. Al moet ik zeggen dat ze zich momenteel keurig weet te gedragen.

Mijn merrie trekt ook bijv alle draden kapot, stroom of geen stroom. Als mevrouw maait met d'r voorbenen dan doet ze dat gewoon.


Ja klopt die van mij ook. Maar heb liever dat ik zelf nog een beetje de controle heb dam dat ze helemaal uit haar plaat gaat.

Oh dat is ook vervelend zeg, doet ze dat altijd of sinds ze de blessure en gewoon te veel energie?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:40

Maaien met haar voorbenen doet ze altijd al... Het is een pittige tante met veel energie, dat in combinatie met niet zuinig zijn op zichzelf maakt dat ze met regelmaat wat heeft |o

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:25

Hmmm mijn merrie loopt net wat minder fijn de laatste dagen... :(

In stap neemt ze rechtsvoor een grotere pas, links zit de blessure. En in draf lijkt ze ook wat minder fijn...

Het lijkt minimaal maar toch maak ik me zorgen. Dus nu maar weer even alleen maar stappen met haar.

Zijn er meer paarden waarbij het beeld wisselend kon zijn? Wat is jullie ervaring?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:31

Ik maak mij constant zorgen na die blessure. DA en osteo hebben mij geregeld aan de lijn en moeten mij dan geruststellen! Ik ben een echt voorbeeld van hyper bezorgd. Hopelijk is het niet erg!

grace1989
Berichten: 822
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:12

Die zorgen snap ik goed hoor. Bij mijn paard is het nu 5 jaar geleden. Ik heb zoveel in de zorgen gezeten, maar gelukkig is het wel stabiel geworden. Maar heel veel ups en downs gehad.
100% goed wordt het nooit meer. Springen en veel bochten doe ik niet meer.
Wel rij ik 4 x per week lekker actief door de bossen en draaf en galoppeer ik best veel als ik op goede bodem rij.
Dan loopt ze zuiver. Ook controleer ik haar af en toe aan de hand en ze blijft goed.
Daar ben ik tevreden mee. Ik weet dat als ik weer actief wil springen ik een ander paard moet kopen. Speciaal beslag heeft ze ook waar ze lekker op loopt. Ik heb moeten leren me erbij neer te leggen en geleerd niet meer gelijk van slag te raken als ze op slechte harde bodem eens een keer een onzuivere pas laat zien. Ik weet nu dat dit door het littekenweefsel komt wat een gevoeligheidje kan opleveren. Ik moet heel erg op goede bodem letten.
Ik hoop dat bij jullie de blessure minder ernstig is.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 11:20

QueenBeeBee schreef:
Maaien met haar voorbenen doet ze altijd al... Het is een pittige tante met veel energie, dat in combinatie met niet zuinig zijn op zichzelf maakt dat ze met regelmaat wat heeft |o


Klinkt een beetje hetzelfde als mijn paard. Die van mij geeft tot nu toe geen wisselend beeld, alleen toen ze een keer uit haar plaat was gegaan liep ze een dag erna minder. Was het weefsel bij jouw paard erg beschadigd?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:00

Ja moest ook aan jou denken Armyhorse.

Er was niks stuk aan de pees, wel dik/vocht/geïrriteerd

Had de echo gezien laatst en dan zag je meer donkere vlekjes van het vocht en dat de witte lijntjes niet even mooi doorlopen zoals in de andere voet. Als in het goed onthouden heb tenminste

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:05

Ik snap de bezorgdheid heel erg goed. Altijd als ik op m'n paard zit of met haar loop voel/ luister ik of ze wel goed loopt.

Ik heb al een aardig aangepast management voor m'n paard ivm verbening hoefkraakbeen. Dit is nu 3 jr stabiel met de nodige zorg.

Maar ik hoop dat dit ook goed gaat komen... Al ben ik ook bang om een keer tegen de grens aan te komen. Maar de DA zegt tot nu toe dat revalideren zeer realistisch is.

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:09

Die van mij was ook erg wisselend. Ben op advies van mijn da een ondersteunende keur met Ekyflex Tendon Gaan geven. Is een kuur van 30 dagen en sinds ik deze voer is het stabiel en loopt ze met de dag beter. Gisteren de laatste voerbeurt daarmee gedaan dus hopelijk blijft het stabiel. Wellicht ook iets om te proberen?

En dat zorgen maken is erg herkenbaar. Alleen m'n naam noemen is genoeg voor de assistentes, dan weten ze over welk beest het gaat. En dan heb ik een veel voorkomende achternaam

Volgende week ga ik het draven weer onder het zadel proberen. Afgelopen dagen omgekocht met lekkers na het draven in de bak en dat werkt. Dus ben benieuwd! En springen wordt hem hier waarschijnlijk ook niet meer, maar dat zie ik dan wel

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:00

Dank voor de tip Nicksel, ik ga het bekijken! :j

Ook herkenbaar ja wat betreft bekend zijn op de kliniek... Kind aan huis.

Stomme zorgenkindjes ;)

Spannend Nicksel, hoop dat het goed gaat!!

Ik heb vandaag aan de hand gestapt, ze is h timide maar stapte beter dan gister