Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:58

Vandaag voor het eerst in een maand weer gereden en ze liep als een zonnetje. Waar ze vorige keer op geen enkele manier wilde draven, deed ze dat nu zonder problemen. Zo fijn om weer te kunnen

Vraagje, hoe doen jullie het qua bescherming bij het geblesseerde voetje?

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:07

Ik ben heel beschermend en soms ook te. Mijn vriend is hoefsmid en geeft de raad om zoveel mogelijk op harde bodem, beton te gaan draven om zijn pezen sterker te maken.
Ikzelf pak hem helemaal in van boven tot onder met het liefst van allemaal crossgetten waar zijn kogelgewricht helemaal mee ingepakt zit zodanig dat die blijvend steun heeft. Dit is er dan ook wel een beetje over en zo maak ik zijn pezen ook niet sterker maar ik had dit nodig om mij gerust te stellen en terug met mijn paard aan de slag te gaan. Hierdoor zie ik hem niet meer als paard met blessure. (Maar is ook niet de beste oplossing, daar ben ik mij ook van bewust.)

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 22:31

@Qbb: mijn paard had precies hetzelfde. Opgezwollen en structuur ook niet helemaal glad, maar niet stuk.

@Nicksel: Bedankt voor de tip! Fijn dat je nu zonder problemen aan kon draven :)

@Laibadji: Op harde bodem is inderdaad beter, maar het moet wel verantwoord blijven.

Ik ben er gister van afgevallen :Y) Mijn paard is te explosief. Is ook niet verantwoord om er zo op te gaan. Ik mag zelf ook geen risico's meer nemen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen om zo veilig mogelijk op te bouwen voor zowel mij als mijn paard?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:17

Fijn Nicksel dat ze zo goed liep!

Bescherming doe ik gewoon standaard voor mijn merrie: peeskappen en springschoenen. Dat heeft ze altijd al om.

Oei Armyhorse, bezeerd met vallen?
Zou een bijzetteugel van iets helpen even of is dat het probleem niet?

Of anders iets waar ze rustig van wordt geven voor het rijden. Misschien overleggen wat je kunt geven met de DA

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:29

Ik longeerde altijd eerst een tijdje zodanig dat de meeste stress en huppels weg waren.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 10:20

QueenBeeBee schreef:
Fijn Nicksel dat ze zo goed liep!

Bescherming doe ik gewoon standaard voor mijn merrie: peeskappen en springschoenen. Dat heeft ze altijd al om.

Oei Armyhorse, bezeerd met vallen?
Zou een bijzetteugel van iets helpen even of is dat het probleem niet?

Of anders iets waar ze rustig van wordt geven voor het rijden. Misschien overleggen wat je kunt geven met de DA


Staartbonkje gekneusd en een stijve nek :') Ja, ik denk dat ik een slofteugel er omheen doe. En tranquigel van te voren toedienen. Ze ging echt mal, rechtovereind bijna naar achterover geklapt en daarna nog een paar fikse bokken. Helaas verloor ik m'n evenwicht haha.

Ik ga er de komende tijd niet op, maar iemand anders wou haar misschien wel rijden. Alleen die willen haar van te voren longeren, en volgens de da mag dat nog niet. Dus het is een beetje een dilemma.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 10:21

Laibadji schreef:
Ik longeerde altijd eerst een tijdje zodanig dat de meeste stress en huppels weg waren.


Mocht jij gewoon longeren van te voren van je DA?

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:05

Oei, klinkt pijnlijk armyhorse.. Hulpteugel eraan scheelde bij ons ook erg veel, dus hopelijk helpt dat! Longeren mag hier ook nog niet. Zelfs voltes stappen of hoeken draven niet. Had iets te maken met schuine belasting oid

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:49

Ja ik mocht dat zeker doen. Mijn DA kent mijn paard en vond mijn leven toch wel het belangrijkste ;)
Ik liet hem ook lange lijnen lopen aan de longe en zorgde er voor dat zijn 'zwakkere' been aan de buitenkant was dus dat er minder druk op zat. Maar was echt nodig want anders overleefde ik dat niet. (Paard is ooit, na zijn blessure, vanuit een sukkeldraf over onze omheining van 1m20 gesprongen met mij er op :+ )
Aan de longe kan je hun gekheid ook controleren dus werd hij te gek dan kalmeerde ik hem. Als ik hem gewoon los liet lopen om zijn frustraties los te laten, was dit uiteindelijk meer belastend voor zijn been omdat meneer niets liever doet dan rond zijn as draaien, springen en steigeren. Aan de longe had hij toch wel meer verstand.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 14:41

Nicksel schreef:
Oei, klinkt pijnlijk armyhorse.. Hulpteugel eraan scheelde bij ons ook erg veel, dus hopelijk helpt dat! Longeren mag hier ook nog niet. Zelfs voltes stappen of hoeken draven niet. Had iets te maken met schuine belasting oid


Nee precies, ik heb het overlegd met mijn DA. Het zou kunnen maar ze mag geen uitbarstingen hebben en dat kan alsnog aan een longe. Ik moet haar nu ook verdoven van te voren. En dan maar op hoop voor zegen :Y)

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 14:42

Laibadji schreef:
Ja ik mocht dat zeker doen. Mijn DA kent mijn paard en vond mijn leven toch wel het belangrijkste ;)
Ik liet hem ook lange lijnen lopen aan de longe en zorgde er voor dat zijn 'zwakkere' been aan de buitenkant was dus dat er minder druk op zat. Maar was echt nodig want anders overleefde ik dat niet. (Paard is ooit, na zijn blessure, vanuit een sukkeldraf over onze omheining van 1m20 gesprongen met mij er op :+ )
Aan de longe kan je hun gekheid ook controleren dus werd hij te gek dan kalmeerde ik hem. Als ik hem gewoon los liet lopen om zijn frustraties los te laten, was dit uiteindelijk meer belastend voor zijn been omdat meneer niets liever doet dan rond zijn as draaien, springen en steigeren. Aan de longe had hij toch wel meer verstand.


Ja precies, hier hetzelfde verhaal. Mijn DA zei ook dat het wel veilig voor mezelf moet blijven. Dus misschien dat ik het toch wel ga overwegen.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:59

Beterschap Armyhorse :(:)

Lastig hoor! Tranquigel is een goede ja, of via de DA muisjes? Weet niet wat effectiever is

Longeren mag ik idd ook niet. Bochten wel mits ik ze zou afsnijden. Maar ik heb in 4 wkn tijd 2x bochten gereden. Durf niks te veel te doen :+

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 20:54

Ik heb nu tranquigel gebruikt en toen was ze eindelijk weer wat rustig. Op advies van de DA mag ik haar ook een klein beetje sederen, zodat ze weer naar buiten kan op het land. Zodra ze weer meer bezig is ohz bouw ik de sedatie weer af :)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:14

armyhorse schreef:
Ik heb nu tranquigel gebruikt en toen was ze eindelijk weer wat rustig. Op advies van de DA mag ik haar ook een klein beetje sederen, zodat ze weer naar buiten kan op het land. Zodra ze weer meer bezig is ohz bouw ik de sedatie weer af :)


Wel zo veilig inderdaad! Voor jullie beide

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:53

Citaat:
Wel zo veilig inderdaad! Voor jullie beide


Ja, tot nu toe werkt het prima. En ze blijft nu eindelijk ook rustig staan op het land *\o/*

Hoe gaat het nu met die van jou?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:59

Super! Sinds wanneer staat jouw paard ook in de wei? Al vanaf het begin?

Mijn merrie is werkelijk voorbeeldig! Ik stap haar aan het halster, met rijden geen stap verkeerd. En graas aan de hand met haar.

Heel soms springt ze een keer maar verder niets

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 22:05

Ik heb het op het begin geprobeerd, maar ze begon te vliegen en was heel erg gefrustreerd naar andere paarden. Toen heb ik haar nog in de paddock proberen te doen, maar liep ze ook alleen maar te ijsberen. Op advies van de DA toch maar boxrust en stappen aan de hand. En nu ze weer aan de gang is nog een keer geprobeerd op het land te zetten, maar ze had alsnog teveel energie. Dus toen DA nog maar een keer gevraagd wat ik nu het beste kon doen, aangezien ze haar stal ook al begon te verbouwen. Op advies toen gesedeerd en nu staat ze braaf op de wei zoals ze eerst was en met rijden ook niet meer een tikkende tijdbom :)

Netjes! Hoe lang stap en draaf jij nu onder het zadel? En hoe heb je dit opgebouwd?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:15

Fijn dat het bij iedereen zo goed gaat!
Gaan jullie evengoed nog om de X aantal weken naar de kliniek voor controle of alleen als jullie het niet vertrouwen?

Die van mij staat nog steeds 24/7 in de wei. Weliswaar in een afgezet stuk maar deze wordt elke dag met prikpaaltjes vergroot tot ze uiteindelijk op het hele stuk kan lopen. :)

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:53

Ik hang bij iedere twijfel aan de telefoon van de DA tot vervelens toe! De DA lacht mij al uit. :+

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:24

Super om te horen dat er overal wat vooruitgang is! Hier standaard om de 6 weken controle en adh daarvan een nieuw revalidatie schema. Afgelopen keer moest dit nog op de kliniek omdat de da het resultaat van het inspuiten op de scan wilde zien. Resultaat was zo goed dat komende controle op stal kan) mits t niet warm/dik is en ze goed loopt. 6 juli weer controle dus! Hopelijk dan groen licht voor weidegang

En inderdaad, voor elke twijfel aan te telefoon. Al probeer ik dat te minderen. Zo veel zorgen maken is niet leuk meer

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:40

armyhorse schreef:
Netjes! Hoe lang stap en draaf jij nu onder het zadel? En hoe heb je dit opgebouwd?


Ik rij nu zo'n 40 minuten. Ik rij eigenlijk alleen nog rechtuit. Wij hebben een pad langs de weides en een drafbaan rondom de paddocks. Op de baan draag ik nu 4x een lange zijde (1 zijde is 110m)

Verder heb ik nog niet durven opbouwen.

Ik rij om de dag, de andere dag stap ik haar aan de hand. (Helaas kan ik dat maar 10 minuten zelf)

En ik graas een half uur aan de hand. Ze gaat/ mag niet los.

Morgen ga ik weer voor controle. We zitten nu op 8 weken vanaf de diagnose.

Dus spannend morgen, wellicht ook scannen

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:44

Vorig weekend beet mijn heks mij hard in m'n schouder tijdens het poetsen. Ze was zo boos!

Dus ik heb haar afgelopen woensdag laten masseren. Bowen therapie, nieuw voor mij en ik was wat sceptisch. Ook een beetje sportmassage en lymfedrainage erbij.

Daarna mocht ik 3 dagen niet rijden. Dus vandaag er weer op. Maar wauw wat voelde ze fijn. Veel rechter, in balans en meer looplust! *\o/*

Ben heel benieuwd naar de controle morgen!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:16

Vandaag voor controle geweest. Mijn merrie was echt enorm vrolijk en veel te druk. Ze liep met grazen vanmorgen los in haar kleine weitje, daarna ging ze op stal staan bokken en springen en rondjes draaien. Met stappen kon ze alleen nog maar dribbelen en op de kliniek was ze zo neurotisch dat ze flink uitgleed en lelijk ten val kwam met haar achterbenen op de grond. Ze deed erg haar best om niet helemaal plat te gaan... Ze stond daarna meteen te trekken met beide achterbenen, dus even dacht ik dat ik haar daar wel kon laten -O- _-:(

Maar goed tijdens het klinisch onderzoek viel de DA het ook op dat ze zo los is in haar lijf (lang leve de massage dus) Losser dan eerder zeker...
Ze liep verder goed, net zoals 4 weken terug. Hi jhheeft haar dossier even bestudeerd en gaf aan dat scannen niet perse nodig is aangezien ze zo ontspannen, los, vrolijk en constant is.

Dus we mogen verder opbouwen, meer draven en een galopje gaan doen. Naar simpel B niveau in 6 weken tijd. *\o/* :D

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:29

QueenBeeBee schreef:
Vandaag voor controle geweest. Mijn merrie was echt enorm vrolijk en veel te druk. Ze liep met grazen vanmorgen los in haar kleine weitje, daarna ging ze op stal staan bokken en springen en rondjes draaien. Met stappen kon ze alleen nog maar dribbelen en op de kliniek was ze zo neurotisch dat ze flink uitgleed en lelijk ten val kwam met haar achterbenen op de grond. Ze deed erg haar best om niet helemaal plat te gaan... Ze stond daarna meteen te trekken met beide achterbenen, dus even dacht ik dat ik haar daar wel kon laten -O- _-:(

Maar goed tijdens het klinisch onderzoek viel de DA het ook op dat ze zo los is in haar lijf (lang leve de massage dus) Losser dan eerder zeker...
Ze liep verder goed, net zoals 4 weken terug. Hi jhheeft haar dossier even bestudeerd en gaf aan dat scannen niet perse nodig is aangezien ze zo ontspannen, los, vrolijk en constant is.

Dus we mogen verder opbouwen, meer draven en een galopje gaan doen. Naar simpel B niveau in 6 weken tijd. *\o/* :D


Oh wat een apparaat is 't ook :(:). Super fijn dat je weer mag opbouwen! Dan heeft de behandeling ook wel goed geholpen :). Heeft ze in de tussentijd ook terugval gehad of dat niet?

Die van mij schrok gister ergens van en vandaag liep ze weer niet helemaal zuiver :( hopen dat het woensdag weer beter gaat.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:36

He wat balen! Hopelijk knapt ze snel op

Wij zitten nu zeg maar in week 9
In week 7 heeft ze 3 dgn minder fijn gelopen, na 3 dgn rust was dat weg.

Nu na de massage heeft ze geen terugval gehad, alleen maar heeeeel erg up zeg maar :):) :=