Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 12:36

QueenBeeBee schreef:
He wat balen! Hopelijk knapt ze snel op

Wij zitten nu zeg maar in week 9
In week 7 heeft ze 3 dgn minder fijn gelopen, na 3 dgn rust was dat weg.

Nu na de massage heeft ze geen terugval gehad, alleen maar heeeeel erg up zeg maar :):) :=


Misschien moet ik ook maar weer eens een behandeling overwegen, die van mij zal ook wel helemaal vast zitten := Denk dat ze met paar dagen rust ook wel weer goed loopt. In ieder geval fijn dat het met die van jou zo goed gaat!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:29

Wat een goed nieuws QBB!! Maar dat is wel even schrikken als ze zo uitglijd zeg :oo
Gelukkig voelt ze zich helemaal fit.

Ooeeii, dat is balen Armyhorse! Hopelijk valt het mee, misschien even een weekje rust voor de zekerheid?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 09:28

Evy schreef:
Wat een goed nieuws QBB!! Maar dat is wel even schrikken als ze zo uitglijd zeg :oo
Gelukkig voelt ze zich helemaal fit.

Ooeeii, dat is balen Armyhorse! Hopelijk valt het mee, misschien even een weekje rust voor de zekerheid?


Ja, zal vandaag kijken hoe ze loopt. Anders idd maar weekje rust!

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:42

De mijne loopt weer 100% tip top! Zelfs zo goed dat meneer mij eindelijk aan het uittesten is en zijn grenzen aftast! (heb hem nu een jaar maar we zijn nooit tot dat punt gekomen aangezien hij de hele tijd geblesseerd stond) Het uittesten is misschien niet zo fijn maar het is super dat hij zich zooooooo goed voelt!!!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:32

Hopelijk knapt ze op Armyhorse!

Laibadji, wat fijn!! Hoe lang ben jij bezig geweest?

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:08

Mijn paard heeft zijn blessure in oktober opgelopen. En dan in februari een 2e blessure aan een ander been. Dus uiteindelijk al 9 maanden mee bezig. Met extra rust door 2e blessure. Maar nu loopt hij top!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:52

Laibadji schreef:
Mijn paard heeft zijn blessure in oktober opgelopen. En dan in februari een 2e blessure aan een ander been. Dus uiteindelijk al 9 maanden mee bezig. Met extra rust door 2e blessure. Maar nu loopt hij top!


He bah wat vervelend zeg!

Hoe heb je hem gerevalideerd?

Gelukkig dat hij nu zo goed loopt! Alle moeite dus waard geweest *\o/*

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:54

Hij heeft weken boxrust gehad. Zo een 2 maanden voor deze blessure. Speciaal beslag er boven op. Uiteindelijk veel gestapt aan de hand. Daarna wandelen. San door andere blessure nog eens een maand rust en ook weer stapreva.

Ik bescherm nu mijn paard van kop tot teen.
Nu probeer ik wijs te rijden. Heb wel mijn knop moeten omdraaien om hem niet meer te behandelen als een gekwetst paard.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:57

Laibadji schreef:
Hij heeft weken boxrust gehad. Zo een 2 maanden voor deze blessure. Speciaal beslag er boven op. Uiteindelijk veel gestapt aan de hand. Daarna wandelen. San door andere blessure nog eens een maand rust en ook weer stapreva.

Ik bescherm nu mijn paard van kop tot teen.
Nu probeer ik wijs te rijden. Heb wel mijn knop moeten omdraaien om hem niet meer te behandelen als een gekwetst paard.


Fijn dat het nu eindelijk weer goed gaat! Wat voor soort beslag heb jij precies?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:59

Die van mij liep gister gelukkig weer rad, alleen lijkt het een beetje uit haar schouder te komen. Vrijdag wordt ze gekraakt en gelaserd en krijg ik iets mee waardoor ze soepel blijft. Ik ben benieuwd!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:30

Super idd dag hij zo is opgeknapt Laibadji!

Dat klinkt ook heel goed Armyhorse, hopelijk vanaf nu gewoon stapjes vooruit

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:38

QueenBeeBee schreef:
Super idd dag hij zo is opgeknapt Laibadji!

Dat klinkt ook heel goed Armyhorse, hopelijk vanaf nu gewoon stapjes vooruit


Ja, ik hoop het ook. Zou voor het paard zelf ook beter zijn als ze we meer kan/mag doen.

Hoe gaat het met die van jou? Al een galopje geprobeerd?

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:55

Mijn vorige paard heeft dit ook gehad. Hij werd toen ingespoten met corticosteroïden en in eerste instantie 6 weken aan de hand stappen, daarna werd dit er op en stappen. Ben uiteindelijk ongeveer een half jaar bezig geweest voordat hij weer goed aan het werk mocht. Geen speciaal beslag, geen boxrust. Helaas was de blessure bij ons wel recidief, 2 jaar later had hij het weer en de Dierenarts verwachte ook dat dit weer een keer terug zou komen.. Ik hoop van harte dat het bij jou paard eenmalig is! Hou er wel rekening mee dat het lang kan duren voordat je weer lekker aan het rijden bent. Succes +:)+

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:38

Ik heb ijzers met een eggbar. Dus volledig rond. Die geven meer steun waardoor zijn kogelgewricht meer steun krijgt. Dankzij dit beslag is hij sneller gerevalideerd! :)) en gaat het nu goed.

Wat ik ook nog gedaan heb is mijn paar 2 x laten behandelen door de osteo zodanig dat zijn lijf ook de nodige zorg kreeg na zijn boxrust.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:00

Filou; jammer dat het recidief was bij jouw paardje. Rijd je er nu nog steeds op of staat hij weer op rust?

Laibadji; fijn om te horen dat die van jou weer helemaal goed is!

Armyhorse; Pfff, wat een geluk dat hij weer helemaal goed loopt! :)

Die van mij was vandaag tè enthousiast in de wei toen ze haar vriendinnetjes weer zag terugkomen van een lange menrit. In volle galop naar het hek toe (en ik maar denken 'neeee!!!' := :\ )
Gelukkig stond ik al klaar met m'n halstertouw, dus de schade is beperkt gebleven bij die ene uitbarsting.
Maar stiekem vind ik het ook wel weer leuk om te zien hoe goed ze in haar vel zit, ze is lekker vrolijk en attent <3

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:57

Hij leeft niet meer :( Hij had een andere blessure wat heel lang geduurd heeft en door de ontlasting van dat been aan 2 andere benen nieuwe blessures gekregen, waaronder ook weer z'n collateraal band. Beste voor hem was om hem in te laten slapen helaas..

Ik snap je gevoel met je neeeee, maar het is ook weer goud waard om ze zo happy te zien :))

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:53

Ah wat sneu zeg! Als ik het zo lees dan was het inderdaad genoeg geweest voor hem :(:)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:19

armyhorse schreef:
QueenBeeBee schreef:
Super idd dag hij zo is opgeknapt Laibadji!

Dat klinkt ook heel goed Armyhorse, hopelijk vanaf nu gewoon stapjes vooruit


Ja, ik hoop het ook. Zou voor het paard zelf ook beter zijn als ze we meer kan/mag doen.

Hoe gaat het met die van jou? Al een galopje geprobeerd?


Nee dat durf ik nog niet. Ik ga eerst maar meer draven voordat ik een galopje doe. Ik draafde echt nog meer 2 rondjes in de bak ofzo :o

Vandaag wel gereden weer en haar meer opgepakt met draven. Heb haar heel klein laten draven, dan moet ze wel van achter erbij komen uiteindelijk. Ze vond het erg moeilijk, maar dat mag. Goed voor haar om weer te werken!

Hoop volgende week een galopje te doen

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:23

@Laibadji, slim inderdaad om hem ook na te laten kijken. Doe ik idd ook met de massage

@filou sneu inderdaad zeg... :(:)

@Evy: OH NEEEEEEEE }:0 :7
Gelukkig was je erbij! Ik herken je gevoel heel goed, toen die van mij afgelopen maandag los liep per ongeluk en nog een sprintje trok voor dat levensgevaarlijke halstertouw moest ik ook lachen om hoe blij ze was.... Het feit dat ze los liep was minder, maar ja kan gebeuren (en daarna gingen we voor controle naar de kliniek, dus goede timing) ;)

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:53

@filou: Wat sneu, zoveel pech achter elkaar :(

@laibadji: Nog nooit van gehoord, maar fijn dat het revalideren hierdoor sneller is gegaan!

@Evy: Altijd even schrikken als ze gaan rennen he := Gelukkig ben je er wel snel bij :) Geeft inderdaad ook stiekem wel weer een goed gevoel dat ze weer happy zijn *D

@Qbb: Ja precies, altijd spannend weer voor de eerste keer haha. Fijn dat het nu elke keer zo goed gaat! Ben benieuwd hoe ze het gaat doen als je een galopje hebt gepakt.

Die van mij is vrijdag behandeld met acupunctuur en nog een keer gelaserd bij haar zwakke plek. Ze loopt aanzienlijk losser en is ook weer gelijk op twee teugels *\o/* Ik zet haar aanstaande vrijdag ook op siliconen op advies van mijn osteopaat en DA. En dan hopen dat het steeds een stapje beter gaat :)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:50

Wat fijn Armyhorse, hopelijk kunnen jullie zo verder met wat opbouwen idd!

Ik heb vandaag voor het eerst een ronde linksom en een rechtsom gegaloppeerd. Mijn merrie steeg op zo'n beetje maar bleef braaf. Ze vond het heerlijk!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:52

Ik bedacht me wel dat ik misschien te/ heel voorzichtig ben met opbouwen...
Ik ben nu 6 weken weer bezig met draf. Draaf nu denk max 6 rondjes in de bak met veel stappen tussendoor. En stap in en uit buiten de bak zodat ik rechtuit ga.

Als ik andere schema's hoor dan bouwen mensen verl sneller op. Bijv. 5 min draf en iedere week 5 min draf er bij. Of 5 min draf en dan na 3 dgn weer een minuut erbij.

Wat houden jullie aan qua schema?

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:37

Queenbeebee herkenbaar. Ik heb van mijn dierenarts een week tot week schema gekregen. Was een schema van 6 weken. Begonnen met 10 minuten stappen, 30 sec draven en zitten nu op 15/20 stappen en 5 minuten draven. Mag tot 30 minuten stappen, maar ben liever wat voorzichtiger nu. Hoe voorzichtiger hoe groter de kans dat het 100% geneest, denk ik dan maar.. Heb jij je schema ook van de da? Want iedere blessure is -helaas- anders. Dus vandaar waarschijnlijk de verschillende schema's

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:00

Van mijn DA moest ik 15 a 20 minuten instappen en 5 minuten draven en elke week een minuut erbij op bij het draven. Stappen moet eerste tijd rond 15 minuten zijn. Ik mag er in principe elke dag op.

Van mijn osteopaat heb ik weer een heel ander schema gekregen:

de 7-3-3-2 regel
Je mag een kwartiertje rijden met 7' stap linksom en 3' stap rechtsom en 3' draf linksom en 2' draf rechtsom. Linksom wordt 2/3 belast en rechtsom 1/3 aangezien mijn paard de blessure op rechts heeft. Hier advies om, om de dag te rijden.

Ik houd nu het schema aan van mijn osteopaat, ik vind het zelf wat prettiger rijden en voor mijn paard is het ook beter wat sneller aan te draven aangezien ze zo ril is. Ik bouw het elke keer een minuut uit. En dit schema moet ik eerst twee weken volhouden en dan pas uitbouwen naar langer rijden.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:47

Ik heb geen duidelijk schema gekregen... vandaar mijn twijfel haha

Wel een hele rij wat ik wel en niet mag hoor, maar niet in minuten een schema. Voor peesblessures is er ook gewoon geen standaard protocol en ik heb al zo vaak moeten revalideren voor allerlei blessures dat de DA het mij wel toevertrouwde :+

Ik ben met mijn merrie nu 9 weken verder, sinds de diagnose. De eerste 4 weken was het advies zo min mogelijk stappen, zoveel mogelijk rust. Ik mocht er wel op, aangezien ik er niet lang naast kan lopen.
Na deze vier weken mocht ik erop en ook een drafje erbij doen. Opbouwen naar simpel B niveau waarbij ik zoveel mogelijk rechtuit ging en de bochten afsnijden. En geen zijgangen natuurlijk. Ik stapte toen een half uur met haar.

Nu mogen we dus verder uitbouwen met ook galop erbij. Tot nu toe doe ik het met rondjes tellen, maar misschien is gewoon de tijd bijhouden beter inderdaad. Toch makkelijker qua opbouw en het controleren ervan.

Ik zal woensdag eens opnemen qua tijd hoeveel ik nu draaf. Mijn gevoel zegt dat ik dan nog niet aan 5 minuten kom, maar dat kan ik zomaar heel goed mis hebben natuurlijk :=