Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:08

Wat vervelend QBB!! Jammer dat ze met het mooie weer op komst boxrust moet hebben.
Ik heb geen ervaring met lasertherapie, ook niet met die speciale springschoenen. Wat voor functie heeft dat?

En hoe erg is de blessure van je merrie? Is het een verrekking of had ze een gat in het bandje? Liep ze erg kreupel?

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:14

Ik ben maandag op controle geweest. Ik ben van 4 weken geleden stokkreupel naar bijna niet meer te zien dat er wat aan mankeert op de harde volte gegaan. Dit na 4 weken volledige boxrust.

In het gaatje zit nieuw weefsel en vergeleken bij de vorige scan is ie 80 % beter. Hij mag nu 6 weken onbelast de wei op en de arts verwacht dat gezien het snelle herstel dit ook doorzet. Met een beetje mazzel zit ik er over 6 weken weer op.

Ook de overvulling door het trauma is zo goed als weg. Hopelijk hoort ie bij degene die er helemaal van genezen.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:54

Evy schreef:
Wat vervelend QBB!! Jammer dat ze met het mooie weer op komst boxrust moet hebben.
Ik heb geen ervaring met lasertherapie, ook niet met die speciale springschoenen. Wat voor functie heeft dat?

En hoe erg is de blessure van je merrie? Is het een verrekking of had ze een gat in het bandje? Liep ze erg kreupel?


De DA Zei dat het heel duidelijk zichtbaar was. Er zitten geen gaten oid in, maar wel veel oedeem en irritatie. Het lijkt een acute blessure te zijn en de DA was positief over het mogelijke herstel.

Ze was in draf goed kreupel, in stap veel minder. Al hoorde je wel dat ze haar rechtervoet beter neerzette dan links.

Het hoefgewricht is nu ingespoten, want toen we die hadden uitverdooft liep ze 80-90% beter.
Mijn merrie heeft ook verbening van het hoefkraakbeen wat maakt dat haar voeten stijver zijn en ze eerder tegen een blessure als deze kan aanlopen.

Nu 4 weken boxrust en stappen en dan terug voor controle.

Ze heeft ook wat aangepast beslag, aan de binnenkant is de tak van het ijzer breder zodat ze er minder mee kan wegzakken in bijv. zand.

De back on track spullen zorgen voor een beter doorbloeding, ook de magnetisch springschoenen hebben dat effect.

Laser zorgt ervoor dat alles cellen een boost krijgen en daardoor kun je herstel voorspoedige en ook de doorbloeding verbeteren.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:56

Spekkie01 schreef:
Ik ben maandag op controle geweest. Ik ben van 4 weken geleden stokkreupel naar bijna niet meer te zien dat er wat aan mankeert op de harde volte gegaan. Dit na 4 weken volledige boxrust.

In het gaatje zit nieuw weefsel en vergeleken bij de vorige scan is ie 80 % beter. Hij mag nu 6 weken onbelast de wei op en de arts verwacht dat gezien het snelle herstel dit ook doorzet. Met een beetje mazzel zit ik er over 6 weken weer op.

Ook de overvulling door het trauma is zo goed als weg. Hopelijk hoort ie bij degene die er helemaal van genezen.


Wat een goed nieuws!! *\o/*

Hopelijk zet het zo door inderdaad en wat heerlijk dat hij de wei op kan!!

Heb jij nog extra dingen gedaan voor herstel dan boxrust? Supplementen ofzo?

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:01

Hoi TS,
Mijn paard heeft deze blessure ook gehad en er werd stalrust geadviseerd. Op mijn toenmalige stal was dat echter geen optie en met een klein stukje weide moest het ook gaan. Ik heb dus een stukje afgezet en dat heeft heel goed gewerkt. Het belangrijkste voor deze blessure is dat het paard geen bochten mag draaien, dus rechtdoor stappen of draven kan dan (theoretisch gezien) geen kwaad. Voltes ed zijn dan wel weer slecht om te doen. Hopelijk geneest het gauw!

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:37

Aaah goed om te horen TS! Hopen dat het herstel zo goed blijft gaan en je er snel weer op kan!

Springschoenen heb ik ook geen ervaring mee omdat rijden nog niet aan de orde is. Hopelijk volgende week zaterdag voldoende verbetering te zien en mogen we weer wat meer. Maar zeker interessant om met de da te overleggen, klinkt alsof het extra zou kunnen ondersteunen met rijden.

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:33

Dat is een mooi bericht TS.
Op naar een volledig herstel.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:46

Spekkie is niet de TS ;) maar wel top dat het bij jou beter gaat!!!

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:10

@Spekkie01: Wat een goed nieuws!

@QBB: Die van mij heeft ook verbeend hoefkraakbeen aan de binnenkant van haar rechterhoef, ook waar de blessure zit. Volgens de kliniek waar ik ben geweest moet het niks uitmaken, maar ik heb wel andere ervaringen gehoord/gelezen. Ik ben sinds gisteren bezig met lasertherapie. Het apparaat heb ik gehuurd bij Magnacare. Op advies van Magnacare heb ik gekozen voor magneetveldtherapie. Je kan ook een laserapparaat huren, maar volgens Arja van Magnacare kun je bij deze blessure beter voor magneetveldtherapie kiezen. Ik heb zelf ook wel eens mijn paard laten laseren bij een gal, ik heb daar ook positieve ervaring mee.

Ik heb er voor gekozen om mijn paard toch op de wei te zetten enkele uren en nu stappen aan de hand op het harde ongeveer 15 a 20 minuten per dag. Daarnaast gebruik ik nu ook een maand magneetveldtherapie. Begin juni laat ik haar weer checken, maar dan bij een andere kliniek.

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:32

Ik hoop dat het aanslaat. Succes.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:30

Easy_Rider schreef:
Ik hoop dat het aanslaat. Succes.


We zullen zien, nooit geschoten is altijd mis :)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:38

Interessant TS, ik ga er naar kijken! Hopelijk slaat het aan

En ook verbeend hoefkraakbeen... Toevallig, of misschien wel niet met deze blessure.
Mijn merrie heeft helaas beide voorvoeten heel flink verbeend hoefkraakbeen. Maar op de foto's blijkt dit al 3 jaar heel stabiel, ook het hoefgewricht. Geluk bij en ongeluk

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 09:05

Oke, gelukkig blijft het stabiel. Ik kwam er pas achter toen ze kreupel werd en op foto's moest. Maar wie weet zit het ook wel in het andere been. Heb jij haar daarvoor ook op speciaal beslag staan?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:45

Ik heb ook advies gevraagd aan een andere da. Aangezien die van mij geïrriteerde collaterale bandjes heeft kan ik het laten inspuiten. Ik ga dit waarschijnlijk eind mei begin juni laten doen. Ik zal jullie op de hoogte houden of dit helpt :)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:00

armyhorse schreef:
Oke, gelukkig blijft het stabiel. Ik kwam er pas achter toen ze kreupel werd en op foto's moest. Maar wie weet zit het ook wel in het andere been. Heb jij haar daarvoor ook op speciaal beslag staan?


Ja normaal staat ze op hoofpad: siliconen met schokdempende zolen.

Nu staat ze alleen op een ijzer met aan de binnenkant een bredere tak ivm deze peesblessure

Ik heb wel een heel aangepast management voor m'n merrie ivm de verbening, dus deze bevestiging is wel heel tof!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:05

Mijn merrie heeft het ook gehad, 1 jr hebben we staan @#^!*% ....
Boxrust , stappen aan de hand etc..
Uit eindelijk heb ik de keuze gemaakt om haar op het land te zetten nog geen half jaar gedaan en ze is weer "goed" niet te vroeg juichen haha.. maar daar is mijn merrie van opgeknapt.

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:15

Vanochtend op controle geweest in moergestel. De bandjes zien er een stuk beter uit dan 6 weken geleden en met stappen/draven is er zo goed als niks meer te zien. Mogen 'uitbreiden' naar max 10 minuten stappen en beginnen met 30 seconden draven. Als dat goed gaat mogen we gaan opbouwen naar rijden, dus de behandeling is z'n geld dubbel en dwars waard geweest.

Hoe gaat het bij jullie allemaal met de paardjes?

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:19

Prima, mijnes was 80% verbeterd na 4 weken. Rad op het harde en linksom rad op de harde volte en nog 1/10 ongeveer onregelmatig op zijn slechte kant. Nu staat ie te genieten van 6 weken landrust, nog 1x controle en dan mag ik het rijden weer oppakken.

Ik had mazzel dat het accuut trauma was, dat geneest over het algemeen beter dan een sluipende blessure aan die bandjes.

Als je hem door het land ziet scheuren zou je niet denken dat ie ooit wat gemankeerd heeft. Ik hield mijn hart vast de eerste paar keer en heb wel 4x nagevraagd aan de kliniek of ie wel echt het land op moest.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 14:43

Bij die van mij is bijna niks meer te zien gelukkig. Ik had haar eerst op het land, maar helaas bleef ze niet rustig staan. Heb haar nu een uurtje in de paddock en de rest stalrust en per dag 20 minuten stappen aan de hand. Binnenkort laat ik haar weer controleren door een DA. Hopelijk kan ik straks weer opbouwen.

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:09

Dat zijn mooie berichten. Hopelijk kun je weer rustig gaan beginnen.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:13

armyhorse schreef:
Ja, echt zo moeilijk om ze te laten staan. Ik denk dat als het na die drie weken nog niet goed is ik gewoon hetzelfde doe. Op het land zetten en na een paar maanden maar weer eens kijken. Ik ben naar de kliniek in Bears geweest. En inderdaad het komt bijna nooit voor zeggen ze, maar daar heb ik mijn bedenkingen ook wel een beetje over :P


Komt vaker voor dan je denkt. Als je paard op de wei rustig is zou ik ze op een klein stukje met een rustig oud vriendje een half jaar met rust laten. Nu is het het goede seizoen er voor. Zeker niet in een kudde en een kleinere wei of paddock waar ze niet zo in gaan rennen. Als je paard op de wei een druktemaker is is dat dus niet aan te raden.
Edit: ik zie dat het is verbeterd. Toch is bovenstaande misschien wel aan te raden. Zeker niet te snel beginnen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:37

Spekkie: Wat een super goed nieuws zeg! Fijn dat je paard met de controle 80% verbeterd was.
Hoe gaat het nu met hem? Had je hem in één keer op het land gegooid of had je de ruimte langzaamaan opgebouwd?

Armyhorse: Dat is ook een goed idee om een laser apparaat te huren. En zo te lezen werpt dit z'n vruchten af, voor jou ook super nieuws dat hij al een stuk beter loopt. Laat je hem evengoed scannen in juni?
Is dat duur om een laser apparaat te huren?

TessJazz: Goed om te lezen dat jouw merrie zo goed is opgeknapt nadat je haar op het land heb gezet.
Had je wel een stuk afgezet of kreeg ze het 'hele' land tot haar beschikking?

Nicksel: Als ik het goed begrijp heb jij zo'n IRAP behandeling uit laten voeren? Wat fijn dat ze zo verbeterd is. Staat ze wel de hele tijd op stal?

Mijn paard staat nog steeds op een afgezet stukje land, momenteel 24/7. Het stukje is zo klein dat het niet de moeite is om te draven en ze houdt zich (tot nu toe) lekker rustig.
Over 2 weken gaan we weer naar de kliniek. Helaas moeten we binnenkort van stal verhuizen ivm verkoop van de stallen. Ik vrees dat ze dan minder rustig zal staan, dus ik twijfel een beetje wat wijsheid is...

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:09

Na wat voorbereidend werk met wandelen en een kleine paddock heb ik hem inderdaad met zijn kuddetje op het hele stuk weiland gezet. Hij is redelijk rustig van nature en ook zijn kudde is dat. Tot nu toe is hij helemaal happy. Merries, ruinen en zelfs veulens staan bij hem en dat gaat super.

Ik vond het heel spannend, maar de theorie erachter is dat het nieuwe weefsel door de weidegang sterker en elastischer wordt. We zien het wel. Over 4 weken weet ik meer.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:28

Wat een goed nieuws allemaal!

Ik ben ook benieuwd naar wat het huren van dat laser apparaat kost?! :)

Ik ben zelf beperkt met mijn lijf wat het revalideren van mijn paard zwaar maakt voor me. We zijn nu twee weken redelijk goed doorgekomen.

Ik heb een afgezet stuk weiland waar ik aan de hand dagelijks een uur met haar graas. Helaas springt ze af en toe wel maar het maakt haar zo ontspannen dat ze op stal rustig staat. (Anders springt ze op stal en draait steeds rondjes)

Verder stap ik er dan naast even of erop. Nooit langer dan 15 min.

Ik hoop maar dat ze gaat opknappen. 30 mei weer scannen

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:56

Evy: heb inderdaad die IRAP behandeling laten doen. Door de beschadiging die ze aan de bandjes had zouden er continue ontstekingen blijven instaan waardoor het uit zich zelf niet zou genezen. Hierdoor wordt dat proces in eerste versneld, zodat er geen ontsteking meer wordt veroorzaakt en het nu zelf kan genezen.

Helaas nog wel boxrust hier. Al bijna 3 maanden, maar m'n merrie doet het ontzettend braaf dus dat is ons geluk.

queenbeebee: spannend, veel succes alvast!

Fijn om de vooruitgang van iedereen te horen. Hopelijk genezen ze allemaal helemaal