Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:40

@Babootje: Nee klopt, daar heb je gelijk in. Ik wil in ieder geval kijken of het nu verbeterd is, daarna doen we nog steeds rustig aan. Daarnaast zal ik het ook laten controleren door een DA.

@ Evy en QBB: Een laserapparaat kost 250 euro per maand excl btw. Arja van Magnacare beveelt bij deze blessure een magneettherapie aan ipv lasertherapie. Maar ik zelf heb ook goede ervaring met laser bij een peesschedeontsteking, dus ik denk dat bij deze blessure lasertherapie ook geen kwaad kan.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:40

Goed nieuws Ballerina loopt niet meer kreupel op de volte op harde bodem *\o/* . Maandag gaat ze opnieuw op de echo om te kijken of het hersteld is.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:47

Jippie!! Super goed nieuws, gefeliciteerd!
Had je haar zelf op de volte gedaan of was je naar de kliniek geweest?

Wij hebben volgende week weer een afspraak in de kliniek.
Vandaag was ze alleen erg fris en druk en stond ze op haar kleine stukje weiland vaker de handstand te doen dan dat ze netjes op alle 4 de benen stond :\
Duurde gelukkig niet al te lang voordat ze weer rustig stond maar ik merk wel dat ze het zat begint te raken.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:11

Evy schreef:
Jippie!! Super goed nieuws, gefeliciteerd!
Had je haar zelf op de volte gedaan of was je naar de kliniek geweest?

Wij hebben volgende week weer een afspraak in de kliniek.
Vandaag was ze alleen erg fris en druk en stond ze op haar kleine stukje weiland vaker de handstand te doen dan dat ze netjes op alle 4 de benen stond :\
Duurde gelukkig niet al te lang voordat ze weer rustig stond maar ik merk wel dat ze het zat begint te raken.


Dank je! Ja had haar zelf op de volte gedaan. Maar maandag gaan ze haar weer even laten lopen en nog een echo. Tot nu toe doe ik nog niks met haar gewoon nog steeds stappen en nu afwachten wat het advies wordt van de kliniek.

Ja, balen is dat he. Die van mij kon ook niet op het land, was veel te gefrustreerd naar andere paarden en begon alleen maar te vliegen. Heb haar nu alleen even in de paddock rest van de tijd op stal.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:14

Even late reactie op de vraag die me werd gesteld, die van mij kreeg het hele land :D

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:46

Ik ga maandag voor controle naar de kliniek. We hebben dan 4wkn rust achter de rug.

Als het echt goed vooruit is gegaan dan mogen we misschien een heel klein drafje onder het zadel doen. Ben benieuwd!

Hopelijk durf ik m'n merrie dan ook in de paddock te doen met haar vriendin, kunnen ze weer eens knuffelen samen

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:47

Oh en ik heb magnetic bellboots gekocht, uit Engeland. Heb ze nu 2x gebruikt. Ben benieuwd of dat wat doet

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:48


Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:56

Interessant die magnetic bellboots. Nog niet eerder gezien. Ben erg benieuwd of zoiets werkt. Misschien ook nog een idee. Baat het niet....... ;)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:36

Lisaapee schreef:
Interessant die magnetic bellboots. Nog niet eerder gezien. Ben erg benieuwd of zoiets werkt. Misschien ook nog een idee. Baat het niet....... ;)


Nou met dat idee heb ik ze gekocht idd! Geen idee of het gaat werken maar heb wel goede verhalen gehoord en gelezen dus ach we doen een poging!

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 12:49

QueenBeeBee schreef:
Ik ga maandag voor controle naar de kliniek. We hebben dan 4wkn rust achter de rug.

Als het echt goed vooruit is gegaan dan mogen we misschien een heel klein drafje onder het zadel doen. Ben benieuwd!

Hopelijk durf ik m'n merrie dan ook in de paddock te doen met haar vriendin, kunnen ze weer eens knuffelen samen


Spannend, ik moet toevallig vandaag ook naar de kliniek. Hopen dat je merrie weer een beetje is opgeknapt. Stapte je haar al onder het zadel of alleen aan de hand? En wat had die van jou precies? Een verdikking of echt een beschadiging aan het collaterale bandje?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:27

Mijn merrie had een verdikking aan het bandje.

Ik stapte wel al af en toe onder het zadel. Controle was heel positief, ze liep spat zuiver!

Wel iets gevoelig in de knieën maar nadat ze warmer werd ging dat weg. Dus nu voorzichtig opbouwen met een simpel drafje. En over 4 wkn terug weer.

Hoe ging het bij jou Armyhorse

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 19:08

QueenBeeBee schreef:
Mijn merrie had een verdikking aan het bandje.

Ik stapte wel al af en toe onder het zadel. Controle was heel positief, ze liep spat zuiver!

Wel iets gevoelig in de knieën maar nadat ze warmer werd ging dat weg. Dus nu voorzichtig opbouwen met een simpel drafje. En over 4 wkn terug weer.

Hoe ging het bij jou Armyhorse


Oh fijn, goed nieuws dus! Mijn paard had precies hetzelfde, ook een verdikking. Controle ging goed, alleen buigproef nog heel licht onregelmatig maar dan moest je wel heel goed kijken. Op de echo was de verdikking weg alleen structuur net iets anders dan het bandje aan de buitenkant van haar hoef. Ik mag nu ook opbouwen onder het zadel (5 min draf),maar daar wacht ik denk ik nog wel even mee. Doe liever nog even rustig aan en mijn paard is nu momenteel te energiek om zo even mee weg te stappen onder het zadel.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:10

Wat fijn zeg!! En die boots klinken interessant, ik ga er even over googlen.

Hoe ging het vandaag Armyhorse?

Ik schrok vandaag een beetje toen ik bij m'n paard kwam vandaag. Ze leek haar witte voetje iets te ontlasten en ik vond haar vrij stijfjes lopen. Misschien komt het ook wel omdat ze vandaag strookbegrazing kreeg waardoor ze continu met haar witte voetje naar achteren staat?
Pfff, om gek van te worden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:11

Dat is ook super nieuws!! Gefeliciteerd :)
Slim om voor de zekerheid nog even te wachten, dat kan nooit kwaad natuurlijk.

grace1989
Berichten: 822
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:18

[BEH] Verrekking bandjes hoefgewricht

In dit hele lange topic staan zoveel ervaringen van mensen. Ik weet niet of je dat al hebt doorgelezen?
Ik mocht ook pas na een maand stappen beginnen met draven. 2 minuten opbouwen per week.
Veel sterkte en succes gewenst. Want dit is een hele lastige blessure die vaak veel terugslagen kent.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:40

Fijn ook zeg Armyhorse!
Ik heb nu geen scan gehad, dat komt de volgende keer. Ik ga nu eerst beginnen met meer stappen onder het zadel, dat uitbreiden en dan eens wat draf. Wil idd ook voorzichtig zijn

Wat vervelend Evy, hopelijk valt het mee

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 05:00

Weet iemand trouwens of strookbegrazing extra belasting geeft aan haar been wat naar achteren geplaatst wordt?
Ze staat soms helemaal in de spagaat en dat lijkt me niet echt bevordelijk?

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:41

Mhh geen idee of dat extra belasting heeft ten opzichte van normaal grazen. Die van mij ontlaste juist haar voet door hem achter te zetten ipv naar voren, maar dit was wel in de box omdat ze nog steeds niet los mag., geloof dat t gewicht dus op voor extra leunt als ze grazen/eten? Als het echt super veel druk en dus evt pijn zou geven zal ze m toch wel anders neer zetten?

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:59

TS, deze blessure is inderdaad behoorlijk vervelend, maar ook goed
te herstellen, al is naast je paard staan natuurlijk nooit leuk :(:)

Paar jaar geleden, ik gok zelf 6, heeft de Scandic merrie uit mijn profiel
deze blessure ook gehad. Zoals ik mijzelf kan herinneren is haar hoefgewricht de 1e keer ingespoten, daarna alleen maar stappen en max 10min. draven, rechtuit en op het harde.
Na 4 weken moesten we met de merrie terug naar de kliniek en liep ze nagenoeg niet kreupel meer, en mocht er ook met haar in de bak gestapt worden, incl. max 10min draven, geen voltes. Blijven lopen op het harde, en helaas nog steeds geen weidegang.

Na 6 weken weer terug naar de kliniek gegaan, en toen was er veel verbetering te zien, zo goed zelfs dat ze weer op het land mocht. Eigenaresse heeft haar op het land gezet, en er verder vrij weinig mee gedaan, omdat onbelast bewegen vaak nog het beste is.

Ze is volledig hersteld van deze nare blessure :), sterkte! Je zult er nog wel even zoet mee zijn, en met dat land zou ik echt nog even wachten.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:01

Bloembloem: Fijn dat ze helemaal is opgeknapt!

Nicksel: bedankt voor je antwoord. Het heeft me de halve nacht wakker gehouden en ik heb net de kliniek even gebeld. Ze adviseren om geen strookbegrazing toe te passen aangezien ze dan continu haar voet verkeerd belast. Het beste is dat ze gewoon recht blijft staan. Heb gelijk de staleigenaar gebeld dat de paaltjes niet verzet moeten worden.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:13

Goed om te horen idd Bloem! Ik kwam het al tegen in het andere topic wat geplaatst was.

Goed dat je gebeld hebt Evy! Mijn merrie staat bij voorkeur ook met haar slechte voet naar achteren. Dat was mij ook opgevallen. Ik graas met haar aan de hand

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:14

Hoe worden jullie paarden gescand?
En hoe is de diganose gesteld?

Hier namelijk ook een met vermoedelijk de collateraal bandjes.

Ik heb haar in september gekocht. Helaas 3 keer kunnen rijden.
Toen een schaafwond, aansluitend spierbevangen.
Daar van opgeknapt was ze niet rad.
Veearts erbij.
Uit verdoven. Op de hoef verbeterde ze. Nog even door verdoofd en op de tussenpees liep ze weer goed.
Conclusie tussenpees stuk. Ook op de echo bleek dit. Uiteindelijk 3 maand gestapt en mevr werd gevaarlijk. 3 maanden op t land waar ze rustig was.
Uit de controle bleek dat ze nog niet 100% liep. scan van de pees was beter.

Na een tijd een second opinion gevraagd. Helaas was ze niet meer te verdoven. Ze sloeg alles weg.
Alleen een kant van de hoef was verdoofd. Uit de beweging die t paard toen maakte bleek dat het in de bandjes zou zitten. Maar een echo oid konden ze niet maken. Daarvoor moest ze door de mri.
Maar hier lees ik dat jullie ze laten echoen?

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:23

QueenBeeBee schreef:
Goed om te horen idd Bloem! Ik kwam het al tegen in het andere topic wat geplaatst was.

Goed dat je gebeld hebt Evy! Mijn merrie staat bij voorkeur ook met haar slechte voet naar achteren. Dat was mij ook opgevallen. Ik graas met haar aan de hand


QBB, al met al heeft het denk ik wel een goede maand
of 4 / 5 geduurd voordat ze weer op de rit was :)
Sterkte met je mooie merrie :)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:41

BloemBloem schreef:
QueenBeeBee schreef:
Goed om te horen idd Bloem! Ik kwam het al tegen in het andere topic wat geplaatst was.

Goed dat je gebeld hebt Evy! Mijn merrie staat bij voorkeur ook met haar slechte voet naar achteren. Dat was mij ook opgevallen. Ik graas met haar aan de hand


QBB, al met al heeft het denk ik wel een goede maand
of 4 / 5 geduurd voordat ze weer op de rit was :)
Sterkte met je mooie merrie :)



Dank je :*
Dat is bij mij precies ook de voorspelling, 4 a 5 maanden. We gaan ervoor!